MUNAT RIVISSÄ :D

käyttäjien kuvia

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kissatar

MUNAT RIVISSÄ :D

Viesti Kirjoittaja kissatar »

Tänään tuli 6 kpl munia :smt003 . Taitaa kanalassa kohta olla kevättä rinnassa :smt004 . Pitää selvittää pikimiten jos sais kanat pitää katoksen alla kevät aurinkoa ottamassa, sitten kun on sen aika. :smt004 Tässä taas kuvia tän päivän munasaldosta ja kaapin/rasian tilanteesta :smt003 . (eipä varmaan ketään muuta kiinnostakaan, mutta tänne uskaltaa kauniita muniaan esitellä ja hehkuttaa.. :smt005 :smt003 )
Kuva
Kuva
Kuva
On niitä monen kokoisia ja muotosia ja yks kana "Ruustinna" vääntää sellasta pitkulaista mallia :smt017 . Ala kuvassa rouvan tän vuoden ensimmäinen tuotos :smt003 . Siinä se keskimmäinen muna,ei se kuvassa näytä niin pitkältä kuin se oikeesti on.. Että joka lähtöön,pieneen ja isompaan tarpeeseen erikokoista munaa :smt007 :smt003 (Oon tainu tulla ihan höperöksi.. :smt005 )
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

No sitten kyllä haluun mieki esitellä muniani! :smt002
Tässä 2 päivän saldo. Kyl mulki pitkii ja pitkulaisii munii löytyy. Kahtokaas ny tuotaki tossa keskellä, tota pitkää ja vihertävää!
Kuva
:smt003
viiru

Viesti Kirjoittaja viiru »

Mä voin tunnustautua siinä määrin yksinkertaiseksi luonteeksi, että mua esim huvittaa, jos lähden kiireellä kauppaan ja huomaan olevani julkisella paikalla muna essuntaskussa.
Välillä kun tulee oikein kunnon kielikukkanen niin saatanpa ääneenkin hirnahtaa.
Kyllä ne omat munat, isot ja pienet, pitkulaiset ja pötkyläiset on ain yhtä suuri ylpeyden aihe.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

viiru kirjoitti: Kyllä ne omat munat, isot ja pienet, pitkulaiset ja pötkyläiset on ain yhtä suuri ylpeyden aihe.
:smt005 Samaa mieltä :smt005 Ja onnittelut kaikille omista munista!
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Kyllä sitä täälläkin aina omat munat hykerryttää, vaikka ne onkin jo arkipäivää... :smt007
Sitä tuntee itsensä edes himpun verran paremmaksi ihmiseksi, kun ei osta kaupan munia!
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Jep kyllä ne omat munat on niin ihania ja hienoja ku ne on kaikki erilaisia :smt007 Meillä aloitti tänään munintansa jättikochi nuorikko Klaara, toinen pykäs hirveen metelin kera niin kauniin ruskean valkopilkullisen munan et jot. Mä kyttäsin toisen vieressä että koska se muna sieltä putkahtaa :smt005 ja sieltähän se tuli niin hieno muna ettei kellään :smt004 .

Onnea vaan kissattarelle :smt006
kissatar

Viesti Kirjoittaja kissatar »

:smt005 :smt005 :smt005

Asiasta viidenteen; muniiko kana koko ikänsä samankokoisia munia, vai muuttuuko koko esim nuorikosta -aikuiseksi välillä? Siis meinaan esim noita mun uusimpia alle vuoden ikäsiä,mistä kait vasta yks alkoi munii ja aika pientä munaa pukkaa,et jos se kana viel kasvaa kokoa ni kasvaako munat sit vastaavasti? :smt017 Sori ku kyselen hölmöjä,mut ei oo alle vuoden ikäsistä munijoista kokemusta.. Tai oikeestaan mies rupes sitä miettii,kun haluis isompia munia :smt003 :smt005 Mulle kelpaa muna ku muna,kuhan on oma :smt003 :smt007 :smt005
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Nuorikkokana aloittaa yleensä aina pikkuruisilla munilla...muutaman päivän/viikon päästä munat saavuttavat ko. kanalle ominaisen koon. Seuraavan munintakauden aikana se saattaa munia hieman suurempia kuin edellisellä kaudella jne. Yleensä munien koko siis hieman suurenee vuosi vuodelta kanan ikääntyessä. Varsinkin tehotytöillä tämä saattaa olla ongelmallista, koska kuori heikkenee mitä suuremmasta munasta on kyse. Omien kokemusteni mukaan munien koko ei kyllä havaittavasti suurene 'ei tehokanoilla' kanan ikääntyessä :smt001
Maximoves

Viesti Kirjoittaja Maximoves »

Meidän nuorikko teki eilen sellaisen minimunan, aivan pikkiriikkinen söpönen :smt003 Jospa siellä kohta alkaa muninta kunnolla. Munia on tullut vaihtelevasti 0-4 munan päivävauhtia. Nyt noi isot lakkas munimasta ja rupes tauolle ja maatiaiset alkaa munintansa.

Kyllä tuo omien herkullisten munien saanti on ihan omaa luokkaansa. Aina se sykähdyttää kun menee aamulla viemään ruokaa kanoille ja jännää montako munaa siellä tänään on. Halvat on huvit :smt002
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Kotopullakin ei tartte värjät pääsiäismunia, oli valmiiks kaikki sävyt!
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Juu meilt löytyy kaiken värisii ja muotosii! :smt003
Ekaks kuvittelin että meillä on vaan 3 erii värii: ruskeita, valkosia ja vihreitä. Muniksessa oon oppinut sitten että meillähän on myös beigejä, luunvalkosia, lumenvalkosia jne! :smt002
helvi

Viesti Kirjoittaja helvi »

Kyllä on mukavaa, kun on taas omissa munissa, kun kanat ovat aloittaneet muninnan.
Vastaa Viestiin