Käyttäjien esittelyjä vuodelta -07

esittele itsesi/lue ohjeet tiedotteesta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Suvianne

Käyttäjien esittelyjä vuodelta -07

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

kissatar kirjoitti:Heissan täältä Pohjois-Karjalasta! Itse olen vasta tänään ekaa kertaa täällä ja sivut löysin vahingossa etsiessäni tietoa mm kanaloiden lämpölampuista. Tietääkö joku mikä olis hyvä ja halpa pieneen n. 15 neliömetrin ja muutaman kanan kanalaan? Kanat on tosin vielä hankkimatta ja kanalan kunnostus vielä kesken mutta eiköhän me saada se tän vuoden sisällä valmiiksi. Hillitön kanakuume on vaivannut jo pitkään.. Toistaiseksi meillä on vasta 3 kissaa kun muutettiin tänne helsingistä vajaa vuosi sitten.
Pigeon kirjoitti:Toivakassa ollaan asusteltu nelisen vuotta. Kotieläimiä on kirjekyyhkyjä(50, koiria oli viisi, mutta erinäisten sairauksien vuoksi enää kolme. Koirat ovat pääasiassa olleet dalmatialaisia sekä saksanpaimenkoira. Kesäisin kasvattelen kirjolohia ihan oman ja naapureiden iloksi.Kanoja tai viiriäisiä olisi tarkoitus vielä joskus hankkia.Tosin kanaa en ole syönyt enää moniin vuosiin.Muita lintuja ja luontoa on tullut bongailtua lapsesta asti, joka on myös vaikuttanut ammatin valintaan.Kirjekyyhky(viestikyyhky) harrastuksen olen aloittanut vuonna 2005. Siinähän ne tärkeimmät.Kotisivutkin löytyy osoitteesta :arrow: http://www.kirjekyyhky.net
Pigeon kirjoitti:Luonnontieteiden konservaattorin työhön kuuluu eläinten täyttäminen, hyönteisten ja kasvien preparointi ja kaikki mahdollinen eläinmuseoissa.
nettikana kirjoitti:Hei vaan munanetti ja väki!

Tulin nyt esittelemään itseni kun kirjauduin uudeksi käyttäjäksi. Täällä on äiti-ihminen joka muutti perheensä kanssa maalle ja haaveilee niistä maaseudun eläimistäkin. Koiraa lukuunottamatta meillä ei vielä mitään otuksia ole, mutta kesällä on vakaa aikomus hankkia ainakin kanoja, kukko ja mahdollisesti muutama vuohikin :smt001
Koiran me aikoinaan otimme pakolaisena viipurista ja tulee kuulemma erinomaisesti toimeen kanojen kanssa :smt002
Että vahti on sitten omasta takaa.
Kanojen kasvatuksesta mulla ei ole minkään näköistä tietotaitoa, liityin siihen siipikarjaliittoon muutama viikko sitten ja ostin sen kanalan hoito oppaan, tunnuksia sinne palstalle odottelen edelleen..pitänee lukea se opas tässä kevään aikana. Huvitti vaan, että hädin tuskin ehdin liittymään siihen liittoon ja eläissäni en ole kana asioita selvittänyt mistään, niin muutama päivä sitten minulle tuli postissa Eviralta kysely kanojen pitämisestä.. huomasin, että siitä oli oikeen ketjukin tuolla, että en nyt sentään ainut ole joka sen sai.. mutta pitänee palauttaa se ja sanoa, että he toimivat ajatustakin nopeammin kun vasta suunnittelen kanasten ottamista :smt003 Mahtaa tuolta siipikarjaliitolta sitten mennä suoraan osoitetiedot eviralle.
Me haluttais luultavasti hankkia sitten sitä alhon kantaa, tai ainakin kuvista olen siihen ihastunut, että jos jollakin on tipusia ylimääräisenä sitten sopivaan aikaan niin saa kertoa.. Piti hetken palstaa selailtuani tulla lisäämään..että ihania oli nuo tyrnäväläisetkin, pitänee etsiä kanala mihin mennä paikan päälle ihaileen niitä ja tässähän tulee valinnan vaikeus pian, mitä kantaa haluaa hankkia ja jos vielä löytää jonkun joka haluaa myydä.

Hyvät viikonloput
:smt001
tuijaki kirjoitti:Hei kaikki!

Liityin joukkoonne eilen ja tänään ihmettelen osaanko toimia teknisesti oikein tällä palstalla. Aikaisempi kokemus on vaan Yahoon palstoista ja ne on vähän erilaisia. Perheemme omistaa puolet pienkanalasta (naapuriperhe omistaa toisen puolen), jossa kotkottaa tällä haavaa kolme kanaa ja raihnainen kukko. Tipuista haaveilemme ensi kesäksi. Kokemusta on jo kohta 10 vuoden ajalta - myötä- ja vastoinkäymisiä, enemmän myötä.

Olipa kiva löytää tämä palsta. Täältähän saa tosi hyvin tietoa ja kokemuksia mm. kalkkijalka oli meille uusi tieto, vaikka muka kokeneina olemme itseämme pitäneet... Kanojen lisäksi meillä on koira ja pari akvaariota. Lapsia on viisi. Asumme omakotitalossa aivan Lohjan keskustan tuntumassa. Moni ihmetteleekin kuinka meillä voi olla kanoja kaupungissa. Mutta hyvinpä voi olla...

Tuija Martikainen
Lohja :smt020
Eisa kirjoitti:Hei vaan!
Minä olen se toinen kanalan omistaja naapurista. Meillä on hiukan vähemmän lapsia (3), mutta akvaarioita on kaksi. Koiria ei allergian vuoksi ole. Muuten kaikki pätee, mitä naapuri sanoi. Minäkin olen juuri liittynyt tähän mielenkiintoiseen keskustelupiiriin.
Naapurit suhtautuvat hyvin. Silloin kun meillä oli kolme kukkoa (isä ja kaksi liian suureksi kasvanutta poikaa), kyllä vähän kommentoitiin innokasta kiekumista. Myös kuulimme kautta rantain, että yksi 16-vuotias poika oli uhannut katkaista kukolta kaulan, kun olimme unohtaneet sulkea kopin oven yöksi. Hän oli pelannut tietsikalla aamuyöhön ja oli juuri mennyt nukkumaan, kun meidän Boris heräsi... Joskus kanamme käppäilevät naapurien nurmikoilla, mutta ei ole valitettu. Päinvastoin lapset käyvät joskus katselemassa ja ihailemassa. Muutamat ovat kertoneet, kuinka mukava on kuunnella kiekumista näin kaupungissakin.
Muuten, ne kaksi kukkopoikaa annettiin sitten pois, kun olimme aikamme seuranneet kukkotappeluja.
Terveisin Eisa :smt006
Eisa kirjoitti:Kiitos kaikille tervetulotoivotuksista!:smt001
Meillä on kultabrahmakana Manta ja kääpiöcochinkana Miina. Iiro-kukko on sekarotuinen. Entisen omistajan mukaan se sai sekarotuisuudesta huolimatta pitää henkensä, koska on töyhtöineen kaikkineen niin hauskan näköinen. Mahdollisesti siinä on jättiläisbrahmaa, mutta pienikokoinen se kumminkin on. Kaiku-kanamme on sen ja (nyt jo edesmenneen) kultabrahma-Veeran jälkeläinen: pienempi kuin äitinsä mutta muuten saman näköinen. Todellinen A-tyypin kana tuo Kaiku (samoin kuin vanhaksi elänyt Veera-äiti, aikanaan nokkimisjärjestyksen ykkönen). Se kulkee omia polkujaan ja menee, minne itse tahtoo, eikä juuri välitä parvesta.
On muuten kätevää, kun kukko on pienikokoinen: kanat pysyvät paremmin sulissaan ja höyhenissään. (Entinen kukkomme oli kultabrahma...)
Elmo kirjoitti:Elmo-nickin takaa löytyy yllättäen emäntä, vaikka tuo nimimerkki onkin meidän kukon nimestä varastettu.
Meille muutti vähän ennen joulua 5 kanaa ( Alfa-akka, Almanakka, Ellinoora, Fassiloora ja Tytti ( tuo sai aluksi nimen Lanttuloora muuttoaikansa kunniaksi, mutta se vaihtui kun tyttöön paremmin tutustuin)) ja tämä em. Elmo- kukko, kaverilta saadut kultabrahmat. Kaikki linnut ovat aika nuoria, kolme kanaa ja Elmo ovat viimekesäisiä ja ne vanhemmatkin ovat vain reilun vuoden vanhoja. Munivia ei ole ollut talvea vasten kun nuo kaksi vanhempaa.
Kanalana meillä toimii nyt vanha ja pikkuinen navetta, mutta ensi kesänä tulee kyllä työn alle uusi pienmpi talvikanala tai tuon navetan jakaminen kylmään ja lämpimään osaan, koska pakkasilla tuon huushollin lämmittäminen näin pienelle porukallle tulee siivottoman kalliiksi. Tarkoituksena olisi saada tuota laumaa jonkin verran isommaksi, jotta saisin kaikki ne kotikutoisia - tai niinkun he sanovat "itse tehtyjä" (häh?? Heti syntyi mielikuva itsestä ahtaantuneena tuonne pesään pinnistelemään) - munia pyydelleet kaverit ja sukulaiset pidettyä tyytyväisinä. Koska tämä lauma on suht läheistä sukua keskenään ( ei ihan sisaruksia mutta melkein), tarkotus olisi saada vähän tuoretta perimää porukkaan kunhan tuo kanalan vaihtoprojekti on pois alta. Elmoon olen niin tykästynyt etten sitä vaihtoon laita, mikä tietysti olisi se helpoin tapa ratkasta tämä tuleva sisäsiittoisuus, joten pitänee keksiä miten sen lisäämisen parhaiten tekisi.

Ja ai että olen ihanstunut näihin. :smt003 Täytyy myöntää, että mulla on ollut ihan väärä kuva siitä millaisia kanat on, muun muassa tuo ääntely on ollut kaikkea muutakin kun kotkotuksia. Ihme purinaa, pirinää, kurnutusta ja hihkumista. Muutimme ukkoni kanssa vasta kolmisen vuotta sitten kaupungista maalle, joten en aiemmin ollut juurikaan kanan sielunenelämään perehtynyt muuten ,kun mitä oppi lapsena mökkinaapurin kukkoa pakoillessa.

Muuta eläintarhaa on kahden koiran, neljän kissan ja kaniin verran. Tuosta kanista semmonen kuriositeetti, että tämä Musta Ruudolf mahtaa olla maailman ainoa yksiavioinen kani. Sen vaimoke kuoli viime kesänä eikä se ole sen koommin uutta tyttökaveria huolinut ja nyt se viettää leskimiehen päiviä.

Että sellain porukka täältä kuittaa ja kumartaa, menenpä tutustumaan mitä olette jo tänne ehtineet kirjoitella, kuten tuo aloittelija-thread nyt ensimmäiseksi .
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Justiina kirjoitti:Minut osa porukasta tunnistaakin vuohifoorumista.

Asustamme pikku maatilalla Haminan liepeellä elukoita meiltä löytyy tällähetkellä; viisi koiraa ja kolme vuohta.
Syksystä asti olen kanoista havaillut ja kyllä niitä meille kesän mennessä ilmestyykin :wink:
Minulla oli vuosia sitten kyyhkyjä ja kultafasaaneja keskellä kaupunkia omakotitalon pihalla, kyllä ohikulkijoilla oli ihmettelemistä :shock:
sera1 kirjoitti:Tässäpä uusi munanettiläinen.
Olen 28v. nainen, joka asustelee omakotitalossa miehensä ja lemmikkilauman kera täällä kuopion lähistöllä.

Minkäänlaista munivaista ei vielä talosta löydy.
Kanoja oli lapsuudessani joka kesä lemmikkinä.
Oikein kesäkanoja, jotka haettiin tuttavan maatilalta kesähoitoon ja vietiin talveksi takaisin, kun meillä ei ollut kanoille sopivaa asumusta talveksi tarjottavana.
Viiriäisiä oli myös lemmikkinä aikoinaan.

Nyt vuokra-asunnoista päästyä omakotitalon riemuihin tulivat kanat taas mieleen. On tilaa ja aikaa, mutta ei edelleenkään sitä talvikelpoista paikkaa kanoille.
Joten viiriäisiä nyt etsiskelen, kun viiriäisiä voi pitää asuintiloissa talvisinkin.
Viiriäisille on jo häkki, ruokaa, ruokakuppia, juomakippoa, kylpyhiekkaa, kalkkia ja muut tarvikkeet valmiina, vaikkei ole vielä minkäänlaista hajua mistä viiriäisiä saisin :smt005

No kiire ei ole mihinkään, ehdin etsiä lisää tietoa näistä ihanista pienistä linnuista. Tietoa ei koskaan ole liikaa, kun on kyse elävistä eläimistä :smt002
Maikki kirjoitti:Heippa! :smt006

Sain hetki sitten tietää tästä foorumista, joten pakkohan se oli mukaan liittyä! Vaikka lintuja on tullut harrasteltua pienimuotoisesti jo useampi vuosi, niin varmasti tulee eteen sellaisia kysymyksiä, joihin tulen kysymään teiltä konkareita vastauksia.

Perheeseeni kuuluvat mies ja 2 muksua (tyttö 3v ja poika 9kk). Asustelemme jyväskylän maalaiskunnassa, palokassa.

Kotitarvekanalastamme löytyy muutamia silkkikanoja ja viiriäisiä. Keväisin annamme silkkien hautoa, nytkin yhdellä vanhalla rouvalla on neljä parin viikon ikäistä tipua. Viiriäisiä haudotaan kerran pari vuodessa koneella. Lintuharrastus on tullut jäädäkseen, harrastusta rajoittaa vain pienet tilat.

Muita lemmikkejä löytyy 140l akvaariosta ja onhan tuolla myös isännän ikivanha tarantula. Se tuppaa unohtumaan laskuista, kun on niin kovin hiljainen mököttäjä :smt001

Ja takapihalla vierailee päivittäin kaksi metsäkaurista, meidän bambit. Nekin me lasketaan jo lemmikeiksi.

Koiria meillä oli reilu vuosi sitten vielä kaksin kappalein, samojedi-merkkisiä. Mutta toinen sairastui keuhkokasvaimeen ja toinen päästettiin koirien taivaaseen 17 vuoden iässä. Uudesta koirasta olemme haaveilleet ja tänä kesänä koitamme vihdoin saada pennun. Kovasti suunnittelen koiramaisia harrastuksia ja näyttelyreissuja.

Muita harrastuksia ei tällä hetkellä juuri ole. Kuopuksen kanssa "harrastetaan" kantoliinailua ja kestovaippoja.
dripple kirjoitti:Moikka vaan kaikille. Olen kai päästäni höyrähtänyt kun ostin "heräteostoksena" hautomakoneen ja aloin suunnitella tipusten kasvatusta vanhemmilleni, joilla on paremmat olosuhteet niitä pidellä kuin itselläni rivitalossa... Äiti halusi sitten viiriäisiä, sillä ne voi tarvittaessa helpommin viedä hoitoon naapurin tallille/ottaa mukaan mökille tms.

Hautomakonehankintani johtunee kai siitä, että lapsena koetin epätoivoisesti kehitellä hautomakoneita ties mistä: mm.kelloradiosta ja akvaarion lämmittimestä :smt003 Joskus hain naapurista 3 kananmunaa joista yksi jopa kehittyi munan sisällä lämminvesivaraajan kyljessä...mutta tipu kuoli sitten munan sisälle :(

Pitäisin varmaankin sisätiloissa viiriäisiä ja kaikenmaailman muita lemmikkejä, mutta olen allerginen monille :smt010 No, siitä huolimatta minulla on puolivuotias "hypoallerginen" koiruliini joka sopii useille allergisille. Ja akvaarioharrastaja olen henkeen ja vereen ollut koko ikäni.

Kun en vielä ollut allerginen ja asuin maalla, minulla oli paljon erilaisia lemmikkejä, mm. vuohia, hevonen, possu, vasikka, kisuja, marsuja, koiria, seeprapeippoja,kani, gerbiilejä, kaloja... joka sorttia. Kun muutin pois kotoa niin tuo allergisoituminen sitten tapahtui eli eläimistä erossaolo aiheuttaa allergiaa.

Olen linnuille kaikkein allergisin mutta eipä se minua estä :smt004 Siedätyshoito on jees... Parhaillaan haalin tietoa viiriäisten kasvatuksesta jotta saan joskus parven pikkuisia aikaiseksi.

Niin tosiaan... iänkin voisi paljastaa eli olen vuosimallia -77 ja toimin tutkijan ammatissa. Turha kai mainita että olen hullu biologi :smt003 Koiran ja akvaarioiden lisäksi harrastuksiini kuuluvat erilaisten rehujen kasvattelut. Vesipuutarhan lisäksi kokeilussa on chilejä ja kuituhamppua naapurien iloksi. Kieroutunut huumorintajuni houkutteli minut kasvattamaan kuituhamppua jota ei erota huumaavasta sukulaisestaan. Naapuri on niin utelias kyttääjä että soittanee pian poliisit kun havaitsee parveke-ja terassikasvustoni :smt005 Siemenien mukana tuli muuten todistus etteivät ole huumaavaa sorttia.
Musta hämy kirjoitti:Musta hämy esittäytyy:
Täällä Piippolan vaarin tiluksilla kun on kaikenlaisia elukoita niin täytyyhän nykyaikaisesti osallistua myös kaikkien eläinlajien foorumeille :smt005 .
Onnistuisko se esittely näin..(en osaa salata kuitenkaan oikeaa persoonaani :smt073 )...
Vuohifoorumin Sussu, alkuperäiskarja foorumin Louhi, siipi.netissä Rva Anttonen, kissafoorumit on riian riitaisia mulle, koirista keskustellaankin omalla nimellä :smt002 , näillä muilla siis eläinten nimillä :smt005

Kanat meillä on hämeen maatiaiskantaa, ollaan mukana säilytysohjelmassa. Munia olen nyt tänä keväänä lähetellyt pariin paikkaan, tuloksia odotellaan vielä.
Muutkin kiinnostuneet voi ottaa yhteyttä, anteeksi jos olen jonkun munakyselyt unohtanut :smt090
Bonus kirjoitti:Sain vinkin tänne toiselta keskustelupalstalta ja pitihän sitä sitten tännekin työntäytyä :smt003

Ukon ja mun elämää sulostuttaa 3 koiraa, 3 kissaa, 10 lammasta, 2 kania, 3 helmikanaa, 5 viiriäistä, 12 kanaa ja 14 kukkoa.

Fasaaneita ja ankkojakin oli, mutta kanat teki selvän fasaaneista :smt009 ja ankat pistettiin pataan :smt016

Kanoista osa on appenzellin partakanoja (meniköhän toi nimi nyt oikein) ja osa mitä lie. Kaikenlaisia risteytyksiä. Kaikenvärisiä, näköisiä ja kokoisia. Mutta silti niin ihania. Kesällä kun lintuinfluenssakaranteeni on ohi niin kanat lasketaan pihalle kissojen paimennettaviksi. Se on aika lystiä katseltavaa :smt003
marjatta kirjoitti:Hei vaan kaikille!

Joo kaikille fooromeille pitää osallistua.

Meillä on kaksi pientä kanalaumaa Lordi, Leila ja Annukka jotka ovat Piikkiön kantaa. Näitä odottelen munimaan hiki päässä, ovat pitkällä tauolla. Toisessa laumassa ovat Jorma, Hansu ja Pirre, ne ovat mitä lie rotua, Jormalla on ainakin karvaiset jalat. Jorman porukka asuu vuohien kanssa kun eivät toiseten kanssa sovi yhtään.

Vuohia on Auroora ja Justiina. Justiina on tiine ja kiliä odotellaan vappuna. Lampaita on myös kaksi Silvia ja Diana. Sitten löytyy vielä 2 koiraa ja 3 kissaa ja minä ja poikani Karri.

Näitten kanssa puljataan kaikki vapaa aika.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Zippi kirjoitti:Olen 24 vuotias tyttönen Jyväskylästä.
Harrastuksena ja elämäntapana eläimet :smt003

Perheeseen kuuluu:
kolme sekarotuista koiraa (rescueita Virosta),
marsu (kohta kaksi :smt003 ),
kääpiöluppakani,
sekä lintuset: siniviiriäispariskunta, naurukyyhkykoiraat sekä seeprapeipot.
Seeprapeippoja kasvatan pienimuotoisesti.
inez59 kirjoitti:Heippa kaikki! :smt006

Liityin minäkin tänne, kiva kun on samanhenkistä porukkaa :smt038
Talouteen kuuluu parikymmentä maatiaiskanaa (pääasiassa mustia) ja noin 150 viestikyyhkyä (luku on hatusta kun en ole ehtinyt niitä "inventoimaan" :smt117 ..jossain vaiheessa tuntu että on enemmänkin...)
Kolme kissaa, kaksi marsua, yksi hamsteri ja orkidearukoilijasirkka löytyy sitten ihan täältä sisätiloista orkideaviidakosta :toothy4:
Ikääkin on liki viiskyt että mitähän se "villitys" sitten saa aikaan..... :laughing6:
Rouva Konijänkä kirjoitti:Heipä hei, olen rouva Konijänkä eli Konijänkän kotieläinpihan omistaja Ylläkseltä Luoteis-Lapista :hello2:

Elikoita löytyy moneen lähtöön. Siivekkäitä tällä hetkellä 2 helmikanaa, 2 kultafasaania, 2 riikinkukkoa, 5 kanaa ja 5 kukkoa (jotakin ruotsalaisia), 3 ankkaa ja possuissa löytyy yksi minisika Roki ja yksi ihan tavis sika, mustavalkoinen Pamela.

Kotisivut osoitteessa http://www.konijanka.fi
Pippis kirjoitti:Heippa, nimim. Jonna vinkkasi mulle tästä paikasta ja täällä sitä nyt ollaan. Meidän perheeseen kuuluu neljä bokseria, kissa, gekko, heppa sekä kuusi kanaa ja kukko. Kanoja mulla on ollut noin seitsemän vuoden ajan, pelkkiä isabrowneja. Nyt on jotain saman näköisiä hybridejä. Tarkoitus olisi ostaa vielä jotain helpommin hautomaan lähtevää rotua.

Kanalani on ollut melkoinen Iisakin kirkko. Olen tehnyt remppaa siitä asti kun sen perustin. Aina vaan tulee ahneemmaksi ja haluaa lisää tiloja kanoille. Viimeisin projektini toivottavasti on lopullinen :laughing6: Sillä sain kanoille puolet lisää tilaa, eli nyt noiden käytössä on noin 20 m2. Uusi laajennus oli hitti kanojen keskuudessa, sillä sen myötä tuli kaksi isoa lisäikkunaa ja paljon luonnonvaloa. Nyt kun kanoja joutuu pitämään kesän alkuun asti sisätiloissa, ne pääsevät kuitenkin nauttimaan auringosta. Ulkotarhaa mulla ei ole, kanat ulkoilevatkin pitkälti koiravartiossa vapaana pihalla.

Kanalan esittely kuvin:
http://laaninen.net/evrk/kanalarakennus.htm
Ryyniralli kirjoitti:Ryyniralli nimimerkin takana kirjoitteleepi tuleva kananomistaja Joutsasta. Sivustoa toisella silmällä seuranneena päätin sitten rekkaroitua, sillä täältähän löytyy tietoa ja apua melkeimpä mihin vain kana-asioihin liittyvään :smt003 Kuten kanakuumeeseen, jota podin tuossa äskettäin ja apu siihenkin löytyi täältä :smt002

Meidän "seurakuntaan" kuuluu 5 lapsen ja isännän lisäksi 3 kolliherraa, 2 leonberginkoira neitoa ja muutaman viikon päästä sitten ne kauan odotetut kanat ja kukko :smt007
mimmu kirjoitti:Hei kaikille :smt006
Olen uusi täällä ja löysin sivun kun etsin kiinnostuksella uusia kanarotuja jotka nyt minua kiinnostaa.
Eli olen Etelä-Savosta ja nyt kun "jouduin" eläkkeelle, niin aloin pitämään minäkin muitakin kotieläimiä kuin kissaa ja koiraa joita on aina ollut.
Nyt kotipiiriini kuuluu 3 ihanaa ilmeisesti isabrowneja kanoja (2 vuotiaita)
Myytiin maatiaiskanoina?? No kumminkin ne ovat kovin minun perään ja tuntevat nimensä, meillä on oma ns. kutsuhuudot jne. Sekä viime vuonna oli kolme pässiä, nyt niiden tilalle otin kaksi uuhta jotka ovat vuosikkaita. Nämäkin oppivat oman nimensä ja ovat ruskeita sekä kovin halinälkäisiä ja kilttejä. Sitten on vielä vanha kollikissa 14v, sekä 1vuotias pentukoira saksanseisoja. Kaikki tulevat hyvin toimeen keskenään ja pihapiiri on iso missä voivat olla sekä hyvät aitaukset + sisätilat (myös talvella) ns. lampola.
Lisäksi kuuluu pakettiin tietysti ukonköriläs.
Olisin kiinnostunut kovasti Brahmakanoista, mistä niitä voi ostaa, minkä hintaisia, tulevatko toimeen näiden meidän kanojen kanssa.jne.
Otan mielenkiinnolla vastaan kaikki mahdollinen.
Mukavaa kevättä kaikille :toothy4: :duckie:
Uno kirjoitti:Hei kaikki. Löysinpä kerrassaan ihanan foorumin jossa paljon mielenkiintoista luettavaa. Täällä kirjoittelee 26-vuotias perheenäiti uudeltamaalta jolle haudonta on satunnainen harrastus. Tällä hetkellä seitsemän ankanpojan nokat alkavat pilkistää munista ulos. Tarkoituksena on laajentaa harrastusta jahka pääsemme muuttamaan tästä omakotitalosta maatilalle. Haaveina tulevaisuudessa riikinkukot ja kultafasaanit.
Lapikas kirjoitti:Olen 15-vuotias tyttönen täältä Pirkanmaalta. Kanaharrastus on minulle melko uusi, kaksi vuotta niiden parissa on tullut touhuttua. Kanoja minulla on siis ollut kesäisin runsaat kaksi kappaletta, ihan lemmikkeinä niitä siis pidän, aivan sylikanojahan ne olivat. Talvioloja täällä ei niille valitettavasti ole... Tällä hetkellä kanoja en omista entisten menehdyttyä, mutta uusia olisi tulossa pari kappaletta kesän alussa, laajennettuun tarhaan.

Kanojen lisäksi harrastan luonnonvalokuvausta ja luonnonlintujen tarkkailua.

Ja tänään sitten löysin tänne joukkoonne kirjavaan. :>
Kurnikka kirjoitti:Hei!

Olen jo pitkään haahuillut taustalla munanetin ja vuohifoorumin kirjoituksia lukemassa ja nyt vihdoin rekisteröidyin kun kanojen hankinta alkaa lähestyä touko-kesäkuussa.

Esittelempä nyt sitten itseni samoilla sanoilla kuin pikkusiivessä, laiskuuttani tietysti :smt002

Eli olen 34-vuotias immeinen Hauholta. Ainoana eläimenä tällä hetkellä on paimensukuinen lapinkoiranarttu (Kur)nikka. Muutimme avomieheni kanssa maalle vasta marraskuussa -06 vanhaan mummolaani. Nyt sitten riittää korjattavaa, suunniteltavaa, tilaa, ajanvietettä ja rahareikää ihan niin paljon että itku tulee silmään... ilosta?

No, unelma on nyt siis totta lukuunottamatta tyhjää navettaa joka suorastaan kiljuu täytettä itselleen. Olen suunnitellut tulevana keväänä perustaa pienen kanalan. Roduksi haaveilen Kääpiö-Kocheista näin alkuun. Lähinnä silmäniloksi siis ja toivottavasti osittain vapaana pihalle tallustelemaan. Seuraavaksi ehkä muutama vuohi ja lisää kanoja... näin se tuntuu etenevän useammallakin :smt004

Siinä tärkeimmät. Varautukaahan siis aloittelijan kysymyksiin...
Kurnikka kirjoitti:No niinh, ensimmäiset kanat (2) saapuivat perjantaina :smt026

Rotu on Kääpiö-Kochin, kuten suunnittelinkin... näin alkuun.

Kiitos ihanista tirpoista kochinille!!!

Tirpat ovat sopeutuneet uuteen häkkiinsä (eteisen lattialla) upeasti. Luulin että ne olisivat peloissaan matkan jälkeen, ja pyh! Toivuttuaan ensijärkytyksestä jonka aiheutti innokas nuuskuttava koiran kirsu häkin kupeessa, tirppaset alkoivat melkein heti syömään. Ovat todella kesyjä ja aina häkin luukulla herkkuja pummaamassa.

Ristiäiset (kosteahkot :smt002 ) pidettiin heti lauantaina, ja avomieheni aivoituksena tirpat nimettiin hänen edesmenneiden mummon ja papan "kunniaksi" Viljo-kukoksi ja Hellä-Kanaksi. ... Toivottavasti eivät kovin kääntyile haudoissaan... :toothy5:

Tirpat ovat nyt melkein pari kuukautta vanhoja. Viljo herätti minut ensimmäisen kerran "murrosikäisen" kieunnalla eilen aamulla ja tänään sama juttu klo 5.00. Kiekaisee kymmenisen kertaa ja sitten taasen hiljenee, onneksi. Kunhan ilmat vähän lämpenevät niin muuttavat vähitellen navettaan..

Tulisipa kesäkuu jo nopeasti niin voitaisiin alkaa totutella ulkoiluunkin. Normit täytävä ulkohäkki kun ei vielä ole kuin suunnitteluasteella
paju kirjoitti:Esittelempä itseni.

Eli nimimerkin takana on satakuntalainen pariskunta. Perheeseen kuuluu itseni ja ukon lisäksi kaksi alaskanmalamuuttia ja kissa.

perheenlisäystä suunnitellaan kalkkunoiden muodossa tämän kevää aikana. Tarkoitus olisi hankkia Pronssi/ mustakalkkunoita. meillä on jo pitkään kytenyt ajatus parin kalkattajan hankkimisesta. Nyt on päätetään ryhtyä tuumasta toimeen. :smt005
Jiina kirjoitti:Onpa hieno palsta. Täältähän löytyy vaikka kuinka paljon lukemista...

Meillä on koiria, kissoja, lampaita, vuohi, kaneja, vasikoita ja kanoja. Vanhat kanat ovat "tavallisia ruskeita" ja ehkä jaksavat vielä tämän kesän munia. Uusina tulokkaina on maatiaiskanoja pieni kotitarve lauma.

Ei jää paljon kompostoitavaa keittiöstä tällä porukalla :smt002
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

cola kirjoitti:Hei vaan!
Olen 44v nainen. Kasvatan työkseni koiran pentuja. On mieskin ja kolme murkkuikäistä lasta. Koirien lisäksi (11 pyörii jaloissa) pörrökarva kissa ja akvaario.

Olen harrastanut siipiveikkoja lapsesta saakka, mutta nyt on ollut 6v tauko harrastuksessa. Kalkkunoita, ankkoja, hanhia ja monenlaisia kanoja on ollut lemmikkeinä. Uusi koti mahdollistaa harrastuksen aloittamisen uudestaan. Tämä foorumi on hurjan mielenkiintoinen!
Untuva kirjoitti::smt031 Piti sitä nyt kirjautua tännekin, kun mm.tuo vuohisivusto tuli jo valloitettua! Siellä joku ystävällinen otti ja sytytti kiinostuksen kanoihin. :smt041
Meille kun tulee kuitenkin uudet tilat noille lammuille, niin jospa tekisi siihen yhteyteen pienen kanalan..
Aika paljon olen teiltä viisaammilta jo oppinut, mutta vielä on kysymyksiä jäljellä. Niistä lisää sitten myöhemmin! :smt002
Untuva kirjoitti:Vanhukset on suomenlammas-oxford down risteytyksiä, loput kolme suomenlampaita. Yksi musta-valkokirjava, yksi valkoinen ja Belle ilmeisesti kainuun harmas, alunperin musta, sinikielinen lammas harmaantuu hienosti, ikää kaksi vuotta. :smt001
Sirppi kirjoitti:Terveiset täältä meidän landelta! Kirjoittelen nimimerkillä Sirppi myös tunne Lampolaan (vaikka enemmän olen käynyt lueskelemassa kuin kirjoittelemassa sielläkin). Tänne "eksyin" kun googlasin kokemuksia koneellisesta haudonnasta.

Kanoja on tällä hetkellä 9 kpl, monennäköisiä ja eivät varmasti kovinkaan puhdasrotuisia. Jonkinlaisia maatiaisristeytyksiä oletan, mutta mahdottoman symppiksiä. Tänään hain pari mustaa kanaa tipuineen 12 kpl. Tiput taitavat olla noin viikon ikäisiä ulkonäöstä päätellen.

Siipikarjaa on ollut vuosien varrella mm. kalkkunoita, hanhia, viiriäisiä, erilaisia kanoja, ankkoja jne. Nyt olen keskittymässä näihin kanoihin ainakin vähäksi aikaa, mutta viiriäiset ne ovat mielessäni kyllä aika usein.

Koneellista haudontaa tässä testailen, toista päivää 22 munaa muhimassa. Onneksi on ollut kokeneita ihmisiä minuakin neuvomassa, jospa ei tarvitsisi ihan kaikkea siis kantapään kautta opetella. Minä tällä hetkellä en osaa arvioida mitään kanojeni hedelmällisyydestä, koska eivät ole itse täällä hautoneet. Olen varautunut siihen, että poskelleenkin voi mennä, mutta parasta tietysti toivon... Tulos jää nähtäväksi(kukko ainakin vaikuttaa aika hyvin laiskalta ja keskittyy enemmän syömiseen kuin vaimoistaan huolehtimiseen...)
Sirppi kirjoitti:Kiitos toivotuksista!

Niinpä niin, olen itsekin vähän arvellut että se hautomakoneen hankinta on kohtalokas juttu. On siitä tullut haaveiltua koko pienen ikäni (32v.). Koitan nyt kuitenkin pidättäytyä ainakin noissa erilaisissa kanoissa, hanhet ja ankat kun ovat semmoisia sottapyttyjä. Niitäkin on minulla ollut ja kesäaikaan ne ovatkin oikein hauskoja lemmikkejä

Jonkun kotisivuilla oli niin sulkkuja kalkkunantipuja, että alkaa tuntua että jos se mopo ei siellä näreikössä ole jo niin kohta menee.... Siivekkäistä juuri nuo kalkkunat ovat ehdottomia lemppareitani. Joskus vuonna -96 hain ensimmäiset 5 sellaista ruskeaa kalkkunanpoikastani. Hämärässä parkkihallissa Mikkelissä poikaslaatikko vaihtoi vaivihkaa omistajaa. Ne poikaset oli rakkaudella alkukasvatettuja ja niistä tulikin sitten sellaisia todellisia sylikalkkunoita. Kunnes minä sitten söin ne. Ja hyvää oli.

Muita eläimiä meillä on lypsylehmät, vuohi, lampaita, pari kania, kissoja, kaksi koiraa (unohtuiko jotain..). Ja mies ja kolme lasta.

Ihan pienten tipujen kanssa ei ole ennen tullut puuhailtua ja nyt on hauskaa katsella niiden piipittelyä ja muita touhuja. Olen tiennyt että tarkka pitää olla, vesikupinkin pistin täyteen kiviä, että vettä vaan varovasti voi väleistä nokkia, ettei pikkutiput mene itseänsä sinne hukuttamaan. Mutta eilen tarjotessani iltapuuroa pikkuisille meinasivat yli-innokkaat tiput pomppia sinne puurokuppiin uimaan. Nokkivat sitten loput puurot rinnuksistaan kun sain niitä puurosuosta hätisteltyä. Oppia ikä kaikki....
Condevil kirjoitti:Eli täällä esittäytyy maalle vihdoinkin muuttanut mamma joka on alkanut haaveilemaan omista siipiveikoista. :smt006 Ensin kiinnosti kanaset, mutta nyt ollaan käännytty viiriäisiin päin. Toivottavasti joskus saisin oman parven munivaisia omaan pihaan.
tomppa kirjoitti:moi kaikille kanojen kavereille :smt001 kirjauduin tänne jo jokin aika sitten mutta nyt vasta kirjoittelen .pieniä määriä kanoja olen harrastanut jo tenavana mutta nyt kun ostettu oma talo maalta tuli tännekin hankittua noin 3v takasin kanoja,ruskeita valkosia ja koristeellisia kanoja joilla tällähetkellä 2tipua kelt. ja musta.kanat ovat kesät täysin vapaana ja sen näkee kukkapenkeistä.tipujen hoidosta ei kokemusta ole mutta hyvin nuo näytää pärjäävän ku ovat emon kanssa eristetty muista ihan varmuudeksi jos jotain muita ohjeita ku vettä ja ruokaa mitä pitäs huomioida nii viestiä
Hilmuska kirjoitti:Heipsan vaan kaikille! :smt006

Olen tänne jo muutaman viestin kirjoittanutkin, mutta nyt vasta löysin tällaisen esittäytymispalstan.

Täällä kirjoittelee yhden pienen poikalapsen ja farmillisen enemmän tai vähemmän karvaisten "lapsosten" mamma maalta. Meiltä siis löytyy alati kasvavan kanalauman lisäksi koira, kissa, kaksi kania ja kaksi hevosta.
Hilmuska kirjoitti:
kanaemo kirjoitti:Tervetuloa foorumille! Millaisia kanoja, koiria ja pupuja sulla on?
Alunperin saimme häälahjaksi kaksi ruskeaa kanaa (Äksy ja Pulu). (luulen, että ovat IsaBrownia.. onko niitä muitakin?) sitten kävimme ostamassa kanoille herraseuraksi komean maatiaskukon (Gÿnther Himoköyrijä). Viime loppukesästä saimme tuttaviltamme neljä kääpiötupsujalka (=oma rotumääritelmäni :smt002 ) poikasta, joista kasvoi kaksi kanaa (Prinsessa ja Kyyhkynen) ja kaksi kukkoa (PikkuKukko ja HarmaaKukko). Ja tänään kuoriutui kaksi tipua toiselta tupsujalalta. Kovin on kukkoisa laumamme, mutta ihan leppoisasti tulevat toimeen. Minun tuurillani tietty nämä tiputkin ovat sitten kukkoja.. Toinen tupsujalkakanoista munii tällä hetkellä jonnekin jemmaan, kun ovat päivät pihalla vapaana, joten voipi hyvinkin tulla uusi pesue vielä tänä kesänä.

Kanit ovat leijonanharjaskanin-maatiaskanin sekoituksia, emo PumpuliHilma ja kastroitu urospoikanen Onni.

Ja koira on saksanpaimenkoira, 6-vuotias ADHD-narttu Caro. Sitten on vielä maatiaskissa Liina ja hevoset Eppu ja Päky.[/u]
Elviira kirjoitti:Hei!

Päätin minäkin esittäytyä. Vuosien haaveilun jälkeen sain viimein vajaa viikko sitten hankittua 4 maatiaiskanaa ja kukon, horniolaisia. Kaikki ovat jo aikuisia ja odottelen että joku kanoista alkaisi hautomaan, jotta saataisiin hieman vahvistusta munijajoukkoon.

Kanoille tuli hieman outo nimijoukko: Poikani nimesi kaksi utelianta Älliksi ja Tälliksi. Elviira on kannuksellinen kana ja miniäkokelas nimesi yhden Maisaksi. Kukko oli alkuun Rosvo-Rudolf, mutta kun Rudolf on hankala sanoa, siitä tuli Rosvo-Roope. Nimi ei kuitenkaan kuvasta persoonaa ollenkaan, kukko on hyvin kiltti.

Lintuflunssa näyttää vaivaavan minua, koska haaveilen vielä ottavani pari kanaa, Alhon kantaa, jos vain jostain onnistuisin ne hankkimaan.

Muina eläiminä meillä on kissa ja 2 saksanpaimenkoiraa sekä 1 sakemannin ja noutajan sekoitus.
Kieku kirjoitti:Tervehdys teille kaikille munaforumilaisille!

Aika minunkin ilmoittautua. Olen jo monet kerrat käynyt :lurk: ihastelemassa juttujanne ja kuvianne. Ja sitä, että tämä on kerrassaan mukava yhteisö.

Minulla on kanalahaave elänyt jo muutaman vuoden, mutta sen haaveen toteuttaminen ei ihan vielä tänä vuonna onnistu. Eivät varmaan anna lupaa laittaa kanatarhaa rivitalopihaan. Joka tapauksessa... olen nyt taas lähempänä päämäärää, kun olen munaforumin rekisteröitynyt käyttäjä.
Hip Hurraa!

Meillä on kaksi kissaa ja kolme akvaariollista pyrstönheiluttajia. Ammatiltani olen puutarhuri, mutta leipä tulee atk-alalta. Koko ikäni olen asunut kaupungeissa, paitsi lapsena Espoossa. (Ei ollut silloin kaupunki.)

Niin... ja varmuuden vuoksi, olen liittynyt myös vuohiforumiin. Eihän sitä tiedä, jos vaikka sekin kuume pahenis...
Jossu kirjoitti:Heippa kaikille täällä munanetissä!

Olen suunnittelemassa meille kesäksi kanataloa- ja tarhaa, jospa saisin toteutettua senkin unelman! :D

Ihan aloittelija olen siis näissä "kanahommissa", ja tästä foorumista näyttää saavan paljon hyödyllistä tietoa.
Vuohia minulla on ennestään ja olenkin jo kauan "oleskellut" vuohifoorumissa (eri nimellä kylläkin).
Jossu kirjoitti: Tuon viestin kirjoitin tammikuussa: nyt ovat kanaseni saapuneet!! :smt007
3 kochinkanaa ja 1 kochinkukko.

Tässä kuvia kanoista (2 kanaa ovat n. 15 kk vanhat, 1 pieni kana on tän keväinen sekä tän keväinen kukko nimeltä Kimmo)
tipsi kirjoitti:Heippa kaikki!

Esittelen itseni nopsasti. Eli, olen kaupungissa kerrostalossa asuva nainen, jolla on tällä hetkellä kolme reilun kahden viikon ikäistä ankkavauvaa kylpyhuoneessa piipittämässä :smt001 (Kiitos Maunu_Muori! :smt001) Ankat ovat menossa vanhempieni mökille kesäksi, ja talvella sitten yhdelle kotieläinpihalle hoitoon. Vauvelit ovat nyt jo ylihemmoteltuja herkkujen osalta :)

Minulla on joskus vuosia sitten teininä ollut ankkoja, ja yksi ylikesy isa brown kukko joka luuli olevansa immeinen. Ööö.. talvella autotallissa ja kesällä mökillä. Harmi kun kaupungissa on rajoitetut eläintenpitomahdollisuudet. :smt013
KlaaraKananen kirjoitti:Heipä hei kaikki kotkottajat ja kaakattajat!
Olen 30v. hameväen edustaja Satakunnasta. Asun perheeni kanssa maalla viimevuonna valmistuneessa hirsitalossa.

Ollaan rakennettu koko juhannus meitin kesäkanalaa, talviasuttava kanala valmistuu syksyksi, kunhan isäntä saa autotalli-varasto-kanalarakennuksen reeraan.
Kesäkanalan rakennus aloitettiin, kun ystävän maatiaiskana oli saamassa tipusia (joista piti meille tulla muutama) ja totesin ettei varsinainen kanala valmistu niin nopsaan...Enkä tietenkään malttanut oottaa syksyyn ... No kävi niin ikävästi, ettei tipuja sitten kuoriutunutkaan :smt009

Nyt ollaan sitten haettu maatiaistipuja/nuorikoita, kukko ja 2-4 kanaa saisi meiltä hyvän kodin...mistä kysyä, vinkkejä otetaan vastaan!

Ystäväni luona olen tutustunut maatiaisiin, ja hurahtanut kanoihin pahanpäiväisesti :smt003
Nyt olisi kovin ihanaa saada omia kanasia paapottavaksi.

Tämän "kotkotuksen" lisäksi arkeani sulostuttavat rakas aviomieheni (joka jaksaa naputella kanalaamme :smt001 ) 3- ja 1-vuotiaat lapsemme ja sohvaperuna-koiralaumamme ( 3 labradoria ja 2 länsigöötanmaanpystykorvaa) joiden kanssa on vähän jotain (lenkkeilyn lisäksi)yritetty harrastaakin.

Täällä siis roikun vielä toistaiseksi kanattomana ( ja toivottavasti tulevaisuudessakin munattomana :smt003 ) toivottavasti jatkossa saan kertoilla teille omien kanasten ja kukkosen kuulumisista!
KaNaNen kirjoitti:Voisinpa minäkin esitellä itseni kun en sitä vielä ole tehnyt :smt003 Olen siis 16-vuotias typykkä tyrnävältä ja kanoja meillä on ollut siitä asti kun olin 6v. :smt001 Tällä hetkellä meillä on 21 maatiaiskanaa ja neljä kukkoa. :smt007 Ensimmäiset kanat olivat isabrowneja mutta sen jälkeen meillä on ollut vain maatiaisia. Ja asuu talossa yksi suomenpystykorvakin :smt003
jaanahi kirjoitti:Hei! olen jo jonkin aikaa seuraillut keskusteluja täällä ja paljon hyvää tietoa kanojen pitoon saanut. Meillä on kiuruvetisiä maatiaikanoja neljä kpl ja kukko, ja tällä hetkellä 9 suloista tipua, ikää kolme viikkoa. Yksi kanoistamme innostui onneksi haudontatouhusta. Kanat ovat muuten viime kesänä kanaemolta meille kotiutuneet. Tipuista pidetään itsellä luultavasti kaksi kanaa, joten lopummasta kesää oisin myymässä loppuja! Etsiskelen meille muuten kiuruvetistä kukkoa, ettei mene tämä porukka liian sisäsiittoiseksi. Hakemaan en mistään kovin kaukaa pääsee, asumme Laukaassa Keski-Suomessa. Perheessämme on minä ja mieheni, 1.5 v poika ja 2kk poika, koira, kissa ja kanaset.
paukku kirjoitti:olen seuraillut jo tovin aikaa tätä palstaa ja vaikuttaa kivalta ja hyödylliseltä palstalta. olen aivan aloittelija näissä kana hommissa ja olen saanut täältä paljon tarpeellista tietoa. meillä on nyt 9kanaa,1kukko ,3kalkkunaa ja pieni maltankoira. pieniä lapsiakin minulla on 6 ja kaikki tyttöjä :smt001 . sain tänään naapurista lainaan hautomakoneen, joten aijon ruveta kokeileen hautomista, kunhan saan kerättyä tarpeeksi munia. yritän päästä tähän jutustelu porukkaan kunnolla mukaan. :smt002 .käyn täällä aina kun vain ehdin.
Basu kirjoitti:Pitänee minunkin esittäytyä...Olen tätä foorumia jo vuoden verran seuraillut, vuohifoorumista alunperin tänne löysin. Olen toistaiseksi kanaton, syksyllä uuden vuohelan valmistuessa tilanne toivottavasti toinen :smt001
Perheesemme kuuluu minun (kohta 40v naisimmeinen) lisäksi mies, kolme lasta, kolme vuohea, kaksi kania ja Basenji, jota koiraksi väitetään.
Ihan pikkutyttönä minulla on ollut kesäkanoja, pyydettiin teurasautoa ajamaan meidän kautta ja jättämään pari vanhusta, siipikarjateurastamo kun oli-ja on vieläkin samassa kylässä. Myöhemmin meillä on ollut pari ankkaa, jotka yrittivät ottaa toisensa hengiltä, poikia kun olivat...
Agabornis-papukaijoja ja kissojakin oli nuorempana, mutta olen niin allerginen niille, etten voi sisätiloissa pitää :smt009
Ainiin ja olihan meillä monta vuotta Anolis-liskoja, pieniä vihreitä n. sisiliskon kokoisia vipeltäjiä :smt001
Asun etelä-Satakunnassa keskellä mäntymetsää, ihanassa omassa rauhassa :smt001
Basu kirjoitti:Nyt mulla on kanoja :smt006 :smt007 :smt007 :smt007

Haettiin eilen neljä aivan ihanaa 2kk ikäistä alhotipua :smt001 :smt001 :smt001

Meidän pikkutytöstä on puolessa päivässä tullut selvä lintukuiskaajan alku, tuolla se on tarhassa, nostelee tipuja orrelle :smt017 silittelee sylissä ja juttelee...varo TiPu, sulle on haastaja (vm-02)kasvamassa! :smt003
audioman kirjoitti:Olen 19v ääni/valomies Jyväskylän lähistöltä. Pitäis kai joskus hommata oma paikka missä asustella ja olen tullut siihen tulokseen et tommonen perus city asuminen ei kelpaa. Olis aika siistiä saada jostain oma paikka mihin vois viritellä kaikkee aurinko/tuulienergiasta kasvitarhoihin. Ehkä liittyy tää toive jotenkin siihen millasta työ/harrastukset on. Haluaa vastapainoa niille.

Eksyin tänne kanapalstalle, kun törmäsin googlessa johonki kana farmiiin New Englandissa. Piti sit tietysti kattella suomalaisten "harrastajien" meininkiä kans. Vaikutti ihan mukavalta tämä paikka.

Ei varmaan vähään aikaa kyl kanoja oo tulossa. Mut varmasti joskus. Vois vaikka alottaa tomaattien kasvattamisesta eka.. Siin ois varmaan tarpeeks haastetta :)

Eli joo, hei vaan kaikille.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Aulimaija kirjoitti:Heissan kaikille :smt006

Olen lueskellut foorumia sen alusta lähtien, mutta jostain syystä sain vasta nyt aikaiseksi rekisteröityä.

Moni minut tunteekin tuolta lampolan puolelta, jossa kirjoittelen samalla nimimerkillä. Tavalla tai toisella tuttuja taitaa täällä olla ainakin puolet käyttäjistä :smt001

Kanoja meillä on ollut ainakin viisi vuotta. Porukka on enemmän ja vähemmän sekalaista seurakuntaa, mutta ne ovat olleet todella pitkäikäisiä ja terveitä kaikella tapaa. Omaan silmään ovat kauniitakin tottakai :smt003

Meille on heinäkuussa tulossa ainakin muutama tirppi lisää ja isäntä taitaa joutua nikkaroimaan niille uutta tilaa jonkin verran.

Kuvia joistakin nykyisistä ja edesmenneistä kanoistamme löytyy kotisivuiltamme osoitteesta http://www.laurilan.net/gallery/kanala
Löpö kirjoitti:Tervehdys kaikille! Innostuin kanoista tuossa jokin aika sitten ja vakaa aikomus onkin hankkia muutama maatiainen pihalle pyörimään. Vaimo ei voi muuta kuin pyöritellä päätään seuratessaan touhuamistani.

Nyt pitäisi vain löytää jokin paikka, josta saisi kukon ja 4-5 kanaa, sekä ruokinta-automaatit yms. Tarha on suunnitteilla ja talvikelpoinen asumus on jo olemassa. Tosin "sisustus" vielä puuttuu. Otan mielelläni vinkkejä vastaan hoitoon, kanalan järjestelyihin ja kanojen hankintaan liittyen.

Edit: Löytyyhän tuota tietoa, kun ehtii selailemaan...
Fiinus kirjoitti:Fiinuskin esittäytyy:

Olen reilu kolmekymppinen äiteeihminen Porista, koiria (labradorinnoutaja, basset hound ja sekarotuinen) ja lampaita on tällä hetkellä hyysättävänä. Kanoja olisi tarkoitus ottaa - tai siis ostaa, jos vain joku jostain inhimillisen matkan päästä mulle maatiaisia (tai kocheja tai brahmoja tai.. mitä vaan!) kauppaisi, olen jo vähän epätoivoon vaipumassa tän asian suhteen :(

Ankkoja ja kanoja on ennenkin ollut mutta rakennusprojektin takia jouduimme niistä luopumaan.. vieläkin on iso ikävä vaakuttajia sekä Kerttua ja Veijoa :smt010

Mutta toivossa eletään ja kanoja odotellessa lueskelen ahkerasti tätä foorumia - joka on yksi parhaista, muuten :smt007
Amanda kirjoitti:Moikka kaikille munanetin käyttäjille! :smt006

Minäkin sit uskaltauduin teidän seuraan, eli toisinsanoen otin askeeen kohti haavettani: kanoja, viiriäisiä ja fasaaneja (ensi vuonna).
Minulla on nyt ollut meneillään kova kanoihin tai lähinnä kanarotuihin tutustuminen ja miettiminen mikä olisi minulle hyvä rotu. Kolme on noussut esille: rokki kana, sussex ja tällä hetkellä paras vaihtoehto faverolle. Minä meinaan avomieheni kanssa rakentaa 20 m2 kanalan ja sinne tulisi nämä kanat ja siitä pieni alue erottaa viiriäisille.

Et semmottiis... Mutta, eiköhän me tässä tutuiksi tulla pikkuhiljaa. Minä tulen varmasti häiritsemään kysmyksillä foorumin eri aihe alueilla, mutta koittakaa kestää. :smt003
Mari kirjoitti:Olen vieraillut tällä keskustelupalstalla jo pidemmän aikaa ja lukenut suurella mielenkiinnolla kirjoituksianne.

Syy miksi nyt lopulta esittäydyn on tänään perheemme jatkoksi muuttanut Hämäläisiä maatiaiskanoja edustava Pekko kukko ja hänen kanalaumansa; Piko, Pikke, Pikkis, Pilkku, Penni ja Pipsa.

Olen toivonut kanoja (ihan vaan lemmikeiksi) jo viimeiset 15 vuotta, sen ajan mitä olemme maalla asuneet, mutta ihan oikeasta maalaiselämästä minulla ei ole ollut kokemusta, eikä kanoista sen kummemmin. Aina kun olen ottanut puheeksi kanat ja miten kovasti toivon niitä joskus omistavani, olen saanut kuulla mitä hullumpia kommenteja ihmisiltä kanoista ja niiden pidon hankaluuksista. Loppujen lopuksi elämässäni törmäsin tälläkin palstalla mukana olevaan Helviin, jonka elämänkokemuksista kanojen kanssa sain vihdoin positiivisen ja varmasti aidon kuvan siitä millaisia kanat ovat ja tietysti paljon ohjeita ja opastusta kanojen hoitoon tätä päivää ja tulevaisuutta ajatellen. Voin siis sanoa, että kanat meidän perheessä ei ole hetken mielijohde, niiden hankkimista on harkittu pitkään ja hartaasti ! Ilman Helvin apua ja opastusta niitä tuskin vielä tuolla pihalla tepastelisi....Suuri kiitos siis avusta hänelle sekä teille kaikille joiden tarinoita olen saanut täältä lukea !

No lopulta asiaan :-). Kanat siis tänään tänne meille muutti isoa tohinaa edeltävän jakson päätteeksi. Isäntä rakensi kanalaa ja kaikki tarpeellinen on hankittu uusia asukkeja varten. Kanalan rakennus on vielä kesken ja Pekko kukko oli asiasta kyllä hieman harmistunut ja näreissään kun laittoi kanojaan illalla nukkumaan. Pekko kurkki kanalaan ja totesi, että orsia ei ole ja katoksen alle laittamani orret ei hänelle kelvanneet, mikä lie oli lämmöllä asettamissani orsissa vikana :-). Kukko otti ja lennähti kanalan avoimen oven päälle ja kanat koettivat epätoivoisesti päästä yhtä korkealle siinä kuitenkaan onnistumatta. Minä siinä pyytelin Pekkoa siirtymään alemmas, mutta Pekko perhana ei minun jorinoita kuunnellut. Asetettiin kanoille sitten tikapuut, jotta pääsivät yläilmoihin Pekko kukkonsa luokse. Sinne sitten asettui kukko ja koko kanaparvi tyytyväisenä yöpuulle.

Nyt ei sitten muuta kuin odottelen aamua ja sitä ensimmäistä Pekko kukon kiekunaa, sitä en tahdo missään tapauksessa missata !
Tupsula kirjoitti::smt001
Hei Nyt loppujen lopuksi päätin kirjautua tänne sisään tyttärieni kanssa. Meillä hankittiin lemmikiksi kuusi ihanaa kanaa tuossa toukokuun alussa. Saimme kanamme TiPulta kiitos hänelle. Kanat ovat aivan ihanat ja sylikesyjä kaikki. Tällähetkellä tosin nuo meidän vanhimmat Korppi ja Mata ovat karussa ja toivomme edelleen niiden palaavan kotiin mutta pelkäämme haukan heidät vieneen. Molemmat katosivat yllättäen perjantaina 13-15 välisenä aikana merkkiäkään heistä ei ole sittemmin näkynyt. :smt010 Nuoriso (Kotkot, Töyhtöpää,Lumina ja kukkopoika Kieku)on kuitenkin rauhallinen ja kiertelee maitansa edelleen.
Kiitos kaikille vinkeistä joita olemme saaneet näiltä sivuilta ja käymme jatkossakin niitä ajoittain kurkkimassa.
Tupsula kirjoitti::smt009 Eipä ole Korppia ja Matadoria saatu takaisin nyt on kolmeviikkoa katoamisesta alan hiljalleen menettää toivoni, ilolla heidät takaisin ottaisin.

Ajattelimme et jos emme vanhuksia saa enää takaisin haemme lisää tipusia ja nyt ne sitten toissapäivänä haimme 3 kanaa lisää Olivia, Ruusa ja Täplä ovat nimeltään. Muu lauma otti heidät hyvin vastaan ja elämä heillä on rauhaisaa eivätkä Kieku, Töyhtöpää, Lumina, Kotkot enää kauheasti ilmeisesti kaipaile vanhuksia niinkuin alkuun kaipasivat. Vaikka me heitä vielä kaipaammekin yritämme ajatella positiivisesti. :smt001
hannaw kirjoitti:Sivuja jo kuukausia seuranneena, päätin oikein rekisteröityä!
Täällä siis parivuotta sitten maalle muuttanut yli nelikymppinen täti-ihminen, joka taitaa parhaillaan elää unelmaansa.
Perheeseen kuuluu mies, joka ei kiellä eläimien ottamista, mutta ei toisaalta niiden hoitoon osallistukaan ja 4 v. poika Leevi. 3 lasta on jo muuttanut omilleen. Karvaisia perheenjäseniä on 2 labbista (Aku 8v ja Urho 6kk), 3 kissaa (Minni, joka nimestään huolimatta osoittautuikin kolliksi, Sulo ja Oskari) ja 3 pupua (Nasu, Lumikki ja Pumpuli).
Kanalan siivoaminen/kunnostaminen on käynnissä, joten kanoja haluaisin ottaa jo tänä syksynä. Luen siis innolla näitä keskusteluja, ja paljon olen oppinutkin!
Viimeistään ensikeväänä meille tulee myös muutama vuohi.
Asumme pienessä mummonmökissä, jonka remontoiminen on vielä kesken. Eli yläkerta laittamati, mutta kummasti ollaan silti mahduttu. Entiselle kaupunkilaiselle tämä iso piha ja pellot ovat joka aamuinen ihastuksen kohde.
Kunpa vielä keksisin miten voisin olla täällä kaiket päivät ja silti rahaa tulisi jostain, niin olisin kuin taivaassa
mikki kirjoitti:Heippa!
Olen jo jonkun aikaa seurannut näitä kirjoituksia ja laitan nyt itsekin lusikkani soppaan.
On kiva kuulla kokemuksia kanoista ja kananhoidosta muilta samanmielisiltä.
Asun Sipoossa ja minulla on 15 kanaa ja 5 kukkoa. Suurin osa kanoista ja kukoista on kääpiö kochineja (10 kanaa ja 4 kukkoa). Sitten on yksi maatiaskukko, iso ja komea ja hyväluontoinen + sen haaremi, 5 kanaa.
Osa kanoista ja kukoista on jo iäkkäitä ja ne viettävät eläkepäiviään nuorempien seurassa. Munia tulee noin 5-7 päivässä.
Kanat viettävät talvet vanhassa hirsinavetassa, joka on eristetty. Valitettavasti sieltä ne eivät pääse ulos. Mutta heti kun kevät lähestyy, siirretään kanat ulos, missä meillä on isohko aitaus niille. Aitaverkkoa on aitauksen ympärillä ja päällä ja verkko on kaivettu maan sisällekin noin puolen metrin syvyyteen. Ulkoaitauksesta kanat menevät iltaisin "putkea" pitkin makuutilaansa, joka on kevythirsistä tehty rakennus.
Kesäisin kanat pääsevät aitauksesta lähes päivittäin kävelemään vapaasti tontille ja siellä ne nokkivat ja kuopivat innokkaasti kaikkea maasta, myös kukkia kukkapenkeistä ja vihanneksia kasvimaalta. :sad:
Kanat ja kukot ovat tosi kesyjä. Jos asetut kahvin ja pullan kanssa puutarhaan, niin kohta on kasa uteliaita elikoita tutkimassa, mitä syöt ja jääkö siitä mahdollisesti jotain yli.
Meillä on ollut kanoja kuutisen vuotta. Kanojen lisäksi meillä on kaksi kissaa. Kissat ja kanat tulevat hyvin toimeen keskenään.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Simo13 kirjoitti:Ajattelimpa kirjautua tännekkin :smt001 .
Olen aina ollut kiinnostunut kanoista ja muista kanalinnuista.Meillä oli joskus 4lemmikkikanaa ja ne olivat aivan ihania ja älykkäitäkin.
Täällä on myös monipuoliset sivut jossa on myös kuvia kanoista.

Eipäs tässä nyt sen enempää hyvää loppukesää kaikille!
flai kirjoitti:Päätinpä nyt viimein rekisteröityä tänne teidän seuraanne, jonkin aikaa olen jo tätä foorumia mielenkiinnolla lueskellut.

Minulla on kanasteni kanssa aika mielenkiintoinen tilanne, asun nimittäin ihan taajamassa omakotitalossa. Pitkään luulin etten voisi tänne edes kanoja ottaa ja toteuttaa haavettani, mutta luuri kauniiseen käteen ja selvisikin, että muita lupia ei sen kummemmin tarvita, kunhan naapurit ovat myöntyväisiä. Ja ei kun samantien kiertämään lähimmät talot, ajatus saikin oikein hyvän vastaanoton. Nyt meillä on sitten muutaman kuukauden asustanut kolme hy-line brown (??) -hybridiä muun joukon jatkona, ja munia riittää naapureillekin.

Kanat ovat yöt kesälläkin sisällä, talon alla olevasta autotallista muunnellussa kanalassa, jossa on ihan ikkunatkin ja tilaa arviolta 10 neliötä. Sisällä siksi, että ulkotarhassa asuneille kaneilleni kävi keväällä köpelösti, ei pitänyt supikoiraa kananverkko... :( Mutta nyt siitä viisastuneena ulkotarhaakin on reilusti vahvistettu, ja kanat ovat ulkona vain päivisin. Koko piha on aidattu, ja vapaana saavat olla kun olen itse ulkona.

Ovat kesyyntyneet ihmeen hyvin ihan mitenkään kesyttämättä, aamulla tallustavat perässäni ulkotarhaan ja illalla sisälle. Yksi tulee olkapäällekin jos istun tarhassa. :D

Näiden kanssa on lähtenyt niin hyvin sujumaan että kaduttaa jo että hankin vain kolme! :smt003
pingumamma kirjoitti:Hei!!

Mun nimi on Mari,ja mä olen 37v kotiäiti Lohjalta.Osan teistä voin jo tuntea entuudestaan,kun olen käynyt viime kesästä lähtien kuvaamassa maatiaisrotuisia kanoja maatiaiskotieläinkuvanäyttelyä varten.

Mie olen ihan paljasjalkanen Savolainen,muuttanut monen mutkan kautta ja juurtunut Lohjalle.Perheeni kanssa asutaan ihan lähiössä,mutta sydän on aina maalla,vaikka kaupunkilaisperheestä olen kotoisin.

Kävin maatalouskoulun 91-92,ja sen jälken olin useita vuosia eri tiloilla karjanhoitajana ja siinä samal hoitelin muutkin tilan eläimet.Vastaan tuli tuona aikana myös muutama kyyttö,ja muitakin maatiaisrotuisia eläimiä,ja niille menetin jo silloin sydämeni.

Vaikka tällä hetkellä olenkin kaupunkilainen ja uneksin siitä pienestä tilasta maalla, niin haluan laittaa oman korteni kekoon kaikkien maatiaiseläinten säilymisen puolesta.
Siksi aloin tekemään tuota kuvanäyttelyäkin,ja halusin siis lähteä sen kanssa kouluihin ym. paikkoihin kertomaan lisää näistä upeista eläimistä.

Muutenkin olen eläinrakas,jameidän vajaa 3v poikamme on saanut myöskin kulkea koko ajan matkassani,ja hänellä on luontainen suhtautuminen ja pehmeä ote kaikkiin eläimiin,sitä on ollut ilo seurata.

Vaikka olen vasta nyt rekisteröitynyt tänne,olen silloin tällöin muuten täällä vieraillut lukemassa teidän tarinoita.
Mukava liittyä joukkoonne!
Mari
joonas kirjoitti:moi kaikille munanetin käytäjille.

olen 14 vuotta ja asun pohjois-pohjanmaalla, nivalassa. minulla on maatiais kanoja 12 ja kukko, kaksi kissaa.

yksi kana on aloitanut 10 munan hautomisen.
tumppa kirjoitti:Pakko oli jo minunkin kirjautua tänne teidän mukaan. :smt002 Olen selannut tätä jonkun viikon... Opiskennellut ja harkinnut omista viiriäisistä.
Minulle on jo luvannut yksi lintuihin "höyrähtänyt" 1kukon ja 3kanaa(viiriäisiä)pääsisin alkuun,mutta katsotaan miten käy...
:smt001
Kotisivut on vielä kesken,mutta on siellä jotain saatu aikaiseksi!
tumppa kirjoitti:Lisäisin vaan,että nyt ollaan viiriäisten omistajia!! :smt007 Eilen muutti 9kanaa ja 1kukko.
KYllä niiden "laulu " on somaa!! :smt020
Tulppu kirjoitti:Hei vaan! Tässä esittäytyy pikkuviirujen onnellinen omistaja - nimimerkillä Tulppu siis. Olen melkein aikuiseen ikään ehtinyt, himpusti yli nelikymppinen naisihminen :smt003 Ammatikseni hoitelen pikkunaperoita paikallisessa päiväkodissa. Harrastuksiini kuuluu pääasiassa eläimet ja niiden kanssa puuhastelu. Mm. ratsastus on ollut rakas harrastus jo 30 vuotta. Lisäksi tietysti nuo omat eläimet ja niiden hoitaminen ovat olennainen osa vapaa-ajan viettoa.

Meille muutti vähän aikaa sitten uusiksi perheenjäseniksi neljä pientä siniviiriäislapsukaista; kolme kanaa ja yksi kukko. Niiden touhukasta elämää olen nyt saanut seurailla parin viikon ajan ja olen ihan rakastunut näihin veikeisiin pikkupiipertäjiin! :smt007
Siniviiriäisten lisäksi meillä asustaa sisätiloissa omassa huoneessaan seitsemän karvaista lasta - nimittäin rakkaat kanimme. Niihin voit tutustua tarkemmin vaikkapa käymällä niiden omilla kotisivuilla täällä ----> http://hupi.urli.net/

Ai niin, ja kuuluuhan perheeseeni näiden eläimellisten lasten lisäksi kolme ihan ihmislastakin :smt005 Sellaisia "mukavassa" 12-16- vuoden iässä olevia lapsukaisia, joiden kanssa ei tämä yh-elämä käy tylsäksi.
Tässäpä lyhyesti meikäläisestä jotain...
Pikkuviiruihin voit käydä tutustumassa tarkemmin täällä---> http://www.webbisivu.com/Pikkuviirut.aspx
pekkis-68 kirjoitti:mistäpä sitä aloittas ton esittelyn.
itsestä kai ensin eli melkein 40 hiukan vastatuuleen juosseen näköinen tavallinen suomalainen.harrastus:linnut,metsässä kuljeskelu,piha askareet,uinti yms.perhe vaimo,2poikaa ja tyttö (kaikki koulussa). eläimet:
koirat: 2 austraalian paimenkoiraa ja novascotiannoutaja
kanit: 2 valkoista (leijonaharjas ja hermeliini)
linnut: kääpiökochilloja 3 siniharmaata+ tulevat poikaset.
1 tavallinen valkoinen kana joka paimentaa ja höykkyyttää hanhia.
hanhia 3 omaa ja 3 naapurin(hoidossa)
ankat:4 valkoista ja 3 kirjavaa + 2 kirjavaa survossa kaupunkilaisten ihmeteltävänä.

lisäksi naapurissa yhteis omistuksessa 3 sikaa ja 20 kalkkunaa valkoisia 11 ja mustaa/pronssia 9
siinähän sitä lyhykäisyydessä sit on.
Jyrika kirjoitti:Eli hei kaikille!
Oli pakko lopulta pitkällisen lueskelun jälkeen rekisteröityä, kun päätin lopulta alkaa pysyvästi linnulliseksi.
Eli kiitos maunumuorin muutti meille alkukesästä kolme kesäankkaa, ja aloin ääneen pohtimaan josko niitä nyt ei sitten laitettaisikaan ruokapöytään.. (Joskus aiemmin kesäankkoja oli 30 ja ne kyllä maistuivat hyvillä mielin, kaipa sitten pienempi joukko muuttu jotenkin henkilökohtaisimmiksi)
Sitten kun kaikenmaailman lintuinfluenssien takia ankkojen löytyminen keväällä tuntui olevan kiven takana ja tulevanakin kesänä ankat kuitenkin halutaan...
Nyt sitten viime viikonloppuna meille muutti Elojalalta 13 tyrnäväläisen kotkottajan joukko, niin on vissiinkin todettava, että tässä sitä nyt ollaan.
Olen aina sanonut että meille EI tule kanoja eikä vuohia (vuohia EI vieläkään tule!)
Ukko on jo vuosikausia kärsinyt eläintarhastani (koiria, lampaita ja kissa sekä vaihteleva joukko muita kuten kesäankat) ja koittanut hangotella eläinhankinnoista vastaan. Nyt se sitten ITSE totesi yksi aamu, että olispa kiva herätä aamulla, kun ikkunasta kuuluisi raikas kukkokiekuu... Ja sitä saa ja ihan varppina mitä tilaa :smt003
Kanalaumasta tuntuu aika moni olevan kukkoja, jotenka se siitä vielä kutistuu, mutta ainakin joku lintu jää.
mirri kirjoitti:Pahoittelut kaikille etten aiemmin ole esitellyt itseäni.
Kiirettä muka.
Olen 43 vuotias yrittäjä rouva keskipohjamaalta. Tuusulasta karannut tänne pohjoisemmaksi.
harrastuksiini kuuluvat luonto ja eläimet. Taloudessamme majailee fasaaneita, lehmiä, kissoja,koiria, kanoja, Kilpikonnia ja chincilla. Ja Karhuja ilmeisesti kohta. Kalkkunoitakin on parina kesänä pyöriskellyt pitkin pihamaata, mutta nyt jätin kesälinnut ottamatta. Liekö syynä harmistuminen että kaikki joutui aina pataan. mieskin tietysti hieman toppuuttelee... Mutta eipä sitä koskaan tiedä mitä eläinpuolia sitä sattuu mukaan maailmalta tarttumaan.
mirri kirjoitti:niin meillä on punakorva naaras kilppari Roosa, ja keltakorva poika Keltsi. ei niissä muuten mitään eroa ole kuin se korvan väritys.
Elina kirjoitti:Olen jo pitkään ollut munanetin päivittäinen lukija ja päätin sitten viimein esittäytyä. Asustan Kauhajoella ja laumaan kuuluu minun lisäkseni mieheni, kolme poikaamme, 10 kanaa ja kukko, 5 kyyhkystä, kaksi koiraa bordercollie ja corgi,shetlanninponi, kolme kissaa, kaksi marsua, kilpikonna ja kaksi akvaariota. Päivät kuluvat työmaalla joten illalla ei koskaan tarvitse miettiä mitä tekisi.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Elina kirjoitti:Kiitos lämpimästä vastaanotosta!
Pohjanmaalla ollaan tarkemmin vielä Etelä-Pohjanmaalla.
Isäntä yhdessä nuorimman pojan kanssa väsäsivät kanoille tollaset kerrosrivitalot,
ilahtuvat varmasti kun kerron, että niitä on kehuttu.
Onhan meillä tollanen pienoiseläintarha niin kun mun kaveri kerran tuumas.
Elina kirjoitti:Isäntä tosiaan meidän nuorimman pojan kanssa rakensi mökit kanoille ja röyhistivät kyllä rintaansa kun kerroin, että niitä oli tällä palstalla kehuttu. Meillä kävi vielä sellainen tuuri, että värkit olivat ilmaiset. Tälläsiä kyyhkysi meillä on, toi valkoinen on riikinkukkokyyhky, muista en osaa sanoa tarkemmin.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
kuutamofoxi kirjoitti:Rekisteröidyin jo muutama aika sitten enkä ole kirjoitellut mitään, niin on jäänyt tämä esittäytyminenkin väliin...

Olen perheellinen uusiomaalainen (=maalta kotoisin, mutta muutamia vuosia kaupungissa välillä asunut), joka haaveilee "eläintarhasta". Tähän eläintarhaan pitäisi löytää muutamia kanoja ja niille komea herra seuraksi. Kanala on jo rempattu kuntoon :smt001 Olen kiinnostunut alkuperäisroduista - myös kanoissa. Silläpä haaveilen vain muutamasta kanasta: jos niitä tipusia sitten myöhemmin saisi ihan omasta takaa...
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

caddy kirjoitti:En mä mikään uusi ole... Tulee vain käytyä täällä niin tosi harvoin :smt002

Eläimiä on:

hevonen Piku, poni Lola

vuohet Harmi, Ringa ja Mussu

lampaat Satu, Lotta, Nelli, neiti Ruskee ja Zorro-pässi

kanat; kaksi Raili-nimistä kanaa (rotu Lohmann LSL) ja Paavo-kukko (silkkikukko)

viiriäispariskunta, nimet puuttuu?!

seeprapeippopariskunta Tiuhti ja Viuhti

kanit Pehmeä Jänis ja Lumperin Santtu

kaksi akvaariollista kaloja ja ensi vuonna toivon mukaan myös ulkolammikko

koirat Darra, Senna ja Remu

kissat Riepu, Aatu, Miisi, Kiti, Äitikissa, Mörkö ja Peikko

ja isäntä sekä minä, ikää 34 vee mulla ja isännällä muutama vuosi enemmän. Kuten arvata ehkä saattaa, molempien harrastus on eläimet :smt003 Isäntä lisäksi harrastaa jotakin ihmeen isojen poikien autoilukerhoa ja siihen pakollisena liittyvää auton ruuvaamista. :smt015
Luonteeltani olen jossain määrin taiteellinen (kuulemma), rauhallinen ja väittäisin ystävälliseksikin. Ja eläinrakas, erittäin eläinrakas.
Tiltu kirjoitti:Etsiskelin netistä kanojen talvihäkin kokovaatimuksia ja sitten löysin munanetin!Minulla oli vielä keväällä neljä leghornia ja yksi kääpiökochi jonka tuttavani oli lopettamassa ellei kukaan ottaisi sitä joten otin sen meille. Leghorn kana Tinulin jalka oli jo sen syntyessä vammautunut ja se oli vino mutta sen elämä sujui hyvin syksyyn asti jolloin se nukkui pois :smt010 Kääpiökochi alma kuoli myös syksyllä mamma oli jo 9.v. Nyt sitten meillä asustaa kolme kanaa... :smt001 Olen halunnut jo kauan kukkoa ja nyt olen vakavasti etsiskellyt sitä. Ilmoitelkaa jos on tietoa myynnissä olevista kukoista! :smt002
Jonttu kirjoitti:Hei vaan kaikille Munanettiläisille !

Olen 48 -vuotias mies Kuopiosta. Aikaisemmassa elämässäni kasvattelin omaksi ja ystävieni iloksi muutamia kanoja.Kananmunat meni liiankin hyvin kaupaksi kun ystäväni huomasivat miten hyviä munia kanani munivat.

Siitä kanojen kanssa puuhastelusta on vierähtänyt 9 vuotta. Muutaman vuoden ajan on ajatuksissani kytenyt haave päästä takaisin maalle ja kanojen pariin.
Tällä hetkellä into on niin valtava että viimeistään ensi kesänä olen siinä puuhassa takaisin.
Tällä hetkellä etsiskelen pientä tilaa jossa pääsen toteuttamaan sitää suurta haavetta.Luulen että kesään mennessä sellainen,innostus on ainakin valtava.


Terveisin

Jouni
Viiris kirjoitti:Nyt niitä vihdoin muutti, siivekkäitä.
Tänään taloon tuli, tosin navetan puolelle, 10 japaninviiriäistä. Ne tuli hieman varkain ja yllättäen etten ole kyllä asiaan ehtinyt perehtyä. Yleisesti viiriäisistä tietoa etsiessä eksyin sitten tänne.
Haaveissani olisi saada joukkoon vielä brahma-kanoja, niitä piti tulla jo toissa keväänä mutta sen lintuinfluenssa vouhotuksen takia en sitten ottanut. Ja lampaita kun vielä muutaman saisin niin tarhani olisi valmis. Koiria löytyy jo 2.
Näissä mrkeissä lähdetään liikkeelle ja jos kuka osaisi neuvoa mistä löytyy viiriäisistä tietoa. Tämän palstan tarinoita olenkin jo paljon selaillut ja lukenut.
lomittaja kirjoitti:Ilmottaudun minäkin mukaan siipiveikkoihin :D

Elikkäs kolmekymppinen lomittaja täällä huuteleepi. Meillä on viitisentoista evp. kanaa, kissoja, koiria, vuohia, kaksi riikinkukkokyyhkyä sekä talvihoidossa muutama kochkana ja kukko. Kanalaumalle kaipailen kukkoa, ja saattaapa olla tiedossa tulokas, toivotaan, että saapuu. Lampaistakin haaveillaan. Niin ja kuuluhan sakkiin toki myös mies ja sen poika..miten niin meinas unohtua :wink:

Että tällaista tallaajaa ois tarjolla 8)
lomittaja kirjoitti:Ohhoh. Taidan vähän päivittää esittelyäni. On viime kerrasta vähän aikaa.

Eli kanat läks vuosi sitten manan majoille. Ihmiset on lisääntynyt kahdella pojalla, lampaita on ja vuohia, ja eilen tuli pitkästä aikaa taas siipeilijöitäkin. Eli kakstoista valkoista hyline Kerttua sekä kukoiksi tunkiolle maatiaispojat Kaki ja Farbod. :smt007 IHANAA, trallallaa. Nyt mä taas todellakin muistan, miten ihania kanat on!!! Vaikka noi onki ihan typeriä ämmiä vielä, mutta kai ne siitä oppivat kesyyntymään ja vähemmän vauhkoilemaan. Ja ehkä mäkin opin taasen lueskelemaan näitä siipiasioita, etten taasen unohda koko munanetin olemassaoloa (ihme, että muistin viel käyttiksen ja salasanan sentään :smt017 )
Juntuska kirjoitti:Hei kaikille!

Olen eläinhullu kolmekymppinen kahden pojan äiti Hollolasta. Meiltä löytyy melkoinen eläintarha, eli oma 8 hevosen talli, joista omia kolme hevosta ja yksi poni sekä varsa tulossa ensi keväänä.

Kasvatan norjalaisia metsäkissoja, joita löytyy 3 ja yksi kotikissa.

Koiria on kk kääpiömäyräkoira Mauri ja mustaterrieri Piki.

Lapsilla on lemmikeinä kaksi kania ja äidillä neljä ankkaa ja akvaario.

Aiemmilta vuosilta on kokemusta myös monenlaisista koristekanoista ja hanhista. Hoidossa on ollut myös Velmu-aasi ja lampaita.

Nuorempana kasvatin hamsterieta, marsuja, deguja sekä siperian maaoravia.

Eli hullu mikä hullu! Isäntä on kaikesta huolimatta pysynyt menossa mukana jo 17 vuotta...
Ushva kirjoitti:Ajattelin tällaisen pikaisen esittelyn rustata itsestäni. Olen 27-vuotias kahden lapsen äiti ja perheeseemme kuuluu myös sekalainen eläinkunta.
Haaveilen vasta kanoista ja ankoista ja olen paljon lueskellut tätä foorumia. Lapsuudenkotona oli aikanaan hanhia, mutta muuten minulla ei ole kokemusta linnuista kotieläiminä. Paitsi undulaatteja meillä on tälläkin hetkellä neljä, mutta nehän asuvat sisällä, eli hoito on jokseenkin erilaista. Muita eläimiä meillä on undujen lisäksi 3 koiraa, 3 kissaa, 2 lammasta (lisää tulossa) ja 3 kesyrottaa.
Meillä on vanha tyhjä hirsinavetta, johon on tarkoitus alkaa rakentelemaan tilat kanoille ja lampaille. Nykyinen lampola on niin pieni, että sinne ei mahdu enää enempää eläimiä. Kana- ja ankkakuumeeni on kova, mutta aikaisintaan keväällä niiden hankinta on vasta ajankohtaista. Siihen asti lueskelen tätä palstaa ja suunnittelen minkälaisen kanalan rakennan. Hyvin todennäköisesti myös kyselen täällä tyhmiä kysymyksiä!
-Kyyhky- kirjoitti:Olen Päivi Espoosta.
Olen 23v, naimisissa ja meillä on 8kk ikäinen poika.

Eläimiä löytyy: 3 pk collieta, 2 neitokakadua, naurukyyhky, 500l akvaario kiekkokaloineen ja pari pienempää akvaariota. Parinviikon päästä olisi tulossa volmarilta tuolle meidän naurulle kaveriksi Henkka-kyyhky. :smt007

Olen vasta alkaja näissä kyyhky ja kana asioissa..
Tulen varmasti kyselemään tyhmiäkin kysymyksiä, joten yrittäkää ymmärtää "keltanokkaa".
Olemme muuttamassa maalle ja kyyhkyslakan ja kanalan ajattelin rakentaa sinne ensimmäisenä. :smt003

-Kyyhky- kirjoitti:Nyt on taas meidän lauma kasvanut.

Viikko sitten haimme hevosen ja tänään tuli 2 neitokakadua lisää. :smt005

Neitokakadut ovat reskue-lintuja ja todella huonossa kunnossa. :smt010 Naaraalta puuttuu sulat ja höyhenet siipien alta, sekä selästä ja vatsasta. Koiras on todella rähjäisen näköinen. Molemmat ovat todella laihoja,sekä nälkiintyneitä. Suututtaa kun ihmiset ottaa lemmikkejä ja laiminlyö niiden hyvinvoinnista.. :smt013

Iloisempiin asioihin; Saimme vihdoin ja viimein sen maatilan! Muutamme joulun jälkeen Nummi-Pusulaan.
Siellä on tilaa niin ihmisille kuin eläimillekkin. Pihassa on hevoselle talli ja maneesi, sekä ratsastuskenttä sekä laidun ja vuohille,kanoille ja kyyhkyillekkin on omat paikkansa ja aitaukset.

Että olemme onnellisia! :hello1:

(Haussa olis nyt pari kanaa ja vuohi,miel.kuttu) :smt002
Tiitsukka kirjoitti:Hei vai kaikille!
Olen tuon Pigeonin avovaimo. Ajattelin itsekkin rekisteröityä, kun tulee usein lueskeltua munanetin keskusteluja ja joskus tekisi mieli osallistua keskusteluihin. Eilen oli tosin pakko Pigeonin nimimerkillä pistää kommenttia, kun oli aivan vastustamaton viestiketju. :smt005
Mutta asiaan, olen Tiina, ikää 24 vuotta, puolivalmis media-assistentti Toivakasta. Meillä on kaksi lasta, 2 ja 4 vuotiaat pojat. Kolme koiraa ja kyyhkyt ovat käytännössä samat kuin Pigeonilla, paitsi, että on minulla yksi ikioma pariskunta tuolla lakassa. :grin:
Meillä on työjako tuolla lakassa, minä hoidan sen huoltopuolen ja avomies hoitaa loput.
Harrastuksiini kuuluu kaikenlainen näpertely, tällä hetkellä kutominen ja kanavatyö. Ja vielä tottakai kyyhkysaiheinen semmoinen!

xillys kirjoitti:Olen reilusti alle 50 nainen Vihdistä.Talouteemme kuuluu 13 Horniolaista,pari lammasta,naurukyyhkyjä,Thyringer pupuja,maaoravia,nymfejä,läjä liskoja ja hämähäkkejä ja tietysti koiria!joo mies ja tyttö...Kunnnon hiirikissa on hakusessa,mutta meiltä on kadonnut 4 kissaa 5 vuodessa joko auton alle tai paikallisen ilveksen suuhun,niin kynnys sen ottamiselle on suuri.Muille harrastuksille ei oiken ole aikaa! Mutta tämä on meidän perheen mieleinen valinta.Oma suuri intohimoni eläinten lisäksi on kasvihuone ja koko puutarha.Lomalla (lue:poistumme kotoa)olemme harvoin,sen pätevän eläintenhoitajan löytyminen on aina kiven alla.Joku hoitaisi mielellään koirat,ei muuta,yksi pelkää kukkkoa,toinen liskoja ja yleensä joku hoitaisi kyllä muut jos ottaisimme hämähäkit mukaan.
No, ne voi aina piilottaa vaatehuoneeseen tai kylmälaukkuun...Nyt kun löysin nämä sivut, olen silmät tapilla lukenut teidän mukavia juttuja,kiitos niistä!
siimis kirjoitti:Pitää kai minunkin esittäytyä..

Lintusia minulla on ollut "aina", tällä hetkellä kanoja ja kyyhkysiä.

Kanoja on sekalainen seurakunta, kaksi monta vuotta sitten talvihoitoon tullutta "kesäkanaa" - valkoisia hybridejä luultavasti, kääpiökotceja muutama, brahmakanoja sekä lauma "influenssaevakkoja" - kuin brahmoja mutta kotchin kokoisia (mitäköhän ne vois olla? Onko kääpiöbrahmoja olemassa?). Muutama sekoitus sitten näistä siunaantunut (seassa on myös mille fleuria, joita ollut muutama myös).

Kyyhkyjä on eri rotuja, viestikyyhkyjä, riikinkukkokyyhkyjä, nuremberg lark'eja, thuringian swallow'eja, arabian trumpeter'eja, lahore'ja, mookee'ita, archangel'eita ja muutamaa muutakin sekä epälukuinen joukko "rakkauslapsia".

Tällä hetkellä ykkösmielenkiinto on kyyhkyissä. Kanojen kanssa lähinnä odotan, että tästä poppoosta aika jättää - saavat elää mukavaa potpotin elämää mutta lisääntyminen ei ole toivottavaa :smt018 Olisi tarkoitus jossain vaiheessa sitten ottaa jotain puhdasta rotua, haaveissa joku "yleiskana" munien ja lihan kotitarvetuotantoon. Tosin nää todennäköisesti elelee vielä pitkään ja hartaasti, kun nuorimmat on vain reilu vuotiaita.

Samaten haaveissa on jossain vaiheessa viiriäiset. Viiruja mulla on ollut ennenkin ja ne ovat kyllä mahdottoman sympaattisia lintuja!

Laumamme elää ja vaikuttaa hämäläisissä maisemissa Lopen Ourajoella.
Lupiini kirjoitti:Meidän perheeseemme kuuluu koirien (Norwichinterrieri) ja kissojen lisäksi myös ihania kanoja ja kukkoja.

Kääpiököchineita, Mille Fleureja, Silkkikanoja, Chaboja ja yksi Jättikochin-kana sekä yksi Kochin-Silkkikana-sekoitus.

Äitini kyyhkyset kuuluvat myös harrastuksiini, hänellä on Naurukyyhkyjä, Riikinkukkokyyhkyjä ja sekalainen sakki Riikinkukkokyyhkyn ja Viestikyyhkyn rakkausjälkeläisiä.

Asumme Ylöjärvellä Tampereen vieressä, kuitenkin ihan maalla.
sintti1975 kirjoitti:OLEN POHJANMAALTA.MINULLA ON ERILAISIA KANOJA JA KYYHKYJÄ.KANOISTA ON JÄTTIKOCHEJA,KULTA - JA VALKOBRAHMOJA ,SILKKEJÄ,KUNINGASKYYHKYJÄ,NAURUKYYHKYJÄ,MUUTAMA VIESTIKYYHKY,RIIKINKUKKOKYYHKYJÄ
hollowi kirjoitti:hollowi on eläintenhoitajaksi opiskeleva tyttönen, joka himoitsee omaa kotikanalaa. Tällä hetkellä asustan kaksiossa Lahden suunnalla, mutta Vilppulassa valmistumista odottelee suht iso maatila.
Linnut ovat aina kiinnostaneet, mutta omistuksessa on tällä hetkellä vain koukkunokkaisia.
Maatilalle tarkoitus olisi saada kaksi hevosta ja kaksi lehmää(<3), ja kun kerran tila riittää niin olisi aivan ihanaa saada omia munijoita omaan kanalaan!
Paljon vaan on vielä opittavaa kanasista, toivon mukaan täältä sitä tietoa saa. :smt001
Vastaa Viestiin