Leivontaohjeet

ruoka- ja leivontaohjeita

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Mimmi

Leivontaohjeet

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

saframi kirjoitti:Mulla on just uunissa paistumassa tällainen:

taikina:

50 g voita
2 dl hiivaleiväjauhoja
0,25 dl kylmää vettä

Nypi voi ja jauhot käsin tasaiseksi massaksi. Lisää vesi ja vaivaa kunnes taikina muuttuu kiinteäksi palloksi. Jätä kulhoon liinan alle odottamaan.

täyte:

2 pienen pientä kesäkurpitsaa
1 sipuli, mieluiten varsineen
1 keltainen paprika
1 paketti vuohenmaitofetajuustoa
vähän jotain muuta juustoa raastettuna
2 munaa
1 dl maitoa
suolaa
mustapippuria

paloittele sipuli ja kesäkurpitsa pieniksi paloiksi, viipaloi paprika. Kuullota sipuli ja kesäkurpitsa voissa ja oliiviöljyssä. Jätä jäähtymään hetkeksi. Kauli taikina litteäksi levyksi ja asettele se vuokaan. Sekoita kulhossa fetajuusto, munat, maito, juustoraaste ja mausteet. Asettele vuoan pohjalle puolet paprikasta, ja niiden päälle sipuli ja kesäkurpitsa. kaada munamaitojuusto päälle ja asettele siihen päälle loput paprikasta.
Paista 200:ssa asteessa kunnes täyte on kiinteytynyt.

semmoinen :)
Viimeksi muokannut Mimmi, 18 Tammi 2009, 20:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mimmi

Munaleipä

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Suvianne kirjoitti:Tässä yksi minne tunkea munia
Munaleipä koneessa
Suvianne kirjoitti:Toinenkin mainio munaleipä. Tämä on minun ja lasten mielestä paras tähän mennessä
Munaleipä
Mimmi

Briossi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Suvianne kirjoitti:Laitoin juuri tästä leipäkone version pöyhyämmään.
Eli tähän saa hyvin munia upotettua ja pitäs olla hyvää. en ole ite koskaan maistanu.
Voi käyttää leivän tapaan tai tehdä köyhiäritareita tai päällystää herkuilla ja kermavaahdolla, esim. hillolla tai marjoilla tai hedelmillä.
Myös suolainen päällinen on kuulemma hyvää katkarapusalaatti esim.
Linkitän koneella tehdyn
Briossi koneella

Ja vaivalloisen käsin tehdyn Briossi käsin

ja nopeampi käsin Helppo briossi

Ja vielä porkkanainen Kultarannan briossit
viiru

Viesti Kirjoittaja viiru »

SUKLAAKAKKU

Mun mielestä maailman helpoin ja hyvä.

3-4munaa
2kuppia sokeria
3kuppia maitoa
1kuppi voita
1kuppi kaakaojauhetta
2tl soodaa, 1tl suolaa
3-5 kuppia vehnäjauhoja

3-4 munaa ja 2 kuppia sokeria vatkataan (kevyesti vispilällä riittää).

Lisätään kolme kuppia jotain seuraavista: (tuore tai hapan vuohen- tai lehmänmaito, jugurtti, piimä tms, jos on tosi tönkköä jugua, kantsii jatkaa vähä maidolla.)

voisulaa tai öljyä puolikas tai yks kupillinen, maun mukkaan.
suolaa laitan sillon jos käytän öljyä enkä voita.

vajaa kupillinen tavallista valmiskaakaoauhetta ja 1,5-2tl soodaa.

Vehnäjauhoja 3-5 kupillista. Lisätään yksi kerrallaan, kunnes taikina on kakkutaikinan paksuista, eli ei mitään lirua, mut vielä vispilällä pystyy pyörittämään.

kaadetaan irtopohjavuokaan, jonka pohjalla on leivinpaperi.
voi paistaa175-200 asteessa 30-60 minuuttia, sen mukaan mitä muuta on uunissa tekemässä.

Säilyy jääkaapissa mikrokuvun alla kepeesti viikon, jos jääkaapin ovella on vartija.

Tätä tein viime kesänä eri variaatioina, ku ei ollu vähään aikaan varaa juur muuhun ku vehnäjauhoon:) munat ja maito tuli omasta takaa. Oon laittanu ainaki rommia, lakkahilloa, luumuhilloa ja maustettua jugua. Ylimääräset sisällytetään joko jauhoihin tai maitoon koostumuksensa mukaan.

mut parasta on että tässä kakussa mikään ei oo niin kovin tarkkaa ja vatkatakaan ei tartte, kunhan sekottaa. Eikä tule tiskiä, kuin vispilä, kulho ja kuppi.

On kelvannut krantuille lapsille ja miehelle, joka ei syö esim korvapuusteja (on muuten tosi rankkaa syödä yksin koko pellillinen).
viiru

Viesti Kirjoittaja viiru »

Mä oon tehny tätä ainaki kakskyt kertaa, eikä oo viel ikinä menny pieleen. Kerran laitoin banaanijugurtin jämät ja se keinobansku maistu kyl vähän liikaa läpi. Ja joskus otin uunista liian aikasin ja ehdin jo leikata ennenku huomasin, mut laitoin vaan takasin hetkeks ja hyvä tuli. Tästä "arkikakusta" saa vielä tosi helposti luksusversion, kun laittaa väliin jotain töhnää ja päälle kermavaahtoa.
etna

Re: Leivontaohjeet

Viesti Kirjoittaja etna »

Mulla olis tällainen "kananomistajan yllätysvieras -kakku", eli mudcake. Olen tainnut hevostalli.netin jostain keskustelusta joskus kopioida ja kerran olen tehnytkin, ja hitto kun oli hyvää!


MUDCAKE 200 astetta 15-20 min


Ohje:

6 kananmunaa
2 dl sokeria (tai makeutusainetta)
100 gr voita
300 gr tummaa suklaata

Erottele keltuaiset ja valkuaiset toisistaan. Sulata voi, siirrä kattila pois liedeltä ja sulata suklaa voin mukaan. Vaahdota keltuaiset sokerin kanssa ja valkuaiset itsekseen. Yhdistä vähän jäähtynyt suklaa-voiseos keltuaisvaahtoon ja sekoita hyvin mukaan 1/3 valkuaisvaahdosta. Nostele loppu valkuaisvaahto taikinan sekaan (saa jäädä vaaleita rantuja). Vuoraa irtopohjavuoka leivinpaperilla ja voitele reunat. Kaada taikina vuokaan ja paista 200 asteessa noin 15-20 min. Jos haluat sisuksesta hiukan tiiviimpää, laske 15 minuutin jälkeen uunin lämpötilaa 150 asteeseen ja anna kakun olla vielä 10 min. Kakku kyllä jähmettyy jonkun verran myös jäähtyessään. Nauti vaniljavaahdon tai jäätelön kera.

Tästä tulee siis sellaista sulaa suklaaunelmaa. :smt007
siimis

Re: Leivontaohjeet

Viesti Kirjoittaja siimis »

Sotkamon munismiitin juustokakku

Pohja:

100g voita tai margista
1dl sokeria
1 muna (tai kaksi pientä..)
3dl jauhoja (mulla oli siinä gluteenittomia, joista tulee muuten sitten mureampi. Vehnäjauhoista voi tulla vähän erilainen koostumus)
1tl leivinjauhetta

Vaahdota voi ja sokeri. Sotke sekaan muna ja jauhot+leivinjauhe. Laita irtopohjavuoan pohjalle leivinpaperi ja korppujauhota reunat. Levitä taikina (jauhojen avulla painellen) vuoan pohjalle ja reunoille ja laita jääkaappiin siksi aikaa kun teet täytteen.

Täyte:

400g maustamatonta tuorejuustoa (mulla oli 500g mascarponea)
1 1/4dl sokeria
4 munaa (mulla 6 pientä)
2 rkl sitruunamehua
2tl raastettua sitruunankuorta
2tl vaniljasokeria
4rkl perunajauhoja

Pese ja raasta sitruunan kuori. Vatkaa munat ja sokeri vaahdoksi. Sekoita juusto, perunajauho, sitruunankuori, sitruunamehu ja vaniljasokeri vaahdon sekaan ja kaada pohjan päälle.
Paista 175 asteessa n. 45 minuuttia TAI kunnes täyte on hyytynyt. Mulla meni ton kanssa varmaan tunnin verran, kun siinä oli vähän enemmän täytettä. Sen hyytymisen näkee kyllä, kun vähän liikuttaa vuokaa - jos tutisee vielä keskeltä niin anna olla vielä uunissa.

Pohjan voi muuten tehdä myös kaurakekseistä - 200g kaurakekseja ja 50g voita - keksit muruiksi ja sulatettu voi sekaan, painele vuoan pohjalle ja jos saat reunoilla pysymään niin hyvä muttei pakollista
kanatar

Re: Leivontaohjeet

Viesti Kirjoittaja kanatar »

Nam nam! Kylläpäs kuulosti tuo edellä oleva juustokakku hyvältä! Lienee pakko kokeilla. :smt001
Me tehdään jouluna taatelikakkua tällä http://www.myllynparas.fi/portal/suomi/ ... telikakku/reseptillä. Ai nami, että on jo taikinakin hyvää. Juuri yksi yksilö on uunissa paistumassa.
Kotopullaki

Re: Leivontaohjeet

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Olen jo etsiskellyt mascarponea kaupoista kun niin tekisi mieli kokeilla tota Siimiksen juustokakkua; kuulostaa erittäin herkulliselta!

Kanattaren taatelikakun ohje ei olisi voinut enempää tarpeeseen tulla :smt003 Ostin pussin taateleita ennen joulua ja piti tekemäni elämäni ekan kerran taatelikakku jouluksi. No, sittempä hajos tietokone ja netistä ettimäni ohje piilotteli bittiavaruudessa. Ja uskokaa tai älkää mutta missään noista todella monista keittokirjoistani ei ollut yhen yhtä taatelikakun ohjetta! :( No, joulu tuli ja joulu meni ja unohin jo taatepussin. Tänä aamuna luin Kanattaren ohjeen ja nyt on jo taatelikakku uunissa :) Jos tulee edes siedettävän näköinen niin laitan tänne kuvan.

Kiitos hyvistä ohjeista! :smt023 Loppu onkin sitten herran hallussa ja tuuristani kiinni :smt003
Kotopullaki

Re: Leivontaohjeet

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Kanattaren suositteleman taatelikakkuohjeen avulla sain aikaan tällattisen luomuksen:

Kuva

Kuva

Kuva

Jotenki jäi sellattinen kutina että ois voinu viälki enempi paisua, vaikka paisus kyllä nyttennii. Oli nimittäin löysänä taikinana ihan lättänän pieni löntti vuuan pohjalla, eli paljon paisus nytki. Jotakin mä aina teen kakkujen kanssa pieleen, joten vielä komiampi tulloo jos joku osaavampi tekee :smt003 Mutta ihan kiitettävästi onnistuu näköjään tällasilta kädettömiltäkin :smt003

Maku oli tosi hyvä. Kiitos! :)

Laitoin noita siipikarja-aiheisia tilpehöörejä kuviin kaveriks ni ei mennä ihan ohi forumin aiheen :smt040
Avatar
jopekka
kana
Viestit: 98
Liittynyt: 10 Loka 2008, 19:36
Paikkakunta: Heinävesi

Re: Leivontaohjeet

Viesti Kirjoittaja jopekka »

kanatar

Re: Leivontaohjeet

Viesti Kirjoittaja kanatar »

Hyvältä näytti kakku! Meillä tehtiin sitä niin runsaasti, että juuri vein kanoille loput taatelikakut, hyvin näyttivät maistuvan. Täytyy modifioida Jopekan ohjetta vegeille sopivaksi. Tuohan on loistava eväsidea töihinkin. :smt001
mapekor

Kookkospannari

Viesti Kirjoittaja mapekor »

Meillä perhe ja ystävät ovat tykästyneet kehittelemääni pannukakkuun. Pakistanista oleva opiskelija soittaa minulle, että teeppäs iskä(suomen) minulle sitä kookkospannaria tulen käväsemään kotona :smt003
Ohje löytyy sivulta: http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta ... kospannari
Ps. Prismasta löytyy puolen litran kookkosmaitopurkki hintaan 99 centtiä :smt002
Suvianne

Re: Leivontaohjeet

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Tässä on ihana jos mantelista tykkää! Niin ja gluteeniton.
Ja munia saa menemään 8!!
Ankan munat pelasti meidän kakun, kun vaahdotettiin ihan väärät aineet keskenään. Ankan munat on selkeesti niin sitkee valkuaisisia, että vaahto on kestävää ja hyvää! :)
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta ... ntelikakku
villeah

Re: Leivontaohjeet

Viesti Kirjoittaja villeah »

Munkki- ohje







3 munaa

3 dl sokeria

9 dl maitoa t. vettä

150 g voita tai margariinia

100 g hiivaa

kaardemummaa

4 tl suolaa

1 ½ kg vehnäjauhoja



Teko-ohje:

Vatkaa munat ja sokeri vaahdoksi

lisää siihen lämmin neste

lisää sulatettu rasva,hiiva,kaardemumma ja suola.

Alusta taikina vehnäjauhoilla.

Taikinasta tulee löysähkön tuntuinen, mutta se on tarkoituskin.

Anna taikinan kohota. Leivo siitä munkkirinkeleitä ja käytä vähän

jauhoja apuna jos tuntuu, että tarttuu käsiin ja pöytään.

Munkeistä tulee kuitenkin parhaita pehmeästä ja löysähköstä taikinasta.
Vastaa Viestiin