Kana lopetti hautomisen

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
peppi

Kana lopetti hautomisen

Viesti Kirjoittaja peppi »

Meillä Elviira kana lopetti hautomisen kesken tai 21 vrk eli nyt juuri kun tipujen olisi pitänyt kuoriutua :smt010 .
Pesässä oli vain kolme munaa (alunperin 4 mutta yksi katosi). Nyt iltapäivällä vein kanalaan ruokaa ja siellä pesässä munat olivat kylmiltään aamulla kana vielä hautoi.
Syksyllä yksi haudonta myös ilman tulosta silloin yhdellä munalla. Meillä kun on tuo kana parvi ilmeisesti niin vanhoja nuorimmat 2,6vuotiaita ja kukkokin jo arviolta 7v vähintään
Munia ei juuri tule. Hyvällä tuurilla muutama viikossa. Kesä oli välillä parempi saattoi tulla 5 munaakin viikossa.

Pitäisikö olla julma ja laittaa nuo kanojen taivaaseen ja hommata verekset tilalle?
Nykyiset ovat sekarotuisia tai ehkä 3alhoa ? ja 2 horniolaista(Mustat sulat harmaat jalat)? ja 3 kpl
sulkajalkaisia suuria kanoja.

Tarkoitukseni oli jatkaa samalla kokoonpanolla ja haudottaa uusia tipuja mutta nyt on kyllä mennyt mönkään tuo yritys kahdesti. Viimeisestä onnistuneesta haudonnasta tuli 1 kana ja 3 kpl kukkoja.

Tuossa ne kylmät kananmunat pöydällä on en ole uskaltanut niitä avata ja katsoa onko niissä edes kasvamaan lähteneitä alkioita :smt009
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Olipa surullinen homma. Varmasti harmittaa..
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Minä olisin kyllä pösilö ja koittaisin jollain lämmittää, hätä hautoa jos noin pienestä jää kiinni.
Lämmin vesimuovipussi ja munat siihen istumaan, kuumemittari mukaan, ettei oo liian kuuma, tai kylmä. Ja liina päälle. Kääntyileehän kanakin, ettei haittaa vaikka vaihtaa munia toisen pussukan päälle.
Ja oliko sulla lämpölamppua tai jotain, eikös senkin alla vois koettaa. Mulla koittaa nyt kanat hautoa väkisin....ei mee tasan :smt010
Viimekesänä mulla kans kana porhalsi matkoihinsa pesästä, ja lopetti. onneksi oli vara mamma, mutta oli ne munat kyllä melkeen 5 tuntia omillaan. En uskaltanut aikaisemmin mennä siirtämään
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4446
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Vielä vois tosiaan onnistua pelastamaan mahdolliset tiput, jollei kanalassa ollut kovin kylmä. Jättikö kana lopullisesti pesän vai oliko sittenkin vain pidemmällä jäähyllä? Joskushan ne voi haahuilla tuntikausiakin omia puuhiaan. Mutta talviaikaan voivat munat kyllä jäähtyä liiaksi hyvinkin äkkiä. Jos peppi vielä päättää koettaa pelastaa munat, niin kannattaa läpivalaista ensin ja tutkia, että onko niissä säröjä...
peppi

Viesti Kirjoittaja peppi »

No läpivalaisin munat (minkä olisi voinut tehdä jo aiemmin) Munat ovat vaaleita ei siis minun katsomisella näkynyt mitään tummaakaan. :banghead:
Taitaa olla kukosta "latingit " loppu :smt019
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

No voi harmi!

Uusia kanojahan se on kai hankittava, jos meinaa munissa pysyä. Voihan "vanhukset" jäädä eläkeläisiksi uuteenkin parveen. Jos haluaa sitten uusien tulokkaiden siitosmunia, voi vanhan porukan erottaa siksi aikaa erikseen. (Varoaika 3-4 vk.) Tai sitten vaihtaa koko poppoon.. :smt017
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Otan osaa! Olisko kana ite huomannu ettei piippausta kuulu, turhaa tässä kökitään?
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Ei nuo mun korviin kovin vanhoilta kuullosta. Tai ei mullakaan ollut pitkään aikaan tuon nuorempia, tänä vuonna kun aloin uusia hommaamaan, niin nuorin entinen kana oli neljä ja muut vanhempia. Vanhat munii muuten hyvin vielä, mutta kun ne pitää pitkähkön tauon talvella, niin nyt on kyllä kiva kun on nuoria munivia tähänkin aikaan vuodesta. Oliskohan kuitenkin kyse kukon hedelmättömyydestä tai jostain muusta, kun kyllähän tuon ikäisten kanojen vielä pitäisi lisääntyä?

Onnea seuraaviin yrityksiin ja hanki ihmeessä muutama nuori lisäksi jos siltä tuntuu. :smt001
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Joo, emo kyllä tietää, jos on istunut sen 3 vk eikä munissa ole elämää. Kanahan nimittäin alkaa juttelemaan sikiöille noin pari vuorokautta ennen kuoriutumista ja noin vuorokautta ennen sikiöt alkavat vastailla. Kun tämä ei ole toteutunut, emo jättää elottomat munat. Mullakinhan kävi pari kertaa näin viime maaliskuussa. Se oli muuten ihme juttu, kun yhtäkkiä yks haudonta oli tyhjiä munia, vaikka muulloin siitos on ollut aina 60-90 %??

*Muoks* Toinen tyhjäksi jäänyt haudonta oli siis matkan takaa tulleista munista, joista suuri osa oli rikkoutunut jo matkan aikana.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

:smt007 Noista minun viimekesäisistä kahden kanan hautomista tuli kyllä 10 tipua. Mikä lie alkuperäiselle hautojalle sitten tullut?!
Vastaa Viestiin