lämpölamppu?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

kanaemo

lämpölamppu?

Viesti Kirjoittaja kanaemo »

Minkä kokoisella lampulla olette tipujanne lämmittäneet? Arvon tässä, että laittaisinko 40W vai 60W lampun :?:
Valo tulee n.30-40cm:n päähän tipuista. Jotenkin tuntuu, että yrittävät niputtaa keskenään ihan hulluna tuolla 40W:n valolla ja aattelin, et josko niillä oisi kylmä...
kanaemo

Viesti Kirjoittaja kanaemo »

Niin, ja sitä piti vielä kertoa, että ihan kivasti toimii se meidän jääkaapista väsäämä haudontakone, tipuja on nyt 12 (kait) ja lisää tulossa :lol:
Kuoriutumisprosentti ei ole kovin kummoinen, mutta munat matkasivatkin viikon verran kesähelteisessä autossa ennen kuin pääsivät hautomoon :wink:
Puolet munista eivät olleet kehittyneet hedelmöittyneet ollenkaan, joten ne heitettiin pois aika alussa. Lopuista 30:stä munasta siis jo puolet on kohta kuoriutunut. Ihan kivasti, näin ensikertalaiselta :wink:
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Ihan aluksi kokeilin hölmöyksissäni 250w lämpölamppua, tiput olivat laatikossa viittä vaille broilereina. :oops: Tällä hetkellä käytössä on tavallinen 60w hehku. Pikkuiset ovat aivan valon alla, noin isolle satsille laittaisin varmaankin kaksi lamppua.

Onnea tipuista, tosi hyvin onnistuit! :D
meto66

Viesti Kirjoittaja meto66 »

Meillä oli toukokuussa 15 tipua. Sain vanhalta kananhoitajalta käyttööni hänen käyttämänsä lämpölampun. Se on infrapunalamppu ja teholtaan 150W. Laatikon kyljessä on possun ja kanan kuva. Asensin sen ilman varjoa pelkällä kannalla katosta roikkumaan - olisiko ollut 70 cm päähän laatikon pohjan tasalta. Mittasin mittarilla sen lämmön, alkuun oli 37 astetta siinä pohjalla, pari kertaa viikossa hitusen sitten nostin sitä.
Kannattaa mitata se lämpö, koska lampun korkeus riippuu tietysti myös laatikon laajuudesta. Jos on kovin ahdas laatikko ja laitat lampun matalalle, siellä on paljon lämpimämpää, kuin laajassa laatikossa. Meillä oli suuri Sotkan nojatuolilaatikko, sivuilta hieman leikattuna. Laitoin sen lampun niin, että puoli laatikkoa oli varsinaisesti lämmitetty ja toinen puoli oli viileämmällä, että saivat käydä siellä vähän totuttelemassa tulevaan.
Olet kyllä hyvin onnistumassa yrityksessäsi.
Onnea!
meto66

Viesti Kirjoittaja meto66 »

Niin vain Pootsi kerkesi ennemmin!! Paljonkohan mahtoi olla sekunteissa eroa?
Kaakatus

Viesti Kirjoittaja Kaakatus »

Minulla on ollut käytössä 250w ja 150w lämpölamput kulloisestakin tipumäärästä riippuen. 250w lamppu pitää kymmenet tiput kerralla lämpimänä. Minulla eivät tosin ole misään laatikossa vaan reilunkokoisessa tiheä verkkoisessa häkissä jossa turve pohja. Lampun joutuu asentamaan todellakin noin 70cm korkeuteen ja olen pehkun pinnasta mitannut ja säätänyt 32 asteeseen...
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Mulla on puolitoistaviikkoiset tiput nyt kylmässä rehuvarastossa vanhassa akvaariossa. Lämmittimenä on yksi tavallinen hehkulamppu, mutta tirpat ei juurikaan perusta siitä. Ne tykkäävät tipustella akvaarion lamputtomassa päässä, jossa lämpötila on tuskin kymmentä astetta. Pitäiskö siitä ajatella jotain vai ei?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

No niin, täällähän tästä onkin puhuttu.

Minkälaiseen lämpötilaan sitä tipujen osalta sitten pitäisi pyrkiä? Mulla on toi Pipari-kana hautonut nyt kaksi viikkoa viittä munaa. Eli jos saan sieltä viikon päästä muutaman tipin, rajaanko niiden elintilaa ja hommaanko lämpölampun?

Onko lämpölamppu muuten tietynlainen valaisin vai onko se vain tietynlainen lamppu???
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Mullahan ei ole ollut emon tekemiä tipuja, mut eikös ne mene äipän siipien suojaan lämmittelemään. Mun mielestäni lämpölamppu kannattaa silti olla jokaisessa elikkohuushollissa, sille tulee käyttöä ennemmin tai myöhemmin.
Ei se varmaankaan tee pahaa kanaemon karsinassa paukkupakkasilla, sen voi myös ripustaa kutun ja vastasyntyneiden kilien päälle. ;)

Lämpölamppuja saa maatalouskaupoista. Polttimoissa on ihan tavallisen hehkulampun kanta, ja sen voi tietty ruuvata mihin tahansa lampunkantaan. Kaikkein turvallisinta on hankkia samaisesta agripuodista lampulle metallinen suojakupu. Polttimot menee aika herkästi rikki kolauksesta, varalle kannattaa hankkia toinen. Noiden polttimoiden hinnat on vitosesta kymppiin, suojakupu maksaa jotain parikymppiä.
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Emo huolehtii itse tipujen lämmittämisestä mutta jos kanala on kovin kylmä voi emolle ja tipuille laittaa lämpölampun. Emo voi olla hyvä rajata omaan karsinaan tipujen ensimmäisiksi elinviikoiksi, lajitoverit saattavat joskus olla ärhäköitä tipuille ja emo ei ehkä osaa niitä puolustaa..
meto66

Viesti Kirjoittaja meto66 »

Jaahas, vastasin toiseen topiciin suurinpiirtein samanlaisen vastauksen suurinpiirtein samanlaiseen kysymykseen. Antaapas olla siellä.
Etköhän sinä Mimmi jo rupea samantien suunnittelemaan ja huomenna rakentamaan sitä yksityiskarsinaa tuleville polville ja vetelemään roikkaa valmiiksi lisälämmittimelle!
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Lamput kannattaa varata ajoissa ja ostaa se suojuksella varustettu valaisin kanssa(tai pari jos budjetti antaa perää)..Kovilla pakkasilla niitä ei sitten välttämättä löydy...Me kierrettiin porsastilallisen perässä viimetalvena ja arvatkaas ketkä jäi ilman(toisaalta pikkuporsas on paljon arempi kuin kana, joten se hälle suotakoon). Se valaisin on vähän tyyris mutta kuitenkin tarkoitettu kanalan pölyyn ja suojus estää eläimiä pottamasta itseensä. Lisäksi varkojostin suuntaa lämpösäteet suoraan alas mikä lienee tarkoitus pikkupoikasia ajatellen.
Moilanen

haudonta ja tipujen hoito

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Niin noista lämpölampuista, en huomannut, että kukaan olisi painottanut lamppuosan ominaisuuksia.Olen käyttänyt pikkutipeille 150W infrapunalamppua, pitää kanalan hämyisenä yöaikaankin.
Wuohetar

Viesti Kirjoittaja Wuohetar »

Tuohon lämpölampun varjostimeen olen laittanut energian säästölampun, (11w) hyvä hämyvalo ja turvallinen nyt kun ei ole tarvinnut lämpölamppua! :roll:
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

No mul on nyt tän näköinen viritys. Tipu vaan pysyy tiukasti emon alla. Eikä taida olla vielä kuoriutunut enempää.. Hmm.. Toivottavasti vielä tulee jokunen..

Lämpölamppua pitänee vielä laskea alemmas, noin korkealla antaa jonkun 18-20 astetta. Eikös se saanut olla yli 30?

Kuva
Vastaa Viestiin