Ei haluttaisi hautomista...

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
taikku

Ei haluttaisi hautomista...

Viesti Kirjoittaja taikku »

Meillä yksi käppänä kochi hautoi ja tiput kuoriutuivat jokunen päivä sitten. No, nyt alkoi toinen käppänä hautomaan, ja ajattelin että jos antais vaan muutaman munan. Mutta mutta, kun toisessa kanalassakin alkoi mikälie sekoitus kana hautomaan, ja siellä on noita leghorneja ja niitä pienempi kukko, jonka en ole koskaan nähnyt polkevan kanoja, eli ei niistä mitään pitäisi tulla.
Siispä, kun ei ole tähän hätään mitään tekomunia tarjolla tälle hautojalle, mitähän sille tekis? Ei suostu olemaan muutaman munan kanssa missään muussa pesässä, siellä kun kaikki kanat käyttää yhtä pesää vaikka tarjolla on muitakin. Eli änkee itsensä aina sinne munintapesään.... Pitäisikö sitten vaan aina kerätä munat pois? Vai pitkittääkö se hautomisviettiä? hohoijaa...näiden kanssa...
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Hommaa hautojalle jostain siitosmunia ja merkkaa ne "vyöllä" munan ympäri. Sitten keräät muiden munimat munat aina pois. Tai sitten erotat hautojan jotenkin eri tilaan ja laitat munijoille eri pesän.

Ei noista hautomakuumeista oikein muuten eroon pääse, kuin antamalla hautoa ja vielä tipuiksi saakka. Vai onko joku keksinyt jonkin muun oikeasti toimivan keinon?
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Mimmi kirjoitti: Vai onko joku keksinyt jonkin muun oikeasti toimivan keinon?
Yks mun hautojista oli aivan eri tilassa, jonka sai senkin jaettua kahteen osastoon. Kaisa oli hautonut kaks viikkoa, kun laitoin toiselle osastolle kukko-pojan, jonka toinen kasvattaja toi valmiiksi mun luo, mun nuorikoiden hakijoille.
Kukko-poika tuotiin keskiviikkona ja sen piti sitten lähteä lauantai-aamuna. Niinpä ajattelin, että se pärjää ne pari päivää yksin, kun sillä on kuitenkin näkö-yhteys Kaisaan, joka sattuneesta syystä hautoi lattialla (tämä on pitkä juttu, mutta yritän oikoa :smt002 ). Parin tunnin kuluttua kun menin kanalaan katsomaan, kuinka poika pärjää, se oli onnistunut jostain pääsemään Kaisan osastolle ja siellä se nukkui Kaisan pesässä, vara-mamman vieressä :smt012 Pariin otteeseen sain sen siirrettyä pois, mutta aina se jostain keksi kolon Kaisan viereen. Lopputulos oli, että perjantaina Kaisa lopetti haudonnan ja alkoi hyysätä kukko-poikaa. Siis täysin vierasta, jo ihan kukon näköistä poikasta. Kaisan onni loppui lyhyeen, seuraavana päivänä kukko vietiin uuteen kotiin nuorikkojen kanssa. Pari päivää Kaisa etsi tätä ihmeellistä super-poikasta joka oli taivaasta tippunut sille ihan kunnon kokoisena, kaipa se sitten tuumasi, että noh, ei voi mitään, meni yhtä nopeasti ku tulikin.
No sitten mulla olikin kaks viikkoa haudotut munat, jotka mä tungin Saaralle, jolla oli noin 10 päivää haudotut munat alla. Yhteensä sillä oli alla 16 munaa.
Nyt perjantaina kuoriutui ekat kolme ja sunnuntaina Saara päätti, että en jaksa enempää, ahdastakin on ja jätti munat.
Onneks sain haudontakoneen lainaksi. Tällä hetkellä saldo taitaa olla kaiken kaikkiaan 11 ja lisää kuoriutuu.
Mutta takaisin otsikkoon, vinkkaan, että laita hautojalle valmis tipi hyysättäväks
:smt002
Tää Kaisan haudonta on ollu todella vaihderikas, koskaan ei ole näin kimuranttia haudontaa ollut. Tai siis nythän se on Saaran haudonta :smt017
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Anoppi neuvoi ( neuvo vuodelta miekka ja kirves) jos kana aloittaa hautomaan.. munat pois ja kana kastetaan jääkylmään veteen.. en tiiä auttaako(ei oo tullut kokeilluksi).. mitään tekomunia ei kannata laittaa, kun silloin kanan kunto kärsii vähän turhan vuoksi.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Heureka, olen kuullu tuon saman!! En kylläkään tiedä auttaako.
Mutta monesti nuo vanhan kansan niksit auttaa.
Ja voishan se ohi mennä kun kanalla kestää vuorokausi kuivua vaikka olis huoneenlämmössä lampun alla.
(tiedän kun pesin kukkoni :))
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Haha, meillä Pilkku kun alkoi epäilyttävän paljon viihtyvän pesässä niin lykkäsin pesään sen alle jääpalapussin pakastimesta, loppui ne hautomahaaveet lyhyeen :smt003
taikku

Viesti Kirjoittaja taikku »

Konstit on näemmä monet :smt002 Tipuja en raaski toiselta viedä, kastella kylmään veteen... jos ois lämmin kesä, olisi varteenotettava konsti, jääpalapusseja ei ole....
Nosti nyt yöksi koko pesintäkoppeineen toisen kopin päälle, jonka siis pistin tämän tilalle ja pidin puhuttelun... Aamulla otan nämä munat pois, pitäneen kai laittaa huomiset käppänän munat sille....täyttyköön maa käppänöistä.....ens kesänä sitten jakelen niitä, kukkojahan ne kuiteski on :smt012
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Taikku onko sulla siis ihan oikeita leghorneja??? Mä haluun!
Maria

Viesti Kirjoittaja Maria »

Täällä yks ääliö istuu pesässä ja hautoo- tyhjyyttä! Ei edes munintaa vaivautunut aloittamaan ennen pannukakuksi muuttumista :smt011 Heivasin jo sen tänään pihalle, mutta sinne se ronkottaen takasin juoksi. Oma munatilanne heikko, jos jollain olisi myydä hautomiskelpoisia munia brahmarouvan pyllyn alle niin yksäriä vaan tulemaan :smt006
Vkl ajelen täältä Keski-Suomesta Lahden kautta Porvooseen- sieltä Vantaalle, ja tarpeenvaatiessa voin ajella Tampereen kautta kotiin.

Tai sit pistän ton brahmaksen leikkimään ankkaa tohon Päijänteeseen- olisko tarpeeks kylmä kylpy??
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Muutama päivä sitten mietin itsekseni, että voikohan kana aloittaa haudonnan, vaikkei se vielä munikaan...Tässähän ^ se vastaus sitten tulikin, että siis voi :smt001 Onhan siis niin nuori brahma kyseessä, ettei ole vielä koskaan muninut?
taikku

Viesti Kirjoittaja taikku »

KuvaKuva

KuvaKuva
minä mitään kanoista tiedä, mutta leghorneina nämä Itä-suomen eläinvälitys minulle myi (5kpl) :smt003
Maria

Viesti Kirjoittaja Maria »

Kyllä toi ääliö on muninut "joskus"... Nyt ei vaivautunut aloittamaan ennen haudontaa- helpommalla luulee pääsevänsä...
taikku

Viesti Kirjoittaja taikku »

Nyt meni hermot :smt013 Tämä yksi hautoja oli haalinut pesäänsä ainakin kaksyt munaa, ja sitten vaihtokin pesää, ja jätti kylmäksi munat.... Vietävä, että sapetti, koska tiedän, että niistä osa oli hedelmöittynyt :smt076 No, heitinpä hautojan lampeen....... ei haudo enään, eli AUTTOI!
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

Meillä ei sentään olla pannukakkuna, mutta miten on tulkittavissa, kun tehotyttöjen munat oli ihan KUUMIA vielä viiden-kuuden aikaan illalla. Eka on muninut hämärässä ja vikatkin aina kymmeneen mennessä... ei kai vaan?? :smt018

Keväällä sitten ehkä, mutta ei nyt kun muutenkin varmaan tulee munintaan vähän välipäiviä.. :smt017
Vastaa Viestiin