Jätit vs. kääpiöt

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Jätit vs. kääpiöt

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Vaikka meillä EI VIELÄKÄÄN ole sitä omaa pientilaa, niin ajattelin silti haaveilla kanoista, jos joskus niitä olisi. Mutta mä en osaa päättää haaveilenko jättisellaisista vai kääpiökanoista. Kun haluaisin karvajalkoja. Kääpiöistä haaveilin eka, mutta kun olen täällä lukenut että jättirodut olisivat ihmistä kohtaan rauhallisempia. Kumpaa suosittelisitte?
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Ihanaa jos tästä tulee kunnon väittely, ne on hauskimpia :smt005

Heitelkäähän mielipiteitä :smt006 , mä voin alottaa.

Isot ei joudu toisten eläinten saaliiks niin helposti. Ne on oikeesti kilttejä. Isojen munat on isompia.

Pienet sopii paremmin pieniin tiloihin.
pippuri

Viesti Kirjoittaja pippuri »

Mun täytyy kyllä kompata smaria ihan täydellisesti..

Minä en ainakaan uskalla pitää noita kääpiökanoja irrallaan pihalla, kun taas jätit on irti lähes aina, kun ollaan kotona.
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Meidän kanoista Brahma on mun suosikki se on iso ja kaunis ja jotenkin ylväs.Meillä on noita käppänöitäkin ja jätti kocheja mutta se Brahma :smt007
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

No meillä ketun suuhun on joutunut ainoastaan niitä isommansorttisia kanoja, koska ne ei kerkeä juosta karkuun. Onhan ne jätit kaikessa lunkiudessaan aika veikeitä tyyppejä, mutta itse tykkään pirteämmästä menosta. Eliks kallistuisin kääpiöihin.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Jaahas.. meillä jättikana joutui supi suuhun, mutta niin sinne pääty poikasiaan puolustava kääppärisekoituskin. Noi mun sekoitukset on sellaisia, että pienet niistä osaa tosi hyvin lentää, ja silloin yleensä maavaara on vähäisempi(mut ei ilmavaara kuitenkaan), jätti ei sitten lennä pätkääkään.. tai siis on lentävinään, juoksee ja räyttää ja ehkä metrin lentää kymmenen senttiä maasta.

Mä tykkään jättiksistä, mutta Tipsi tietää miksi.. kääppäreitten kanssa on vähän niin, ettei niistä oo kuin pihakomistukseksi.. mut jos se on tarkoitus, niin meneehän nekin. Kesyin lintu meillä on kyllä ollut kääpiö koch kukko.. mut sillekin kävi nyt ohrasesti yks yö, kun ei mennyt sisään nukkumaan :smt009 .. kyllä harmitti koko sukua tää vahinko.

Kanahaukka kyllä listii sen ison siinä kuin pienenkin.. jos pullukka ei pääse karkuun.. :smt013
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minulla on siis ollu näitä "viidakkokanoja" kääpiöitä.
Ne oli taitavia lentäjiä ja "villejä"
Eli eivät kesyyntyneet kuten muut.
Munat pienempiä.
Siinä miinukset.
Plussia
Kauniita!
Emo hautoessa kuin naaras tiikeri!! Kukaan ei kiusannu sitä kanaa.
Kukot eivät olleet ihmiselle vihaisia, mutta vihollista vastaan taistelivat henkensä uhalla.
Kukko tarkkaili kokoajan ilmaan ja vaaroja.
Kukko hoiti hellästi kanansa ja POIKASET. Eli hyväksyi aina poikaset.
Isot rodut eivät kokeneet uhaksi joten tulivat aina toimeen keskenään.
Ne olivat ehottomasti minun ja mieheni lemppareita. Vaikka en ainoaksi roduksi ottaisi, mutta siinä seassa olivat sellainen "suola"
Kukko siis kulki isojen mukana, mutta paimensi kääpiöitä omana laumana. Ne vain omivat aina pikku kukon omakseen. Mutta pikku kukko kyllä astui isojakin kanoja (salaa) :smt005
En tiedä vaikuttiko lentokyky ja arkuus yhteisenä tekiänä siten, että kääpiökanat valitsivat sen kääpiökukon aina omakseen.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

hih.. jätit titavat vielä johtaa ;) Lemmikeiksihän minä niitä haaveilen. Ja koristeiksi, jos eläimistä niin voi sanoa! Ikäviä nuo menetykset pedoille..

Onko muuten ääntelyssä mitään eroa, eli esim. kiekuuko jättikukko pientä kovempaa?
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Brahmat johtaa munkin henk.koht. tilastoa, tänäänkin oli naurussa pitelemistä kun töistä tulin kotiin ja ne kaikki loikkivat lentojuoksua vastaan koko pihan poikki. Ne on todella seurallisia mutta miinuksena vois mainita tuon hitauden, niin liikkeissä kuin ajatuksenjuoksussakin :smt003 Kääpiökochejakin mulla on ja nekin on kyllä ihania, heti brahmojen jälkeen.Kukko on tosi tomera ja hoitaa koko perhettään suurella sydämellä :smt007 Mitäs jos Tipsi kieppaset joku päivä kattomaan itse :smt005 Saat ainakin luoda omia mielipiteitä :smt006 :smt006
Miia

Viesti Kirjoittaja Miia »

Jäteille ääni täältäkin. Ne on niin ihanan sylintäyteisiä. :smt050
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Höh, menikin äänestykseks ja mä luulin että tulis väittely :smt017 Tosin tässä vertailussa en itsekkään pysty kumpaakaan moittimaan, siis jättejä tai kääpiöitä. Jätit on mun valinta, mutta kun meillä oli kääpiöitä niin tykkäsin niistäkin tosi paljon.

Brahmojen luoksetulojuoksu on kyllä todella näkemisen arvoinen :smt003 Vaikka sitä on nähnyt monta vuotta, niin silti aina alkaa hymyilyttää. Ne vaan on niin ihania! Ja nyt on kyllä mun sydän ihan mennyt myös noille orpingtoneille, ihan huipun näköisiäkin :smt007

Jättikukot kiekuu hiljempaa kuin esim keskikokoiset. Myös monilla kääpiöillä ei oo niin kirkas ääni. Erityisesti brahmakukkojen ääni on matalampi kuin muilla roduilla olen kuullut, se ei käy samalla tavalla korviin eikä ole ihan niin kantava. Samoin on ollut useilla chaboilla, mutta ei ihan jokaisella.

Aika hyvin meillä on ainakin kiekunasta oppinut tietämään rodun, sen verran eroja äänissä on. Ja kertokaahan muutkin äänikokemuksia, rotujutut on niin mielenkiintoisia.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jätit vs. kääpiöt

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

tipsi kirjoitti: Mutta mä en osaa päättää haaveilenko jättisellaisista vai kääpiökanoista.
Hihitys---ettei tässä olis vaan käynyt jo niin, että haaveilet molemmista :smt016 Kanakuume on tarttuvaa sorttia! Toivottavasti teille se tilakin pian löytyy, niin pääset toteuttamaan haaveita :smt002
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Meillä on kukoilla suurinpiirtein jokaisella vähän erilainen nuotti, ja sen kun vielä oppii tunnistamaakin.. sydän syrjälläni valvoin monta aamuyötä ja ootin, että kiekuuhan Pekkokin(raivostuttavaa valvoo 3-5 väli).. ja sitten vaan yks aamu ei enää kiekunut.

Tipsin ei ehkä kannata vielä käydä Kuukernupilla, muutoin sen vanhempien autotalli muuttuu taas sala-kanalaksi. :smt005
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Hmm.. isot siis kuulostavat myös hyvälle :) Minun mies vain taisi hieman ihastella kääpiöitä,kun niitä nähtiin..mutta ehkäsitä saisi aivopestyä :smt003 Kiitos Kuukernuppi kutsusta, katsotaan miten aikataulut käy yhteen. Tulen Saksasta ensiviikolla keskiviikkona, jmutta joudun lähtemään takaisin 4.11 ja olen täällä saksassa joulukuun puoliväliin. Mutta laitan vaikka yv:tä jossakin vaiheessa. Toivottavasti minun miespuoleinen saa kanssa tulla mukaan (jotta se aivopesu olisi mahdollisimman tehokasta, oli se sitten kääpiö tai jätti mihin haaveissani päädyn). :smt004
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Meinasin ehdottaa, että hankkikaa sekä kääpiöitä että jättejä, niittenhän pitäis pärjätä kokoeron vuoksi hyvin yhdessä. Mut nyt kun ootte Kuukernupille menossa, ehdottaisin että hankitte sitten sekä jättejä että kääpiöitä niitten kalkkunoitten ja viiriäisten sekaan. :smt003 :smt002 :smt005
Vastaa Viestiin