kakkapyllyn pesu

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
viiru

kakkapyllyn pesu

Viesti Kirjoittaja viiru »

Auttakaa nyt (taas) hädässä ystävät ja kertokaa miten ihmeessä saatte kanan pyllyn pestyä???
Jos ei lähde pelkällä vedellä, käykö koirashampoo?

Candelan pylly on ihan karsee, mun on pakko pestä se huomenna, tiput saa vielä jonku pöpön muuten.
Miten sitte ku se on märkä, föönaanko?
Eihan sitä voi märkänä pesään laittaa, vilustuvat kaikki.

Pitääks mun ottaa koko ryhmä kylppäriin yöks etteivät kylmety.
Kuinka kauan ne tiput siellä tarkenee ilman äitiä. Ottaisinko ne siks aikaa olkkariin tyhjään marsuhäkkiin.

Apuuva!
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Muutama kakkapylly on tullut pestyä. Olen putsannut ensin enimmät kököt pyyhkeellä/talouspaperilla. Sitten vatiin kädenlämpöistä tai hieman lämpimämpää vettä ja kanan pylly veteen. Aikansa kun hieroo höyheniä, niin aika hyvin puhdistuvat pelkällä vedellä. Kuivannut olen pyyhkeellä ja talouspaperilla.

Mutta suihkutus kylppärissä ja kuivaus föönillä kuulostaa paljon näppärämmältä. Ei siihen kovin kauan mene, joten tiput pärjännevät sen aikaa itsekseen näin kesälämpötiloissa. Tai voihan nekin varulta sisälle tuoda ja vaikka hehkulampun viritellä marsuhäkkiä lämmittämään.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Mä oon föönannu! Toimii ihan hyvin. Ja satunnaisilla vierailla on hauskaa :smt005
viiru

Viesti Kirjoittaja viiru »

Kiitos tuhannesti.

Kunhan tästä aamu rauhoittuu, niin lähden pyllypyykille. Kerron sitten, kuinka kävi.
viiru

Viesti Kirjoittaja viiru »

Otin tiput marsuhäkkiin ja ne alkoi heti syödä ja juoda.

Candelan kanssa ei sujunut yhtä hyvin.
Heti ensimmäiseksi se paskoi lavuaarin tukkoon. Minä sit toisella kädellä pitelin kanaa ja toisella ronkin viemäristä kikkaroita vessanpönttöön.

Mun oli pakko leikata osa pyllyhöyhenistä, että sain sen jotenkin kuosiin. Onneks ei ollu iho ärtyneen näkönen. No kun pesu oli suoritettu, niin isäntä muisti pahoitellen, että oli lainannut föönin opistolle (vesivärien kuivaamiseen).

Voi ryönä. Aloin kuivata pyyhkeellä jolloin Candela kakkasi lattialle. No uudestaan suihkuun ja uusi pyyhe ja kuivaamaan. Tällä kertaa kakka tuli mun syliin. Vaatteet pois ja koneeseen ja homma taas alusta. Nyt Candela on suht puhdas ja melko kuiva, ja istuu pesässä ihmetellen.

Mä en ihan oikeesti tiedä mitä mun pitäis nyt tehdä. Onko se hyvä jos emo on noin ruikulilla. Pitäskö mun hoitaa tiput, vai särkyykö Candelan sydän? Sillä on vielä neljä kuoriutumatonta munaa alla.

Mitä helskuttia mä oikein teen???

T:aivan totaalisen pihalla.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Jospa ne oli vaan hätäpaskat? Eiköhän se lapsensa hoida vaikka vähä hermostu. Kokeile ihan rauhallisesti.
viiru

Viesti Kirjoittaja viiru »

Varmasti ne oli kyllä hätäpaskat, en usko että se tohon tahtiin vääntää muuten.
Mutta pylly oli siis niin karmean näköinen, että mun oli sen takia se pakko pestä. Eli on kyllä ollut jo ainakin päiviä ripulilla.
viiru

Viesti Kirjoittaja viiru »

Hädissäni soitin Hakalan emännälle ja nyt on taas tyynempi olo.
Kiitos Hakalan emäntä ja kaikki muutkin,
jotka täällä ovat viisauttaan jakaneet ja jakavat.
Ja kiitos niillekin, jotka ovat kysyneet tyhmiltäkin tuntuvia kysymyksiä, ilman niitä kun ei olisi viisaitä vastauksia.

Nyt on perhe kostean äitinsä kera pesän suojissa ja otin oven pois, niin että Candela voi, jos suinkin malttaa, käydä kakkimassa kauemmas pesästä.
Laitoin myös pienen sillan pesän ulkopuolelle, niin että pesästä mahdollisesti pois eksyvät lapsoset pääsevät sinne varmasti takaisin.

KANAN PYLLYN PESUsta vielä sen verran, että ainakin siinä tapauksessa, että kana on jokseenkin kesy, sujui homma oikein hyvin kylppärin lavuaarissa.

Laitoin pienen käsipyyhkeen kanan alle liukuesteeksi, pidin toista kättä sen selän päällä ja suihkuttelin toisella. Vesi oli miellyttävän lämmintä n.40asteista, ja Candela rauhoittui pian sen verran että saatoin pitokädellä nostella pyllyhöyheniä.

Kuivaaminen sujui parhaiten lattialla, niin että olin kanan takana ja toisella kädellä pitelin rinnasta ja toisella kuivasin pienillä pyyhkeillä. Iso pyyhe oli hankala, kun se tuntui hermostuttava Candelaa, mutta useampi pieni pyhe oli hyvä ratkaisu. Tulevat aika nopeasti likomäriksi, hyvä on olla useampi.

Nyt on ripulivaatteet ja pyyhkeet pyörimässä koneessa, kai se kuuskymppiä riittää. Paskapöpöjä on kummiski nyt joka paikassa, mut on kivempi, ettei kuitenkaan ihan näkyvää kakkaa sentään.

Huh,huh, on tämä aikamoista seikkailua.
Kakkaisuudesta huolimatta en vaihtais kaupunkilaiselämään.
Vastaa Viestiin