Maissi

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 600
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Maissi

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Olisin kysynyt saako syöttää Atom riistamaissia kanoille ja mikä on määrä liotettuna :smt017
Kiitos vastauksesta
mummo ja kanaset :biggrin:
riepukka
kukko
Viestit: 113
Liittynyt: 19 Maalis 2018, 17:39
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Maissi

Viesti Kirjoittaja riepukka »

Heippa. Olen syöttänyt riistamaissia ja riistahernettä kanoille. Keitän molemmat muun ruuan joukossa.
Herneen olen laittanut oksasilppurin läpi. Voisi myös maissin murskata mutta kanat ovat syöneet kokonaisena toisin kuin herneen.
Meilläpäin molemmat täytyy hankkia keväällä että riittää seuraavan talven yli.
Hyvä ja edullinen lisä ruokaan. En tosin tiedä täyttyykö kaikki "pykälät" tarjottavan ruuan suhteen :smt048
Vähän on paljon, miten sen ottaa :smt023
riepukka
kukko
Viestit: 113
Liittynyt: 19 Maalis 2018, 17:39
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Maissi

Viesti Kirjoittaja riepukka »

Kysyit vielä määrästä. Teen "peruspuuron" johon lisään lopuksi ruuantähteet ja proteiinin esim. raejuustoa, lihaa, kalaa ym.
Peruspuuro; 30% osa Herne, maissi, 20% ohra, soija, 20% kasvikset ja 30% makarooni. Suunnillen noin :smt017 Nämä haudutan kattilassa sekaisin.
Vähän on paljon, miten sen ottaa :smt023
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Maissi

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Semmoinen "salmonellapykälä" tuli mun mieleen...että ainakaan sen vuoksi ei saisi syöttää luonnon eläimille tarkoitettuja ruokia koti- ja/tai tuotantoeläimille. Mutta koska salmonellabakteerit kuolee +75 asteessa, niin riepukan tyyli eli keittäminen on mun mielestä hyvä konsti :smt045
Muitakin pykäliä voi olla, mutta jos munat (ja mahdollisesti lihat) tulee vain omaan käyttöön, niin...kukapa niitä pykälien noudattamisia tulisi tutkimaan...
Tuutikki
chabo
Viestit: 174
Liittynyt: 28 Kesä 2020, 15:47

Re: Maissi

Viesti Kirjoittaja Tuutikki »

Mitä tuo salmonellapykälä tarkoittaa, kun kai esim. kaupoista saatavat linnunruuat on siinä suhteessa puhtaita? :smt017 Vai onko niissäkin salmonellavaara, jos niitä antaa kanoille?
pikku parvi kanasia
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Maissi

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Meillä kanat, pulut ja kalkkunat syö riistamaissia ja riistahernettä ihan silleen, ilman liotusta. Linnuissa ei ole koskaan ollut
salmonellaa enkä osaa sitä pelätäkään.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Vastaa Viestiin