Uusi kukko kanalassa

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Kanamies
muna
Viestit: 4
Liittynyt: 03 Huhti 2023, 12:27

Uusi kukko kanalassa

Viesti Kirjoittaja Kanamies »

Meille tuli uusi 4kuukautta vanha kukon poika kanalaan.meidän vanhemmat kanaset ei ota häntä hyvin vastaa nokkivat ja kiusaavat pienempää kukkoa. Onko teillä antaa vinkkejä mitä tehdä asian kanssa? Vai annanko olla asian ja toivon että asiat parantuvat kukon ja kanojen välillä?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi kukko kanalassa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Ajan kanssa eli kukon aikuistuessa tilanne kyllä korjaantunee. Nyt kannattaa varmistaa se, että kukko saa ruokaa ja vettä eli laita tarjolle normaalia useampi ruoka- ja vesiastia. Lisäksi voisit laittaa jonkin piilopaikan ja lisäorren sekä tarjolle paljon nokittavaa, näin kesäaikaan esim. luonnonantimia. Ovatko kanat tarhassa vai ulkoilevatko vapaina? Lisätila auttaa välien selvittelyssä, kun on mahdollista väistää.

Ovatko kaikki kanat suurin piirtein samanikäisiä ja kiusaavatko ne kaikki kukkoa? Jos joku kana olisi nuorempi tai kiltimpi, niin tilojen salliessa voisi väliaikaisesti erottaa pahimmat riitapukarit kukosta ja kiltimmistä kanoista. Toki siitä seuraa sitten aikanaan taas jonkinmoista nokkapokkaa, kun parvet yhdistää.
Kotkotti
nuorikko
Viestit: 46
Liittynyt: 07 Elo 2022, 18:40

Re: Uusi kukko kanalassa

Viesti Kirjoittaja Kotkotti »

Minulla sama homma, paitsi että minun neljän kuukauden ikäinen kukkopoika on kanojen hautoma/kasvattama. Jouduin aiemmin siis eristämään erilliseen tilaan hautovat kanat ja tiput ja parveen yhdistäminen on ollut haastavaa. Jouduin lopettamaan yhden tipun kun joku kanoista oli hyökännyt sen kimppuun ja tipu loukkaantui. Minun kanat siis myös ajavat nuorta kukkoa (myös emokana)mutta toivon että tottuvat toisiinsa pikku hiljaa, nyt kun vielä pääsevät ulkotarhaan ja on enempi tilaa väistää ym. Jospa kukko tottuu muuhun porukkaan, on ollut muun poikueen kanssa niin paljon ongelmia kun osa mennyt ilmeisesti marekiin ja osa loukkaantunut ym että pitänyt lopettaa.. eiköhän sinun kukko myös totu muuhun porukkaan kun on tilaa väistää ja piilopaikkoja kuten tuossa aiemmin jo tulikin hyviä neuvoja :smt001
Vastaa Viestiin