Sairas ja apaattinen kana

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Harrastaja
muna
Viestit: 9
Liittynyt: 30 Kesä 2023, 19:28

Sairas ja apaattinen kana

Viesti Kirjoittaja Harrastaja »

Hei kaikki! :smt006 Meillä on kolme ruskeaa hybridineitiä. Kanat ovat 2-vuotiaita. Nyt yksi kanoista on viikon ajan vaikuttanut apaattiselta ja sairaalta. Kanalta irtoaa sulkia, mutta ei samalla tavalla kuin sulkasadossa. En ole huomannut, että olisi itse niitä nyppinyt tai toiset kanat myöskään. Syö ja juo normaalisti. Orrellekin pääsee itse, mutta liikkuu jotenkin hitaanpuoleisesti. Pitää sulkia pörhöllä koko ajan. Myös kupu on jotenkin koholla ja koko kana "kasassa". Ei ole muninut säännöllisesti hetkeen, ja jos munii kuoret ovat todella ohuita. Meillä on koko ajan tarjolla täysrehua ja kalkkia, mutta voisikohan kanalla olla jonkinmoinen puutostila? Myös toiset kanat eivät muni paljoakaan, mutta eivät vaikuta millään lailla sairailta. Olen miettinyt monivitamiinilitkun ostamista. Kanat ulkoilevat päivittäin vapaana meidän pihalla monta tuntia ja yleensä kaikki kolme viihtyvät hyvin kaivelemassa, mutta nyt tämä sairas kana vain kököttää paikallaan keskellä pihaa.

Samalla kanalla on jo aikaisemmin ollut paljon munajumeja, joihin olen antanut parafiiniöljyä ja/tai kylvettänyt lämpimässä vedessä. Nyt ei kuitenkaan näytä olevan munaa jumissa.

Meillä vierailee kanalassa kaikista loukutusyrityksistä huolimatta vesimyyrä, ja nyt tämä iljetys oli viime yön aikana tehnyt poikaset kanojen munintakoppiin. Yleensä kanaset listivät jokaisen elävän pikkueläimen, mutta tämän olivat antaneet olla. :oops: Olisikohan myyrä kantanut jonkun taudin kanaselle? Toisaalta eiköhän kaikilla olisi se sitten ollut...(?)

Kanat on mulle rakkaita lemmikkejä, ja on kamalaa ajatella, että joutuisin tuon ihanan tyypin elämän päättää. En kuitenkaan tiedä elääkö sairas kana enää ansaitsemaansa onnellisen kanan elämää. Joskus on vaan parempi päästää irti. :smt049 Toivottasti ei kuitenkaan ihan vielä.

Nyt kysyisin apua, mitä teen kanan kanssa. :smt009 Ja lisäksi neuvoja saa laittaa jyrsijöiden kanssa taisteluun. :smt017
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1160
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Sairas ja apaattinen kana

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Ikävä juttu. Miten kana nyt voi? Jos se on edelleen kipeän oloinen, kannattaisi ottaa yhteys eläinlääkäriin. Apaattisuus ja hitaus voi viitata moneenkin eri sairauteen. Yksi mahdollisuus on munanjohtimen tulehdus. Siihen saisi eläinlääkäriltä antibiootit. Onko ripulia tai onko takaliston sulat likaiset? Jos on, se voi viitata sisäloisiin. Jos on ripulia ja siinä on verta, se taas viittaisi kokkidioosiin. Sulkasatoa voi esiintyä myös osittaisena sulkasatona, joten se ei (välttämättä) liity tuohon huonovointisuuteen.

Voi ei, kylläpä vesimyyrä löysi pesueelleen paikan. :shock: Yleensä kai vesimyyrä pesii maan alla.
Tuutikki
chabo
Viestit: 174
Liittynyt: 28 Kesä 2020, 15:47

Re: Sairas ja apaattinen kana

Viesti Kirjoittaja Tuutikki »

Olen myös kiinnostunut kuulemaan, miten kanasi voi.

Täällä on nimittäin hiukan samanlaista vaivaa pikku parven pienimmällä hybridillä, tosin menossa on myös osittainen sulkasato ja kana touhuaa, mutta selvästi vähemmän kuin yleensä. Aamulla huomasin myös, että höyhenien päällä on hileitä, siis rikkoutuneita sulkien osia. Voivatko hileet liittyä sulkasatoon vai johonkin muuhun? Muuten kanan höyhenpuku on ihanan pehmeä ja kaunis, osa uusista höyhenistäkin on jo kasvanut. Otan mielellään kommentteja vastaan!

... Menenpä nyt kuitenkin antamaan loiskuurin ensialkuun.

Edit: Tuolta löysin keskustelua hilseestä, vaikka itse kutsuisin tätä hileiksi, joten laitan tähän vastaisen varalle: viewtopic.php?p=234551#p234551
pikku parvi kanasia
Harrastaja
muna
Viestit: 9
Liittynyt: 30 Kesä 2023, 19:28

Re: Sairas ja apaattinen kana

Viesti Kirjoittaja Harrastaja »

Nyt on muutama päivä vierähtänyt tosta mun viestistä. Annoin kanalle viikon aikaa näyttää paranemisen merkkejä ja parissa päivässä alkoi palautua. Uhkailut ja toiveet tehos. :smt045 Mutta meillä on vaihtelevia päiviä. Toisinaan vaikuttaa erittäin pirteältä ja normaalilta, toisinaan on vähän vaisumpi. Vapaana ulkoilessaan viihtyy poikkeuksena entiseen enemmän kopin lähettyvillä. Ripulia oli kanalla yhden päivän ajan ja lueskelinkin madotuksesta, syksymmälle, kun kanat laitetaan koppiin. Näitä ei siis ole kertaakaan ennen madotettu.

Kukaan pienestä parvesta ei tällä hetkellä muni. Talvella muni vielä jokainen 4-7 munaa viikossa, mutta nyt ihan viimeisten viikkojen ajan ollaan saatu vaan muutama muna. :smt017 Musta vahvasti tuntuu, että ne olivat tältä sairaalta kanalta. :smt009 Munien kuoret ovat haalean väriset ja heikohkot.

Meillä oli ensimmäisenä kesänä neljän hybridin parvi, josta yksi kuoli yllättäen kesän puolessa välissä. Vaikutti muutaman päivän vähän heikolta, mutta ajateltiin sen johtuvan helteistä, eikä ollut muutenkaan kovin vilkas yksilö. Muni aina välillä nahkamunia, mutta ei osattu ajatella sitä niin huolestuttavana. Sama parvi muutti mun kaverin kanalaan syksyn tullen (meiltä puuttui vielä silloin talvikanala). Parven toinen ruskea hybridi menehtyi samalla tavalla äkillisesti vuosi sitten. Oon vannonut, että jos joskus tulee uusia kanoja niin ei hybridejä. :smt009
Harrastaja
muna
Viestit: 9
Liittynyt: 30 Kesä 2023, 19:28

Re: Sairas ja apaattinen kana

Viesti Kirjoittaja Harrastaja »

Ja vesimyyrä asiaan jatkoa. Poikaset tapettiin heti niiden löydyttyä (kamala olo, kun murhas pikkuisia [tuholaisia]). :smt022 Emo löytyi pari päivää sitten kanalan edestä selvästi vahingoittuneena. Oli jäänyt luultavasti loukkuun, mutta päässyt pois. Kanat kävivät vesimyyrää moikkaamassakin ihan vanhoina tuttuina, vaikka listivät pihalla hiiriä ja sammakoita. :shock: Nyt sit emokin on päässyt kivuista ja me toivottavasti vesimyyräsuurpopulaatiosta. :smt041 :smt027
Harrastaja
muna
Viestit: 9
Liittynyt: 30 Kesä 2023, 19:28

Re: Sairas ja apaattinen kana

Viesti Kirjoittaja Harrastaja »

Verta ei kanan ulosteessa ole näkynyt. Huomasin tänään, että kanalta irtosi ihan ravistellessa kylpemisen jälkeen muutama sulka ja kiskaisi itse yhden irtoamassa olevan suuren sulan irti. Oisin onnellinen kyllä, jos nää tajuaisivat sulkasatoa varten tauon pitää. Tähän mennessä ainoastaan yksi kanoista on pitänyt sulkasadon ja siitäkin on jo puolitoista vuotta. Kana onkin aika erikoinen hybridi, koska sai jostain ensimmäisenä kesänään kovan hautomakuumeen ja piti pitkän pesässäkököttämisjakson jälkeen sulkasadon.
Tuutikki
chabo
Viestit: 174
Liittynyt: 28 Kesä 2020, 15:47

Re: Sairas ja apaattinen kana

Viesti Kirjoittaja Tuutikki »

Muutama rivi täältä, jos olisi yhtään avuksi. Pienin kana on pitänyt pitkään sulkasatoa ja kysymäni hileet (hilse) näyttää liittyvän tähän. Sulkasato ja uusien höyhenien tulo on kuitenkin ollut tosi hidasta, joten annoin engl.kielisen siipikarjan homeopatiaoppaan mukaisesti kanalle homeopaattista Calsiumia ja Natriumia muutaman kerran ja ne vaikuttaisi auttaneen. Sulkasadon aikana rasvaiset siemenet, kuten auringonkukansiemenet, auttavat uusien sulkien muodostumista.

-

Nahkamunien jälkeen kannattaisi koittaa varmistaa, onko munan kuoret jääneet sisälle vai oliko niitä lainkaan. Hybrideillä on ison munakoon takia toisinaan sitä ongelmaa, että kuoret tai osa niistä jää kanan sisälle ja aiheuttaa tulehduksen, lievänkin. -> Onko kanan kakka normaalia vai vihreää? Onko takapää sotkussa? Kanan masun alta voi myös tunnustella, onko se paksu tai pönäkkä vai "kevyt", erityisesti jos kana liikkuu "kankeasti".

Meillä on ollut sekä kuorettomia nahkamunia, jotka tulevat vaan pois ilman kuorta, että rikkoutuneita kuoria, joista osa on jäänyt sisälle. Olen hoitanut sitä tulehduksen tavoin, pessyt peräpään tarvittaessa (tai kylvettänyt, kun nämä rakastavat vesikylpyjäkin) ja huolehtinut myös kanan nesteytyksestä. Usein yön yli lepääminen on jo auttanut. :smt023
pikku parvi kanasia
Harrastaja
muna
Viestit: 9
Liittynyt: 30 Kesä 2023, 19:28

Re: Sairas ja apaattinen kana

Viesti Kirjoittaja Harrastaja »

Tällein ollaankin toimittu aina, kun vaikuttaa joku siltä, että on munan kuoret jäänyt matkalle. Tänään tuli ensimmäinen muna moneen päivään. :smt041 Muna oli kuitenkin hurjan pieni. Sellainen joita nuorikot ensimmäisinä päivinä munivat. Olisikohan tämä pitkän tauon syytä? Noille ei tunnu kalkki tai edes kananmunankuoret maistuvan lainkaan, joten oon nyt tehnyt kuoripuuroa. Eli kaurapuuroa johon murskaan kananmunankuorta ja sitä nää suostuu syömään, muuten eivät koskekaan kalkkiin. Nyt ei oo hetkeen kukaan vaikuttanut sairaalta. :smt001
Tuutikki
chabo
Viestit: 174
Liittynyt: 28 Kesä 2020, 15:47

Re: Sairas ja apaattinen kana

Viesti Kirjoittaja Tuutikki »

Hieno juttu. :smt001
Harrastaja kirjoitti: 14 Heinä 2023, 16:25 Tänään tuli ensimmäinen muna moneen päivään. :smt041 Muna oli kuitenkin hurjan pieni. Sellainen joita nuorikot ensimmäisinä päivinä munivat. Olisikohan tämä pitkän tauon syytä? N :smt001
Joo, näin meilläkin on ollut. Tilanne on yleensä tasaantunut muutamassa päivässä sitten kun kana on taas alkanut munia.

Kuoripuuroa en ole hoksannut tarjota, mutta joskus olen heitellyt kuoria hiekalle ja joskus laittanut laakeaan vatiin, jossa on hiekkaa,kiviä, kalkkia ja kuoria - eri kanat tykkäävät eri tavoista ja joku tykkää myös hakata isompia paloja pienemmiksi, joten olen välttänyt kovin pientä kuorisilppua.

Mutulla luulen, että nahkamunat johtuu näillä hybrideillä kovasta munintatahdista, kuoriaineksia ei vaan aina riitä, kun uusi muna jo tulisi. Mutta on siis vaan mutua.
pikku parvi kanasia
Harrastaja
muna
Viestit: 9
Liittynyt: 30 Kesä 2023, 19:28

Re: Sairas ja apaattinen kana

Viesti Kirjoittaja Harrastaja »

Nyt on taas muutama päivä eletty. Kanat vaikuttaa kaikki hyvävointisilta, vaikka Pipsa (sairas kana) edelleen viettää aikaa paljon häkin lähettyvillä vapaana ollessaan. Kolmisen viikkoa taitaa olla siitä, kun viimeksi tuli munat kaikilta kolmelta, eikä nyt sen pienen munan jälkeen ole tullut yhtäkään. Vähän harmittaa ostella kaupan munia, mutta pääasia kuitenkin, että kanat vaikuttaa reippailta. :smt045 Vesimyyrä on jäänyt loukkuun lisää eli kunnon populaatio meillä taitaa elääkin. :smt011 Oon myös miettinyt, että voivatko ne vaikuttaa kanojen munintaan, kun pyörivät kopissa (ja ilmeisesti myös munintakopissa)? Eivät varsinaisesti pelkää myyriä, mutta eivät kyllä niitä uskalla karkottaa kuten muita eläimiä. Mä jatkan tilanteen päivittelyä tänne taas, jos jotain muutosta tapahtuu. Meillä siis toistaiseksi kanat vaikuttaa normaaleilta ja vesimyyrätaistelu jatkuu. :smt027
Harrastaja
muna
Viestit: 9
Liittynyt: 30 Kesä 2023, 19:28

Re: Sairas ja apaattinen kana

Viesti Kirjoittaja Harrastaja »

No niin, mistähän tätä taas lähtis purkamaan. :smt009 Eilen kanalassa oli kolme pirteää kanaa, mutta tänään löyty kaksi normaalia ja yksi kyhjöttävä. Pipsa oli taas sairaan oloinen ja lisäksi koko ulkotarha oli kuorrutettu höyhenillä. Luulen, että joko itse nyppii pois (vaikka en ole tälläistä huomannutkaan) tai sitten kana on aloittanut sulkasadon. Pihalla kaiveli kyllä ja kylpikin normaalisti, mutta liikkui taas hitaanpuoleisesti. Höyhenpeite on resuisen näköinen. Harmittaa, koska ollaan lähdössä pitkään odotetulle reissulle juuri huomenna. :smt021 Tuntuu pahalta jättää kana hoitajalle. Onneksi hoitajalla on itselläänkin kanoja, joten osaa kyllä niitä käsitellä ja hoitaa. Ehkä tää tästä helpottuu. :smt009
Vastaa Viestiin