Taimiturinat 2018

munivaisiin kuulumattomat jutut tänne

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
rilla

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja rilla »

Hemmetti,kun mä sitte unohdin ne myskikurpitsat kylvää!
Oli tarkoitus kokeilla tänä kesänä.

Mä olen kovin innostunu noista lavakaulus istutuksista. Ovat mulle pelastus,kun selkä on tosi huono.
Nyt vaan kuivuus alkaa kiusata.
Mut salaattia,pinaattia yms on jo jonkun aikaa voinu käyttää.
Kesäkurpitsat on nupuulla ja tomaateissa raakileita.

Salkopavut kasvaa,kasvaa ja toiv papujakin tulee.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Blauhildeä olen yrittänyt aikaisempina vuosina, tänä vuonna on kokeilussa Nelson Gardenin Blue Lake. Aarrgh muut onnistuvat hyvin, miksi mä en :smt017 :smt010 . Lähden kauppaan hakemaan vielä pussillisen jonka laitan liottamatta maahan.
Mulla oli muutama maissi lavakauluksessa kasvarin ulkopuolella, ainoa kaulus joka ei ole aidan takana, kalkut kävi kylvyssä siinä lootassa ja nyt on maissit vinksin vonksin, osa lehdistä katkenneina.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
kaakana
kukko
Viestit: 123
Liittynyt: 18 Marras 2014, 16:39

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja kaakana »

Minulla myös lavakauluksiin kylvettynä tilli, persilja, salaatit. Mansikantaimia laitoin myös kauluksiin kasvamaan viime syksynä, kastelua vaan tarvii ihan joka päivä.On kukkaa sekä raakileen alkua, olen tyytyväinen.
Nyt kukkii unkarinsyreenit ja juhannusruusut, siis kaksi viikkoa ennen juhannusta! Yleensä ne ovat aika lailla juhannuksena kun on niin sanottu normikesä.Viime vuonna juhannusruusun kukinta oli reilu kaksi viikkoa juhannuksen jälkeen
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Halla vaanii haan takana.Viime yö on ollut kylmä ja seuraavalle parille yöllekin on luvattu hallaa ja yöpakkasta.Täällä Itä-Suomessa oli pilvisempää niin säästyi hallalta.Pottu on pellossa ollut pari viikkoa mutta ei ole vielä taimella.Sadettakin tuli ja huomenna on luvassa lisää niin pahin kuivuus alkaa helpottamaan.
Kävin tuossa metsän reunassa katsomassa millä mallilla on mustikka ja puolukka.Puolukka aloittelee kukintaa,mustikka on jo pienellä raakileella ja niitä on paljon.Jos mustikalla kukinta on muuallakin yhtä hyvin onnistunut eikä kuivuus vaivaa,eikä halla viota niin tulee hyvä mustikkavuosi(mustikkamaito ja mustikkapiirakka namia).Mitenkähän lakan kukille on käynyt kun on näin tuulista?
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Mulla on nyt kasvihuoneessa ilmeisesti kaksi myskikurpitsan tainta, miehen sisko toi kun hänellä oli niitä liikaa (!). En kyllä usko ennen kuin itse näen
mitä sieltä tulee. Muut kurpitsat ovat huonossa kunnossa, onkohan mulle myyty vanhoja siemeniä tai mitä ihmettä koska ne on ollut jo kolmatta
viikkoa poteissaan ja vasta yksi on noussut.

Lavakauluksessa (3x1.5 m) kasvaa jo purjo, persilja, korianteri (jonka lutikan makua inhoan mutta aion totuttaa itseni siihen) pensaspavut, sipuli
ja vaikka mitä. Kasvihuoneissa tomaatit, munakoisot, paprikat, kurkut, chilit ja melonit kasvaa hissukseen. En ole enää pitänyt lämmitystä niissä,
ainoastaan viimeisinä öinä kynttilöitä. En ihan vielä saa satoa.

Mulla oli tossa talon edessä kolme sellaista Tokmannilta aikoinaan ostettua kynttilälyhtyä, joissa pitkä maapiikki, joku lasikippo ja kannet. Kun laitettiin
samaten Tokmannin aurinkokennovalaisimia tohon etupihalle, niin vein ne kynttilälyhdyt kasvareihin. Oikein mainioita, piikin saa tukevasti maahan
tai ruukkuun tossa pikkukasvarissa eikä tulipalosta ole pelkoa.

Nythän on vasta kesäkuun alku, kyllä se kesäkin vielä palaa. Yöllä oli 3,1 astetta plussalla ulkona, edellisyönä 1,5 plussaa.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Ei tunnu enää samalta tämä ketju, ilman rillaa. :smt022
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Ajattelin ihan samaa :smt010 :smt009
Laitoin sitten vielä pussilisen jotain luomusalkopapua maissien kanssa, en liottanut ja ne itää nyt ihan mukavasti :smt041 Tietenkin heitin jo pussin menemään joten lajikkeesta ei hajuakaan :oops: mutta joku Nelson Gardenin se oli.
Kurkut ja melonit jurovat kasvarissa jostain syystä, hienot taimet oli istuttaessa ja eivät vaan halua kasvaa vaikka kaiken pitäisi olla kunnossa :smt017
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Mullekin tuli taas kyneleet silmään kun luin ton myskikurpitsapostauksen.
Sama juttu kun muoriska lähti. Jotenkin musta tuntuu että täällä tutustuu ihmiseen
ihan eri tavalla kuin jos olis jatkuvasti kasvotusten. Jotenkin paljastuu ihmisestä
enemmän se sisäpuoli. :angel11:
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
SiniS

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Sitä ehkä avaa itseään enemmän näin kasvottomana.
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Eka vuosi melkein 15 vuoteen, ettei taida tulla mansikoita pakastettavaksi asti omasta maasta. Suurin piirtein sama määrä mansikkaa on ollut aina kasvamassa kuitenkin ja on uusittu kasvustoja säännöllisesti vuosien varrella. Luumuja sen sijaan on tulossa todella paljon. Moneen vuoteen ei ole ollut niin paljon raakileita kuin nyt. Kasvimaalla on kaikki hyvin, vaikka kuivuus on hidastanut kasvua. Lehtikaali näyttää hyvältä ja sitä jo käytän täyttä päätä. Kasvihuoneessa on paljon chilipalkoja ja tomaatinraakileita tulossa. Joo, ja linnunpelättimen lahkeessa (sillä on farkut) on ampiaispesä. :smt005 Hikeentyivät, kun ruohonleikkuri meni siitä läheltä; niitä alkoi tulla lahkeensuusta. Täytyy olla varovainen. Pensasmustikat kasvaa siinä ihan vieressä.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Vanhan luumupuun nuorennusleikkaus, onko kukaan onnistunut? Google ei lupaa hyvää mutta mieli tekisi. Uusia pieniä luumupuita on tulossa mutta muutama vuosi menee ennen kuin kantavat satoa joten jos näille kahdelle vanhalle ,jotka eivät enää juuri satoa tee, voisi tehdä jotain?
Mä sain 5 ampparipiikkiä jalkoihin kun siirsin heinäpaalia jonka alle olivat tehneet pesän, viheliäisiä ötököitä. Pesä oli pakko myrkyttää kun ensi talven heinille piti tehdä tilaa.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 598
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Nyt kasvimaa saanut vettä kuivan kauden päätteeksi ihan riittävästi joten hyvin on sato nyt kasvanut.
Viikonloppuna tein ensimmäisen kerran pinaatista ( sämpylöitä, lettuja) kun en muutamaan vuosiin en ole laittanut penkkiin. Hyvin meni kaupaksi.
En ole koskaan pakastanut eli kuin pitkään pinaatti säilyy pakastimessa ja miten vitamiinit pysyy?
Mansikoita tulee sen verran että jokunen litra saadaan pakastimeen sekä tein hilloa. Metsämansikkaa tuli vähän.
Viinimarja alkaa kypsymään. Pensas mustikka lähtenyt hyvin ja taitaa tulla pieni sato. Samoin pihapiirissä metsän reunassa näkyy olevan jo hyvin pientä mustikkaa. Alkukesän kuivuus kyllä nyt verottaa satoa.
Yrttejä ja muut "rehut" kasvaa hyvin ja syöty jo päivittäin.
Itse taisin taas syödä liikaa eri yrttejä kun aloin oireilemaan eli liika annos voi yrteistäkin tulla ns. yliannostus :smt017 .
Mutta kun ne vaan on niin hyviä niin ei muista niiden vaikutuksia aina.
Tomaatit ja kurkut alkaa olemaan syötäviä. Kurpitsa, selleri, porkkana ja punajuuret hyvin kasvaa toivottavasti tulee hyvä sato.
Kukkapuolen kukinto on nyt ihan erilainen kuin yleensä ollut kesäisin. Osa kukkinut jo aikaa sitten ja moni ei vielä kuki ollenkaan.
Ihan oudolta näyttää kukkapenkit kun normaalisti on vaikka mitä kasvamassa niin nyt osa penkistä kuivuus vaikuttanut ettei nouse ollenkaan. Vaikka kasteltu aamuin illoin muttei se riittänyt.
No tämmöinen kesä tänä vuonna :smt048
mummo ja kanaset :biggrin:
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Pinaatti säilyy hyvin pakkasessa. Kiehauttaa vaan ja pakastaa sopivan kokoisiin annoksiin. Mun oli tarkoitus pakastaa mangoldia, mutta valkohäntäpeura oli käynyt pistelemässä ne melkein kaikki napaansa. :smt012 Herneistä se napsi latvoja. Punajuurien lehdistä meni myös osa. Toivottavasti jättää loput rauhaan. On pettymys, jos punajuuret jää saamatta. Mutta sellaista se on, luonnon keskellä eläminen. :wink: Oikeasti peuroja ja metsäkauriita on tosi kiva katsella kun niitä tässä liikkuu.

Tällainen metsäkauris kulki ohi noin viikko sitten.
Kuvaupload an image
riepukka
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Maalis 2018, 17:39
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja riepukka »

Ihana kuva kauriista. Vain nopeat elävät, niin se on. Olin laittanut seinustalle pitkään laatikkoon uudet kasvit testiin. Mustajuurta ja juuripersiljaa sekä tuttua mangoldia. No kanathan eksyivät minun kasvulaatikkoon kylpemään ja ehkä herkuttelemaankin. :smt018 Jäljelle jäi laatikon päähän kaksi mangoldia. Kaikki uudet testerit menivät taivaan tuuliin.
Ensivuonna sitten uudestaan ja verkot ympärille. Meillä meneekin aitaverkko pihan poikki. Sillä on eristetty kurpitsat-kompostipenkki, joka on täynnä kastematoja ja osa viinimarjapensaista sekä valkosipuli- sehän on kanojen herkkua :smt007 . Suojaamiseen menee turhan paljon aikaa ja rahaa mutta mitäpä sitä ei tekisi kanojen takia :smt002
Vähän on paljon, miten sen ottaa :smt023
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 598
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Taimiturinat 2018

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Kiitos vastauksesta :smt006 nyt osa pinaatista pakkasessa ja muutamat sämpylät ja keitot on tehty, kyl on hyvvee.
Ihana kuva kauriista.
Nyt sato parhaimmillaan ja runsas :smt023 mansikoita tulee hyvin ja viinimarjat alkoi kypsymään kiire kerätä ettei räksit kerkeä kaikkia popsimaan.
Osa yrteistä myös kuivattu, mut jonkun yrtin isäntä laittanut penkkiin enkä tiedä mikä se on? hänen laittamassa nimi hukkui jonnekin :smt009 tuttu maku mutten tunnista. Yritän laittaa kuvan jos joku tunnistaa niin tulisi yrtti käytettyä oikeassa paikassa.
Kurpitsa kukkii myös komiasti ja avomaan kurkkua tulee toivottavasti jonkin verran.
mummo ja kanaset :biggrin:
Vastaa Viestiin