kanoille kerppuja

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
SiniS

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Meneekö ihan lehtevä kuivaheinä? Aika on rajallinen ja koko talven varalle ei varmaan kerppuja ehdi tehdä. Lehmille kuitenkin heinää aina tehdään.
ipana
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 04 Elo 2016, 20:49

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja ipana »

SiniS kirjoitti:Meneekö ihan lehtevä kuivaheinä? Aika on rajallinen ja koko talven varalle ei varmaan kerppuja ehdi tehdä. Lehmille kuitenkin heinää aina tehdään.
Kyllä syövät kuivaheinää.
aloittelevakananen

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja aloittelevakananen »

En tiedä mikä on syy, mutta kanani eivät syö koivua eikä horsmaa, tuoreena tai kuivattunakaan :smt012 pitää varmaan kuivattaa varasto täyteen nokkosta, joka ainoana menee. Kuinka paljon muuten annatte kanoillenne nokkosta? Onko yksi varrellinen kahdelle kanalle 5 krt viikossa liikaa vai liian vähän? :smt017
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Kyllä kuivattua vihreää voi antaa ihan reilusti. Kanat tietävät itse aika hyvin minkä verran tarvitsevat, joten voit tarjota niille enemmänkin.

Ehkä kanasesi eivät ole vielä tottuneet horsman tai koivun makuun. Veikkaan, että talvella kun kanat kaipaavat vihreää, alkaa kuivattu horsmakin maistua niille. :smt001
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Tuossa tuli mieleeni yks juttu, jonka ajattelin kirjata tänne. Oletteko tietoisia, että kervot on paras kuivata pystyssä. Siis samassa asennossa kuin oksat kasvavat. Tämä tuli mieleeni kun olin yhdessä paikassa lomittajana ja siellä oli homeisia lehtikerpoja. Olosuhteet samat kuin meillä ja yhtä sateinen kesä. Mutta olivat kuivanneet kerpojaan roikkumassa ylösalaisin, navetan ylisillä.
Kuivaan itse niitä joka kesä myös, mutta olen oppinut, että ne on ehdottomasti pantava pysty asentoon, se on kuivumisen edellytys jos kerpo on vähänkään isompi. Pienet vihdankokoiset kyllä kuivavat toisinkin päin.
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Joo, pikkupi! Luin jostakin, ja kokeilin viime kesänä ekan kerran myös pystykuivausta. Laitoin varjoon katokseen ämpäreihin horsmia. Kuivuivat nopeasti. Sopii hyvin paksuvartiselle horsmalle, siitä kun tulee helposti liian tiiviit sidotut niput. Kun lehdet olivat täysin kuivuneet, riivin lehdet paperipussiin ja heitin varret jorpakkoon. Varastoituu pieneen tilaan. Nokkosen ja mesiangervon kuivatin vanhaan tapaan nippuja roikottamalla latva alaspäin. Teen aika ohuita nippuja; koskaan eivät ole homehtuneet. Horsmalla siirryn jatkossa kyllä kokonaan 'latvaylösjaämpäriin' -kuivatukseen. :smt023
SiniS

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Hyvä tieto ens kesää ajattelen, horsmaa pitää kerätä kuivumaan, se on kanojen yks lemppareista . Vanhassa navetassa on tilaa kuivattaa vaikka koko kesä.
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Kerppujen teolla ei vielä ole kiirettä,kovin on kuivaa.Sade tekisi hyvää,kasvusto jatkuisi rehevänä.
Aamupäivällä kävin viikatteella niittämässä heinää ja luoko kuivui jonkun verran auringonpaisteessa ja nyt kannoin heinät loppukuivatukseen kylmäilmakuivuriin suomupellin päälle.Tulipa hieno tuoreen heinän tuoksu.Kanoille tulee pimeässä vihreää,pehmeää heinää talveksi.
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Mä aloitin tänään kerppujen teon. Ihan meheviä ja korkeita ovat kasvustot. Vaikka muuten onkin rutikuivaa. Jos kuivuus jatkuu, kai nämäkin kasvit alkavat kärsiä. Siksi päätin aloittaa sadonkorjuun kanoille nyt. Horsmaa keräsin ämpäreihin, nokkosista ja mesiangervoista tein nippuja. Kaikki ovat varjossa kuivumassa. Kova tuuli ja kuiva ilma varmasti kuivaavat nämä pikavauhtia. Huomenna on tarkoitus jatkaa.
riepukka
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Maalis 2018, 17:39
Paikkakunta: Viitasaari

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja riepukka »

Hyviä vinkkejä tällä palstalla. Itse olen aloittanut kanojen vitamiinien säilöön oton kuusen kerkistä. Ovat jo hyvän kokoisia ja vielä pehmeitä. Kanakaveri vinkkasi "männävuonna", että ovat kanojen herkkua ja pitää paikkansa. Minigrippussiin ja pakkaseen tuoreeltaan. Kuusen oksia olen pitänyt kanalassa aina talvella. Vähän niinkuin suojana verkkoseinällä ja pesien edessä. Kanoille yksityisyyttä. Kerppuja olen tehnyt horsmasta ja myös kauralyhteitä syksyllä. Kaikki menee mitä tulee tehtyä. Kauralyhteille tuppaa olemaan jakajia jos ei laita hyvin langalle roikkumaan, meinaan hiiret popsii jyvät :smt021 . Laitan samaan narun molempiin päihin lyhteet ja heitän langan yli säilöön. Vadelman lehtiä olis tarkoitus kuivattaa joko oksissa kerppuina tai riipimällä pelkkiä lehtiä. Pitäis olla jo työn alla :smt006
Vähän on paljon, miten sen ottaa :smt023
riepukka
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Maalis 2018, 17:39
Paikkakunta: Viitasaari

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja riepukka »

Kokeilen itselleni uutta tapaa säilöä kanoille vihreää. Olen kylvänyt pienen pellon aina kanoille kauraa, jonka ne saavat syödä suoraan pellosta. Laitan sekaan pellavaa, hernettä ja auringonkukkaa, jokainen omaan osaansa. Silmäniloa. Nyt saviheinä otti pellosta vallan, enkä halua sen siementävän sinne. Ajettiin pelto keräävällä ruohonleikkurilla ja laitettiin silppu kuivumaan pressun päälle. Luulen, että tämä voidaan toistaa kerran tai kaksi vielä kesän aikana.
Pesäheinät laitetaan seipäille kuivumaan. Voiskohan horsmatkin ajaa leikkurilla ja jättää kerput tekemättä? :smt017
Nurmikon leikkuu silppu on mennyt heti ulkokanalan pohjalle ja kyllä maistuu. :smt045
Vähän on paljon, miten sen ottaa :smt023
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Kuulostaa ihanalta, riepukka, kanojen oma pelto. :smt001

Meilläkin kuivatetaan kerppujen lisäksi heinää seipäällä kanoille. Sekalaista, monipuolista niittyheinää, 2-3 seipäällistä on ollut sopiva määrä meidän kanapoppoolle talven ajaksi. Nyt odotellaan sopivaa poutajaksoa, jotta voisi heinät tehdä.

Mulla on paperisäkissä jo melko mukava määrä kuivattua horsmanlehtisilppua talveksi. Ämpäreissä pystyssä kuivatettua. Nokkoset ja mesiangervo ovat perinteisinä kerppuina. Niitä teen vielä vähän lisää, jos tulee poutajakso.
riepukka
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Maalis 2018, 17:39
Paikkakunta: Viitasaari

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja riepukka »

Hei Aleksandra. Olen tehnyt horsmakerput niin, että sidon narulla nippuja ja kuivaan ne. Kerroit, että sinulla on horsmalehtisilppua. Riivitkö kuivatetuista horsmanvarsista lehdet talteen ja varret pois. Tuohan olis kätevämpää, kuin kokonaiset kerput. Ne varret ovat kanalassa vain tiellä esim. siivotessa. Silppu vie myös tilaa vähemmän. Kokellaan. :smt038
Joo, kanoilla on oma pelto kanalan kulmalla. Ne valtasivat sen ihan itse. Perunat ne nosti ylös ennen aikojaan ja kaurat syötiin, ennen kuin sain tehtyä lyhteitä. Luovutin pellon valtaajille ja laitetaan sinne kasvamaan kanojen omia herkkuja. Ihana seurata kun kukko vie kanasensa peltoon. :smt040
Vähän on paljon, miten sen ottaa :smt023
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Joo, kuivatuista horsmista riivin lehdet vanhaan paperiseen rehusäkkiin. Ja varret lentävät jorpakkoon tilaa viemästä. :) Tosi kätevää käyttää se lehtisilppu. On mulla muutama horsma narulla sidottuna nippunakin, mutta lähinnä koristeena. Käytän ne sitten viimeisenä.
Ronkeli

Re: kanoille kerppuja

Viesti Kirjoittaja Ronkeli »

Onko jollakin tietoa tai kokemusta ÖLJYRETIKASTA ja onko se ravintoarvoiltaan millainen, jos niitä kanoille kuivattaisi??
Kävin tänään poimimassa marjatilalta mansikoita ja heillä on öljyretikkaa kasvamassa isot alueet maanparannuskasvina. Pyysin muutamia taimia mukaan ja kyllä muutamat kanat ainakin mielenkiinnolla sitä tuoreeltaan maistoivat. Sitä nimittäin saisi sieltä hakea jonkun ajan päästä kuivatukseen, kananmunia veisin vaihtona.

En tiedä mihin noiden kuivatuksien kanssa mahdun (rajalliset säilytystilat), kun on jo nyt aika isot määrät nokkosta, horsmaa, mesiangervoa ja kokeeksi myös vadelmaa. Naapurin tontilta havaroivin eilen heinäsilppua monta kottikärryllistä, jotka nyt kuivuu kevytpressun päällä pihalla.
Vastaa Viestiin