Puhtaanapito

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
ruopsa

Puhtaanapito

Viesti Kirjoittaja ruopsa »

Heipparallaa !
Ankkojen hoito on ollut harrasteena jo muutaman vuoden , ennen oli kanoja ja siitä tämä ongelman huomio on noussutkin.
Miten ihmeellä te saatte ankat pysymään puhtaina talviasunnoissaan. Kanat on sentäs siistejä ja säännöllisiä ja siten helppoja kun vain kuivikkeita lisäilee. Mulla on tilat järjestetty siten että on "märkäpuoli" ja sitten ruokailu tilat ja oleskelutilat mutta eihän siinä mene kuin päivä korkeintaan kaksi kun kuivikkeiden lisäyksen jälkeen on taas märkää joka puolella. Ankkoihin sitten tarttuu jötseliä kun urokset käyvät naaraitten selässä tai nahisteleevat keskenään ja tietenkin makuulla. Mulla on kolme eri parvea ja jokaisella on omat uima-altaat ja muut tilat , yhteensä semmoset 50 ankkaa. Harmittaa kun ne on talvisin niin likaisia vaikka kyllä käyvätkin uimassa silloin tällöin ja pesevät sulkiaan . Silmänpesusangot on vielä erikseen ja silmät on kyllä pysyneetkin puhtaina ja terveinä ja munivat hyvin. Oisko jotain neuvoo vai olenko ihan turhan tarkka.
rilla

Re: Puhtaanapito

Viesti Kirjoittaja rilla »

Mä olen saman ongelman kanssa paininu...
Hanhet on niin siistejä ja puhtaita. Ankat on aivan järkyttävän törkysiä.
Ja läträävät vetensä.
Mut ratkasua en kyllä osaa kertoa. Ja mulla on kuitenkin vaan 5 ankkaa. :smt024
ruopsa

Re: Puhtaanapito

Viesti Kirjoittaja ruopsa »

:smt023
Kiitos henkisestä tuesta. Mukavaahan se olisi kun siihen konstin keksisi kun valkoiset ja vihreän mustat on tosi hienoja puhtaina kesäasussaan. Meille kuoriutui viime keväänä myös yksi tupsupäinen mustanruskeanvalkoisenkirjava, mielestämme tosi hieno vaikkei ole vieläkään alkanut munimaan, se poikue on meillä eri tilassa ja seurannassa.
ruopsa

Re: Puhtaanapito

Viesti Kirjoittaja ruopsa »

Viimeisetkin on nyt alkaneet munimaan. Tuo tupsupäinen ja sen kaverit tekee sinivihreitä munia. Ei ole tainnu kukaan keksiä millä ne saisi pysymään puhtaampina? Lähinnä hävettää kun ovat niin jötselissä. :smt022
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Puhtaanapito

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mulla on vain 4 ankkaa, joten liekö silläkin tekemistä. Eli ankat kyllä pysyvät puhtaana. Ankat pääsevät päivisin ulos, jos ei ole liikaa pakkasta. Kylpyvettä on ulkona, ei aina mutta vähintään pari kertaa viikossa. Kuiviketta pitää vähintään kuopsuttaa haralla, jos ei ole vielä uuden lisäyksen tai vaihdon aika. Mskuupaikoilla olki on parasta.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
peltosirkku

Re: Puhtaanapito

Viesti Kirjoittaja peltosirkku »

Meillä on kolme myskisorsaa, kaksi pekinginankkaa ja kuusi juoksuankkaa. Pekinginankat ovat välillä aika likaisia ja samoin mustavalkoinen myski, kun eivät pääse/halua kylpyammeeseen, joka on käytössä talvella vain plussakelillä. Ruokailu on kokonaan ulkona vesiämpäreineen, joiden ympärille kerääntyy näin pakkaskeleillä oikea jäävuori, johon heittelen kuivikkeita silloin tällöin ettei ole liukas. Pakkasyönsä viettävät kanalan lattialla, jossa olkia paremmaksi olen todennut järviruokosilpun. Siinä jätökset painuvat ruokojen läpi alemmaksi ja pinta pysyy siistinä.
Vastaa Viestiin