Uus vanha jäsen ja myskiankka

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Landemamma

Uus vanha jäsen ja myskiankka

Viesti Kirjoittaja Landemamma »

Moikka! Täällä uusi vanha jäsen. Liityin Munikseen vuonna 2008, hengailin mukana monta vuotta, sitten jäin pois ja nyt paluu. Kanoja ollu yli 10 vuotta, joten se puoli hanskassa. Mutta nyt mulla uus tuttavuus, myskiankka, jonka sain lahjaksi juuri viime viikonloppuna. Aivan ihana tyyppi! Mutta tosi erilainen ku muut meitin elukat.

Mulla kokemusta kanoista, kalkkunoista, kissoista, koirista, maa- ja vesikilpikonnista, marsuista jne. Kaikki tottunu johonki uuteen tosi nopeesti, maksimissaan muutamassa tunnissa, mutta tää myskiankka näyttää tarviivan ainaki yhen kokonaisen päivän uskaltaakseen lähestyä mitään uutta, on se sitten uus ruokakippo tai safka tai uus lankku jota pitkin ankan helpompi kiivetä pesupaikalleen.

Pliis kertokaa myskeistä te joilla niit on. Yritän oppia ymmärtämään. Onko ne vähän hittaamman puoleisia / epäluulosempia kaikkialla?
Muutenki oloistaan halusiin lisää tietoa, ja ruokinnasta. Asun Välimerellä, joten Punaheltta xyz ei sano mulle mitään eikä oo saatavilla, mutta safkojen perusnimikkeet auttais paljo. Ja syökö ne paremmin jos safkat heittää juomakuppiin, vaiko syövätkö ihan kuiviltaanki? Tänään tarjoilin lootassa raakoja, sulatettuja pikkukaloja ja ei koskenukaan. Iltapäiväl laitoin muutaman pikkukalan juoma-astiaan ja ei siltikään niitä syöny... Huomenna...? Vaiko pitääkö minun alkaa niitä keittelemään kypsiks??
Etin tänään herra ankalle kauraa, mutta ei löytyny. Ostin sitten kanojen sekotusta jossa mukana ainaki ohraa, soijaa, maissia, kalkkia jne. Oon tarjoillu spagettia, herneitä, kukkakaalia, apilaa, pottua, kaalia, salaattia, korianteria jne. Mutta syö tosi vähän mitään.
Ekana yönään oli kanojen kanssa. Pimee kun tuli ni ankka kapus kanojen orsille. Kanat ja kukko huus potpotpotpot-krii! Ja potpotpotpot-kraaaaaaa! Ja siitä koirat hermostu ja haukku. Seuraavan aamun laitoin ankan naapuritarhaan yksinään ja oli paljo hiljasempi yö, luojan kiitos. Mutta pimeän tultua ankka kulki ees taas kanatarhan laitaa, ihan ku ois halunnu kiivetä orsille. Luin tänään netistä että myskiankkaki haluu nukkua korkeemmalla, niinku kanatki. Mikä systeemi teillä muilla myskien nukkumiseen? Näyttää vahvasti siltä että mun pitää väsätä nyskille omat orret...

Orret mietinnässä ja naarasmyski jo tilattu, hakusessa. Meanwhile, otan mieluusti vastaan kaikenlaista tietoa myskeistä.
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Uus vanha jäsen ja myskiankka

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Hei, tässä on juttua myskiankoista, entisen munislaisen blogista (onkohan vieläkin muniksessa, en osaa sanoa):
http://karppausjaperhe.blogspot.fi/2010 ... aiset.html
Eiköhän täällä arkistossakin ole jotain niistä myskiankoista eli -sorsista.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Landemamma

Re: Uus vanha jäsen ja myskiankka

Viesti Kirjoittaja Landemamma »

Joo mä googlasin jo paljon, Muniksen kahlasin myskiankoista ja luin Suviannen blogiaki. Jos joku haluu tulla turisemaan myskiankoista ni tähän ketjuun tervetuloa.
Landemamma

Re: Uus vanha jäsen ja myskiankka

Viesti Kirjoittaja Landemamma »

Iltaa Välimereltä :smt004 Hain tänään naapurikylästä naarasmyskin. Oli paljo pienempi ku urokseni, mutta toin kuitenki. Onko uroksilla ja naarailla myskeillä normaalisti paljo kokoeroa? Laitoin naaraan tarhaan ja uros kävi heti päälle, siis paritellakseen. Katoin josko litistyy alleen vaiko pärjääkö ja näytti pärjäävän jotenkuten, joten annoin olla. Naaraalla paljo vähemmän punasta nokan yllä, joten mietin täällä että onko puhas myski vaiko tavisankka-myskisekotus.
Päivä meni hyvin, illan tullen tiirasin mihin menevät nukkumaan. Uros kun ekana iltanaan kapus ylös kanalan katolle, kanojen orsille, ja luin jostain että myskit tykkää nukkua orsilla kuten kanat. Laitoin tarjolle koiramökin, pehmusteena kuivaa heinää, mutta eivät menneet. Koiramökin katolta pääsee viikunapuun oksalle nukkumaan mutta eivät kiivenneet sinnekään. Puutarhassa maassa nököttävät ja jo pimee.
Ex-omistajalta kysyin ja sanos että nukkuu maassa ja ei haittaa vaikka sataa. No, vaikeehan se on orrelle kavuta ja sateensuojaan jos ei oo tarjolla. Mulla on nyt molemmat vaihtoehdot tarjolla, mutta ankat vielä vissiin liian arkoja tehdäkseen mitä haluisvat, kun on kaikki uutta ja outoa.
Ottaisin kuvia jos kamerani / puhelimeni kamera toimis, mutta kun ei. Siksi nyt siis vaan sanallisesti yritän kuvailla menoa täällä.
rilla

Re: Uus vanha jäsen ja myskiankka

Viesti Kirjoittaja rilla »

No kyllä meillä ainakin urosmyskit oli huomattavasti isompia kun naaraat.
Ja pää ei naarailla ollu ollenkaan niin värikäs.
Meillä naiset nukku kopin päällä,mut uros ei sinne noussu. Oletin,ei oli liian painava.

Enää mulla ei ole myskejä... :smt024 :smt024
Landemamma

Re: Uus vanha jäsen ja myskiankka

Viesti Kirjoittaja Landemamma »

Kiitos rilla kommenteista!

Nyt yritän lisätä kuvan, saas nähä onnistuuko...


Kuva
Avatar
Kiramet
muna
Viestit: 15
Liittynyt: 26 Maalis 2014, 19:35

Re: Uus vanha jäsen ja myskiankka

Viesti Kirjoittaja Kiramet »

Onko tuo miesmyski sininen/ruskea/tjtnsp? Onpa hieno. :smt007

Kokoero näyttää ihan tyypilliselle ja naaraalla on juu paljon vähemmän punaista lärpäkettä naamalla. Urosmyskeillä on aika reipas libido... jos mahdollista, kannattaa hommata hälle 2-3 naarasta lisää. Mulla joskus akat kyllästyi jatkuvaan jaagaamiseen ja suhinaan ja pyrähtivät lentäen pihan ja talon toiselle puolelle. Ukolla kesti aikansa löytää naiset ja lyllertää niiden luokse.

Alkuperäinen myskisorsa on puusorsa, pesii puussa, mutta kesymuoto myskiankka on liian painava moiseen urheiluun. Ei näköjään kuitenkaan estä halajamasta orrelle, mun myskärit pysyivät kyllä aina maassa. :smt001
Kirsi Mäki, Salo
http://kiramet.blogspot.com/
KirametFi @ gmail.com
(välit pois @-merkin ympäriltä)
T_intti
kana
Viestit: 82
Liittynyt: 08 Touko 2016, 18:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Uus vanha jäsen ja myskiankka

Viesti Kirjoittaja T_intti »

Täällä yks myskeihin hullaantunut. Omia ei viellä ole mutta jos asia korjaantuisi tässä parin kk aikana :) Kännykkä on käynyt kovastikin kuumana kun tytär haluaa katsoa vauva-ankoja :) Meillä tällä hetkellä kanaa ja kukko pitämässä ääntä niin jännityksellä odottelen mitä tapahtuu kun ankat saapuvat.
Kanoja: sekarotuisia
Kalkkunat
Helmikanat
Vastaa Viestiin