No nyt se heitti lätyksi! *kuvia*

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

SiniS

No nyt se heitti lätyksi! *kuvia*

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Tätä mä oon koko ajan odottanut ja pelännyt. Siellä Heta vahtaa kiukkuisena pesässä, alla on tämän päivän kaikki munat, 6-9 kpl. Viikonloppuna olis muutto talviasumukseen. Mutta tekeekö rouva turhaa työtä, kukot on keväisiä? Polkevat kyllä kun pappa tulpatonta mopoa :smt003 Kukot on maatiaisia, kanat eri ikäisiä maatiaisia ja kaks pari vuotiasta orppia. Häiriintyykö muuttamisesta, huomenna pitäis jo siirtää vaikka rehuvarastoon etteivät muut muni lisää alle.

Varastossa olis karhukoiranmentävä näyttelyhäkki mihin hautojan sais eristettyä omiin oloihinsa.
Viimeksi muokannut SiniS, 05 Syys 2017, 08:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SiniS

Re: No nyt se heitti lätyksi!

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Saapa nähdä. Siirsin kanan aamulla häkkiin, munat lihalaatikkoon. Oon jemmannut liian hyvin kissan vanhan hiekkalaatikon, sitä ei löydy mistään :smt017
Kana närkästyi suunnattomasti pakkomuutosta, piti melko elämän ja ramppas ympäri häkkiä (jonka koko on 80x120cm). Kävi kyllä laatikossa, näki munat, asetteli ahteriaan niiden päälle ja lähti uudestaan kiertämään. Nakkasin lakanan häkin päälle, vain yksi sivu on auki, häkki on siis kanalassa, muut asukkaat on siellä myös. Jätin koko kompleksin rauhaan, pitää käydä päivällä vilkaisemassa miten siellä on käyty.

6 munaa oli alla, selvästi kättä lämpimämpiä, että kyllä Heta hautomispuuhissa oli. Jännityksellä odotetaan miten tässä käy. Kukot on 7kk, eli teoriassa siittämiskypsiä. Ei ole kanan ensimmäinen haudonta, on hautonut edellisellä omistajalla menestyksellä.
SiniS

Re: No nyt se heitti lätyksi!

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Kokeillaan näkyykö, Heta pesän virkaa toimittavassa lihalaatikossa
Kuva

Kokeillaan toista, mammanurkka
Kuva
SiniS

Re: No nyt se heitti lätyksi! *kuvia*

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Passeli. Heta hiippaili pesän ulkopuolella iltanavetan ajan, munat ihan kylmiä. Avasin luukun ja sinne se suhahti Güntherin huomaan. Seuraavalla kerralla sitten toivottavasti.
SiniS

Re: No nyt se heitti lätyksi! *kuvia*

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Kuva
Rouvalla on tahto hautoa, joten kokeillaan näin. Annan kököttää siinä pesässä mihin lätsähti, harjoitetaan vain hieman säännöstelyä.
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: No nyt se heitti lätyksi! *kuvia*

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Hyvä suunnitelma! Ainakin mulla on toiminut hyvin tuo sama systeemi, että kun tussilla merkkaa munat niin voi päivittäin poimia pois pesästä mahdollisesti myöhemmin tulleet munat. Ja tipujen määrä on näin ihmisen päättämä, eikä kanojen. Pysyy siivekkäiden määrä helpommin aisoissa. :) Onnea haudontaan!
SiniS

Re: No nyt se heitti lätyksi! *kuvia*

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Talvikanala alkaa olla viimeistelyä vaille valmis, vain ovi ja sähkötyöt puuttuu. Mietityttää tuo muuton vaikutus Heta-rouvan haudontaan, mutta suunnittelin siirtäväni pesän missä nyt hautoo varsinaisten munapesien alle, sinne saa verkolla tarvittaessa rajattua oman pikku yksiön.
rilla

Re: No nyt se heitti lätyksi! *kuvia*

Viesti Kirjoittaja rilla »

Mä en nyt siirtäis,jos kerran tipuja haluaisit.
Vielä ei erityisen kylmiä ilmoja ole ja varmasti pärjäilevät vielä kesämallin kanalassa.

Aika helposti pesän jättää kun paikka vaihtuu.
Mä käytän paikan vaihtoa yleensä,kun haluan hautomainnostuksen loppuvan. :smt024
SiniS

Re: No nyt se heitti lätyksi! *kuvia*

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Täällä pohjoisessa on ollut jo pakkasta öisin, että kyllä se siirto alkaa olla aiheellinen. Lisäksi sateet tulee tuulen kanssa ja kesäkoppi ei meinaa pysyä kuivana. Jos heittää uudestaan hautomasta, niin sitten heittää. Alottaa uudestaan jos meinaa. Alma yritti jo myös levyttää pesässä, nostin pois ja pidin puhuttelun, että huomisen jälkeen saa lättyillä jos vielä siltä tuntuu.
SiniS

Re: No nyt se heitti lätyksi! *kuvia*

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Läpivalaisussa 2/4 löytyi hämähäkit. Hautoja siirretty sisälle, loppu sakki seuraa perässä huomenna. Yöksi ei onneksi ole luvattu pakkasta.
SiniS

Re: No nyt se heitti lätyksi! *kuvia*

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Hautova palasi pesään, munat ehti olla noin tunnin ilman emoa. Toivottavasti tauko ei ollut liian pitkä :smt017
Annir85

Re: No nyt se heitti lätyksi! *kuvia*

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Ei lainkaan liian pitkäksi venynyt tauko. Mulla on pari mammakanaa jotka välillä löytyvät väärästä pesästä lättyilemästä. Siirrän niille aina takaisin niiden "omat" munat, vaikka tuntuisivat kylmiltä. Päivällä parilla saattaa laskettu aika siirtyä, mutta terhakoita tipuja on siitä huolimatta tullut. Toki jokunen muna saattaa mennä kesken liian pitkän kylmänä olon seurauksena.
SiniS

Re: No nyt se heitti lätyksi! *kuvia*

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Hyvä tietää, että ei mennyt sen takia pommiin. Sitkeästi mammakana istuu pesässä, seuraava jännitys tulee siitä miten se reagoi muiden muuttoon. Kauheasti murehdittavaa, miten mä sit osaan olla jos/kun tiput kuoriutuu :smt003 sit pitää yrittää vaan luottaa, että kyllä Heta hoitaa, sillä kun on kokemusta enemmän kun mulla :smt040
SiniS

Re: No nyt se heitti lätyksi! *kuvia*

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Mä en ole ollenkaan ole varma, että käykö hautova lainkaan syömässä :smt017 Oon koittanut tarjota ruokaa pesään, mutta ei kelpaa. Kuppeja en ole kyllä ulottuville jättänyt, tarvii vissiin jättää ne pesään.
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: No nyt se heitti lätyksi! *kuvia*

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Usein hautova emo haluaa käydä syömässä, juomassa ja asioillaan juuri silloin kun kukaan ei ole näkemässä. Mutta toki voi tarjota ruokaa pesäänkin.

Näissä on yksilökohtaisia eroja. Mulla eräs hautova emo kävi syömässä vain salassa eikä pesään tuotu ruokakaan kelvannut ollenkaan. Silti hautoi hyvävoimaisena loppuun asti eli hyvin piti itsestään huolen. Jotkut emot taas jaloittelevat ihmisestä välittämättä. Välipala pesään tarjoiltuna maistuu useimmille hautojille hyvin, jotkut tosin syövät sen vasta kun itse poistuu näköpiiristä.
Vastaa Viestiin