Sotkupyllykana

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Kanafanitar4

Sotkupyllykana

Viesti Kirjoittaja Kanafanitar4 »

Hei,

yksi neljästä kanastani on ollut alusta lähtien sotkuisempi kuin toiset. (Muistan kyllä, että täällä jossain on sivutta aihetta, mutta en nyt löytänyt enää ko. viestiketjua.) Kyseinen kana ei osaa kakata siististi, vaan tuhrii takalistonsa höyhenet. Kana on myös toisia isompi (=lihavampi), voiko näillä asioilla olla yhteyttä? Ei kai tässä muu auta, kun odottaa, että ilma lämpenee, ja pestä kanan takalisto. Tästä vaivasta tuskin on muuta haittaa kuin esteettinen haitta... :) Kertokaahan, onko teillä tällaisia sotkukanoja?
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Sotkupyllykana

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Mulla on yksi tuollainen kana. Pikkuinen vanha alhorouva. Aina sulkasadon jälkeen se pysyy jonkin aikaa puhtaana, mutta 'asiointiasento' kai on jotenkin huono kun takaliston sulkien kärjet sitten aina vähitellen likaantuvat.

Kannattaa muistaa, että sotkupylly voi myös olla merkki madoista, jolloin matokuuri on tarpeen, samalla kertaa koko parvelle.
Kanafanitar4

Re: Sotkupyllykana

Viesti Kirjoittaja Kanafanitar4 »

Kiitos vastauksesta ja "vertaistuesta". :)

Täytyy tarkkailla loistilannetta, tosin ko. kana (joka tuli minulle nuorikkona), on ollut alusta lähtien samanlainen sotkutapaus. Kanan nimi on muuten Marja-Leena. :)
Raksu

Re: Sotkupyllykana

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Minulla on yksi kakkapylly rouva ikää 4 vuotta ja aina on ollut samanmoinen ja sen nimi onkin nykyään Manta paskaperse :smt003 minä sitä pesen sitten silloin tällöin ja kuivaan föönillä ja taas menee hetken puhtaasti rouvalla :smt050
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Sotkupyllykana

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Minulla myös yksi herkkävatsaisempi kana, ja olen käyttänyt keinona ennaltaehkäisyyn pershaiventen parturointia! :smt003 Ihan saksilla olen ottanut siis siis hanurin untuvaiset lyhyemmiksi ja muotoillut ne niin ettei roiskepaska jäisi siihen niin helposti valumaan, ja auttaa kyllä. :smt001 Samoin kuin progut on tuolla ns. jatkuvana lisänä ruokailussa, rehun vaihtokin usein auttaa.
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Kanafanitar4

Re: Sotkupyllykana

Viesti Kirjoittaja Kanafanitar4 »

"Manta paskaperse" ja "pershaiventen parturointi"... Tuli hyvät iltanaurut, kiitos.
Kanafanitar4

Re: Sotkupyllykana

Viesti Kirjoittaja Kanafanitar4 »

...niin ja lisäksi sain hyviä neuvojakin!
Kanafanitar4

Re: Sotkupyllykana

Viesti Kirjoittaja Kanafanitar4 »

Palaan vielä tähän kakkapyllyaiheeseen. :) Tuli odotettua oikein lämmintä päivää kanan pesuun, no oikein lämmintä päivää ei tänä kesänä tullut. Ajattelin, että joku päivä pestään kuitenkin pelkkä takalisto vati-lämmin-vesi-systeemillä ja kuivataan kana sitten hyvin. Onko kenelläkään kanapsykologista tietoa siitä, kärsiikö kana itse siitä, että persus on paskainen? Muilla kanoillani on ihan siistit takapuolet, tää yksi vaan on sottapytty.
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Sotkupyllykana

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Kyllähän siitä paskaperseestä on harmia muutoinkin kuin epähygieenisyys ja inhottava ulkonäkö, mutta myöskin väiveet pääsee muhiutumaan herkemmin näille "sotkuisille tuhkaluukuille", myös ajan myötä paskan kuivumisen takia höyhenet menevät läjään/sumppuun ja alkavat kiristämään ihoa, josta seuraa ihon ärtyminen, ihon ärtymisestä kutina ja kirvely, ja siitä eteenpäin kana alkaa nokkimaan hanuriaan, josta seuraa taas usein se että muutkin alkaa nokkimaan sen hanuria.
Toiset kanat vaan on niin ihme tapauksia että sitä paskapersettä on hankala saada pitkäkestoisesti pois. :smt027
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Kanafanitar4

Re: Sotkupyllykana

Viesti Kirjoittaja Kanafanitar4 »

Oon tää sotkupyllyisyys ihan hanurista. :) Mutta tuossa tuli niin monta puhdaspyllyisyyttä puoltavaa syytä esiin, että kyllä me jonkinlainen pesusysteemi kehitellään tänään miehen kanssa. Kunhan ensin on viety kissa eläinlääkäriin...
Kanafanitar4

Re: Sotkupyllykana

Viesti Kirjoittaja Kanafanitar4 »

Haluan kertoa onnistuneen pesukokemukseni. Pesupaikkana oli kanalan ulkotarha.

Varustuksena oli kaksi kannellista ämpäriä, yksi vati, pyyhe. Molemmat ämpärit täytin melko lämpimällä vedellä, siis reilusti lämpimällä. Toiseen laitoin vähän kissasampoota. Mies piti kanaa vadin yläpuolella, ja minä loiskuttelin vettä ämpäristä ja sulattelin sulista kakkaa pois. Pestiin siis vain takalistoa. Kana oli aika rauhassa, tuntui, että melkein tykkäsi!

Huuhteluvesi oli jäänyt hieman liiankin lämpimäksi kannelliseen ämpäriin, joten minun täytyi sekoittaa siihen myös vähän sitä haaleampaa sampoovettä (en voinut lähteä hakemaan kesken kaiken talosta lisää lämmintä vettä). Sampoota oli kuitenkin pesuvedessä niin vähän, että pieni määrä huuhteluveteen sekoitettuna ei varmasti haitannut mitään.

Sitten vaan kana helläntiukasti vanhaan pyyhkeeseen ja syliin. Hetken kuivailin takapuolta ja vähän samalla pussailin kanan poskea. :)

Lopputulos: ihanan puhdas ja kuohkea "takatukka".

Ei ollut niin vaikeaa kuin kuvittelin, tosin yksin tämä operaatio ei onnistuisi.

Kun vielä siivottiin ja hygieniamaalattiin kanalakin tänään, niin ei voi muuta sanoa kuin että on hyvä mieli kanojen puolesta. :)
Annir85

Re: Sotkupyllykana

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Täälläkin yksi sottapylly tuli operoitua :smt003 , se jossain välissä sai ruikulit jäämään pershöyheniin kiinni. Useamman kerran koitin sitä napata kuitenkaan onnistumatta(pirun vikkeläkinttuinen neito), kunnes se erehtyi herkkukipalle jalkojen juureen. Nappasin neitokaisen kainaloon ja saksin varovasti kuivuneen kökkäreen pois. Silmin nähden nauttii nyt olostaan, kökkäreen kanssa oli jotenkin aremman oloinen. Kaipa se tuntui ikävältä.
Kanafanitar4

Re: Sotkupyllykana

Viesti Kirjoittaja Kanafanitar4 »

Hauska termi tuo "operoida".

Tuskin kukaan voi pitää kanojensa pyllyjä täysin kakattomina, ja tuskin kanakaan pienestä kakkaisuudesta piittaa, mutta jos perä on kokonaan jähmeän ulosteen peitossa, ei ole kovin kivaa kanalle eikä hoitajalle. Menenkin kohta jäänityksellä katsomaan, onko kanani jo ehtinyt sotkea eilen sampookäsitellyn takatukkansa uudestaan. :) Toivottavasti ei ihan näin nopeasti.
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Sotkupyllykana

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Sepä se, ei niitä tosiaan täysin puhtaina kykene koskaan pitämään, jos ei pakkomielteisesti sitä hanuria jynssää menemään. Voisko tässä nyt käyttää vaihtoehtoista sanontaa : "Parempi vähän paskaa perseessä kuin puhas helvetti pyllyssä" ?
Olis kyllä mielenkiintoista jos kana kykenisi käyttämään vessapaperia! :smt025
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Kanafanitar4

Re: Sotkupyllykana

Viesti Kirjoittaja Kanafanitar4 »

Mahtava sanonta! Voisikin haastaa ihmisiä kehittelemään lisää tällaisia kanahuumorisanontoja syksyn piristykseksi. :)
Vastaa Viestiin