Vehnäjauhot

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Vehnäjauhot

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Ystäväni jotka asuvat kerroastaloissa tai muuten kivitaloympäristöissä ovat keksineet, että "sinulla kun on ne kanat" kiikuttavat minulloe mitä ihmeellisempiä syytä tai toisesta syömättä jääneitä tavaroitaan. Pienet erät minä mielikuvitusta käyttäen saankin rouville ja varsinkin kukoille tarjoiltua, mutta vaikeuksiakin tulee.
Kuten nyt kun autosta pudotettiin toistakymmentä kiloa vehnäjauhoja. Sievästi kahden kilon pusseissa ja parasta ennen noin kolmen vuoden takana. Eivät ne ole mitenkään kastuneet tai homeessa tai likaisissa pusseissa ja jos se parasta ennen olisi hiukan matkaa yli, käyttäisin ne leipomiseen.

Mutta miten Sinä toimisit? Kanat eivät kuivia jauhoja puperra eikä vehnäjauhoja voi lesepuuroonkaan sekoittaa kuin hiukan. Ne muuttuvat liisteriksi joka tahrii nokat ja varpaat.

Joku neropatti neuvoi, että leivo niistä kananleipää, kuivaa se ja jauha sitten muruiksi. Kestää vuoden muun leipomisen ohessa tehdä tuosta jauhomäärästä oma kanantaikina, mutta ehkä se on tehtävä. Ja jos jauhoja tulee vielä lisää....
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Vehnäjauhot

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Minä varmaankin tekisin sitä leipää. Yrittäisin kehitellä oikein yksinkertaisen ja vaivattoman reseptin mihin ei juuri aikaa kuluisi. Vaikkapa että vettä, vehnäjauhoja, vähän suolaa ja loraus öljyä. Taikinan vain sekoittaisi, ei vaivaisi ollenkaan ja kaataisi sitten pellille. Voi olla, että rakenteelle tekisi hyvää laittaa vähän hiivaa ja antaisi sitten kohota puolisen tuntia pellillä liinan alla ennen paistamista.

Onnistuiskohan? Jos leivän saisi paistettua helposti murenevaksi (luulisi murenevan jos ei yhtään vaivaa taikinaa) ja kuivahkoksi levyksi, voisiko ajatella, että kanat nokkisivat 'leipälevyä' suoraan? Ei tarttisi kuivata eikä jauhaa muruiksi. Jauhothan kyllä säilyvät edelleen, varmaan paremmin kuin ne leipämurut säilyisivät. Leipoisi leipää aina välillä, sitä mukaa syötäväksi? Pitäisi vaan varansa, etteivät kanat ahmi sitä liikaa muun ravinnon kustannuksella.

Joo, ja kokeilut omalla vastuulla. :smt005 Vain päässäni mietin miten minä ongelmaa lähestyisin. :smt001
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Vehnäjauhot

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Minulla on vanha KANANLEIVÄN teko ohje.Juuren tekoon on käytetty muitakin jauhoja,runsaanpuoleisesti hienoki silputtuja salaatin lehtiä,roskakaloja,teurasjätteitä ym.typenpitoisia ravintoaineita.Taikinasta on leivottu reikäleipiä ja ne on kuivattu vartaissa tuvan katossa.Ne ovat helposti säilyneet talviruokintaa varten muniville kanoille,poikasille niitä on käytetty jo kesäruokinnassa.
Leipä liotetaan aina kutakin ruokintaa varten lämpimässä vedessä tai juuston herassa.Poikasille leipä liotetaan maidossa.Erittäin ravitsevaa sekä nuoremmille että vanhemmille kanoille.
Vastaa Viestiin