nouseeko lämpö haudonnan loppua kohti?

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Kielotörmä

nouseeko lämpö haudonnan loppua kohti?

Viesti Kirjoittaja Kielotörmä »

Konehaudontaa Brinsea Mini Ecolla ja 9 munaa vielä pelissä mukana 13pv jälkeen. Lämpö on pysynyt suht tasaisena, mutta nyt näyttänyt viime päivinä olevan nousemaan päin. Tuottaako munat kokoajan enemmän lämpöä kun päivät etenee?
Koneen mittarin mukaan lämpö ollut tasaisesti vähän alle 38, ClasOlsonin digimittarin mukaan 37,1-37,9 välillä, nyt pari päivää tuossa yläpäässä.
Kosteus sen sijaan sahaa minusta yllättävänkin paljon, 40-57% on ollut ennen kääntöjä ( 3kertaa päivässä). Vesi toisessa astiassa (siinä on siis jaettu vesisäiliö) ja välillä kun kosteus on laskenut lähelle 40% olen tipan laittanut toiseenkin astiaan.
Sillä minkä lämpöistä vettä laittaa on yllättävän iso merkitys, mutta mitä olet nyt testaillut niin tuntuu ettei kosteutta saa vesisäiliöllä nostettua tuonne yli 70% kun kuoriutuminen alkaa. Onko tästä kokemuksia?
Olen kokeillut toistakin kosteusmittaria mutta se näytti pari prosenttia vähemmän, sitä en tiedä kumpi on tarkempi.
Goodman

Re: nouseeko lämpö haudonnan loppua kohti?

Viesti Kirjoittaja Goodman »

Älä turhaan ole huolissasi, hyvät lukemat nuo ovat ja ei se nyt ihan kymmenyksen päälle ole. Jos lämpötila ei heittele astetta enempää, niin ihan ok, ja kosteuskin ihan hyvä noin. Lopussa sitten kosteutta lisää sen minkä saat, älä tuijota niihin mittareihin liikaa.
Avatar
nana
kana
Viestit: 77
Liittynyt: 13 Heinä 2015, 19:35

Re: nouseeko lämpö haudonnan loppua kohti?

Viesti Kirjoittaja nana »

Juuri näin, eli ei ole turhan tarkkaa.

Kosteutta voi säädellä poistamalla koneesta kannen sulkimet jolloin kosteus laskee, tai laittamalla ne kiinni jolloin kosteus nousee. Tipun kuoriutuessa avaan väliaikaisesti sulkimet koska kuoriutuminen lisää kosteutta (tipu ei kuiva nopeasti). Jos useita tipuja kuoriutuu samaan aikaan, pidän kaikki sulkimet jatkuvasti avoinna mutta lisään koneeseen huoneenlämpöistä vettä.

Olen aina laittanut käännön pois koneesta noin viikko ennen kuoriutumista.
LINDELLINKANNAN MAATIAISKANAN kasvattaja
kulmala.seija(at)gmail.com
Vastaa Viestiin