Ontumista

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Matti

Ontumista

Viesti Kirjoittaja Matti »

Lopetettiin tuossa kuukausi sitten yks piikkiöläinen tipu, kun alkoi ontumaan. Se ontui ensin vähän muutaman päivän ajan ja sen jälkeen vaiva näytti menevän ohi. Tipua ei muistanut enää edes tarkkailla. Sen jälkeen vaiva alkoi uudelleen, tipu ontui, oli väsynyt ja ajateltiin, että taitaa olla parasta lopettaa se. Tipu oli noin 1kk ikäinen.

Tänään ontuu toinen tipu. :smt012 Noh, ontuminen näytti kyllä menneen hetki sitten ohi, että liekö ollut vain tilapäistä... Enpä tiedä.

Mistä on kyse? Marekiako? Mutta ainoa näkyvä oire on tuo ontuminen.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Voihan se olla tietty joku rakenteellinen heikkouskin, ja jos kasvavat nopeesti ilmenee sitten tietyssä vaiheessa.. Aatteles niitä But:ja tai tavallisia broiskuja .. tosi yleinen vaiva...mutta onhan sitten toi toinenkin vaihtoehto... kokeiles vielä antaa kalanmaksaöljyä+kalkkia tai simpukankuorta.. tää kesä on ollut niin pimee ettei d-vitamiinia oo ehkä valosta muodostunut tarpeeksi ja silloin ei taas kalkki imeiydy...Toi kalamnmaksaöljy kyllä vähän haiskahtaa , mutta mää käytän sitä mieluummin linnuilla kuin synteettistä d-vitamiinia.(kun en kuitenkaan voi käyttää niitä munia)
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Unohtui vastata tähän...

Kiitos muorille vinkeistä. :smt006 Kananpojilla on ollut aina kalkkia tarjolla ja nyt muorin vinkkauksen jälkeen olen koettanut antaa ihan vaan kalaa enemmän.

Tuo ontuminen meni kyllä tipulla heti ohi kun olin tänne kirjoittanut. Sitä ei ole sen jälkeen ollut. Mutta on mahdollista, että ontuminen uusiutuu, niin kävi tuolla tipulla, joka piti lopettaa. Toivottavasti kuitenkaan ei.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Oliskohan tämä ketju sopiva tämän kokemuksen jakamiseen, jos vaikka jollekulle olis joskus hyötyä... Elikäs pari viikkoa sitten mulla yksi munintatauolla ollut kana rupes klenkkaamaan jalkaansa, se meni ihan parissa päivässä tosi huonoon kuntoon. Mä kerkesin jo epäillä marekia ja terottelin suruissani kirvestä, mut jostain syystä rupesin kuitenkin antamaan kanaselle ruokintakalkkia suoraan suuhun. Kana rupesi siitä toipumaan yhtä nopeasti kuin oli sairastunutkin.
Muutaman päivän kuluttua se pyöräytti ekan munansa tälle vuodelle. Eli ilmeisesti käynnistymässä ollut munantuotanto olisi tarvinnut enemmän kalkkia kuin mitä rehustuksessa oli saatavilla. Enhän mä ollut ymmärtänyt olla taukolaisten, ei-sulkasatoisten kanojen kalkituksesta niin tarkkana. :smt087 Rupesin lisäämään kaikkien kotiruokiin kalkkia, tuskin tuo oireillut ainoa puutteellinen oli. Kanakalkkia on kyllä ollut tarjolla, mutta ilmeisesti se ei riittänyt/kelvannut.
Tänäpäivänä kana on aivan kunnossa ja kulkee pirteänä muiden mukana. Eli se lattialla piilotteleva kävelykyvytön lintu ei välttämättä ole vielä menetetty.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Pootsi kirjoitti: terottelin suruissani kirvestä
Anteeksi, ei pitäis ehkä nauraa, mutta tuon lauseen aiheuttaman mielikuvan kohdalla repes.. :smt005

Mutta hyvä vinkki!

Muoks; siis se kalkkijuttu, ei tuo kirveen teroitus.. :smt005
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mulla vähän samanlainen kokemus kuin Pootsilla. Iso brahma alkoi klenkkaamaan ja otin sen sisälle "tehohoitoon". Klenkkaus loppui ja vein kanan takaisin kanalaan ja sillä on siellä nyt kova pesänrakennus käynnissä. Munaa ei ole vielä näkynyt, mutta uskoisin että kohta näkyy.
TiPu

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Ääh, ajankohtainen aihe meillä... Nuorehko (kuoriutunut viime toukokuussa) jättikochi-kukko on linkannut vasenta jalkaansa pari-kolme viikkoa. Aluksi linkkasi vain vähän, luulin että olis vain vähän satuttanut jalkaansa enkä ruvennut jalkaa hoitamaan tms.

N. viikko sitten kukko oli sitten mennyt jalan osalta tosi huonoon kuntoon, hyppii suunnilleen yhdellä jalalla :smt009 Syö kuitenkin ahneesti ja juo hyvin, mitä tuon kanssa nyt tekisi? Kukko on aika isokokoinen niin jalan paranemisessa menee varmaan aikaa. Jos nyt edes lähteekään paranemaan. Kirvesterapia on ollut mielessä nyt viikon ajan mutta kun ei mitenkään viitsisi tappaa kun on todella hyvinkäyttäytyvä ja komea nuori kukko. Uuden kukon hankinta on ollut mielessä... Mutta pystyykö tuota kukkoa mikään korvaamaan. :smt010

Olen kukon jalkaa katsonut ja kokeillut ja vaikka mitä, mutta kun ei näytä aristavan oikein mistään kohtaa jalkaa. Kukko on asunut pari viikkoa pienemmässä häkissä erillään muista, ettei pääse hyppimään korkealta tai tappelemaan muiden kukkojen kanssa ym.

Pitäiskö kokeilla vielä tota tehokalkkikuuria. Vai pitäisikö vaan suosiolla lopettaa kukko..... Hitto kun ei voi tietää mikä sillä on.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Anna ihmeessä tehokalkkikuuri, jos haluat säilyttää sen kukon. Sehän on vielä kasvava, ontuminen voi tosiaan olla kalsiumin puutetta.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Älas Tipu anna sille kukolle ihan niin paljoo ruokaa kun se söis.. broiskut ja jätit on aikas lähellä.. laitas sillain kevyt ja täyttävä , vihannespitoinen ruoka kalkin kaa.. siis sillä on voinut paino nousta liian noppeesti luuston kehitykseen nähden.. ja voisit vaikka keittää sille kalaa,,mössätä sen sitten vihreeseen.. ilman mitään kovin tukevaa..ja se kalanmaksäöljy on aikas hyvä tohon..kalkin lisukkseeksi
Vastaa Viestiin