Taimiturinat 2016

munivaisiin kuulumattomat jutut tänne

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Peukkunen

Re: Taimiturinat 2016

Viesti Kirjoittaja Peukkunen »

Mä leikkaan viivirypälettä aika paljon silloin, kun keräilen tertut pois. Ne on paljon helpompi keräillä, kun ei tarvitse kaivella sieltä lehtien joukosta. Puskassa on yleensä inhoja hämähäkkejäkin... Sitä paitsi hevoset odottaa aina turpa pitkällä, kun näkee mitä kasvarissa touhuun eli tykkäävät syödä ne leikatut lehdet ja varret. Täytyy vaan muistaa, että toi mun puska on 10 vuotta vanha eli kestää leikkaamistakin paremmin kuin esim. samana kesänä istutettu. Kanoille oon kanssa noita lehtiä yrittänyt syöttää, mutta ei ne heille kelpaa. Oon tammikuussakin joskus leikannut. Ikinä en oo nähnyt, että mitään vuotaisi. Kesällä leikkaan versoja paljon pois, koska muuten kasvariin ei edes itse mahtuisi sisälle.
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taimiturinat 2016

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Mun viiniköynnökset on kanalan suojaisella, aurinkoisella puolella istutettuna tarhan ulkopuolelle siten, että ne kasvaessaan kiipeilisivät noin metrin korkeudelta alkaen tarhan verkkoa pitkin. Jos ne nyt joskus vielä kasvaa kunnolla. Haaveissani on näkymä, jossa on kauniita viinirypäleterttuja ja kanoja siinä vieressä. :) Niitä olisi mukava katsella, kunhan kanat eivät yllä rypäleisiin. :wink: Hyvä tietää, etteivät lehdet kelpaa kanoille. :smt001
Taisku

Re: Taimiturinat 2016

Viesti Kirjoittaja Taisku »

Kanat tulivat tämän vuoden toukokuulla. Olen hurjan onnellinen tuosta kanakakkakompostin määrästä, jota on nyt kertynyt ja tekeytymässä tulevaa käyttöä varten. Biojäte- ja puutarhajätekompostien tuotos ei riitä kattamaan tarvetta. Olen vuosittain tuottanut traktorikuormallisen heppamuhua, mutta nyt taidetaan alkaa olla omavaraisia.

Satojen tiimoilta iso ilo oli ensimmäinen kunnon sato omenoista. Tunnustan olevani omppuintoilija. Rakastan omenapuita puina ja niiden monikäyttöistä satoa. Kävin joskus puutarhuri-kollegan hättyyyttämänä hakemassa taimimyymälästä peräkärryllisen kodittomia ja lajiketunnistamattomia omenapuita. Näistä saatiin nyt siis satoa ja lajikkeiksi on tunnistettu mm. 'Huvitus', 'Pekka' ja 'Petteri'. Muutamat vielä odottavat tunnistusta. Vielä pitäisi hankkia yksi myöhäinen syyslajike ja yksi talvilajike.

Perunan viljelemme noin 30-40 cm vahvassa hiekkapedissä, joka on levitetty täällä vallitsevan maalajitteen eli saven päälle. Tilasin seulottua harjusoraa 10 m3, jonka raekoko on 2-9 mm. Maa-aineksia erottaa suodatinkangas. Tänä vuonna peruna olisi kaivannut tällä seudulla kastelua. Sato oli keskinkertainen, viljelyssä 'Annabelle', 'Gaala' ja 'Van Gogh'. Viime vuonna ainoana viljelty 'Annabelle' antoi hurjan sadon, mutta olihan kesäkin erilainen. Parasta hiekkaviljelyssä on mukuloiden puhtaus. Perunat ovat kauniita, terveitä ja maukkaita.

Vapaana laiduntavien kanojen puuhastelua pihapiirissä on ollut ilo seurata. Laiskalle puutarhurille ne ovat hyvä apu kuopsutellessaan rikkaruohoja mulloksille perennojen ja pensaiden väleissä. No juu, välillä saavat kyytiä esim kuunliljojen lehdet, mutta tuuheat kasvustot kestävät siivekkäiden herkuttelun. Uudet istutusalueet rajaan aidalla muutan vuoden ajan, jotta kasvit saavat juurtumis- ja kasvurauhan.

Saapa nähdä, millainen tuleva talvi saadaan. Toivottavasti lumipeitettä olisi maan suojana kovimpien paukkupakkasten aikana.
T_intti
kana
Viestit: 82
Liittynyt: 08 Touko 2016, 18:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Taimiturinat 2016

Viesti Kirjoittaja T_intti »

Oi miten mahtavaa että tälläinen ihana alue täällä olikaan. Toinen intohimoni kanojen jälkeen on kyllä ehtommasti leipominen ja Puutarhanhoito. Silloin kun tähän taloon miniä-kokelaaksi saavuin pihalta löytyi jo parisen kymmentä viinimarjapuskaa ja omenapuita. Yksi päärynä ja pari kirsikkaa. Minun taloon saavuttuani on pihalle tulltu kasvimaa, mansikkamaa ja kasvihuone.

Kasvihuone on pyhitetty melkein pelkästään tomaateille ja sieltä saakin ihan mukavasti satoa (paitsi tänä vuonna). Tomaatit joita kasvattelen on pää asiassa luomua ja kirsikkatomaatteja. Kasvimaalta löytyy perunat sipulit ( puna,valko,kelta,salotti) ja porkkanat, avomaankurkut, sekä maissit. Tänä vuonna vanhaa kasvimaata hieman pienensin ja päähän tuli parsapenkki. Anoppi on pihan perälle tehtny kohopenkin kesäkurpitsoille ja kyllähän sieltä satoa tulee välillä jopa yli oman tarpeen.

MAnsikkamaa on oikein kunnon sekametelisoppa :) Lajikkeita löytyy 5 erillaista jopa punakukkaista koristemansikkaa mutta hyvähän nuokin marjat ovat. Tänä vuonna olisi ehkä jo pitänyt tulla melko hyvä sato mutta sateet pilasi sen ilon :( Onneksi mansikoita kuitenkin tuli ja saatiin jopa pakkaseen.

Pihalta saatavaa satoa on pakastettu mehuna, hilloina, mehuina ja sellaisenaan. Omeniakin tuli tänä vuonna ihan ennetäksellinen määrä! niistä ollaan tehty mehua, soseita, piirakkaa, uuniomenoita, kauraomenapaistosta ja VAIKKA MITÄ :)

Olen äärimmäisen onnellinen että koko ikäni kaupungissa asuttuani löysin miehen joka asuu maalla :)
Kanoja: sekarotuisia
Kalkkunat
Helmikanat
kaakana
kukko
Viestit: 123
Liittynyt: 18 Marras 2014, 16:39

Re: Taimiturinat 2016

Viesti Kirjoittaja kaakana »

Kesän sato oli määrältään keskinkertainen, laatu olikin sitten sitä parempi. Onnistujiin voi aina listata minulla sipulit, perunan sekä ikionnistujan kesäkurpitsan. Taitaapa olla kanalaumakin aikas täynnä sitä. Reseptisivulle laitan kesäkurpitsakakun ohjeen, sitä ei mielestäni siellä ole vielä ja on todella hyvää ja mehukasta. Siinä kyllä uppoaa kesäkurpitsa tyypille joka ei muuten sitä vapaaehtoisesti syö, kehuupa vielä joten olen jättänyt sen meillä kesäkakuksi nimeltään.
Omenoita tuli huimat määrät, joten ensi vuosi voi olla tyhjää täynnä omenapuissa sillä eiväthän ne voi tuollaisia satoja joka vuosi työntää. Tämän vuoden suurin saalis saatiin vanhasta omenalajikkeesta nimeltään Suomen Suurin. Punnitsin yhden joka ei ollut ihan suurimmasta päästä ja sen paino oli 245 g. Se on talvilajike joten lokakuun puolivälin paikkeilla käärin omenat sanomalehteen, pahvilaatikossa viileään. Se ei ollut vielä täydellisesti kypsää pakkausvaiheessa. Sopii syömäomenaksikin vaikka ei ole ihan makeimmasta päästä. Näistä omenoista tempasee aikas äkkiä kuoret pois ja saa piirakan tehtyä, on se kokoluokka melko muhkea.
Erilaisia lajikkeita on minullakin kymmenkunta, olen omenafani. Ihanin löytö oli oman talon niminen omppulajike. Erkoislajikkeita löytyy sitten Hirvensalmen taimistolta, sieltä minäkin olen omani hankkinut. Vanhat villiomenapuut olen myös säästänyt, ihan vaan keväisen kukkahuuman takia. Suuri oli myös kanttarellisato- 6 kg ! löytyi ihan muutaman neliön alalta
T_intti
kana
Viestit: 82
Liittynyt: 08 Touko 2016, 18:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Taimiturinat 2016

Viesti Kirjoittaja T_intti »

Kokeiletteko mielellänne uutuus lajikkeita vai pitäydyttekö vanhoissa turvallisissa? Itse tykkään jonkin verran kokeilla uutuus lajikkeita mutta niitä hyviksi havaittuja en sitten miuluusti vaihdakkaan :) Tää mein piha on aika hankala ilmastoltaan kun asutaan peltojen keskellä ja yhdeltä suunnalta pellot päättyvät järveen.
Kanoja: sekarotuisia
Kalkkunat
Helmikanat
Taisku

Re: Taimiturinat 2016

Viesti Kirjoittaja Taisku »

Kyllä uusia lajeja ja lajikkeita tulee kokeiltua joka vuosi vanhojen ja viljelyvarmoiksi todettujen rinnalla. Ja usein jää jokin sitten useammaksi vuodeksi ellei jopa vakituisesti viljelyyn. Tällaisia viime vuosilta mukaan jääneitä ovat tomaatit 'Ildi' ja 'Incas', palmukaali 'Nero di Toscana' sekä silmäniloksi värinokkosia.

Äkkiähän siinä niin käy, että keväällä on idätysastioita ikkunanvierukset täynnään, sitten tuo porukka muuttaa kasvihuoneeseen, kun ei enää isosti hirvitä lisälämmitys yöaikaan. Mutta on se vaan aika ihanaa, eikä hassumpi 'sairaus' tuo taimituraaminen. :smt043

Ensi keväänä ajattelin pitkästä aikaa panostaa kesäkurpitsoihin ja kurpitsoihin. Joskus vuosina 'miekka ja kivi' onnistuin hyvin kesäkurpitsoiden kasvatuksessa edellisen kodin puutarhassa ennen maalle muuttoa. Hyvistä vinkeistä ja varmanoloisista lajeista/lajikkeista lukisin mielelläni.

Meillä on piha-alueen haasteena pohjoispuolen peltoaukeilta puhaltavat tuulet ja viimat. Varsinkin talvella tuon kylmän voiman huomaa jo talon lisääntyvän lämmityksen tarpeena. Olemme istuttaneet kuusi+pensasistutuksia useana erillisenä ryhmänä tuonne pohjoisen puoleiselle rajalle pehmentämään tuulia. Kokonaan emme raaski tuota upeaa maisemaa blokata. Ihan paras vaihtoehto tuulten ja viimojen kannalta olisi ollut istuttaa kuusiaita ja pitää se muodossa ja sopivan korkuisena leikkaamalla. Sitä mietittiin vahvana vaihtoehtona, mutta maisema voitti ja päädyttiin toiseksi parhaaseen ratkaisuun.

Herkimmät päärynät, kirsikat ja pensasmagnolian olen istuttanut talon eteläpuolelle suojaisimpaan paikkaan. Ja yhdelle omppupuunuorukaiselle keräsin kesän aikana tanskalaismaajussi Frankin innoittamana helpon risuaidan tuulisuojaksi. Puolisokin lupasi tuolle rakennelmalle :smt044 paikallaolorauhan muutamaksi tulevaksi vuodeksi. Mutta toimii hyvin.
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taimiturinat 2016

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Mäkin kokeilen mielelläni uusia lajikkeita. Parhaat jää useampivuotiseen käyttöön. Ja nimenomaan sellaisia kasveja laitetaan, mitkä oikeasti tulee syötyä kesällä tai talven mittaan. Meillä on onnekseni suojainen ja lämmin tontti joten mikroilmasto on hyvä myös aremmille kasveille ja hedelmäpuille.

Kesäkurpitsoista olen kokeillut monia lajikkeita. Parhaiten on menestynyt Diamant ja White Long.

Joo, ei ole ollenkaan hullumpi 'sairaus' tämä taimi-intoilu. Meillä on tavoitteena osittainen omavaraisuus. (Siihenhän tämä kanojen pitokin liittyy. Ja kanoista on hyötyä munien tuotannon lisäksi myös sitä kautta, mihin Taisku viittasi: kanat osallistuvat hyvin tehokkaasti maan parannukseen ja sitä kautta koko sadon kasvattamiseen. Kananlantakompostia parempaa ei mielestäni olekaan!) Porkkanoita, sipulia, punajuuria, muita juureksia, kesäkurpitsoja ja joitain yrttejä yleensä (ei toki aina) tuleekin koko vuoden tarpeisiin. Siitä tulee jotenkin tosi hyvä mieli ja turvallisuuden tunne. :smt048 Ihmiseen sisäänrakennettua varmaankin. :smt045
T_intti
kana
Viestit: 82
Liittynyt: 08 Touko 2016, 18:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Taimiturinat 2016

Viesti Kirjoittaja T_intti »

Piti aloittaa siemen hankinnat jo hyvissä ajoin :) Kukkakaalia, lehtikaalia ja keltajuurta ajattelin uusina juttuina kasvatella ens vuonna. Jos ei mitäään tule saapahan kanaset ruokaa! Mites muuten tyrni saako antaa kanoille? tänä syksykesällä 4 tyrniä pihaan hommattu vitamiinipommeiksi.
Kanoja: sekarotuisia
Kalkkunat
Helmikanat
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2016

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Voi antaa tyrniä kanoille, meidän kanat tykkäävät kovasti mäskistä joka jää mehulinkoon.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
T_intti
kana
Viestit: 82
Liittynyt: 08 Touko 2016, 18:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Taimiturinat 2016

Viesti Kirjoittaja T_intti »

Sehän on hyvä, vaikka hieman toivonkin että tulisi niin että meille ihmisille edes parit mehut saisi :) Muutamia marjoja oli jo istuttaessa ja mikä oli yllättävää niin tytär 1,5v tykkäsi niistä ihan hirmuisesti. itkuhan siitä tuli kun loppuivat :smt005
Kanoja: sekarotuisia
Kalkkunat
Helmikanat
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2016

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Kyllä niitä tulee vielä kunahan kasvavat muutaman vuoden.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2016

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Kääpiösitruunapuussa on vajaa 20 kukkanuppua. Miten hoidan sitä? Missä lämpötilassa se haluaa olla, nyt se on viileällä verannalla jossa asteita noin14. Pitääkö kukat hedelmöittää käsin? Lannoitetaanko? Mä en osannut kuvitella että se innostuu kukkimaan pimeimpänä aikana, luulin että vasta keväällä. Muut kaksi eivät tee mitään, kasvavat vaan. Kaikki nuoria, vasta noin 20 cm korkeita.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Maikki

Re: Taimiturinat 2016

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Sitruskasveille huonelämpötilaa viileämpi talvetuspaikka on varmasti hyvä. Lannoitetta ei kannata ylenmäärin käyttää, mutta varovasti esim puutarhan kesää laimeana kasteluliuoksena voisi välillä antaa. Lisävalo olisi varmasti hyödyksi, sillä sitä ilman kukat eivät ehkä jaksa hedelmöityä. Pölytys vanupuikolla tai pensselillä on tarpeen. Pieni ravistelu saattaa myös ajaa saman asian.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2016

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Kiitos Maikki
Jos se nyt sitten tekee hedelmän/hedelmiä, kuinka kauan kestää että ne on kypsiä?
Kaivoin ruukkuun vähän pupun papanoita.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Vastaa Viestiin