hevosista jälleen kerran

munivaisiin kuulumattomat jutut tänne

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kiva kana

hevosista jälleen kerran

Viesti Kirjoittaja kiva kana »

moi
Olisinko valmis omaan hevoseen? Sairauksista osaan ne perus-sairaudet: ähky,kaviokuume,lannehalvaus,haavat (myös ne jotka tarvitsevat ell:ä),imppari,hankosidevamma,rivi,kaviopaise,niveltulehdus,kinnerpatit.siinä taisi olla suurin osa.
Ratsastanut olen itse 5 vuotta, parin viikon päästä tulee 6 (11.1). hevosia hoitanut olen 2 vuotta hiukan päälle. Olen erittäin oma-aloitteinen ihminen ja pelaan enemmän varman päälle. hevnen tulisi asumaan omassa pihassamme, talli tarha ynm. joten hätätapausten varalta pääsee nopeasti talliin. karsinan- ja tarhanpuhdistus,vesien laitto, ruokinta (heinät väkirehut ynm. ) luonnistuu, hevosen päivittäinen tarkastus, liikutus ja hoito ylipäätänsä on minulla hanskassa aika hyvin. Itse koen olevani "rajatapaus". eli omasta mielestäni olen valmis mutta sitten ehkä en ole valmis, joten haluan kuulla nyt teiltä vielä omat mieleipiteenne.
tässä vielä pari selitystä noista sairauksista:
ÄHKY
Ähky eli koliikki on hevosen mahakipu. ähkyjä on erilaisia, on hiekkaähky (hevonen on syönyt hiekkaa),kaasuähky(hevosen suolistossa on kaasua), ja tukosähky(?)(hevosen suolistossa on ruokaa mutta ruoka ei pääse liikkeelle.
HOITO:
-kaikki ruoka pois
-eläinlääkäriin yhteys
-kävelytystä eläinlääkäriä odotellessa
-estäminen piehtaroimaan
OIREET:
-makoilu ja piehtarointi
-sairaanoloinen katse ja sairaan oloinen
-kylkien katselu
-mahaan potkiminen
-hikoilu

pahimmissa tapauksissa ähky voi tarvita leikkaushoitoa jos suoli on solmussa.

LANNEHALVAUS:
lannehalvaus on hevosen takapään lihasjäykkyys, joka voi johtua ja/tai tulla raskaan treenipivän jälkeen. (treenipäivän jälkeen vapaapäivä).
OIREET:
-lauasen lihakset kivikovia
-hoipertelevaien kävely
-hikoilua
-voi myös ilmetä ähkyoireina
HOITO:
-takki tai loimi hevosen takapään päälle
-suun kautta voi antaa b-vitamiinia vähän
-yritä saada hevonen juomaan
-eläinlääkäri paikalle
jos hevonen kaatuu maahan epäillessä lannehalvausta,se ei enää todennäköisesti pääse ylös ja menehtyy.

KAVIOPAISE
hevonen voi alkaa ontua kaviopaiseesta joka johtuu mahdollisesti kaviossa olevasta vierasesineestä(naula, terävä kivi ynm.). myös kengittäjän väärin lyöty naula.

OIREET:
-ontuminen lievä tai voimakas
HOITO:
-eläinlääkäri tai kengittäjä paikalle irrottamaan kenkä (kumpi olisi parempi?)
-katsotaan onko kaviossa vierasesineitä(naula, terävä kivi ynm.)
-vierasesine poistetaan
-puhkaistaan paise
-tehdään kaviohaude

KAVIOHAUDE
TARVIKKEET:
-Betadinea
-Betadine liuos
-kumihanskat (Betadine suttaa ikävästi kädet)
-pumpulia
-vahvaa teippiä (jesaria ja vähän vahvempaa teippiä kavion pohjaan)
-2 muovipussia

1. laita betadineä suoraan paisekoloon
2. laita pumpulilevy jossa on betadineluosta kavioon pehmikkeeksi
3. laita toinen pumpulilevy jossa myös vähän betadineluosta
4. laita muovipussi päälle
5. sulje muovipussi jesarilla
6. laita toinen muovipussi kavioon ja sulje jesarilla ja
7. laita vahvempaa teippiä pohjaan jotta olisi kestävämpi.
PieniHopea

Re: hevosista jälleen kerran

Viesti Kirjoittaja PieniHopea »

Muistathan että hevosta ei ole hyvä pitää yksin ja kannattaa ensin koittaa vaikka vuokrahevosta/ylläpitohevosta jolloin sen voi palauttaa jos ei homma toimikaan.
Tärkeää on osata käsitellä hevosta ja pystyä lukemaan sitä. Tunnistaa milloin kaikki ei ole hyvin. Sopivat varusteet ovat myös tärkeät, laadukkaat rehut ja paljon ulkoilua - sekä se lajitoveri.
pingu

Re: hevosista jälleen kerran

Viesti Kirjoittaja pingu »

Onko sinulla lähipiirissä tukea:ihmisiä, joilla on kokemusta/koulutusta sinua enemmän, joilta kysyä neuvoa ja apua jos (kun) jokin mietityttää tai tulee ongelmatilanteita eteen? Ammattilaiset tai ystävät, joilla on tietoa, ovat kullanarvoisia. Hyvät ellät ja kengittäjät kannattaa myös selvittää etukäteen.
Netistäkin toki tietoa löytyy, mutta juuri sen omalle kohdalle sopivan ja pätevän ratkaisun löytyminen voi olla hakuammuntaa, tiedon siivilöiminen on kuin etsisi neulaa heinäsuovasta.
Hevosen valintaan kannattaa myös käyttää aikaa, tehdä tarkkaan itselleen selväksi, mitkä ominaisuudet ovat tärkeitä ja mistä voi tinkiä, harvoin samassa paketissa on ihan kaikki, mutta kun se sopiva sattuu kohdalle ja "naksahtaa", on se aika mahtava tunne :smt001
Hankinnassakin on hyvä olla apuna ammattilainen tai perilläoleva ystävä/tuttava.
Hippunen onnea ei myöskään ole pahitteeksi :smt023
kiva kana

Re: hevosista jälleen kerran

Viesti Kirjoittaja kiva kana »

Kiitos! 6km. Päässä on talli ja tallinpitäjän kanssa olemme ystäviä ja häneltä saa tarvittaessa apua ja hänellä on kokemusta hevosista n. 20 vuotta, ja ystäväpiiri on muutenkin täynnä hevosihmisiä ja kavereita :smt045 kengittäjä olisi jo tiedossa, Juha Valkama, onko tuttu/onko kokemuksia? Ja hevosia tulisi kaksi, isän työhevonen ja minun ratsuhevonen olisi sitten samassa tarhassa (toivottavasti sopivat ettei tule riitoja :smt009 ). Kiitos vastauksistanne! :smt023 :smt006
Preeriaeustoma

Re: hevosista jälleen kerran

Viesti Kirjoittaja Preeriaeustoma »

Hevosen omistajan tärkein ominaisuus on sitkeys, pitemmän päälle on aika työlästä ja raskasta se ainainen kuivikkeitten ja heinän hommaaminen, kengittäjän soittelu, aitojen korjaaminen jne, jne.. ja tietty ne päivittäiset hoitotoimet aina, joka säällä ja sairaana ja väsyneenäkin.Oppia löytyy kyllä matkan varrella sitä mukaa kun tulee ongelmia vastaan :smt001 :smt001
pingu

Re: hevosista jälleen kerran

Viesti Kirjoittaja pingu »

Tuli vielä mieleen, kun tuossa aiemmassa viestissä luettelit eri sairauksien oireita ja tunnistamisohjeita:
se on hyvä, että tunnistaa sairaudet, mutta tärkeää on myös tieto, miten kunkin sairauden ja vaivan voisi ennaltaehkäistä, ettei joutuisikaan siihen tilanteeseen, että hevonen sairastuu. Eihän tietenkään ikinä pysty kaikilta harmeilta välttymään, vaikka tekisi mitä, mutta ennaltaehkäisy on monesti helppoa ja halpaa, ellei ilmaista, kun taas sairaudenhoito ei. Puhumattakaan kun saa eläimen säästymään kivuilta.
kiva kana

Mikä on pukinkavio?!

Viesti Kirjoittaja kiva kana »

Hei! Minua on mietityttänyt TODELLA PITKÄN AJAN se,että mikä on pukinkavio? :smt017
kanakyseliä

Re: Mikä on pukinkavio?!

Viesti Kirjoittaja kanakyseliä »

Olisiko esim pässin sorkka tai se jalka mikä lie :smt021 :smt003
kochin-fani

Re: Mikä on pukinkavio?!

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

kanakyseliä kirjoitti:Olisiko esim pässin sorkka tai se jalka mikä lie :smt021 :smt003
Ei, vaan hevosen jännekutistuma jonka vuoksi kavio on väärässä asennossa.
annemari

Re: hevosista jälleen kerran

Viesti Kirjoittaja annemari »

Ei, vaan mm. kaviokuumeesta aiheutuva kavion kasvuhäiriö johon yleensä liittyy myös kavioluun laskeuma ja kavioluun kulman kääntyminen.
Vastaa Viestiin