Marans-harrastajia?

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Annir85

Re: Marans-harrastajia?

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Osaako kukaan viisaampi heittää värien perusteella, että kumpia ovat? Ja minkä värisiä mahtavat olla isoina. Nämä kuoriutuivat 13.3.
KuvaKuva
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Marans-harrastajia?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Onko kellään wheaten värisiä maranseja?
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
kaakatin

Re: Marans-harrastajia?

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

No mulla on yksi aikuinen kana ja luultavasti yksi kolmen päivän ikäinen tipu on wheaten. Kuoriutuneista tipuista on ehkä 10-20 % ollut wheateneita. :smt048
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Marans-harrastajia?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Kaakatin yv tulossa :smt006
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
rilla

Re: Marans-harrastajia?

Viesti Kirjoittaja rilla »

Millanen se wheaten on?
Onko kuvaa,ois hauska nähdä. :smt041
Iita

Re: Marans-harrastajia?

Viesti Kirjoittaja Iita »

rilla kirjoitti:Millanen se wheaten on?
Onko kuvaa,ois hauska nähdä. :smt041
Luin ja ajattelin ihan samaa :smt006
kaakatin

Re: Marans-harrastajia?

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

http://kuva.termiitti.com/v.php?img=36773

Imageshack on näemmä muuttunut maksulliseksi, joten tähän hätään en onnistunut saamaan kun tuonne linkin taakse kuvan.
Eikös muilla ole noita wheateneita?
rilla

Re: Marans-harrastajia?

Viesti Kirjoittaja rilla »

Kiitos

Yllättävän vaaleasävyinen.
Mulla on pari ton väristä,eivät tosin maransseja. :smt040
Eipä noista tiedä ollenkaan,kun värejä on niin paljon.

Muuten varmaan samankokoinen? Entäs munankuoren väri? :smt024
Amira80

Re: Marans-harrastajia?

Viesti Kirjoittaja Amira80 »

Liityn kans tähän kun nyt olisi tarkoitus hankkia näitä niiden hienojen munien takia ja vaikuttavat muutenkin mukavilta:) Tulossa siitosmunia ja pari kanatipua keväämmällä. Ja jos kellään ois myytävänä maranskana tai pari Pohjanmaalla olisin kiinnostut ostamaan.
Pulina

Re: Marans-harrastajia?

Viesti Kirjoittaja Pulina »

Tuossa ylempänä oli juttua maransien luonteesta - minäkin olen kuullut muutamalta, että niiden luonne saattaa olla hiemaan haasteellinen moneen muuhun rotuun verrattuna. Yhdellä oli kanat jahdanneet ohikulkevia ihmisiä ja autoja :)
Itse en ole moista omissani huomannut, tosin hieman varaantuneimpia ovat kotcheini verrattuna. Muutama kana aiheuttaa mulle haasteita toisinaan siksi, ettei ne tiedä mitään parempaa ku karata lammasaitaukseen ja ovat kyttäävät aina tilaisuutta karkureissulle.

Onko kukaan hyvin perillä maransien värityksistä? Mä olen niitä koittanut opetella ja variaatioitahan on itseasiassa aika montakin, yli kymmenen itseasiassa! Maranseja on olemassa myös kääpiöinä.

Itse haluaisin noiden coppereiden lisäksi black-silvereitä, mutta enpä tiedä onko niitä saatavilla. Ehkä semmoisia voisi itse jalostaa, jos opiskelisi kunnolla genetiikkaa. Jos jollain on tietoa ja haluaisi opettaa, ilmoittautukoon mulle enemmän kuin mielellään!

Tiesittekö muuten, että kukko periyttää maransin munan värin? Joten jos oikein jalostaa haluaa, mitä tummemmasta munasta parven kukko on tullut, sen parempi. Mulla on tuolla 7 viikkoisia tipuja ja niistä yksi kukko tuli juuri siitä munasta, josta toivoinkin saavani kukon (muna oli koko satsin tummin). Tämä miekkonen on nyt mun ehdoton silmäteräni :)
Jonna

Re: Marans-harrastajia?

Viesti Kirjoittaja Jonna »

Eik se black silver ole yhtä kuin birchen? Eli ei liene vaikea lähteä itse rakentamaankaan, jos vaan löytää jostain birchenin värisen, muilta ominaisuuksiltaan sopivan rotuisen. Toki siinä menee aikaa ennenkuin ne alkaa täyttämään taas maransien mittapuun. Mutta vois olla ihan kiva askarteluprojekti :smt001
Pulina

Re: Marans-harrastajia?

Viesti Kirjoittaja Pulina »

Jonna,
Joo, bircheneitähän ne on. Yleisesti ottaen tuo birchen aiheuttaa sekaannusta, kun tarkoittaa myös kuviointia, oli se rotu mikä hyvänsä.
Birchen-kuviollisia blackcoppereita mulla onkin, mutta eipä tiedot vielä riitä muuttamaan siitä kuparista hopeaksi. :smt009
Jonna

Re: Marans-harrastajia?

Viesti Kirjoittaja Jonna »

Tää linkki lienee tuttu..? http://marans.eu/nargang.htm
tuossa on selitetty tämä silver-versio aika hyvin ja mistä se koostuu.
Pulina

Re: Marans-harrastajia?

Viesti Kirjoittaja Pulina »

Juu, on tuo tuttu, mutta ilmeisesti kuitenkin kaipaisin jonkun näyttämään mulle kädestä pitäen mun omista linnuista, että kutka risteytän kenenkin kanssa ja missä vaiheessa. Mulla on käsittääkseni oikea perusmateriaali ja voi jopa olla, ettei mun tarttisi edes aloittaa ihan alusta, yksi tipu tuolla kasvaa lupaavan näköisenä. Mä olen löytänyt "ohjeet" golden cockoon jalostukseen ja harkitsen sen projektin aloittamista, mutta se vaatii enemmän aikaa ja jotenkin tuo silver ulkonäöltään miellyttää mun silmää enemmän sitten kuitenkin.
Jonna

Re: Marans-harrastajia?

Viesti Kirjoittaja Jonna »

Birchen on siis sama kuin black copper mutta hopeaversiona. Eli tarvitset jostain sen hopeageenin, yhdistät sen black copperiin ja aikaa myöten oikeilla valinnoilla saat bircheneitä=black silver. Kamalan vaikea selittää tätä kautta, helpompaa olisi kun naamakkain saisi kynän ja paperin kanssa piirtää kaavion :smt003
Vastaa Viestiin