Tuossa ylempänä oli juttua maransien luonteesta - minäkin olen kuullut muutamalta, että niiden luonne saattaa olla hiemaan haasteellinen moneen muuhun rotuun verrattuna. Yhdellä oli kanat jahdanneet ohikulkevia ihmisiä ja autoja

Itse en ole moista omissani huomannut, tosin hieman varaantuneimpia ovat kotcheini verrattuna. Muutama kana aiheuttaa mulle haasteita toisinaan siksi, ettei ne tiedä mitään parempaa ku karata lammasaitaukseen ja ovat kyttäävät aina tilaisuutta karkureissulle.
Onko kukaan hyvin perillä maransien värityksistä? Mä olen niitä koittanut opetella ja variaatioitahan on itseasiassa aika montakin, yli kymmenen itseasiassa! Maranseja on olemassa myös kääpiöinä.
Itse haluaisin noiden coppereiden lisäksi black-silvereitä, mutta enpä tiedä onko niitä saatavilla. Ehkä semmoisia voisi itse jalostaa, jos opiskelisi kunnolla genetiikkaa. Jos jollain on tietoa ja haluaisi opettaa, ilmoittautukoon mulle enemmän kuin mielellään!
Tiesittekö muuten, että kukko periyttää maransin munan värin? Joten jos oikein jalostaa haluaa, mitä tummemmasta munasta parven kukko on tullut, sen parempi. Mulla on tuolla 7 viikkoisia tipuja ja niistä yksi kukko tuli juuri siitä munasta, josta toivoinkin saavani kukon (muna oli koko satsin tummin). Tämä miekkonen on nyt mun ehdoton silmäteräni