Islannin maatiaiskana

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

hups

Islannin maatiaiskana

Viesti Kirjoittaja hups »

Onko kokemusta islannin maatiaiskanasta? Muniiko hyvin?
Luonne? Värikirjo Suomessa, jne? Olisin tosi kiinnostunut.
Netissä on vain vähän tietoa niistä.
Viimeksi muokannut hups, 24 Touko 2015, 16:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Annir85

Re: Islanninkana

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Just tänään koitin kanssa etsiä noista "issikoista" tietoa tai edes kuvaa... :smt024
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Islanninkana

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Melkoinen värikirjo on islantilaisissa. Minulla on kolmen porukka, eli kukko ja kaks kanaa itselläni, ja kauniin värisiä kyllä ovat. Mukavan luonteisiakin ovat, ei mitään syliotuksia, mutta uteliaita eikä kukkoakaan ole luonteella pilattu! Suht hyvin munniivatkin, jos ei satu ranttuilu iskemään. Aika samantyylisiä ovat minusta kuin suomalaiset maatiaiset, mutta vaan pienempikokoisia. (Tai ainakin minulla ovat aika pienikokoisia.)
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
hups

Re: Islanninkana

Viesti Kirjoittaja hups »

Kiva kuulla sellaiselta, jolla on itsellä näitä kanoja. :smt002 Löysin netistä artikkelin Islannista, kuinka tämä vanha rotu on saanut suosion. Itsellä on hautumassa näitä ja laitan vielä toisen satsin. Ajatuksena on keskittyä näihin Islannin maattareihin.. :smt014
Olen sellainen "pioneeri",jonka aina pitää kokeilla sellaista, mistä ei vielä paljoa tiedetä. Ja vuoden päästä olen paaljon viisaampi tämän rodun kanssa. :smt017
Ps. Mitä väriä sun kanat ja kukko on?
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Islanninkana

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Minun kukko on punaruskea kirjava, seassa vaaleampia ja tummempia länttejä, ja kanat on toffeen ruskea vaaleammilla länteillä ja harmaa vaaleilla länteillä. :smt001 Tosi mukavia lettipäitä ovat! :smt003
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Islanninkana

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

En löytänyt uudempia kuvia, mutta tässä ovat nuorikko vaiheessa!

Kuva
free picture upload Kanat nuorikkoina

Kuva
image upload kukko nuorikkona
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
hups

Re: Islanninkana

Viesti Kirjoittaja hups »

Kiitos kuvista. Hauskannäköisiä kanasia.
Ovatko hyviä lentämään? :smt003
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Islanninkana

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Ovat suhteellisen hyviä lentämään, ei nää mahottomia lentele mutta halutessaan pyrähtäävät kyllä korkeellekkin! :smt002
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
hups

Re: Islanninkana

Viesti Kirjoittaja hups »

Eli kannattaa laittaa verkko tarhan katoksi. :smt003
Onko helppo erottaa kukot ja kanat poikasena aikaisessa vaiheessa?
Kukollehan ei taida tupsua kasvaa?
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Islanninkana

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

On kukoillaki takatukka, kaikilla ei oo vaan samanlainen. :smt045 Mulla meinas vähän aikaa kyllä mennä ennenkö hokasin että kukas se kukkopoika onkaan, vaan sitten kun harja yhtäkkiä rysähti esiin niin ei voinu enää erehtyä. :smt003
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
hups

Re: Islanninkana

Viesti Kirjoittaja hups »

On kiva ollut saada tietoa näistä.
Kysyisin vielä, että mitä se ranttuilu pitää sisällään?
Onko se ruokinnan seurausta, vai olosuhdemuutosta, vai jotain muuta? Tosiaan aion näitä munimaan meille. :smt003
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Islanninkana

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Epäilisin tuota olosuhteenmuutosta, kun mulla nuo typyt on vähän semmoisia nirppanokkia että ottaavat ihteesä jos menen väärissä vaatteissa paikalle. :smt002 Minusta se muninta on aika yksilöllistä varmasti nuillakin, kun vertaan esim. omiin suomalaisiin maatiaisiini, joissa myös nuita munan pihtaajia tuppaa nykysin liiankin kanssa esiintymään.
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
hups

Re: Islanninkana

Viesti Kirjoittaja hups »

Nyt islanninmaattarini alkavat olla nuorikoita. Täytyy sanoa, että olen täysin hurahtanut niihin. Ne ovat uteliaita, rauhallisia ja tavattoman kauniita! Erikoisia väriyhdistelmiä tai valkoisia, hopeaa selässä tai kirjava selkä ja valkoinen rinta, tai eri värisiä tummia,jne, kanoilla kaunis tupsu päässä ja kukoilla takatukka.
Rakastavat kotiruokaa mutta syövät myös täysrehua ja kauraa. Eivät tappele vaan yleistunnelma tarhassa on hyvin ystävällinen. :smt060
Luin islantilaisesta julkaisusta, että ovat kylmänkestäviä, taitavia löytämään luonnosta ruokaa ja hautovatkin luonnossa, jos siihen on mahdollisuus ja siinä myös kerrottiin, että niiden suosion syynä on ystävällinen luonne ja kauneus. :sunny:
Muninta noudattelee muiden maattarien tapaa.
Edelleen julkaisussa oli maininta, että tämä rotu ei ollut sekoittunut muihin rotuihin.
hups

Re: Islannin maatiaiskana

Viesti Kirjoittaja hups »

Lisään vielä, että islanninmaattarit ovat kesyjä, jos istut niiden seuraan, jo hetken päästä joku hyppää kädellesi, olkapäälle ja toiset nyppii kengännauhoja. Mutta pyrähtävät hetkessä pois jos tulee häiriötekijä.
Ottavat innoissaan korkeushyppyjä suoraan ylöspäin silkasta riemusta. :smt043
sinttu_i

Re: Islannin maatiaiskana

Viesti Kirjoittaja sinttu_i »

Alkoi kyllä tehdä mieli nuita kun tätä ketjua lueskelin :smt003
Vastaa Viestiin