Marans-harrastajia?

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Pulina

Marans-harrastajia?

Viesti Kirjoittaja Pulina »

Moikka,
Onko täällä muita Maransseihin hurahtaneita kanailijoita kuin minä? Löysin tuolta yhden Maransseja käsittelevän ketjun, mutta siihenkin viimeinen postaus on ollut joku vuosi sitten... Facebookissa on olemassa jonkinlainen ryhmä, mutta sinne olen odottanut hyväksyntää jo useamman kuukauden. Liekö siis aktiviinen ollenkaan?

Olisi hauska jakaa kuvia, kokemuksia ja mielipiteitä näistä kotkoteista. Yleisesti ottaen Maranseista ei löydy paljoakaan tietoa netistä suomeksi ja olisi hauskaa jutella ihan äidinkielellä vaihteeksi munien tummuusasteista sun muista :)

Ilmottautukaa! :smt038
rilla

Re: Marans-harrastajia?

Viesti Kirjoittaja rilla »

Meillä on muutamia maranseja.
Tykkään kyllä niistä. Kauniita kanoja ja innokkaita munijoita. :smt023
Pulina

Re: Marans-harrastajia?

Viesti Kirjoittaja Pulina »

Voihan harmi, ilmottautuneita ei ole ilmaantunut mitenkään tungokseen asti :(

Mikähän siinä on, ettei Marans ole niin suosittu rotu Suomessa?
rilla

Re: Marans-harrastajia?

Viesti Kirjoittaja rilla »

Kovasti niitä väluillä on kyselty...
Minusta niitä kyllä jonkunverran on. Mut varmaan aika sisäsiittoisia pian alkavat olla,jos ei vierasta kantaa löydy. :smt005
Puhun sitte vain omista maranseistani!
Pulina

Re: Marans-harrastajia?

Viesti Kirjoittaja Pulina »

Niinhän se on. Mä olen kasvattanut neljä pientä parvea, kaikki eri linjoista ja vain yksi niistä on kotimainen. Ovat äskettäin aloittaneet muninnan ja kohta olisi tarkoitus laittaa munakone hyrräämään. Uutta verta olisi siis tulossa!
MasKot

Re: Marans-harrastajia?

Viesti Kirjoittaja MasKot »

Meillä on vallan ihana BC kana, sekä 4 sekaväristä tipua (kukkoja kaikki :smt005 ). Mitä värejä sinulla Pulina löytyy, sulkajalkoja vai silosääriä, ja mistäpäin maailmaa olet ne hankkinut? Aivan ihanaluonteisia kanoja, kukot ovat sen sijaan olleet melko tempperamenttisia..
kaakatin

Re: Marans-harrastajia?

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Mulla on neljä maranskanaa ja kukko. Pelkkää hyvää sanottavaa niistä. Kukko lempeä ja kiva ihmisille ja pitää hyvää huolta kanoistaan. Munivat kohtuu hyvin ja munat ovat melko isoja. Tosin noiden munat eivät ole suklaanruskeita, vaan paremminkin pähkinän tai kanelinruskeita. Onkohan kellään täällä ihan kunnon tumman ruskeita munia? Kukot kasvavat nopeasti patakauntoo, 3-4 kuukaudessa 2,5 kiloisiksi. Liha on hyvää ja mureaa. Mitäs vielä, niin kauniitakin ovat :smt045
rilla

Re: Marans-harrastajia?

Viesti Kirjoittaja rilla »

Pulinalle yksäri!
Mun kanoista 2 munii kyllä melko tummia. Mut ei nekään semmosia mustanruskeita ole.
Mulla on nyt vaan kukko ja 4 kanaa. :smt025
Pulina

Re: Marans-harrastajia?

Viesti Kirjoittaja Pulina »

Mulla on blackcoppereita (2+6) ja cockooita(1+3). Ne cockoot on ihan hulvattomia, niiden kanssa touhutessa tosiaan tarvitsee huumoria, kun kiltteydestään huolimatta ovat kepposia keksimässä koko ajan. Copperit käyttäytyvät sitten hieman arvokkaammin :)
Cockoot tekee aika tummia munia (oisko värikartan nelosia tai vitosia), mutta blackcoppereista osa tekee vaaleampia. Tosin, yksi niistä kun muni ekan munansa, se oli tummempi kuin suklaa ja hyvänen aika sitä juhlaa, voitte kuvitella. Hyvä ettei muna päätynyt kirjahyllyyn kunniapaikalle. Siinä sitten intopiukkana kyttäsin seuraavaa (että pääsisin työkaverille leuhkimaan). Se oli kuitenkin sitten vaaleampi, mikä pettymys!

rilla, näin sun viestin, vastailen kohtapuoliin.
Jonna

Re: Marans-harrastajia?

Viesti Kirjoittaja Jonna »

Mulla on nyt eka oma maransparvi kasvamassa. Kanat alkanee kohta munia.
Tähän asti ovat olleet luonteeltaan kivoja, kasvavat hyvin (kohta lähtee ekat kukkopojat pataan, toivottavaati valitsen jäävän oikein...).
Kaikenkaikkiaan olen ollut tyytyväinen, harmittaa vaan miten hankalasti näihin saa uutta verta. Tarve olisi kova.
Maranseilla oli ainakin yhteen vaiheeseen vähän huono maine luonteensa puolesta, liekö tuo niin sitkeässä että sen takia suosio on vähäistä? Monessa muussa rodussa on enempi kyllä värivaihtoehtojakin.
Miekin laitoin muuten Pulinalle viestiä.
rilla

Re: Marans-harrastajia?

Viesti Kirjoittaja rilla »

Meidän marans-kanat on ainakin luonteeltaan ihan mukavia.
Kesyjä ja päättäväisiä,mutta eivät toisille kanoille ilkeitä,kuten pari rokkikanaa ovat.

En tiedä,onko sitten vain sattumaa?
Maransit,ainakin noi minulla olevat,osaavat arvostaa ruokinnan säännöllisyyttä.
Munivat tosi hyvin,mut reagoivat kyllä ruokinnan muutoksiin.
Eli meillä protestoivat,jos teollinen rehu jää pois ruokinnasta.

Mutta kaikenkaikkiaan mukavia,kauniita,kestäviä kanoja.
Eivät haudo kovinkaan innokkaasti,mutta pari kanaa meillä on hautonut.

Perusporukkaa,jotka pitää mun kanaporukan tuottavana. :smt038
tarjamari

Re: Marans-harrastajia?

Viesti Kirjoittaja tarjamari »

Maransin munat tulivat tänään postissa. Ruskeita ovat. Kiinnostaa kovasti saada joskus niitä tumman tumman ruskeita munia.
Annir85

Re: Marans-harrastajia?

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Liitynpä myös tähän ketjuun :smt006 , koneessa 9 marans munaa... piti laittaa kanan alle, mutta se välillä tuppaa unohtamaan että haudonta on kesken ja jää hengailemaan lattialle ja se pitää nostaa takaisin, jolloin se sitten jää murisemaan pesään :smt013
Joten lisähurahdus on tapahtunut myös täällä... mikäli haudonta onnistuu ja kanoja on edes osa niin jossain vaiheessa olis varmaan tarvetta erilinjaiselle kukolle :smt047 vink vink ... nämä tarkoitus pitää puhtaina, kun kerran rotu ei niin kovin yleinen ole, tokihan parveen voi muita kanoja laittaa, kun munat erottaa varmasti toisista roduista mitä minulla on, mutta se kukko pitää olla samaa "sarjaa"!
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Marans-harrastajia?

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Minä haluaisin ihan tuohon omaan sekamunija porukkaan pari Marans kanaa että saisi niitä tummiakin munia, olis munien väriä joka laatua sitten! :smt005
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Annir85

Re: Marans-harrastajia?

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Moikka :smt006 , maransit kuoriutuivat eilen. Yhdeksästä kolme oli tyhjiä ja yksi hyytyi loppumetreillä, joten viisi suloista palluraa niitä kuoriutui :smt050
Vastaa Viestiin