Sussex

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

helleena

Sussex

Viesti Kirjoittaja helleena »

Onko kellään kokemusta pärjäiskö Alhot ja Sussexsit keskenään :smt017 . Onhan niillä melkoisesti kokoeroa, mutta eikös sussex ole kuitenkin aika rauhallinen. Muutamaa yksilöa haaveilisin, mutta näin talvisaikaan ei joka rodulle omaa kopperoa riitä. Kertokaa viisaammat onko ees ajatuksena mahdollinen vai luovunko ja kasvattelen Alhojani. Sie lättyilee taas kaks frouvaa, eikä loppua varmasti ennen tipuja tule, joten munat olis nyt helppo alle sujauttaa. Mie niin tykkään sussexsin värityksestä ( en siitä light vaan pitäis olla mustaa kaulalla ). Niin ja olishan se vähän kookkaampiki rotu alhojen, käppänöiden ja silkkien vastapainox :smt002
tepatsu

Re: Sussex

Viesti Kirjoittaja tepatsu »

Sussex-kanat on varsinkin kovin rauhallisia, mutta kukoissa löytyy välillä ainakin mulla aika arvonsa tuntevia tyyppejä ja muut kukot saa kyytiä. Ja tosiaan kokoa on sitten sen verran että pikkukukot väsyy äkkiä ja ottaa turpaansa.

Värityksestä sen verran että light sussex tarkoittaa näillä juuri sitä mustakaulaista valkoista.

Kun mulla on pääasiassa sussexeja ja sitten on yksi maatiaiskana ja sen muutama kanajälkeläinen sussex-kukosta, niin nämä maatiaisristeytykset ja äitinsä ovat melkoisia riitapukareita muuten rauhallisessa joukossa. Ei ne tosin vanhoja sussex-kanoja kiusaa, mutta nuorikot ja muuten uudet tulokkaat saa niiltä ihan hirveätä kyytiä.
helleena

Re: Sussex

Viesti Kirjoittaja helleena »

Kiitos Tepatsu tosta väri inffosta :shock: . Eli jos aattelis et sussex kanafrouvii kokeilis meitin alho parven sekaan niin vois vaikka onnistuakin :smt017. Tota kuko asiaa itsekin mietin kun alhojen puolella on tällä hetkellä jo muutenkin alhokukko ja käppänäkukko. Mul on noita käppänä kukkoja kaks ja ne eivät tulleet keskenään toimeen niin piti toinen käppänä herra siirtää alhojen puolelle. Nyt alho kukko kattoo vieres ku käppänä herra yrittää polkee :smt042 . Siis oikeesti yrittää, frouvat jatkaa kaikes rauhas kuopsuttelua ja sanan varsinaises merkitykses kantaavat käppänä herraaa selässään :smt044 . Toinen käppänöistä isännöi varsinaista käppänä -ja silkkiparvee herrasmiesmäisesti :smt045 . Olenko ihan hupsu jos noita sussexseja haaveilen :smt017 .
tepatsu

Re: Sussex

Viesti Kirjoittaja tepatsu »

Jos sä haluat sussexia kauniin värin ja ulkomuodon vuoksi, niin et voi elää ilman maailman kauneinta kukkoa :smt002 !
Kato nyt näitä kuvia http://tepatsu111.vuodatus.net/blog/2945693/juhannus/
http://tepatsu111.vuodatus.net/blog/206 ... avireessa/

Sekaparvessa menee vain hukkaan tuo kaunis väri :smt003 .

Sussexin hyviin ominaisuuksiin kuuluu myös hyvä muninta, ei niin kova haudontainto kuin esim. maatiaisilla, isot munat. Myös Emmerdalen Andyn maatilalla kepsuttelee usein sussex-parvi...

Mun silmiä hivelee light sussexin kaunis väri ja täydellinen ulkomuoto. Ei ole typeriä likaantuvia jalkasulkia, ei turhia tupsuja päässä... on vain mahdottoman isot punaiset heltat ja harjat, ja kauniit silosääret.

Niin, että alat nyt vaan heti rakentamaan uutta häkkiä sussex-parvelle! :smt003
helleena

Re: Sussex

Viesti Kirjoittaja helleena »

No just :smt060 Noita samoja kuvia oon käyny ihailemassa :-" Ja oikeesti kukko on kyl komia \:D/ , mut luulen et isäntä repii työ pöksynsä jos alan laajennusta ehottelee :smt019 .On meinaan perusjäärä, jota saa kotvasen kaikil käytös olevil keinoil pehmitellä :smt019 . nii ja kaiken huipux on sit kuiteski ihan otettu :smt045 . Kunhan periaattessa vastustaa
mokomaki

Re: Sussex

Viesti Kirjoittaja mokomaki »

te joilla on sussex rotua, kasvaako nämä miten isoiksi? ei oikein tarkasti ollu tuossa rotu esittelyssä
tepatsu

Re: Sussex

Viesti Kirjoittaja tepatsu »

Kyllähän ne isoiksi kasvaa. Täytyisikin punnita noita aikuisia... Kirjoissa sanotaan että kukko painaa aikuisena 3-4 kg ja kana 2,5-3 kg, mutta uskon että omani ainakin painavat enemmän.
Vuotiaasta kukosta jäi suolestuksen ja kynimisenkin jälkeen 2 kg painoinen mötkäle.

Täytyisi laittaa tuonne rotuesittelyihin hiukan edustavammat kuvat rodusta :smt002 . Nyt siellä on kuvat nuorikoista (kaikki tietänee että linnut on silloin rumimmillaan) ja sitten on joku täplikäs kana (taitaa olla joku 1 ja ainoa suomen maassa).
Punaisia (en tiedä onko värin oikea nimitys punainen...) sussexeja olen nähnyt suomessa, mutta muuten on kaikki näkemäni olleet light sussexeja.

Kukko on komeimmillaan vasta 3-4 vuoden iässä, olen huomannut.

Tuolla on kuva missä on mun Einari-kukko maatiaiskanan vieressä. Jos joku tunnistaa mikä maatiaiskana on kyseessä, tieto on tervetullut. Siinä sitä kokoeroa huomaa. Kuitenkin polkeminen on noillakin onnistunut loistavasti, eikä sussex-kukko ole kömpelö valtavasta koostaa huolimatta (vrt. orpington tai brahma).
http://mediaserver-2.vuodatus.net/g/322 ... jakana.JPG

Ja kyllä noista mun aiemmistakin kuvista sitä kokoa ehkä huomaa, jos vertaa vaikka niihin takana oleviin kottareihin.

Einarin poika on nyt myynnissä, luultavasti tulee isänsä kaltainen komistus :smt045 ...
mokomaki

Re: Sussex

Viesti Kirjoittaja mokomaki »

pitäsköhän vielä näitä(kin) hommata....Isäntä taitaa kohta hermostua minnuun! :smt021 Taitaa alkaa isomman parakin metsästys ens kesänä!
Munix

Re: Sussex

Viesti Kirjoittaja Munix »

Tietäiskö kukaan, että keltä sais ostettua sussexin siitosmunia?
:smt007
Hertta80

Re: Sussex

Viesti Kirjoittaja Hertta80 »

Kun kerta vanha ketju on olemassa niin käytetäänpä tätä. :)

Minkäikäisenä alkaa light sussexit munimaan, ainakin nuo tiput kehittyy julmettua kyytiä verrattuna jopa kolmiväriseen sussexiin? Tietääkös kukaan mistä ostaa sussex-nuorikoita/tipuja/munivia?
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Sussex

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Sussexit aloittavat muninnan noin puolivuotiaina.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Kesämamma

Re: Sussex

Viesti Kirjoittaja Kesämamma »

Mulla olisi joskus tulevaisuudessa haaveena saada komeaääninen kukko, nuo orpit kun vaan raakkuvat eikä kiekuminen kuulu edes talolle asti kesäkanalasta.. Onko näillä komeuksilla myös komea ääni?
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Sussex

Viesti Kirjoittaja Maattari »

On, komeampi kuin orpeilla, mutta kenelläpä ei olisi :smt005 Tosin vielä kokemusta vasta viidestä kukosta
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Jeevis

Re: Sussex

Viesti Kirjoittaja Jeevis »

Mites hyvä talvimunija toi sussex on? Ja syökö yhtä paljon kuin orppi vai pärjääkö vähemmällä?
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Sussex

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Hyvä talvimunija kuulemma, meillä 6 kanaa tekee 4-6 munaa päivässä mutta tämä on meillä eka talvi. Syövät paljon vähemmän kuin orpit, siis huomattavan paljon vähemmän.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Vastaa Viestiin