Kukon teurastus..

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
SimplySix

Re: Kukon teurastus..

Viesti Kirjoittaja SimplySix »

Niin ja muut jotka giljotiinia suunnitteli/ on sellainen tekeillä, niin laittakaahan kuvat sitten valmiista ja mahd. kertomusta miten toimi.
Itsellä ei ole tarkoitusta lintua tainnuttaa ennen pään katkaisua, koska meidän "tappovehkeellä" kanalta katkeaa kyselemättä kaula kerrasta. :smt045
Eikä ne loppuräpiköinnit mitenkään häiritse, kun ulkona teurastus tehdään niin sotku ei haittaa.

Miten muuten kalkkunan tai ankan saa parhaiten (helpoiten ja rauhallisesti) hengiltä? Jos on jotain hyviä vinkkejä niin mielelläni otan vastaan, niin voi vielä muokata lopetusstrategiaa niiden kohdalla. Voishan ne nekin pätkiä tuolla giljotiinilla, kun siitä saa nuo suojat irti helposti --> päät ei välttämättä mahdu nuitten suojien rei'istä.
tapani

Re: Kukon teurastus..

Viesti Kirjoittaja tapani »

Kalautan ensin kapullla niskaa (tainnutus) ja sitten "nyrjäytän niskat nurin" (veret¨n teurastus keino) ja kun räpistely on ohi pistä kant jotta veri valuu ulos. Enne kynintää kastan n 1-3 min n 70-80 c veteen ja sen jälkeen jääveteen, nahka säilyy paremmin ehjänä.
pari linkkiä ( tosin eenglanniksi) http://www.backyardpoultry.com/articles ... r_food.pdf
http://butcherachicken.blogspot.dk/2007 ... tcher.html
Suvianne

Re: Kukon teurastus..

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Tässä on niskan murtamisväline, humane, ainakin lukee mainoksessa http://viewitem.eim.ebay.fi/HUMANE-POUL ... 05141/item
Mikka

Re: Kukon teurastus..

Viesti Kirjoittaja Mikka »

Tänään törmäsin ekan kerran noihin pihteihin. Onko kellään kokemusta? Ovatko loppupeleissä humaanimpi tapa kuin vesuri?

Lopetuspihdit
Suvianne

Re: Kukon teurastus..

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Ehkä käyttöystävällisempi ainakin?? Ei tarvi pelätä että lyö ohi ja uskaltaa sitten itse teurastaa?? Suosittelisin tollasia sellaselle joka ei kirveestä tykkää
Mikka

Re: Kukon teurastus..

Viesti Kirjoittaja Mikka »

Tuolla hautomakoneessa myös seinälle kiinnitettävät pihdit. Tuollainen voisi olla kätevä, varsinkin ankkojen yms. isompien eläinten kanssa.Tähän asti oon käyttäny vesuria tai kirvestä, mutta en niistä juurikaan pidä. :smt019 Ovat vähän turhan kömpeliä.
tapani

Re: Kukon teurastus..

Viesti Kirjoittaja tapani »

Vastaan tahan vanhaan viestiin englannin/google trans kayttajille
http://www.backyardpoultry.com/articles ... r_food.pdf
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kukon teurastus..

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Oliko kellään kokemusta noista vaihtoehtoisista lopetustavoista? Niskan murtamisesta tai siipikarjalle suunnitelluista pulttipyssyistä? Jouduimme ekaa kertaa lopettamaan ankan, ja se oli kamalaa. Haluaisin jonkun mahdollisimman verettömän lopetusvälineen ankkojmme lääkelaatikkoon varalle, mutta mikä se voisi olla?
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
essi

Re: Kukon teurastus..

Viesti Kirjoittaja essi »

Me jouduttiin nyt kesällä lopettamaan yksi kituva silkkikana ja oli kyl semmosta hommaa etten ihan hevillä uudelleen siihen ryhdy :( Kaikki kävi kyllä nopeasti, pidin kanaa selällään pölkyn päällä, mies kalautti puulla kunnolla päähän ja heti perään vesurilla kaula poikki (näytti että kuoli jo ennen vesuria, ekaan iskuun). Pitelin hetken aikaa paikoillaan kun räpisteli ja veret valui, sit käärittiin sanomalehteen ja haudattiin.
Ei mulla ole ollut ongelmaa valuttaa veriä ja pilkkoa esim. synnytyksessä kuollutta karitsaa koirille, mutta tappaminen on ihan eri juttu kuin kuolleen käsittely. Mulla oli päivätolkulla huono olo ja omatunto, vaikka tiesin ettei muuta ollut tehtävissä. Yritän ajatella, että se oli palvelus sairaalle. Siihen tilanteeseen voin joutua uudelleenkin, mutta kun reteästi ennen tätä puhuin, että kasvatettaisiin itse lihat, niin kyllä ylevästa ja jalosta ajatuksesta on pitkä matka käytännön toteutukseen. Se on nätti idea, mut toteutuksessa ei oo mitään nättiä, se tuntui musta vaan tosi väärältä.

Jatkossa pitää miettiä oliko keinoissa vika, oisko joku väline helpompi, siistimpi, vai pyydänkö jotakin tuttua metsästäjää tekemään työn.

edit. Moni saa sen kuullostamaan niin helpolta, että siinä ei kauaa nokka tuhise, kirvestä ja pataan.. Ehkä sitten kun siihen tulee rutiini kuvioihin, niin se onkin niin helppoa. Mä en ollu ollenkaan henkisesti valmistautununiihin jälkimorkkiksiin, vaikka oon lopetuksia nähny ja kuolemaa. Muiden kuvauksien ja oman kokemuksen perusteella aattelin että on ikävä homma, muttei kuitenkaan niin vaikea, mitä se sitten lopulta henkisesti oli, kun itse oli toimituksessa osallisena. Ei se ole ihan joka miehen tai naisen hommaa, nyt tiedän ettei ainakaan minun hommaa muuta kuin ihan äärimmäisessä hädässä.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kukon teurastus..

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Se eka kerta on tosi kauhea ja mullakin oli kamala morkkis pitkään ekan teurastuksen jälkeen. Edelleenkin pistän aivot ja varsinkin tunteet narikkaan kun teurastuspäivä koittaa mutta kyllä se ajan mittaan helpottaa. Eikä meillä koskaan syödä kanaa teurastuspäivänä tai muutamana päivänä sen jälkeen. Eettisempää lähiruokalihaa kuin kotona pihalla kasvanut kana/kukko on kyllä vaikea löytää. Tässäkin asiassa aika tekee tehtävänsä, hienoa että saitte teurastettua ja seuraava kerta on jo vähän helpompi :smt023 .
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Tinkerbell

Re: Kukon teurastus..

Viesti Kirjoittaja Tinkerbell »

Nyt on edessä ensimmäiset kukkojen teurastukset ruuaksi. Lopettanut olen useammankin, mutta ei olla syöty niitä...

Täytyykö kynitty ja suolestettu kukko olla 'lepäämässä' jääkaapissa ennen paistoa? (jos täytyy niin kuinka kauan?)
Mikä ero sillä on lihaan, jos siitä tekee paistin samana päivänä kuin on teurastettu?
Entäs jos tahtoo ruuaksi laittaa jo iäkkäämmän kanan, täytyykö riiputtaa? (missä ja kuinka kauan?)
Iita

Re: Kukon teurastus..

Viesti Kirjoittaja Iita »

Riiputus auttaa ,että loput veret lähtee ja liha mureutuu .Eikä siitä haittaakaan jos tuoreena laittaa ruoaksi, muuta kuin jäähtynyt liha on helpompi leikata :smt001
Jani

Re: Kukon teurastus..

Viesti Kirjoittaja Jani »

Voi olla nyt vähän toistoa, mutta meneekö muutaman kanan teurastaminen näin:
- kanaa koivista kiinni ja pää pölkylle
- kirveellä pää jokaiselta kanalta pois
- dippaus 70asteiseen veteen pariin kertaan ja sulat pois
- hanskat käteen
- perse auki, elimet ja peräsuoli rikkomatta pois
- koivet poikki
- vadille odottamaan että muut hoidettu
- jätteet kuoppaan

miten loppusiistiminen sitten hoidetaan? Ilmeisesti pesu, mutta miten tuollanen kokonaiseksi jätetty kana sitten putsataan. Lorotellaanko vettä sisään vai.
Ja jos ei vakuumipakkaa, niin pakestepussiinko ihan sellaisenaan odottelemaan sopivaa ruoka-aikaa vai pitääkö jotain huomioida?
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kukon teurastus..

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Juuri noin mutta vielä kupu pois kaulapuoelta. Mä lorottelen vettä sisään ja kaavin kädellä viimeiset rippeet. Kuivaus ja sitten pussiin jääkaappiin vuorokaudeksi ja siitä pakastimeen. Meillä otetaan maksat, sydämet ja munuaiset talteen. Maksasta sappirakko pois.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Jani

Re: Kukon teurastus..

Viesti Kirjoittaja Jani »

Kupu pois, mitäs se tarkoittaa ja miten tehdään?

Mainitset tuossa sisäelinten säästämisen. Saako udella, että mitä niistä valmistatte ja onko hyvää?
Vastaa Viestiin