Kalkkijalka -oireet ja hoito

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Ilona

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Suvianne kirjoitti:Varmaan riippuu mihin aikaan niitä pesiä puhistaa? Meillä kun ovat tossa pihalla, niin on tullu pesinnän aikaan katottua sitä kuhinaa.
Ihan järkkyttävää kirppuilua.

Sitten oli vielä kirpunpuremille herkkä tyttö ja piti niitten takia tainnuttaa yöllä jollain allergialääkkeellä... Pöntöt lähti ja talviruokinta loppui meillä.
Minäkin puhdistelen heti pesinnän jälkeen, koska seuraan pesintöjä ja putsaan heti, kun poikaset on lähteneet. Jotkut tiaiset saattaa pesiä toiseenkin kertaan, niin pääsevät puhtaaseen pönttöön. Talviruokinnan pihassa mäkin lopetin, koska eläinlääkäri oli sitä mieltä, että ei kannata ruokkia lintuja pihassa, jos myy kananpoikasia. Aina se kuitenkin lisää tautiriskejä. Mä en ole kauheasti itse asiassa lintukirppuja pöntöistä löytänyt, jotkut ihan muut hyönteiset saattaa kyllä joskus vallata pöntön jopa niin, että pesintä epäonnistuu. Tänä vuonnakin oli yksi tapaus, jotain mustia parin-kolmen millin mittaisia kuhisi hylätyssä pesässä. Luulen kyllä, että emo oli jäänyt varpushaukan saaliiksi ja hyönteiset oli valloittaneet munapesän sen jälkeen vasta.
Suvianne

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

En tiedä mikä sitten oli, oliko joku ihme kesä vai huonoa tuuria, mutta pöntöt lähti. Enkä kyllä enää laita.

Oltiin mökille ja siellä on äitillä yli 200 pönttöä. Mitä niitä lähimpiä kävin kurkisteleen, niin ei näkyny kirppuja ulkopuolella yhtään.
Meillä ne siis valui pitkin puita...

Eli kaippa se oli joku ihme juttu???
Kesämamma

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Kesämamma »

Ilona; kyl se selamektiinin käyttö itseasiassa rikkoo lääkelakia. Pahemmin se eläinlääkäri toki mokaa, jos ei ole ajantasalla lääkelaista :smt002 Menee mun mielestä samaan, että lakia saa rikkoa jos ei jää kiinni, vaikka sit tilailla munia pitkin Eurooppaa... Tämmöisillä palstoilla joista ihmiset hakee oikeaa tietoa, olisi oikeasti vaan tärkeää jakaa myös oikeaa tietoa.
Ilona

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Pistätkö pykälän vielä?
Kesämamma

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Kesämamma »

http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet/e ... yttaminen/
http://www.fimea.fi/elainlaakkeet/varoajat_ja_MRL-arvot

Riittäkö nuo vai haluatko lakitekstin viitteet?
Ja jos lääkkeitä on käytetty laittomasti, voidaan ko. eläin määrätä lopetettavaksi ja hävitettäväksi.
Ja taitaa tuo yleisesti ulkoloisiin käytetty columbine spraykin olla laiton valmiste, kun Suomessa lääkkeitä saa myydä vaan eläinlääkärit ja apteekit.
Ilona

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Nämä tiesin kyllä. Mutta laittaisitko pykäläviitteen tai linkin oikeuskäytäntöön (esim. hallinto-oikeuden päätös), jonka mukaan lemmikkikana, jonka munia ei myydä, on lääkelain tarkoittama tuotantoeläin. Se, että kana lajina luetaan tuotantoeläinlajiksi eläinten rekisteröintiä koskevassa lainsäädännössä, ei välttämättä tarkoita sitä, että kaikki kanayksilöt ovat lain tarkoittamia tuotantoeläimiä kaikissa yhteyksissä. Eihän harrastekanalan tarvitse lääkekirjanpitoakaan pitää, jos ei myy munia tai lihaa, vaikka tuotantoeläimillä tätä vaaditaan.

Joka tapauksessa se, että käyttää eläimelle eläinlääkärin ko. eläimelle määräämiä lääkkeitä ei ole rikos. Vastuu on yksin eläinlääkärin. Sen sijaan väärän tiedon antaminen eläinlääkärille lääkkeen käyttökohteesta (esim. selemektiinin pyytäminen koiraa varten ja käyttäminen tosiasiallisesti kanalla) voitaisiin tulkita viranomaisen erehdyttämiseksi. En sitten tiedä, tulkittaisiinko sitä varsinaisesti rikokseksi enkä viitsi ruveta etsimään oikeuskäytäntöä aiheesta näin kauniina päivänä.

Salakuljetettuun tai varastettuun tavaraan ryhtyminen sen sijaan on yksiselitteisesti rikos, jopa silloin, kun ostaja ei tiedä tavaran olevan varastettua. Broilerientuontitapauksessa, johon viittaat, oli ostajille valehdeltu, että poikaset ovat "välistä vedettyjä", mikä selkosuomeksi tarkoittaa varastettua.
Suvianne

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Ei völistä vetäminen ole broiskutapauksissa välttämättä varastamista vaan byrokratian kiertoa
Kesämamma

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Kesämamma »

Vaikka se vastuu olisi eläinlääkärin, niin ne kanat voitaisiin periaatteessa kai määrätä lopetettaviksi siksi, että niille on käytetty laittomasti lääkkeitä. Tuskinpa näistä (vielä) ennakkotapauksia löytyy. Viranomaiskanta on kuitenkin yksiselitteinen, kana on tuotantoeläin, vaikka se olisi munimaton lemmikki jota ei syödä.
Sinänsä ihmettelen, miksi kanaa ei tulkittaisi tai haluttaisi tulkita tuotantoeläimeksi... Itsellä ainakin nuo ovat tuotantoeläimiä mitä suurimmassa määrin (munia ja kukkopaistia..)
Ja kyllä tuo lääkekirjanpitovelvollisuus koskee kaikkia tuotantoeläimiä ( http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet/u ... kesakanat/ )

Mutta tullaan sitten taas siihen, saako lakia ja asetuksia rikkoa vai ei.. Kukin tekee tyylillään. Sitä vaan ihmettelen, et miks ei voisi käyttää niitä sallittuja aineita, jotka tulee vielä halvemmaksikin..
Suvianne

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä taas ihmettelen sitä, että ollaan tuomitsemassa muita jos kanat liikkuu ulkona kiellon aikaan tai joku ostaa peräkontista eläimiä ja sitten taas toisia sääntöjä saa rikkoa!?

Minä rikon vähän kaikkia sääntöjä joten mulle on ihan sama :smt005 Mutta en ole omasta mielestä ainakaan heti suu vaahossa saarnaamassa muille jos ovat vähän kansalaistottelemattomia...
Kesämamma

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Kesämamma »

Mä olen noista lääkeasioista yrittänyt oikoa käsityksiä, kun olen ollut ihan siinä käsityksessä, että ns. väärien aineiden tai omituisen suurten annosten käytön taustalla on vaan tietämättömyys. Mutta, taasen kerran tulee todettua et parempi olla puuttumatta ja turpa kiinni, kunhan itte tietää mitä myrkkyjä noille omilleen määräilee..
Suvianne

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Ei, ihan oikeessa olet. kannattaa varoitella.

Minä ite vastustan kaikkia myrkkyjä ja käytän niitä' vain jos pakko.
Siksi uskallan jauhaa tässäkin ketjussa vaihtoehtohoidoista vaikka siitä on moni tuomitsemassa melkeen välinpitämättömäksi ja huonoksi kananpitäjäksi ;)
Ilona

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Kesämamma kirjoitti:Vaikka se vastuu olisi eläinlääkärin, niin ne kanat voitaisiin periaatteessa kai määrätä lopetettaviksi siksi, että niille on käytetty laittomasti lääkkeitä. Tuskinpa näistä (vielä) ennakkotapauksia löytyy. Viranomaiskanta on kuitenkin yksiselitteinen, kana on tuotantoeläin, vaikka se olisi munimaton lemmikki jota ei syödä.
Sinänsä ihmettelen, miksi kanaa ei tulkittaisi tai haluttaisi tulkita tuotantoeläimeksi... Itsellä ainakin nuo ovat tuotantoeläimiä mitä suurimmassa määrin (munia ja kukkopaistia..)
Ja kyllä tuo lääkekirjanpitovelvollisuus koskee kaikkia tuotantoeläimiä ( http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet/u ... kesakanat/ )

Mutta tullaan sitten taas siihen, saako lakia ja asetuksia rikkoa vai ei.. Kukin tekee tyylillään. Sitä vaan ihmettelen, et miks ei voisi käyttää niitä sallittuja aineita, jotka tulee vielä halvemmaksikin..
Tuossa Eviran muistilistassa on myös asioita, jotka eivät ole pakollisia lemmikkikanoilla (munat vain omaan käyttöön), vaikka suositeltavia ovatkin, kuten salmonellavalvonta. Viranomainen ei itse asiassa ole se, joka päättää, onko jokin menettely rikos vai ei, siitä voi päättää vain oikeuslaitos. Joissain asioissa rikoksen tunnusmerkistön täyttyminen edellyttää tuottamuksellisuutta, toisissa (esim. varastettuun tavaraan ryhtyminen) ei edellytä, vaan teko on rikos ilman tuottamustakin.

Tuostakaan ei siis voi vielä päätellä, että selemektiinin antaminen lemmikkikanalle tai lääkekirjanpidon väliin jättäminen olisi rikos. Voi se sitä toki olla, uskon, kun saan asiasta todisteet. Itse kyllä pidän lääkekirjanpitoa, ei ole mitään syytä jättää pitämättäkään. Tiedän muuten myös erään tapauksen, jossa eläinlääkäri piti "laittomana" porsaiden ripulin hoitoa valmisteella, joka ei ole lääkeaine ensinkään. Tällaisen tulkinnan mukaan kanojen kalkkijalkaa ei saa hoitaa siis myöskään lamppuöljyllä, koska sitä ei ole hyväksytty eläinlääkkeeksi kanalle. En silti edelleenkään olisi suoralta kädeltä valmis väittämään, että lamppuöljyn käyttö on rikos. Jos lamppuöljyn käyttäjä on asiasta tooosi kiinnostunut, hän voi toki testata asiaa tekemällä itsestään rikosilmoituksen. :smt002

Edelleenkin kaipailen linkkiä lääkelakiin, miten lakitekstin selitteessä määritellään sana "tuotantoeläin"? Muissa yhteyksissä käytetyt määritelmät eivät päde kuin niissä muissa yhteyksissä, kussakin laissa on erikseen määritelty, mitä mikin termi tarkoittaa juuri kyseisen lain kohdalla.
Suvianne

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Siis minähän rikon niin montaa lakia ja olen kansalaistottelematon koko ajan ja harrastan harmaata taloutta, että ei kiinnosta tehdä itsestäni rikosilmoitusta.

Ja minäkin olen vaihtanut lamppuöljyn Jodobax geeliin joka on eläimille tarkoitettu ja ihan yhtä tehokas ;)
Kesämamma

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Kesämamma »

Laki eläinten lääkitsemisestä 4§: "tuotantoeläimillä nautaeläimiä, sikoja, lampaita, vuohia, siipikarjaa sekä hevosia ja muita kavioeläimiä samoin kuin elintarvikkeina käytettäviksi kasvatettavia luonnonvaraisiin lajeihin kuuluvia nisäkkäitä, lintuja, matelijoita, sammakkoeläimiä ja etanoita, viljeltäviä kaloja ja muita veden eläimiä sekä niiden maitia ja mätiä, hunajan tuotantoon käytettäviä mehiläisiä sekä poroja."

Tämä kyseinen laki ei tosin määrittele sitä, että tuotantoeläimelle saa käyttää vain lääkeainetta, jolle on määritelty MRL koska tämä tulee EUn lainsäädännöstä. Eiköhän sieltäkin löydy tuo samainen tuotantoeläimen määritelmä (en nyt jaksa hakea, kun se on niin hemmetin sekavaa luettavaa nuo direktiivit..), ja jos pihankoristeponitkin määritellään tuotantoeläimiksi, en edelleenkään ymmärrä, millä logiikalla se kana ei olisi tuotantoeläin?

Itse en ole koskaan osannut miettiä lakia siten, että vain se ratkaisee, mikä sen lain tulkinta on. Mutta en olekaan lainoppinut, Ilona voi varmaan kaivella nuo lakitekstit itse, kun näyttää olevan asiaan paremmin perehtynyt.

Ja tuossa EVIRAn kesäkanalistassa kyllä ihan selvällä kielellä sanotaan "Jos kananmunia myydään tai luovutetaan käytettäväksi muualla kuin omassa kotitaloudessa, on kanalasta otettava myös salmonellavalvontaohjelman mukaiset näytteet säännöllisesti." Ei siinä väitetä että kaikkien pitää ottaa salmonellanäytteet. Musta tuo lista on ihan hyvä, ei siinä turhaa ole.
Jonna

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Jonna »

Strongholdihan on virallisesti rekisteröity vain kissoille ja koirille mutta kyllä sitä ihan yleisesti käytetään muillekin lajeille. Esim.jyrskillä varmaan yksi parhaista ja turvallisimmista aineista, ja ihan on eläinlääkärit itse sitä ruutanneet näiden pikkuelukoiden niskanahkoihin vuosia.
Se riippuu lääkkeen valmistajasta haluaako se hakea lääkkeelleen hyväksyntää kaikille lajeille joille ko.lääkeaine käy. Nuo testit ja hyväksynnät on kuulema niin kalliita ettei maksa vaivaa...
Jatkuvasti eläimillä käytetään lääkkeitä jouta ei ole ko.lajille erikseen hyväksytty. Ohjeissa oleva teksti "ei saa käyttää muille lajeille" lienee lähinnä sitä varten että jos joku ruuttaa ainetta elukkaansa niin lääkeyhtiö ei ole vastuussa jos tulee jotain ongelmia.
Jos olen oikein ymmärtänyt niin esim.ivermektiini on rekisteröity vain naudoille, lampaille, poroille ja sioille ja jokainen tietänee miten laajasti sitä käytetään. Jos tämä olisi laitonta, siis ivermektiinin ja muiden käyttö muille kuin rekisteröidyille kohde-eläinlajeille niin varmasti tässä maassa jokainen eläinlääkäri olisi rikollinen :smt002
Vastaa Viestiin