Nirsot kanat

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Kotkottaja

Nirsot kanat

Viesti Kirjoittaja Kotkottaja »

Meidän 3 Brahmakanaa ja -kukko ovat kyllä kovin nirsoja! Ajattelin että kun saan kanat niin onpas hyvä kun saa ruoan jämät menemään hyötykäyttöön...HAH :smt019 Monenlaista olen tarjonnut, mutta vain tietyt kelpaavat esim. raaka jauheliha, makkara, mustikat, joskus makarooni. Koiran kuivamuona (veteen turvotettu) on herkkua :smt007 Ja mitä ei esim. kala, peruna, riisi, kasvikset, vihannekset, vadelmat, viinimarjat (niitä kuitenkin maistoivat jokainen peräti yhden)... Pitäisikö luovuttaa vai jatkaa tarjoilua? Onko ideoita? Saavat lisäksi kauraa (pehkuun heiteltynä) ja rehua on aina tarjolla, mutta olisi mukava antaa muutakin. Kukkokin usein oikein juoksee minua vastaan kun tulen sisältä :smt005 Mitä saan :smt007
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4447
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nirsot kanat

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onpas ne tosiaan nirsoja. Ovatkohan tottuneet kasvupaikassaan vain rehuun ja kauranjyviin?
Koetapa totuttaa uusiin ruokiin niin, että annat niitä nykyisin kelpaavien ruokien joukossa pienen määrän kerrallaan, että josko vahingossa nappaisivat siitä seasta uuttakin evästä :smt003
Suvianne

Re: Nirsot kanat

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä otin omilta raakasti rehun pois.
Äkkiä rupesivat muutakin syömään ja sitten rehu rupesikin jäämään kuppiin ja seuraavaksi lopetinkin rehun kokonaan.
Kotkottaja

Re: Nirsot kanat

Viesti Kirjoittaja Kotkottaja »

Kiitos vinkeistä :smt001 . On varmaan pistettävä eväät tehosekoittimen läpi etteivät napsi ainoastaan herkkupaloja :smt017 . Ovat meinaa tosi taitavia siinä lajissa. Olen jättänyt tuon rehun sisälle kun kanat tulevat ulos (eivät meinaa hae sitä sisältä) ja ajatellut että kyllä ne syövät ruoan kun nälkä on, mutta ei :smt044 Ja sitten olen ajatellut että täytyyhän niiden saada massut täyteen... Ja hakenut nirsonokille kiltisti rehua... Täytyypä siis jatkaa kokeiluja :smt003
Chick
chabo
Viestit: 195
Liittynyt: 06 Huhti 2010, 14:42
Paikkakunta: Orimattila

Re: Nirsot kanat

Viesti Kirjoittaja Chick »

Kysynpä tässä samassa aiheessa että miksei mun kanat osaa nokkia kokonaisia kuivia sämpylöitä yms. :smt017
Mulla on leipomolta tuotuja erilaisia kokonaisia kuivia leipiä, eivätkä saa niistä juuri mitään irti. Nokkasevat kerran ja jos ei mitään alkua synny ekalla yrittämällä leipään niin luovuttavat. Pitäiskö ne liottaa nyt sitten veteen vai pilkkoa vasaralla itse niille..? :bounce:
Wyandotteja, Plymouth rockeja
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4447
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nirsot kanat

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Se liottaminen on itselle helpompaa kuin vasaralla hakkaaminen ;) Meillä kanojen ja kalkkunoidenkin herkkua on juurikin veteen liotettu leipä, joka on siis ensin kuivattu kivikovaksi. Jos sattuu tulemaan liian märkää pöperöä, niin sitä on helppo kuivittaa jauhoilla, hiutaleilla tai vaikka rehukipon pohjalle jäävällä jauhomaisella rippeellä.

Joko Kotkottajan nirsoilijoille maistuu monipuolisemmat eväät?
Kotkottaja

Re: Nirsot kanat

Viesti Kirjoittaja Kotkottaja »

Meille tuli syksyllä uutta porukkaa parveen ja nyt maistuu lähes kaikki :smt041 Nämä uusimmat asukkaat kun olivat tottuneet syömään mitä löytävät eivätkä olleet saaneet edes rehua. On tosiaan kiva kipata tuonne kanalaan kaikki mahdolliset ruoan jämät ym. kun porukkalle maistuu ne. Nirsonokatkin ottivat mallia muista ja alkoivat syömään kuten muutkin :smt005
kukkonen

Re: Nirsot kanat

Viesti Kirjoittaja kukkonen »

hauska huomata taas millainen vaikutus laumakäyttäytymisellä on :smt001
Kotkottaja

Re: Nirsot kanat

Viesti Kirjoittaja Kotkottaja »

Totta :smt005
TIINAKANA

Nirsot kanat

Viesti Kirjoittaja TIINAKANA »

Mulla on ihmeellisiä kanoja ovat alhon kantaa, eivät syö mitään kotiruokaa .Eilen annoin keitettyjä perunoiyta jotka pilkkosin ,eivät kelvanneet , eivät kelpaa leivät , eivät pullat eikä mikään muukaan . Kauraa syövät. Ei kelvannut kastemadotkaan. Ovat raivostuttavan nirsoja. Eivät munikkaan . Kohta menee päät pokki. Ostin nämä kesäkuun alkupäivinä. Missä vika .
ninanni

Re: Nirsot kanat

Viesti Kirjoittaja ninanni »

ovatko aikuisia vai? Ehkä eivät ole tottuneet syömään? Kokeile keittää riisiä? Tai puuroa. Ne ovat meillä herkkua! Saavat Kai munitusta? Se on puolitiiviste joten sitä ja puolet viljaa. :) plus muut herkut päälle. Jos eivät saa munitusta mutta ovat tottuneet samaan niin muutos on ollut liian äkillinen jolloin eivät munikaan. Eli minkä ikäisiä ovat?
Vastaa Viestiin