Mitä ovat nämä kökkärät!?

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

meto66

Viesti Kirjoittaja meto66 »

Eläinlääkärille kana on halpa ja vähäpätöinen. Sairastuessaan joutaa lopettaa ja muutenkaan eläinlääkärit eivät tiedä siipikarjan vaivoista juuri mitään, jos ei ole ihan erikoistunut.

Onkohan vuottakaan, kun meillä muni yksi isa brown -kana niitä kökkäreitä. Sen kökön kun halkaisi, niin haju oli tosi kuvottava. Tämän kanan munat, joita kuitenkin aina silloin tällöin tuli, oli kuoreltaan ryppyisiä. Keväällä poistin sen muonavahvuudesta.

Pari vuotta aiemmin laitoin kaikki kanat pois uusien tieltä. Yhdellä kanalla oli mahaontelossa kahden nyrkin kokoinen möykky munajohtimessa tai kohdussa(?) tätä samaa ainetta. Ne oli siellä kalvopussissa n. sormen kokoisina ja suurempina palasina.

Tämäkin kana oli ihan virkeä ja ulospäin en huomanut mitään lihomista tms. Luultavasti ei enää muninut, koska niiden möykkyjen läpi ei enää muna olisi mahtunut. Syy tälle oli munajohtimen tulehdus.

Olisin siis sitä mieltä, että tältä palstalta vanhoilta kanaharrastajilta saamme yleensä paljon paljon paremmat diagnoosit kuin keskivertoeläinlääkäriltä. Kannattaa uskoa!
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

meto66 kirjoitti:Yhdellä kanalla oli mahaontelossa kahden nyrkin kokoinen möykky munajohtimessa tai kohdussa(?) tätä samaa ainetta. Ne oli siellä kalvopussissa n. sormen kokoisina ja suurempina palasina.

Tämäkin kana oli ihan virkeä ja ulospäin en huomanut mitään lihomista tms. Luultavasti ei enää muninut, koska niiden möykkyjen läpi ei enää muna olisi mahtunut. Syy tälle oli munajohtimen tulehdus.
Tästä tuli mieleen.. Mulla on tuo yksi noita alkuperäisä kanoja (Mocca), joka on muninut vain pari kertaa vuoden aikana. Se on käytökseltään vähän kukna (puoliksi kukko, puoliksi kana), joten en ole asialla sen kummemmin päätäni vaivannut.

Mutta olisiko syytä tutkia kanaa tarkemmin tai jotain? Jos kana ei muni, onko se aina sairas? (Tai vanha, mutta käsittääkseni tämä on näitä saman ikäisiä kuin muutkin, eli vasta 1½-vuotias.)
Tiltu

Viesti Kirjoittaja Tiltu »

Olen tutkinut kanaa ja esim. sen perä on täysin puhdas! En ymmärrä, jos niin hyvin tiedätte niin miksi ette voi neuvoa mitä pitäisi tehdä! Ja tämä eläinlääkäri jutteli kanssani puolituntia ja oli kiinnostunut ja otti tämän vakavasti!
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Öööh? Itse en osaa neuvoa, kun en näistä tulehduksista mitään tiedä..

Mutta kyllä minä näistä neuvoista, joita sinulle on annettu, olisin ymmärtävinäni, että kannattaa pyytää eläinlääkäriltä kanalle antibiootit mahdollista munintaelinten tulehdusta ajatellen. Kyllä se lääkäri sen kieltää, jos katsoo, ettei antibiooteille todella ole tarvetta.
meto66

Viesti Kirjoittaja meto66 »

HiltaHelikopteri kirjoitti: Kun on tuore vaiva ja jos on nuori kana, voisi vielä parantua antibioottikuurilla.

Kyllä se on just se "munan aihe", joka ei bakteeritulehduksen vuoksi onnistu kehittymään oikeaksi munaksi...
Siinä on Hiltan neuvo tuolta aiempaa. Peräpää on aivan normaali ja puhdas ollut meilläkin.
Yritäppä seurata tämän kanan munintaa, onko munan kuori sievä ja tasainen vaiko ryppyinen. Jos on epämuodostumia munan muodossa, veikkaisin niitä möykkyjä vielä siellä olevan ja tulehduksen olevan edelleen päällä.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Jeps! Minä yritän vastailla sitkeesti näihin sairaus/vaivakysymyksiin, vaikkei mulla mitään lääketieteellista koulutusta olekaan enkä ole onneksi omakohtaisesti kaikkiin vaivoihin kanoillani törmännytkään...Sitä vaan yrittää sepustaa sen minkä tietää siksi, että jos siitä olisi jollekin apua. Kun tietää omasta kokemuksesta, että mikä hätä eläimen hoitajalla voi olla. Ja toivoo, että joku viisaampi sattuisi huomaamaan kysymyksen! Joten siirrytäänpäs pohtimaan seuraavaa :smt002 :

Mimmillä on kinkkisempi ongelma: tuosta kukkomaisesta käytöksestä tulisi mieleen, että sillä olisi joku hormoonihäiriö. Tai sitten vaikka semmoinen synnynnäinen vika, ettei sen munasarjassa olisi kuin muutamia munasoluja...normaalisti niitä pitäisi olla jopa tuhansia. Ja vielä semmoinenkin olisi mahdollista, että sen munasarja ja munanjohdin sijaitsevat toisiinsa nähden virheellisesti siten, etteivät keltuaisrakkuloiksi kypsyneet munasolut irrottuaan pystyisi "tipahtamaan" munanjohtimeen, vaan menisivätkin sivuun=mahaonteloon. Tai munanjohdin olisi repeytynyt, jolloin valmistuva muna kulkisi väärään osoitteeseen.
Tjaa...mitenkä noita voisi tutkia? Muista en tiedä, mutta nuo viimeksi mainitut pitäisi ajan oloon näkyä/tuntua lihomisena/pullistumisena.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Valitettavasti Tiltu, kanojen sairaudet ovat aika tavalla huonosti nykylääkäreiden tuntemia, koska osa eläinlääkäreistä EI erikoistu tuotantoeläimiin..

Kanat ovat ja pysyvät tuotantoeläiminä ja niiden eri sairauksien käsittely koulutuksessa keskittyy kait lähinnä sellaisiin vakaviin tuotantoa alentaviin sairauksiin kuten salmonella, ja sitten niihin tauteihin jotka kuuluvat taudinvastustuksen piiriin. (itselle tää tuli selväksi vuohien kanssa, vain yksi hätäinen pienmärehtijäkurssi kuuluu perusopintoihin, ja jos sitten erikoistuu lemmikkeihin niin siinä ne oli eväät..)...Tietty aina jotkut lintutaudit ovat samankaltaisia oli sitten kyseessä papukaija tai strutsi.. mutta ei kaikki.

Esimerkiksi marek sisäelimissä ei anna oikein oireita, muuta kuin jotain epämääräistä, ja että kana lopulta kuolee tuohon kasvaimia aiheuttavaan kanaherppestautiin, jos kerran se on päässyt tautivaiheeseen (joskus virus ei aiheuta kanalle mitään tautia, ja se jää viruksen kantajaksi). Sitä on paha todeta elävästä kanasta ja siksi tuollainen muninan epämääräisyys ei esim marek-tartunnan kyseen ollen oikein selviä muuta kuin lopettamalla kanan ja katsomalla ne munantuotoselimet (lähettämällä tutkittavaksi eviraan) Ja sitähän ei nyt tässä tilanteessa kait oo tarkoitus tehdä.Eikös niin.

Mutta toi mahdollisuus on aina olemassa, muillakin kuin sinulla, koska marek on kait aika yleinen ja helposti tarttuva sairaus.

Tulipahan tämä nyt kirjoitettua, mikä piti jo kesällä laittaa.
Teppana

Viesti Kirjoittaja Teppana »

Sen verran puolustelen k.o eläinlääkäriä että hän ainakin ottaa kanat-kin tosissaan.(kuten hamsterit,hiiret,undulaatit...mitä potilasta hänelle on milloinkin viety.)Ei pitänyt ollenkaan kummalllisena antibiootti kuuria kukolle(ja vuohipukille),kun muutama vuosi sitten sellaista tarvittiin.On itse maalta kotoisin ja kasvanut eläinten,kanojenkin,ympäröimänä.
Kaikki tietotaito ei ole kirjasta opittua.Ja sellaisenkin kummallisuuden on tehnyt että jollei tiedä niin ottaa selvää.(Kyseessä oli kylläkin lapamatojen tartunta ihmisestä eläimeen :smt002 )Eikä todellakaan ole ensimmäisenä ehdottamassa kirvestä pikalääkityksenä.
Varmaankin jos kysyt pieneläin klinikalla kaupungissa työskentelevältä ell neuvoa kanan hoitoon,niin tuskin tietää.Puuhastelee todennäköisesti kaiket päivät kissojen ja koirien ylipaino ongelmien parissa.Itse olen tyytyväinen k.o ell työhön ja toimintatapaan,muista en tiedä. :smt003 :smt005
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Ei munkaan ollut tarkoitus arvostella ketään eläinlääkäriä tai k.o. , jos joku sitä epäili.. mulle tää tuttavalääkkäri vaan sanoi kun kysyin vuohista yhtä juttua että ei hän osaa neuvoa, kun ei oo ollut tuotantoeläinten kanssa tekemisissä kuin silloin joskus( lemmikkilääkärinä on). Meidän oma lääkäri varmaan tuntee myös linnut ;) Vuohet on hällekin vähän vieraampia, vaan lampaita on satavarmaan hoitanut ;) Taitaa olla vain muutama vuohipaikka ( lemmikki) meidän lisäksi , päivystysalueella.
Tiltu

Viesti Kirjoittaja Tiltu »

Kiitokset viesteistä. Mutta en nyt osaa muuta tehdä kuin uskoa ettei antibioottia tarvita koska kana ei ole sairas.. Tai näin se lääkäri kertoi. Ja minulla on kolme lemmikki kanaa vain omaksi iloksi. Piti vain selventää jos joku luulee että minulla on joku tuotanto kanala :grin:
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Heh , siitä se alkaa, mulla oli aluksi vain kaksi kanaa ja kukko.. vaan huonosti kävi.. on ne niin mukavia veijareita :smt002
Tiltu

Viesti Kirjoittaja Tiltu »

Taas tuli yksi kökkärä ja kana on edelleen ihan samanlainen.. ei ole kunto heikentynyt? :smt017
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Anteeksi - minä taas tästä aiheesta “inttämässä“, mutta kun olen omin silmin niitä kökkäreitä nähnyt enkä ole niille parempaakaan diagnoosia mistään löytänyt, niin väitän edelleen, että tulehdus siellä jyllää… :smt011

Katsopas, että olisiko näissä linkeissä mitään lisätietoa:

tästä

tai tästä

Vanhempia Muniksen keskusteluja, joissa aiheesta:

tämä

tämä

tämä
Tiltu

Viesti Kirjoittaja Tiltu »

Ompas tämä nyt mysteeri :smt005 Kanassa ei edelleenkään näy mitään sairauden merkkejä... täydellisen hyväkuntoinen ja ekasta kökkärästä on jo yli kuukausi...
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 598
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Meillä on sama juttu tuon vanhan Helmin kanssa, eli varmaan myös kk:si sitten teki kökkäröitä ja nyt kyllä on aika hiljaista ja heltta jotenkin lurpattaa. :smt009
Syö/juo jonkin verran ja on aika paljon omissa oloissaan, mutta liikkuu verkkasesti kumminkin.
Ei muni, ei tule myöskään kökkäreitä ei ole sulkasatoa eli olisiko vanha. Tulee keväällä 3vuotiaaksi ja on näitä IsaBrowneja :smt002
Kävin eläinlääkärillä (ei kana mukana) , koska hän tuntee ja tietää nämä minun kanat. Ei antanut antibiottia,vaan katsotaan nyt. Sanoi, jotta voi olla se munajohdintulehdus, mutta kun se edellinen kerta meni ohi, niin luotetaan että nytkin. Ei antanut siis mitään.
Taitaa olla Helmin munimiset loppu :smt010
mummo ja kanaset :biggrin:
Vastaa Viestiin