Maatiaiskana Jussilan kanta

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Talbot

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Talbot »

Minä viime kesän kuulaana aamuna noin kello kuusi mittasin; linnuntietä kahteen kilometriin vielä kuului meidän kukkojen kieunta. Toki oli pelkkää peltoa välissä. Aseta Fogo jalostustavoitteeksi että sopivalla itätuulella kukkojesi kiekuminen kuuluisi Janakkalan kirkonmäelle.
Zulia

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Zulia »

Siis tää ei voi olla totta, mä oon niin rakastunut tähän kantaan.. Vitsit kun olisi vaan vähänkin vanhempi, ja voisi jo itse kanat ostaa niin... :smt050
Arghh.. :smt021
Panda

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Panda »

Onko Jazzin kanat miten läheistä sukua Saralelen/minun kanoille?
Talbot

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Talbot »

Panda, jos se Saraleleltä saamasi kukko on sama pian parivuotias ruskea yksilö jonka Saralele sai Lautapihdiltä, niin se lienee myös Jazzin kaikkien jämijärveläisten isä. Alun perin kukko on siis lähtöisin Hopeapajulta Porista. Ja vielä, Pandalla taitaa olla nyt tätä sukua jo kolmessa polvessa? Ja jos Jazz haluaa Jussilan peruskantaa, niin lähetä yv, keskustellaan mitä mahdollisuuksia on olemassa.
saralele

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja saralele »

Sama kukko se on, ja kanoja on nyt pandalla kolmessa polvessa.
Panda

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Panda »

Jos ja kun joku haluaa Jämijärveläisistään eroon niin minulle saa tarjota. Oispahan koko sekasikiösakki samassa paikassa odottamassa tuomiota... :smt005
Nuuhqu

Re: tJussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Nuuhqu »

Terveisiä keväiseltä Pirkanmaalta!

Meidän mustanpuhuva siipisakki voi hyvin ja munii ahkerasti. Viime keväänä Talbotilta tulleesta 2+6-komppaniasta on jäljellä 2+5; yksi kana otti ja kuoli heinäkuussa. Meni ensin vähän vaisuksi eikä hengannut enää entiseen tahtiin muiden kanssa, näytti kyllä syövän ja juovan. Lopulta se vetäytyi nököttämään yhteen pesäkoppiin, josta pitempi puoliskoni sen parin päivän päästä hengettömänä löysi. Ruumiinavauksen sijaan löytäjä suoritti pikaisen tuhkauksen lämmityspannussa, joten kanavainaan tarkempi tarkastelu jäi välistä.

Nuorikkomme alkoivat munia loppukesästä ja pääsivätkin jo ihan hyvään vauhtiin, kunnes vetäytyivät syksyn pimetessä luovalle tauolle. Kanalassamme nimittäin vietettiin talvea vallan vanhanaikaiseen tyyliin; ilman lisävalaistusta. Etelään ja länteen antavat ikkunat antoivat sen verran valoa, että jonkin verran aktiivista aikaa kanamaisille touhuille jäi, mutta kovin aikaisin vetäydyttiin iltapäivästä orrelle iltasatuja jupisemaan. Sulkasatoakin harrastettiin; huolestuin ensin muutaman kanan joutuneen pahemman luokan kiusaamisen kohteeksi, kunnes päättelin ankean ulkomuodon olevan vähemmän dramaattista alkuperää. Alkuvuodesta alkoivat kaikki kanat näyttää taas enemmän kanoilta, kuin nuohoojan työvälineiltä.

Munimisen alku ajoittui kevätpuolella melkein tasan pääsiäiselle ja viideltä kanalta kerätään päivittäin keskimäärin 4-6 munaa. Keruuajankohta ei ole joka päivä hetkelleen sama, joten tarkkoja munimismääriä per vuorokausi ei ole. Varmaa on vain, ettei tällä mäellä taaskaan ole munasta puute... Hautomisintoa ei ole toistaiseksi osoittanut mikään yksilö. Kukot ovat tulleet koko ensimmäisen vuotensa hyvin toimeen keskenään. Alkuun ne olivat yksinkertaisesti "pikkukukko" ja "isokukko", kunnes pienempi sekoitti pakkaa kasvamalla isommaksi ja komeammaksi. Väriltään koko sakki on tasaisen mustaa, kukkojen sulat hohtavat valossa komeasti vihertävinä.
Fogo

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Fogo »

Suuremmalla ikää 3 viikkoa ja muutama päivä, pikku-tipusella 3 vuorokautta.
Kuva

Yksi kanavoileipä, kiitos!
Kuva
Jazz

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Jazz »

Ihana kanavoileipä! :smt016

Meikäläisen Jussilat muutti eteenpäin tallikanoiksi, ja meille muutti Ilmajokelaisia. Jazz kiittää ja kuittaa tämän ketjun.
Evot1957

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Evot1957 »

Minulla on Lepolalta hankittuja kanoja 8 kpl kukko kuoliviime vuonna,tytöt ovat kovasti orpoja olisiko jossain kukko joka haluaisi turvata jatkuvuuden?
Fogo

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Fogo »

Täällä olis vaikka kuinka paljon....
Panda

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Panda »

Tänään tuli säilyttäjäpaperit postissa. Minut on merkitty Jussilan kannan säilyttäjäksi ja lisään nyt tuota Saralelelta saamaani parvea (ja odotan lisätietoja MTT:lta...) Katotaan mitä tästä tulee... :smt005
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Onneksi olkoon, Panda :smt041 .
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Talbot

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Talbot »

Sitkeyttä nyt sitten vaan, Panda. Toivottavasti lisääminen tänä kesänä onnistuu. Mulla oli viime vuoden tammikuussa kukko, kolme kanaa ja hautomakone. Nyt tästä alusta versonutta kantaa on noin 60 yksilöä seitsemässä eri paikassa. Oleellista on, että saat kasaan ensi talvea varten 5-10 kanan ja 4-5 kukon porukan, ja poistat siitoksesta sen kantakukon. Siitä se lähtee.
Talbot

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Talbot »

Tätä viestiketjua on luettu jo yli 10000 kertaa. Wau. Pieni väliaikatilannekatsaus lienee siis paikallaan: Meille tuli Timo Lepolalta kukko ja viisi kanaa heinäkuussa 2011. Tästä alusta versonutta kantaa on laskujeni mukaan tällä hetkellä yhdeksässä eri paikassa yhteensä 22 kukkoa ja 51 kanaa= 73. Tähän lukuun eivät sisälly minun ylimääräiset kukot joita pidän geenivarastona ja naapurien äänimaisemarikastuttajina (yksi harrastaa myös pohkeitteni "hieromista") tasan laidunkauden loppuun saakka. Osa näistä 73:sta on toki tämänkesäisiä nuorikoita, mutta suurin osa kuitenkin jo vähintään 5 kk ikäisiä. Jos nämä kenellä jo on tätä kantaa, haluavat parviinsa täydennystä (eivätkä pysty/halua itse omiaan lisätä) ensi keväänä/kesällä, ottakaa nyt minuun yhteyttä. Aikataulutan jo ensi vuotta.
Vastaa Viestiin