Omatekoiseen rehuun öljyhamppua?

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kaztanja

Omatekoiseen rehuun öljyhamppua?

Viesti Kirjoittaja kaztanja »

Aikeissani on ruveta tekemään kanoilleni itse omaa rehua.
Naapurin viljelijältä olen saanut jo edullisesti kauraa, vehnää, ohraa ja rypsiä. Lisäksi haen naapurikunnasta härkäpapua ja hernettäkin on.
Härkäpavun myyjä tarjosi minulle sellaista kasvia kuin öljyhamppu. Soveltuu kuulemma erinomaisesti myös eläinrehuksi. Onko kellään kokemusta öljyhampun syöttämisestä kanoille?
Mietin että, jos lisäisin omaan kanarehuuni öljyhamppua, niin mitä pitäisi vähentää? Jotta, saa tilaa hampulle. Mietin ainakin tuon rypsin osuutta?
Öljyhamppu tuntuu olevan ainakin todellä hyvä rasvahappo ja vitamiinilähde, ei varmaan tarvisi lisävitamiinia tarjota.

Nyt suunnitellun rehun suhde on 30% kauraa, 30% ohraa, 20% vehnää ja loput 20% härkäpapua, hernettä ja rypsiä.
Kun, jostain saisi näiden aineiden "tarkat" ravintoarvot niin voisi paremmin miettiä?

http://hamppu.info/oljyhamppu.html
http://www.superfoodit.com/hamppu.html
kaztanja

Re: Omatekoiseen rehuun öljyhamppua?

Viesti Kirjoittaja kaztanja »

Tää nyt on vaan tällanen heitto ilman mitään tarkempaa tutkimista.
Ohran määrää laskettu 1% niin saatu 21% lopuille aineille, herne, rypsi härkäpapu ja öljyhamppu.
Syövät kuitenkin monenlaista leipää napaansa herkkuna jonkin verran.
Rypsiä vähensin reilu puolella, kun siinä on kuitenkin öljyä kuten hampussakin.
Eikä tuu sitten pelättyä "kalanmakua" muniin.
Joskus luin jostain, että tolla herneellä liikaa syötettynä olis joku haitta?? En muista mikä?.. siksi vähensin hernettä.

Suhteet:
kauraa 30%
ohraa 29%
vehnää 20%
rypsiä 3%
herne 5%
härkäpapu 7%
Öljyhamppu 6%
yhteensä 100%

Miltä suhteet kuulostaisi kokeneemman korvaan?
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Omatekoiseen rehuun öljyhamppua?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mun mielestä ihan ok. Mulla on hamppua, rypsiä ja pellavansiemeniä, eli kaikki aika rasvaisia, hyvin menee, eikä rypsi aiheuta meillä mitään kalanmakua muniin. Eikä kanatkaan ole läskejä.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
kaztanja

Re: Omatekoiseen rehuun öljyhamppua?

Viesti Kirjoittaja kaztanja »

Toi pellavan siemenkään ei kuulostaisi huonolta, mutta sitä ei varmaan kovin paljon kannata laittaa..
jottei pakki mee ihan sekaisin? Vai miten kanat tähän reagoi?
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Omatekoiseen rehuun öljyhamppua?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Pellavansiementä on tosi vaikea saada kokonaisena, mä kokeilisin ilman. Tuo sinun reseptisi on hyvä ja kotimainen :smt023
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
kaztanja

Re: Omatekoiseen rehuun öljyhamppua?

Viesti Kirjoittaja kaztanja »

Hiukan muutin reseptiä, kun luin juttua, että härkäpapua ei saisi syöttää paljon yli 5% /annos kanoille.
Siinä on jotain happoa tai muuta haitta-ainetta, mikä ei sovi linnuille suurissa määrin? Joku jopa oli väittänyt kanojen kuolevan härkäpapuun.
Tietääkö kukaan tarkemmin?
Meillä kuitenkin nämä tulevat popsimaan härkäpapua. Kanat on popsineet sitä hyvällä ruokahalulla kautta aikojen.
Mutta sen verran vakavasti otin väittämän, että päätin laskea tuon härkäpavun osuuden tuohon 5%:iin.

Joten listasta tuli tällainen:

Kaura 12kg=30%
Ohra 12kg=30%
Vehnä 8kg=20%
Rypsi 2kg=5%
Herne 2kg=5%
Härkäpapu 2kg=5%
Öljyhamppu 2kg=5%
Yhteensä 40kg=100%

Siinä mein tehosekoituin piti mekkalaa vähän aikaa, kun annoin pavuille ja herneille kyytiä sillä sen silppuriterällä. Hyvin kuitenkin meni palasiksi.
Nyt täytyy vielä mennä viljat pilppuu naapuriin, kun heillä on jokin härväin, millä se onnistuis. (Toivottavasti)
Sit pääsee kanaset koemaistaa puppuaan. :)

Kuinkahan tällaista ohjetta pitäisi muuttaa, jotta siitä saisi tipuille sopivaa ja mitähän siihen tulis vielä lisätä?
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Omatekoiseen rehuun öljyhamppua?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Tiput voivat periaatteessa syödä samaa ruokaa kuin muniva kana. Jos vertaa tipurehua ja munitusrehua sisältö on kutakuinkin samaa. Munitusrehussa on kalkkia miikä ei ole tipuille hyväksi mutta sitähän kotirehussa ei ole.. Mulla oli pitkään valkuaisena herne ja kefiiri. Se toimi hyvin sekin.
Tuossa reseptissä on nyt ehkä liian vähän proteiinia. En jaksa laskea mutta periaatteessa proteiinipitoista rehua pitäisi olla noin 25 - 30 %. Antamalla esim piimää, lihaa, kalaa muutaman kerran viikossa saat sen korjattua. Tai lisäät hamppua ja hernettä. Sanotaan että herne saattaa aiheuttaa kannibalismia mutta en mä ole huomannut. Jossain luin artikkelin että jopa 30% proteiinista voisi tulla herneestä.



Meinasitko viljat litistää? Kanoille on parempi syöttää viljat kokonaisena. Tipuille toki pitää pieniä. Mutta aika nuorina ne jo syö koko viljaa. Kupulle koko vilja on hyväksi ja sehän on sisäänrakennettu mylly.
Jos oikein haluat hifistellä voit laskea että rehun proteiini on 15 - 19 % ja metioniinia 2,5 mg/ rehukilo :smt004
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
kaztanja

Re: Omatekoiseen rehuun öljyhamppua?

Viesti Kirjoittaja kaztanja »

Juu tarkotus tän lisäksi antaa lihaa tai kalaa viikottain. Ruoan tähteitä saavat myös. :smt001
Taidan kuitenkin hiukan lisätä tähän tuota hernettä. :smt017
Mulle vaan on tullut sellainen mielikuva, että tuo vilja pitäs jostain syystä litistää?
Olen miettinyt itsekin, että eikö se vilja voi mennä niille ihan tollasenaan.
Kun kauraakin vetävät sellasenaan nytkin.

Tipuille tuo seos siis kävisi, jos niille nuo viljat litistäisi?
Pienelle määrälle tipuja tuota nyt tekisi alkuun helposti kaupankin puurohiutaleista.
Ei tarvis miettiä litistämistä. Lidlistä ainakin saa puurohiutaleita edullisesti.
Toki tuo koko jyvä tilalta ostettuna tulee paljon halvemmaksi.

Musta ei taida olee hifistelemään, kun en ymmärrä tuommosista mittää! :smt005
En ees tiiä mitä on metioniini ja mihin sitä tarvitaan?
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Omatekoiseen rehuun öljyhamppua?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Metioniiniä tarvitaan munintaan. Laitatko rypsin automaattiin? Mä olen antanut puurossa kun se on niin pientä. Paljon helpompaa olisi laittaa automaattiin, tuntuu vaan että se valuu kaikki pohjalle. Kivointa olisi jos olisi kaikelle eri automaatit ja saisivat itse napsia mitä haluavat, mutta niitä automaatteja pitäisi sitten olla melkoisen pitkä rivi :smt005
Tipuille tuo käy ja meilläkin mennään hiutaleilla. Kolmiviikkoisina vetävät jo hyvin kokoviljaa. Konehaudotut syövät rehua mutta kanan alla haudotut ovat ilman. Kasvussa ei eroa.
Ei tarvitse miettiä litistämistä. Kokojyvä on terveellisempää kaikin puolin.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
KanatON

Re: Omatekoiseen rehuun öljyhamppua?

Viesti Kirjoittaja KanatON »

Kun rehun sekoittelee itse, tietää mitä siinä on ja kotimaisuusasteeseen voi vaikuttaa. Mutta entä hinta? Oletko laskenut tuleeko omatekemä edullisemmaksi kuin esim. Lassilan rehut? Olisin itsekin kiinnostunut omia sekoituksia tekemään, mutta ajanpuute vaivaa... :smt012
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Omatekoiseen rehuun öljyhamppua?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Ei hajuakaan mitä lassilan rehu maksaa. Hamppu on kallista mutta sitähän ei ole pakko käyttää. Halvin ratkaisu mulla on ollut se herne- hera - piimä proteiinisekoitus, koska piimää ja heraa on omasta takaa. Nyt kun noita kanoja vaan on aika paljon alkaa puuron keitto olla aika työlästä ja siksi hamppu on hyvä kun sen voi laittaa automaattiin. Tosin piimän voisi varmaan vaan juottaa piimänä :smt017 . Viljathan ovat kuitenkin halpoja, ne proteiinit maksaa.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Vastaa Viestiin