Ruokinta on rakettitiedettä?

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Talbot

Ruokinta on rakettitiedettä?

Viesti Kirjoittaja Talbot »

Vähän pilke silmäkulmassa avaan uuden topicin kun tuo säilytysohjelmasta eroamiskeskustelu rönsysi täysin ruokintapuolelle. Olin viikonlopun ulkomailla ja kun eilen illalla luin sittemmin suljetulle keskustelualueelle viikonloppuna kertyneet viestit, alkoivat mulla silmät pyöriä päässä. Olen aina luullut, ettei kanojen (eikä koirien) ruokinta ole millintarkkaa rakettitiedettä, ei ainakaan harrastekanaloissa ja tavan kenneleissä. Ilmeisesti olen kuitenkin väärässä, ja tarve keskustelun jatkumiselle on ilmiselvästi olemassa. Joo, yritän olla sarkastinen; minun tietoni kanojeni ravinnon herneprosenteista, tattari- ja hirssipitoisuuksista ja monista muista mangaaneista ja koliikeista eli hienouksista ovat ilmiselvästi perin vajavaiset. Eiköhän tulossa olevaan uuteen eläinsuojelulakiin saatane kurssivelvoite kanojen pitäjälle, ilman todistusta kuuden opintoviikon kananruokintakurssin hyväksytystä läpäisemisestä ei jatkossa saane siipikarjaa pitää! Entisillä maatalousoppilaitoksilla on kova tarve keksiä uutta opettamista että saavat valtionosuutensa. Hyvä kananpito-kurssit työn alle, ja pikku hiljaa pakollisiksi - siihenhän tämä menee. Pitää sertifioida ja auditoida, että saadaan maailma valmiiksi ennen vedenpaisumusta.
Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Re: Ruokinta on rakettitiedettä?

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Ymmärsin huumorisi; olen tuolla Eestin puolella tutustunut moniin harraste/kotitalouskanaloihin, myyvät munia toreilla. Uskomatonta ehkä mutta totta, homma on aivan vapaata, kuin esim kalanmyynti. Ei mitään byrokratiaa.
Ravitsemus on kaikkea kotitalouden ylijäämää; ruuantähteitä, viljan lajittelujätettä, kalojen keitettyä perkuujätettä,...ets. Munia myyjien mielestä tulee hyvin ja heidän lausuntojensa mukaan on sulaa hulluutta ostaa teollista rehua. Sinne hukkuisivat myyntikatteet.
Olisikohan tässä jotain ideaa meidän harraste/kotitalouskanaloille?
rilla

Re: Ruokinta on rakettitiedettä?

Viesti Kirjoittaja rilla »

Myös samaa mieltä.
Tuntuu aivan hölmöltä, et ruokinnasta ja muistakin kanajutuista väännetään väkisin niin vaikeita.
Meillä aikoinaan kanat kuljeskeli navetasssa ja jotain niille aina annettiin. Haudutettu ohrajauho oli aivan ykköstä. Joskus äite jopa antoi kuppiin vähän lypsylämmintä maitoa.

Kananmunia meillä syötiin silloinkin.Mutta kaikesta voi tehdä hankalaakin. Rehut on ihan mainioita ja kyllä äitekin joskus sanoi kun mua kauppaan käski,et osta kilo munitusrehua.
Kauppias sitte punnitsi sitä pussiin. Mut ei sitä aina ollu. :smt006
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Ruokinta on rakettitiedettä?

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Samaa mieltä täälläkin. Uskon että tällaisella keski-ikäisellä (siis nykytyyliin sanottuna) ihmisellä on jo sen verran kokemusta elämästä ja eläimistä, että kanaset tulee hoidettua ihan mallikkaasti laskematta kaiken maailman prosentteja. Annan mitä on, peruskaurasekoituksen lisäksi, nyt on pari päivää karja syönyt kinkkukiusausta (ravintolasta, suolatonta) ja punajuuria. Aina kun käyn kellarissa niin tuon sieltä mitä milloinkin. Rahkaa, piimää ja jugurttia kannan kyläkaupasta selkä vääränä. Jos ei kanat tykkää jostain, ei ne sitä syö.
Kohta varmaan on ell oven takana tulossa syynäämään kanalaaani. Täytyy käväistä kuistilla :smt025 .
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Ruokinta on rakettitiedettä?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Ruokinta ei ole rakettitiedettä eikä mitään tarvitse laskea grammoilleen mutta jonkinlaiset perustiedot kanan ravinnon tarpeesta olisi kyllä hyvä olla. Varsinkin maatiainen on helppo ruokittava, mutta nuo hyvään munintaan jalostetut rodut eivät kyllä meillä muni kovin hyvin maatiaisten eväillä vaan saavat vahvempaa ruokaa. Jos kanat ovat terveitä ja hyvässä lihassa ja munivat omistajansa mielestä riittävästi ja tiput kasvavat ja kehittyvät hyvin kaikkihan on ok. Minusta vaan on mielenkiintoista lukea ja keskustella ruokinnasta koska hyvän ruokinnan voi toteuttaa monella tavalla. Itse kokeilen uusia sekoituksia/ siemeniä mielelläni ja vertailen sekä hintaa että vaikutusta kasvuun ja munintaan. Sitten on hyvä muistaa että väärin koostetulla ruoalla saa kyllä ongelmia aikaiseksi joista pienin ehkä on se huono muninta. Lisäksi ruokintaan vaikuttaa myös muut arvot, esim itse haluan syöttää kanoilleni kotimaista, mahdollisimman lähellä tuotettua ruokaa, ei gmo kasveja ja kaikkiea mitä jää omasta taloudesta esim juustonvalmistuksesta jäävää heraa.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Fogo

Re: Ruokinta on rakettitiedettä?

Viesti Kirjoittaja Fogo »

Itse koen hankalaksi nämä rehusäkkien suuret koot. Jep, ymmärrän, että suuret säkit tulevat edullisemmiksi hankkia jne... mutta tällaisella 3 kanaa + kukko harrastajalla se 40 kg kestää kuukauden jos toisenkin... ja siinä vaiheessa paukkuu jo parasta ennen -päiväyksetkin vastaan. Olisi niin paljon hempompaa, kun saisi ostaa esim. 5 kg poikasrehua, 5 kg kasvatusrehua, 5 kg munitusrehua jne jne... Eli juuri sen määrän kun kulloinkin tarvitsee. Nyt ostan 40 kg poikasrehua, jota syötän sen 0-6 viikkoa - menekki tuskin on sitä 40 kg... mitä tälle lopulle tekee, kun tulee taas parasta ennen - päiväykset vastaan? Tuskin se säilyy seuraavaan vuoteen? On totta, että kananrehun antaminen on vaivatonta, kun siinä on kaikki tarpeellinen laskettu oikeassa suhteessa.

Meillä teen hirssi-tattari-liha/kala -puuroa koirille ja kyllä sitä aina kulkeutuu myös Tipulaan kanoillekin - tykkäävät siitä kun "hullu puurosta".
Samoin kaikki ruokien ja salaattien loput kulkeutuu myös kummasti tuonne Tipulan suuntaan :D Tipulassa on tarjolla toki tätä valmista rehuakin, mutta kyllä ne saavat paljon muutakin ruuaksi. Ihanne tietenkin (minulle) olisi, kun voisin jättää kaiken teollisen ruuan pois ja siirtyä vain ihan "kotiruokiin".
malla

Re: Ruokinta on rakettitiedettä?

Viesti Kirjoittaja malla »

Maattari kirjoitti:Lisäksi ruokintaan vaikuttaa myös muut arvot, esim itse haluan syöttää kanoilleni kotimaista, mahdollisimman lähellä tuotettua ruokaa, ei gmo kasveja ja kaikkiea mitä jää omasta taloudesta esim juustonvalmistuksesta jäävää heraa.
Tärkeä pointti :smt023 .

Toki ruoka jos mikä on nykyään liiaksikin yhtä hifistelyä, ihmekös tuo jos sama meininki ulottuu eläinten ruokintaan. Ruoka ei ole (enää) vain ravintoa hengenpitimiksi, vaan elämäntavan, uskomusten ja ties minkä ilmausta. Tapa erottautua. Ai niin, olenhan valikoiva itsekin, kasvissyöjä neljättäkymmentä vuotta :smt005 .
annemari

Re: Ruokinta on rakettitiedettä?

Viesti Kirjoittaja annemari »

Parasta ennen pvm säkissä on vitamiinien säilyvyyden kannalta oleellinen, ei juuri muuten. Oikein säilytettynä (viileäsä ja kuviassa, valolta suojattuna) tuskin muita haittavaikutuksia tulee.

Syötä vaan niitä "vanhaksi menneitä" rehuja, mutta nakkaa silloin tällöin jotain vitamiinivalmistetta sekaan. Toinen vaihtoehto on kysellä lähistöltä kimppasäkin ostjia, jos löytyisi joku toinenkin, jolla on väemmän kanoja.
Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Re: Ruokinta on rakettitiedettä?

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Minä nyt en tiedä muista kanoista kun meidän Alhoista; ne kyllä tietävät minuakin paremmin, mikä on hyväksi ja mikä kelpaa.
Vitamiinivalmisteiden osalta sanoisin, aivan sama kuin ihmisilläkin, monipuolinen ravinto, vitamiineja riittää. Omalta kohdaltani en muista kuin kalanmaksaöljyn, mitä piti ottaa, neuvolan määräyksestä; karmean makuista, sitten jekovit, jokin suklaan tapainen vitamiinituote, kuin karamellia. Tämä viisikymmentäluvulta.
Vitamiinien annostelussa voidaan mennä hyvästä tarkoituksesta huolimatta myöskin "suohon", ellei taito ja tieto riitä määriin; yleensä edellyttää jonkinmoista tietoutta, muutakin kuin mutua.
Kyyhkyjä kun kasvatan, pik-potit ovat osoittautuneet kanoillekkin suosikiksi; vitamiineja ja mineraaleja ja siinä ohessa kupukiviä. Annostelevat itse, toisinkuin jos sekoitetaan juomaveteen tuotetta jos toistakin; kananhan pitää juoda päivittäin.
EppuHeppu

Re: Ruokinta on rakettitiedettä?

Viesti Kirjoittaja EppuHeppu »

Jos on pieni porukka syömässä, niin riittää että syövät poikasrehua ja sitten puolen vuoden huitteilla kun alkavat munimaan niin munitusrehua. Ja jäljellä olevista määristä riippuen voi poikasrehua syöttää aikuisillekkin, ei ne siihen kuole. Kanat elää ja munii ihan normaalilla kotiruoalla/ ruoan tähteillä+ viljalla( lisänä kalkki, sora ja vesi). Jollei rehua halua, pysty, ole mahdollista ostaa.
Olen Kallen kanssa samoilla linjoilla että yksinkertainen on parempi. :smt045
Kanat ovat kuitenkin sen verran fiksuja että kesällä irti ollessaankin syövät mitä tarvitsevat. Sorakuoppaa käyvät kuopsuttamassa ja soraa syömässä, kasvimaalta käyvät matoja noukkimassa, metsänreunasta mustikoita jne. KUIVISTA ja murskatuista kananmunan kuorista saa hyötykäyttöön kanoille ostokalkin korviketta.
Myös kimppaostot voisi tulla kyseeseen kuten joku ehdotti jos haluaa rehulla kasvattaa, ostaa vitamiinit, kivennäisaineet, loishäädöt jne :smt002
Fogo

Re: Ruokinta on rakettitiedettä?

Viesti Kirjoittaja Fogo »

Agrimarketin rehutarjontaa jos katsoo niin siellä on toistakymmentä eri rehua tarkoitettu ihan vastakuoriutuneista yli 75 viikon ikäisille. Minulla ei ainakaan ole tiloja säilyttää eri-ikäisille kanoille näitä eri rehusäkkejä. Vaikka yritän itse päästä eroon tästä teollisesta rehusta, niin ymmärrän kyllä niitäkin, jotka valmista rehua käyttävät. Sen kun kaataa säkistä ruokinta-automaattiin, niin mikä voisi olla helpompaa? Muistan joskus muinoin ollen mainoksen: vain vettä ja Vileda - muuta ei siivouksessa tarvita. Valmiin rehun käytössä se olisi hyvä slogani myös: vain vettä ja rehua - muuta ei kanan ruokintaan tarvia?
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Ruokinta on rakettitiedettä?

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Teollisilla rehuilla on helppo ruokkia varsinkin talvella,saavat niistä vitamiinit.Mutta kesällä on asia toisin.Jos kanat saavat juoksennella vapaana,käydä kasvimaalla,tunkion laitalla,penkoa tuhkasankkoa ja lisänä kotiruokaa,munissa on selvä ero.Jos koolla ei ole väliä mutta maku on erinomainen.
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Ruokinta on rakettitiedettä?

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Joo todella ruokinta on enemmän tiedettä kuin taidetta, jopa rakettitiedettä, kuten olen maininnut siitä muutamia esimerkkejä tuolla OHI AIHEEN-osiossa SISÄSIITTOISUUS!!! Samaisessa kirjassa, jonka olen maininnut KAURAA TURUN LÄHISTÖLLÄ? KANA KASVISSYÖJÄ? -osiossa on tutkija Cheng raportoinut vuodelta 1963, avanneensa yhdeksän sinikorvafasaanin vatsalaukun (luonnonlintuja, ei tarhalintuja!) ja kaikissa oli yli 80 prosenttia kasvinosia ja vain 20 prosenttia hyönteisiä ja niiden toukkia. Harmi että tutkimus ei kerro tarkkaa vuoden-aikaa milloin linnut tutkittu, sillä voihan olla että kyseisen lajin ravinto on vain tiettyyn aikaan vuodesta noin! No -90-luvulla oli useammalla tarhalla ympäri suomea sinikorvafasaaneja ja olikohan kahdella, vai kolmella tarhalla hyvinkin kasvispitoinen ruokavalio; kaaleista, lantuista, vihanneksista ja hedelmistä, myös kasvien siemenet, silmut, lehdet ym. ja vain pienehkö osa hyönteissyöjien voimaruokaa! No näillä tarhoilla oli kyllä poikasia, mutta tarhurit silloin miettivät jotain vielä ruokavaliosta puuttuneen :smt017 parempien tulosten aikaansaamiseksi. Siis nuokin prosenttiluvut vain suuntaa antavia, ja onhan vielä yksi hyvä esimerkki kalkkunasta! Luonnonvarainen villikalkkuna painaa vasta 4-vuotisena noin 9-11 kg:a, kun vastaavasti kesy tarhalintu voidaan rehuilla saada 15-23 viikkoisena painamaan jo 11 kg. Siis huima ero ja ravinnolla taas iso merkitys!!! Siis enemmän tiedettä, kuin taidetta :smt035 .
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Ruokinta on rakettitiedettä?

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Samaa mieltä haahkaherran kanssa,ruokinta on tiedettä.Luonnonvaraisilla linnuilla kuten teerillä on pidetty ruokintaautomaatteja talvella kauraa saatavana.Siitä on seurannut,teerikanat on ruenneet munimaan keväällä aikaisemmin ja kylminä keväinä on munat tuhoutuneet.Luonto hoitaa paremmin.
Kiyry87

Re: Ruokinta on rakettitiedettä?

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Mun mielestä ruokinta ei ole mitään kauhean vaikeaa tiedettä. Näin maalaisjärjellä ajatellen.
Kauraa, hieman ohraa ja vehnää pikkuisen herkuksi, soraa, kalkkia, puhdasta vettä, kotiruokien jämät ja kerran päivässä kunnon annos kerralla puolitiivistettä
niin ainakaan omissa kanoissa ei ole näkynyt huonoja merkkejä. Muninta on tasaista, höyhenet hyvän näköiset, reippaita ja liikkuvaisia. Virtaa riittää touhuta koko päivän.
Lisäksi tuore herkkuja meillä tarjolla eli kaalia, porkkanaa, salaattia jne. nameja.

Harmittelen vain tuota puolitiivisteen ilkeää tapaa murskaantua jauheeksi. Mä laitan siitä kaurapuuron silloin tällöin. Viherjauheella, pellavan siemenillä ja raastetulla porkkanalla
terästettynä. Oletteko huomanneet että kesällä puolitiivistettä menee huomattavasti vähemmän? Meilläkin vaikka kanat on aitauksessa. Sinne mie kannan niito vihreää päivittäin.
Vastaa Viestiin