Antwerpen

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

kukko

Antwerpen

Viesti Kirjoittaja kukko »

Haluaisin tietää tästä rodusta tuotanto ja haudonta ominaisuudet kuviakin olisi kiva pistää
petskin

Re: Antwerpen

Viesti Kirjoittaja petskin »

petskin

Kuinka monella antwerpenin partakanoja?

Viesti Kirjoittaja petskin »

Hurahdin rotuun kun kaverini otti pari antwerpenilaista ja nyt tahtoisinkin tietää tästä rodusta vähän enemmän. (Olisi nimittäin kiva hankkia
antwerpenilaiskukko ja risteyttää sitä kääpiö hamburgereihini :-" ) Minkä lainen kylmyyden kestävyys antwerpeneilla on? Kestävätkö
paremmin kylmyyttä kuin esim. Chabot? Minkä laisia munijoita ovat? Ovatko tavallista lyhyt/pitkä ikäisempiä? Minkä laisia ovat luonteeltaan?
Kaverini lintu on tosi kesy, mutta kukoilla on kuulemma iso ego :smt017 . Onko hautomaviettiä? Jostain luin että eivät ole kovin innokkaita hautojia.
Ja lopuksi, kuinka monella on antwerpeneja, olen saanut sen käsityksen että on vielä aika harvinainen rotu Suomessa? Ja mitä värejä on suomessa?
Tähän mennessä olen nähnyt vain mustia Antwerpeneita. (Olisinhan minä tietysti voinut kysyä näitä asioita kaveriltanikin :smt017 , mutta
käyhän se näinkin :oops: ) Onko se muuten Antwerpenilainen vai Antwerperilainen :smt017 ? (Minun loistavalla nimi muistillani olen muistanut
nimestä oikein vain ensimmäiset tavut ja nimi onkin Antwerpurilainen :smt005 )
Ulla

Re: Kuinka monella antwerpenin partakanoja?

Viesti Kirjoittaja Ulla »

Mulla on antwerpeniläisiä. Väreinä on musta kultakaulainen, kokomusta, valkoinen ja ruskean eri sävyisiä. Kukot ovat kaikki terhakoita ja äkäisiä väriin katsomatta. Kanalaan mentäessä kukot alkavat heti kiekumaan ja pörhistelemään. Toiset hyppivät saapasta vasten ja toiset ponnahtavat orrelta suoraan päähän vieden pipon mennessään :smt003 . Onneksi eivät ole isompia kooltaan, siinä ottelussahan ihminen jäisi jo toiseksi :smt005 .
Voi sanoa, että ovat muussa suhteessa kuin chabot. Kanalan lömpötila sama kuin muillakin kääpiöillä ja joillakin kanoilla on hyvä hautomisvietti ja toisilla ei ollenkaan.
Minusta ruskeat kanat ovat todella söpöjä pienine kokoineen ja erivärisine pikkupartoineen. Mulla on yksi todella ihana ruskea kana, joka katsoo mua silmiin omilla pyöreillä, ruskeilla silmillään :smt054 ja aina sillä on paljon juteltavaa päivän asioista.
Nuki

Re: Kuinka monella antwerpenin partakanoja?

Viesti Kirjoittaja Nuki »

En tiedä tarkoititko meidän Dafia ja Tomaattia :smt003 Tomaatti-paran menehdyttyä luin yhdestä englantilaisesta kanakirjasta, että näillä on taipumusta marekiin:( Muuta huonoa niissä ei sitten olekaan :smt003
Ulla, tuleeko sulla jossain vaiheessa myyntiin antsuja? Mäkin himoitsisin sellaista ruskeaa...
Onpa todella pippurisia noi kukot! :shock: Hain omat kanani Ninnulta ja siellä näkemäni kukot kyllä pörhenteli ja kiekui, mutteivät sentään päälle tulleet. Vaikea kyllä ottaa todestakaan niin minikokoisten lintujen ärhentelyä.
Ulla

Re: Kuinka monella antwerpenin partakanoja?

Viesti Kirjoittaja Ulla »

Nuki: Mulla alkoi pari päivää sitten tämä silmiin tuijottava ja jutteleva ruskea ihanuus hautomaan :smt050 . Katsotaan tuleeko näin pimeinpänä aikana mitään alta. Jos tulee, niin ylimääräisiä voisi joku olla.
Nuki

Re: Kuinka monella antwerpenin partakanoja?

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Oiiiii, jos se ihana luonnekin periytyisi... :smt054 Ilmoittele sit kuinka kävi, ehdottomasti ostaisin mielelläni kanan tai pari. Ja ehkä semmoisen pienen, hurjan kukon...
EppuHeppu

Re: Kuinka monella antwerpenin partakanoja?

Viesti Kirjoittaja EppuHeppu »

Meillä on antwerpenin kukko, koko musta. Jos vaan joutilaita kanoja olisi Ullalla tai jollain myydä niin olen kyllä kiinnostunut :smt045
onnikas

Re: Antwerpen

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Haluaako joku suomentaa?

Origin : The Antwerp bearded bantam descends from bearded bantams that were common in the Netherlands centuries ago and were pictured by many painters. When the selection of this breed started is unknown but in 1858 Ch. Jacques specifically mentioned it as ‘Race naine coucou dite d’Anvers’. At the end of the nineteenth century the interest in the Antwerp bantam increased. It didn’t take long before the Antwerp became a familiar sight on every major poultry show in Belgium. In 1904 an ‘Antwerp bantam club’ was founded in Brussels and the board members were all high-society figures. The success of this club was enormous. It had over 450 members and meetings were held almost weekly. In 1910 almost 9300 Antwerp bantams were registered of which 3000 were entered in the clubs studbooks. The First World War ended the glorious times for the Antwerp but it knew to survive the war. Even during the war a second club was founded, this time in the city of Antwerp. The spectacular numbers of exhibited birds like before the War were never seen again but the Antwerp bantam slowly but surely began to make it’s way in the rest of the world.

Characteristics : The Antwerp bantam is very well suited for keeping in small pens. It is a very active breed but easily becomes very tame. The hens lay small white eggs and sit on them. The chicks usually grow up without any problems.

Appearance : The Antwerp is a gracious and refined small bantam with a striking asymmetrical body shape. This means that, seen in profile, the front of the body is much heavier than the back. The breast is very large, carried rather high and forward, which gives this bantam a very alert and proud expression. A very well developed trilobed beard is the most striking feature of the Antwerp bearded bantam. The hackle is also very much developed. The comb is a very fine rosecomb which is low and follows the line of the skull. The tail is almost carried vertically in the roosters and is rather poorly developed.

Varieties : This breed is recognized in a large number of varieties and regularly new ones are presented. The most typical is without any doubt the quail even though the original variety was the cuckoo. The other recognized varieties are : white, blue, black, blue laced, lavender, buff, red, blue quail, silver quail, blue silver quail, millefleur, porcelaine, ochre-white porcelaine, black mottled, blue mottled, lavender mottled, black-red, silver duckwing, pile, columbian, columbian blue, buff columbian, buff columbian blue. In other European countries there are also birchen, lemon porcelaine, lavender silver quail, blue-red and silver laced Antwerp bantams.

State : Most popular Belgian breed which is spread worldwide and with breeders associations on almost every continent. The highest quality birds are found in Belgium, Germany and Holland.

http://users.telenet.be/jaak.rousseau/e ... dkriel.htm
onnikas

Re: Antwerpen

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Tein tällaisen lyhyen ja nysän suomennoksen oman pihan kanaesittelyyn:

ANTWERPENIN PARTAKANA
Antwerpenin partakana on ollut tunnettu jo vuosisatoja sitten Alankomaissa ja Belgiassa. Monet taidemaalarit ovat kuvanneet niitä töihinsä. Vuonna 1904 perustettiin "Antwerp bantam club", eli antwerpenin partakanayhdistys Brysselissä. Siitä tuli suosittu yhdistys ja kanat yleistyivät alueella. Ensimmäisen maailmansodan aikaan kanarotu koki kolauksen, mutta kanoja säilyi sodan yli ja löysi tiensä myös muualle maailmaan.

Antwerpenin partakanaa voi pitää melko pienissä aitauksissa, koska kääpiönä se kuuluu maailman pienimpiin kanarotuihin. Sen saa kesytettyä melko helposti ja se lisääntyy hyvin. Kana munii pieniä valkoisia munia ja hautoo niitä myös. Tiput kasvavat yleensä ilman ongelmia.

Rodulle on tyypillistä että rakenne on etupainotteinen. Niillä on nokan alla muhkea parta, rinta on melko suuri verrattuna takapäähän ja ne kulkevat melko pystyssä asennossa. Tämä saa rodun näyttämään ylväältä. Rodusta on runsaasti erilaisia värimuunnoksia.
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Antwerpen

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Hirveän vaikea on nykysin löytää näitä antsuja, minulla on mustia ja mottled värisiä antwerpeneitä, mutta haluaisin porukkaan muutakin väriä. Ei vaan löyvy ei... :smt017
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Antwerpenit

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Olen tässä koittanut metsästää muita antsujen omistajia, mutta aika vähäiseltä määrältä vaikuttaa. FB:n puolella teinkin rodulle oman ryhmän ja mukavasti muita harrastajia löytyikin, mutta siltikin hyvin vähäinen määrä. Varsinkin muun väristen kuin mustien omistajia on ollut hankala löytää. :smt003
Harmittaa ihan kun näin mukava rotu on niin vähiin käynyt, ja sisäsiittoisuushan näitä taatusti vaivaa melko lailla.
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Antwerpenin partakanoista taas huhuilen!

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Huhuilen jälleen kerran että löytyisikö täältä aktiivisempia antsujen omistajia? Tuntuuvat kaikki hävinneen kuin tuhka tuuleen. Olen tässä koittanut puoltoista vuotta ettiä omaan parveeni uusia värejä, kun itselläni on jäljellä vain mustaa/mustan sekaväriä, ainut mottled värinen upea kukko kuoli saadessaan jonkin sortin shokin toisen kukon kanssa tapellessaan. :smt010

Tarvitsisin parveeni siis väreissä harmaa, valkoinen, ruskean ja lemon tyyliset väriset.
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Nuki

Re: Antwerpen

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Mulla on antsupari ja saivat kolme tipuakin. Valitettavasti noita ei oikeen voi pitää puhdasrotuisina koska mulla on kaikki linnut sekaisin. Tiput oletettavasti on puhtaita, ulkomuoto viittaa siihen, ja partatyypit ovat hyvin tiivis pari. Ei pikkiriikkistä Dafia oikeen muut kukot halunneet polkea ennen omaa sulhoakaan.
Yksi musta kukkonuorikko sai marekin ja lopetettiin äskettäin, mutta elossa on yhä musta kana ja valkea kukko muutamalla mustalla höyhenellä.
Dafi eli äiti on musta ja isä on sellainen aapiskukko, kirjava. Ovat erisukuisia.
Mitään varsinaista hyötyähän tästä ei sulle ole, mutta ton valkean kukon voisin antaa uuteen kotiin ilomielin.
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Antwerpen

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Valkea kukko ois tervetullut kyllä, tosin vähän taitaa meillä kyllä tätä välimatkaa olla, minä oon kainuusta. :smt009
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Vastaa Viestiin