Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Lukittu
hernande9

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja hernande9 »

BÖÖ !!!!!!!!!!!!
Viimeksi muokannut hernande9, 03 Tammi 2013, 15:43. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Rotukana

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Rotukana »

Miksihän ei ole tullut etes uutta tiedotetta mtt sivustolle maatiaiskanoista viimeinen tiedote oli 2011 ja nyt ei päässy koko sivustolle! Kauheita sääntöjä kö ne sielä nyt tekevät vain. Eikä mitään mielenkiintoisia taulukoita ja muita jänniä tukimuksia. :smt017 No onneksi en ole liittynyt säilytys ohjelmaan vielä!
Avatar
pippuri_82
tipu
Viestit: 27
Liittynyt: 04 Touko 2010, 12:22
Paikkakunta: Kuusjoki
Viesti:

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja pippuri_82 »

hernande9 kirjoitti:Jos jollain osastolla annan kanan hautoa niin sitten kuoriutumisen jälkeen on minun hävitettävä kukko ja hänen 2 kanaansa (kanat liian läheistä sukua 2:lle muulle kukolle) sillä en voi antaa pienten tipujen olla muiden aikuisten kanojen kanssa samalla osastolla sillä tiput ovat muutamassa päivässä kaikki kuolleita. Stressi aikuisten kanojen taholta sairastuttaa pienet tiput hyvin nopeasti Marekin tautiin ja onpa minulla sekin tapahtunut kun tipujen (6 kpl) äiti oli syömässä niin toinen kana kuopi tipujen (olivat nurkassa) päälle pehkua noin 10 cm ja kun menin kanalaan niin ihmettelin missä tiput ja sitten löysin ne hengettömänä (tukehtuneena ja kylmettyneenä) nurkasta ja toin ne heti sisään ja yhdellä jalka hieman heilui ja laitoin heti hautomakoneeseen ja aloitin suusta suuhun tekohengityksen puhaltamalla kevyesti avatusta nokasta sisään ja samalla kevyesti hieroen rintaa. Samaa koitin myös muille, mutta vain tuo ensimmäinen selvisi ja siitä tuli kukko.
Syytätkö siis MTT:n säilytysohjelman sääntöjä, siitä ettet saa hoidettua omia tipujasi asianmukaisesti, jotta ne pysyisivät hengissä?!? Jokainen harrastaja hoitaa omien eläinten olosuhteet siihen kuntoon, että eläimet voivat hyvin olivat ne sitten koiria, lehmiä tai tipuja. Et voi syyttää muita, jos olosuhteistasi johtuen tipusi kuolevat.
hernande9 kirjoitti:Mielestäni tuo tipujen luovutusikä on kohtuuton (6 viikkoa) ja sitä perustellaan sillä, että äiti hoitaa tipuja ja opettaa syömään jne, poikastuottajallekin sallitaan hautomakoneen käyttö, mutta 6 viikkoa on sielläkin säännöissä luovutusikä. Miten se hautomakone oikein hoitaa ja opettaa niitä tipuja 6 viikon ajan ?????
Suora lainaus säilytysohjelman säännöistä: "myytävien eläinten on oltava vähintään kuuden viikon ikäisiä. Näin varmistetaan poikasille hyvä alku osaavissa käsissä ja eläinten
sukupuoli on varmemmin todettavissa." Tässä kohdassa ei ole kyse siitä opettaako emo tipujaan syömään, vaan siitä, että kokenut poikaskasvattaja osaa tarjota juuri oikeanlaiset olosuhteet lämmöt yms. tipuille. Ei ole väliä ovatko tiput tulleet hautomakoneesta, kokeneen hoitajan käsissä tiput selviytyvät varmasti paremmin kuin mutu-tuntumalla hoitamalla. Eläinsuojelullisista syistä on parempi, että tipujen elämä lähtee hyvin alulle. Kuuden viikon ikäisillä tipuilla on jo sen verran sulkia, että ne pärjäävät jo paljon paremmin ilman lisälämpöä normaalioloissa kanalassa. Tässä iässä voi jo myöskin helpommin tunnistaa kukot ja kanat, joka helpottaa myytävän ryhmän muodostamista. Emon pitää antaa hoitaa omat poikasensa, se kuuluu maataiskanan elämään. Ruotsissa on kuulemma 8 :smt006 viikon sääntö...
hernande9 kirjoitti:Minun tapauksessani luovutusikä aiheuttaisi sen, että joudun tosiaan hävittämään 2 kanaa + kukon ja en voisi tehdä talven- kevään aikana kuin 2 poikuetta ja olen nimenomaan rakentanut tuon kanalan Ilmajokisten vuoksi ja kanala on täysin eristetty, seinissä 12,5 cm villaa ja lattiassa ja katossa 20 cm villaa, vesivaneria seinät ja katto ja lattia 26 mm:n maatilavaneria (25 cm:n pehku lattialla) ja siellä on koko ajan noin 6-10 astetta lämmintä ja pelkästään sähköön menee vuodessa noin 400-500 €, ottamatta huomioon rakennuksen hintaa 5000-6000 € ja kaikki koneet ja laitteet+ maakaapeleiden vedot ja sähkötyöt sekä pihalla olevat 6 pellikattoista aitausta eli lähemmäs kymppitonni on mennyt harrastukseen ja olen pyrkinyt vuosittain siihen, että saisin sähkökulut maksettua poikastuotoilla, nuorikoilla ja aikuisilla kanoilla, viime vuonna pääsin tavoitteeseen. Rehut sun muut (Strongholdit, Virkon´S:t sun muut jutut ovat sitten erikseen). Kyllä ne joilla on isot vanhat navetat selviytyvät helposti noista säännöistä (laittavat vain minkkiverkosta 2x2 metrin alueen ja ruoka ja vesikipot sekä lämpölampun ja äiti ja tiput sinne ja kun uusi poikue tulee niin sitten vain sama juttu jne...), mutta entäs tällaiset "hullut" jotka satsaavat lähemmäs kymppitonnin tähän harrastukseen ja nimenomaan ILMISTEN vuoksi ja sitten putoavat täysin tyhjän päälle harrastuksen kanssa ja jos vähennän kanojen ja kukkojen määrää niin se on Ilmajokisille maatiaisille menetys, meitä on senverran vähän.
Ihan tosissasiko perustelet liian pienten poikasten myyntiä RAHALLA :smt017 ? Jokainen eläimen omista vastaa lemmikin kuluista ja jo eläintä hankkiessa on ymmärrettävä, että minkälaisia kuluja eläinten pito voi aiheuttaa! Uusilla säännöillä puututaan juuri "pentutehtailuun" ja niillä halutaan estää se ettei liian pieniä tipuja riistettäisi emoltaan myyntiin ja sitten eikun vaan uutta munasatsia emon alle. Emokana rasittuu kohtuuttomasti, kun jatkuvasti, ympäri vuoden haudotetaan täysin luonnottomasti ilman normaalia vuoden kiertokulkua ja sitä lepotaukoa, jona aikana se hoitaa tipujaan. Kuulun Salon Seudun Eläinsuojeluyhdistykseen ja tuomitsen jyrkästi "tiputehtailun", joka pahimmillaan tehdään ostomunilla ja hautomakone käy taukoamatta ja emot hautoo jatkuvasti ja poikaset myydään liian heikkoina kelle vaan rahankiilto silmissä.
hernande9 kirjoitti:Nyt on jo huomattavissa sääntöjen lamauttava vaikutus maatiaisharrastukseen; yhtään soittoa tipuista ei ole tullut, viime vuonna tähän aikaan oli jo talven ensimmäinen poikue haettu (13 kpl viikon vanhaa tipua, joista tuli sitten aikanaan 8 kanaa ja 5 kukkoa). Nyt 1 on kysellyt munista ja hänellekin olisi pitänyt olla jopa 2 polvea taaksepäin sukuselvitys, antaa vakuudet munien hedelmöittymisestä jne... eli homma on mennyt reilusti "överiksi". Säännöt aiheuttavat maatiaisten hintojen nousun jopa 2-3 kertaiseksi (se on Kuhanvaan kanojen etu) ja samalla harrastuksen hiipumisen muutamassa vuodessa murto-osaan entisestä. No en viitsi tässä enää puhua monimuotoisuudesta ja maatiaisten perimän heikkenemisestä (vähän populaatiota ja paljon sukusiitosta) sun muista maatiaisten kannalta tärkeistä asioista.
Mitään vakuuksiahan munien hedelmöittymisestä ei kukaan voi antaa, kun ollaan luonnon kanssa tekemisissä. Säilyttäjän on tiedettävä omien kanojensa alkuperä ja täten turvataan kantojen puhtaana säilyminen. Säilytysohjelman arvo on nousussa, ja siitä tulee entistä luotettavampi. Ja iloisena asiana tähän loppuun, päinvastoin kuin on esitetty täällä, säilytysohjelmaan kuuluvien säilyttäjien määrä on noussut :smt006 syksyn ja talven aikana ja poikastuottajien määrä on kääntynyt hurjaan nousuun :smt041 :smt038
Ellun kanat ja munat. Piikkiönkantaa suomalaisen maatiaiskanan säilytysohjelmassa. Myydään munia suoraan tilalta, siitosmunia, kanoja ja tipuja.
www.ellunkanatjamunat.fi/ www.facebook.com/ellunkanatjamunat/ ellunkanatjamunat@gmail.com 044-5372335
Ilona

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Samoilla linjoilla pippurin kanssa. Poikastuottajien seminaarissa perusteltiin 6 viikon myynti-ikäraja mielestäni varsin hyvin poikasten vastustuskyvyn kehittymisellä ja untuvikkovaiheen olosuhteilla. Alle 6-viikkoiset ovat herkkiä uuden ympäristön pöpöille ja kärsivät, jos eivät saa uudessa paikassa asianmukaista lämpötilaa ja poikasrehua.

Itsellänikään ei ole vanhaa navettaa, vaan uudisrakennuksen päätyyn tehty kanala. Hintaa tolle 140 neliön uudisrakennukselle tuli noin 80 tonttua, mut ei siitä eläintiloina ole kuin noin 20 neliötä ja siitäkin vain puolet kanoilla eli samoihin mennään kanalarakennuksen pääomakulujen suhteen kuin hernandella. Meillä on tuossa tilassa ollut noin 20-30 linnun (tällä hetkellä 27 kanaa + 6 kukkoa) talvikanta, haudonnat ovat alkaneet yleensä maaliskuulla ja poikaset ovat olleet terveitä. Poikasrehut ja poikasten vesiastiat olen laittanut "turvahäkkiin" nurinpäin käännetyn rautalankakorin alle, jonne aikuiset eivät ylety rohmuamaan. Vaivaa tuosta tietysti on, kun vesiä pitää vaihtaa puhtaisiin useita kertoja päivässä, mut harrastushan tämä on, enkä tätä tekis, jos en viitsisi. Mitään stressiä ei ole ollut, eikä poikasia ole meillä kuollut tartuntatauteihin, vaikka ovat emoineen samassa tilassa muiden kanssa. Poikaskuolleisuutta meillä on aiheuttaneet viime vuonna harakan saalistus, toissa vuonna peroosin takia lopetin pari, kolme. Yksittäisiä syntymästään heikkoja poikasia on kuollut/lopetettu. Marek-virukselta tuskin ollaan vältytty, vaikka sairastapauksia ei ole ollut. Kaikki poikaset haudotaan emon alla, myyntiin on mennyt joitain kymmeniä vuosittain. Olen tosi tyytyväinen tähän harrastukseen ja iloinen, että se jopa maksaa mulle osan kuluista takaisin. Jos olisin satsannut kymppitonnin kanalan sijasta vaikka veneeseen, niin mulla olisi vaan pelkästään älyttömästi kuluja. Eipä sillä, kyllä merellä olo kesäisin olisi varmaan yhtä kivaa kuin elukoiden hoito, mutta kaikkea ei voi saada, onneksi!

En mitenkään halua vähätellä toisten kohtaamia hankaluuksia (itsellänikin niitä oli aluksi), mutta kyllä olosuhteet (esim. pehkun vaihtoväli, ilmanlaatu, veden laatu) vaikuttavat todella paljon poikasten vastustuskykyyn. Hollannissa tehty kuolleisuuden vertailu broilertilojen välillä osoitti, että pelkästään biofilmin kertyminen vesiputkistoihin lisää kuolleisuutta merkittävästi. Kana on luonnostaan parvilintu, vaikea kuvitella poikasten kuolevan vain siksi, että tilassa on aikuisia kanoja. Ootko hernande lähettänyt kuolleita poikasia Eviraan tutkittavaksi? Tietysti eri maatiaiskannat voivat olla luonteeltaan erilaisia, mua on siunattu kilteillä alhoilla, jotka ei poikasia kiusaa. Meillä vain yksi kukko äityi poikasille ärhäkäksi, se päätyi saman tien pölkylle. Kukot ovat onneksi ehtymätön luonnonvara.
hernande9

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja hernande9 »

Ja heti alkoi hyökkäily kun vähänkin sääntöjä arvostelee ja näköjään yhtään tietämättä taustoja tuomitaan "huonoksi" kasvattajaksi, että kiitos vaan Pippuri, hyppää riemusta kattoon, olet taas tehnyt sen !!!!! Niin ja varmaan sekin kun aikuinen kana kuopii pikkuiset 2 viikon vanhat tiput pehkun sekaan, että tukehtuvat pehkuun on hoitajan vika !!!!:smt021
Ilona

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Ihan ilman sarvia ja hampaita ja mitenkään hyökkäämättä: mä joskus askartelin kanaverkosta ja laudasta poikasille "turvatalon", kun meillä aikoinaan oli se äksy kukko. Hökötys on noin 1 X 0,5 metriä pinta-alaltaan, alin helmalauta on noin 10 sentin korkeudella maasta. Seinät ja katto tiheää kanaverkkoa. Tämä on toiminut hyvin myös tilanteissa, joissa emot on nahistelleet poikasista ja tiput on olleet vaarassa jäädä jalkoihin. Jospa kokeilisit tämmöstä, niin varmasti noin pieni määrä kanoja ja tiput mahtuvat samaan tilaan. Mun on ainakin aika vaikea kuvitella, ettei 2-4 kanaa voisi pitää samassa tilassa emon ja tipujen kanssa, kun meillä on ahtaimmillaan pärjäilty hyvin esim. tilanteessa, jossa samassa tilassa on kolmisenkymmentä kanaa, joista 4-7 on emoja tipuineen ja kukot päälle, eläintiheyden ollessa sisällä lähes samaa luokkaa kuin ammattimaisissa luomukanaloissa. Tietysti kanoilla on myös ulkotarha käytössä ja lisääntymiskausihan ajoittuu kevääseen ja kesään, jolloin kanat myös käyvät ulkona. Kurja tietysti, jos poikue kuolee jonkun innokkaan kuopsuttelijan takia, mut älä nyt tuosta lannistu. Ohuempi pehkukerros tipuaikaan, turvakarsina ym. kehiin, eiköhän se siitä. Ei minusta kannata lyödä hanskoja tiskiin. Jos hautovia kanoja on 8 ja yhden poikueen haudontaan (3 vk) + hoitoon (6 vk) menee kanalta yhteensä 9 viikkoa, niin ehdit varsin hyvin tuottaa kanojen luonnollisen lisääntymiskauden aikana 16 poikuetta. Jos yhdestä poikueesta jää keskimäärin 5 eloon, tämä tekee 80 poikasta vuodessa eli varsin messevän määrän. Noissa säännöissä oli hyvää minusta sekin, että yksi poikastuottaja ei voi koneilla tuottaa rajatonta määrää poikasia markkinoille, jolloin olisi vaarana jonkun geeniyhdistelmän osuuden kasvu populaatiossa luonnottoman suureksi ja sitä kautta geenipoolin kaventuminen. Kuten seminaarissa varsin havainnollisesti opetettiin, säilytyksessä ei ole olennaisinta yksilömäärän kasvattaminen kaikin keinoin, vaan geneettisen diversiteetin säilyttäminen eli mahdollisimman suuri tehollinen populaatiokoko, kuten Kantanen asian luennossaan ilmaisi.
malla

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja malla »

Tänään tuli vuoden eka tipukysely. 50 kipaletta olis tarttenut saada kun edelliset puolensataa vapaana kulkenutta kanaa oli joku kesällä repinyt. Eipä päästy yhteisymmärrykseen edes hinnasta. Euro olisi kuulemma ollut passeli hinta yhdelle tipuselle. Vahvistui taas usko säilytysohjelmaan - tiukennettuunkin. En katso olevani tavarantoimittaja. Katson kelle myyn.

Hernande: hyvä vaan jos ostajat kyselee polveutumisia, se osoittaa aitoa kiinnostusta aitoihin maatiaisiin.
Ilona

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Minustakin on tosi kiva, että ostaja kyselee kanoista ja niiden polveutumisesta. Ikävämpää olisi semmosille myydä, jotka ei mitään kyselisi, se antaisi aika epämääräisen vaikutelman. Joskus olen jättänyt myymättä, kun ostaja on halunnut kesäkanoja ja kysellyt, voisiko tuoda kanat myöhemmin takaisin. Tämmöisiä neuvon hankkimaan vanhoja hybridejä. Mitään siitosmunien "itämistakuuta" ei kukaan ole ikinä vaatinut, tosin en kehtaa siitosmunista paljoa pyytääkään, varsinkaan jos ostaja tulee kauempaa hakemaan ja laittaa kanan alle, niin saa vaikka ilmaiseksi silloin, kun munia runsaasti on.
hernande9

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja hernande9 »

No johan minä sukuselvityksen teen jopa kolmanteen polveen saakka aina kirjallisena tipujen ostajalle ja jopa tunnen lähes jokaisen munankin ja tiedän munien äiditkin, että ei se ole siitä kysymys.
Suvianne

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

En tiedä ilmajokisista ja muista kannoista tai muiden Alhojenkaan käytöksestä, mutta minulla ei ole ollut tiputurvataloja 5 vuoteen.
Nytkin siellä juoksee vapaana 6 Lucian päivänä syntynyttä tipua ja lauhalla ovet on ollut auki kylmälle puolelle. Tiput piipahtivat jo siellä.

Itse maatiaisen säilyttäjänä panostaisin sellaisiin olosuhteisiin missä kanat ovat ympäristössä, missä ressi ei laita niitä tekemään väkivaltaa tipuille.
Jos olosuhteet on kunnossa miettisin tarkkaan, onko kanani luonnevikaisia??
Onnettomuuksia sattuu, liian innokas emo voi tapella ja aiheuttaa hässäkkää ja tipuja voi mennä hukkaan.
Mutta kyllä kymmenestä tipueesta vain yks tai korkeintaan kaks, sais olla sellasia, että ihmisen on sotkeuduttava ja pelastettava.

Tuo tipujen hautautuminen pehkuun on johtunut muusta. Ilmeisesti huono emo ei ole lämmitellyt tipuja? Tai lähtenyt liian nuorten kanssa pesästä? Tai tipuilla on ollut jotain vitamiinin puutoksia ja ovat olleet heikkoja? Esim. ADE on tärkee talvella.
Heti kun emo lähtee tipujen kanssa liikkeelle, ne pääsevät kyllä karkuun pehkua kaivavaa kanaa. Todennäköisesti ne oli paleltuneita kun pehkua alkoi tulla päälle ja siksi kykenemättömiä karkuun.

Minä en sano, että ne oikeet olosuhteet saa kalliilla sähköllä ja kaupan rehulla ja hienoilla rakennuksilla.
Oma kanalani on ränsistynyt vanha sauna ja ihan hävettää näyttää sitä ihmisille.
Minun ainoat kuluni on:
lamppu 7w
kalkki
ADE
matolääke
lamppuöljy kalkkijalkaan
puhdas vesi
(nyt sijoitin valaisulamppuun ja uuteen vesiautomaattiin)

kaiken muun hankin ilmaiseksi tai munia vaihtamalla
lämmitys on siis pehku ja kuivikkeena myllynjäte ja ruoka kaupan hävikki

Mutta kanat voivat minusta hyvin. Tipuja ei tapeta, kukaan ei ole sairastunut marekkiin ja muniakin tulee kivasti.
Kosteus on välillä käynyt turhan korkealla jos yöllä on pakkanen laskenut ja pehku palanut iloisena.
Mutta senkin olen saanut hoidettua aamulla tuuletuksella.
Vähän on suttuisia osalla kanoista höyhenpuku, kun tuhkaa jämähtänyt joskus kosteina käyneiden höyhenten päihin.

Eli pointtini on että kyllä yksinkertaisesti ja halvastikkin kanoja voi pitää ja silti ne käyttäytyvät normaalin parven tavoin.
Itse olisin enemmän huolissaan kanojen oudosta käytöksestä jos on paljon marekkia tai tipukuolemia, kuin poikastuloista
Ilona

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Komppaan Suviannea. Mielestäni parvilinnun poikaset eivät normaalisti kuole parven joukossa ollessaan, jos emon emonvaistot ovat kohdillaan. Meilläkään turvataloa ei ole tarvittu kuin ekana vuonna, jolloin käytin hautomakonetta. Nyt kori on vain poikasrehujen suojana, jotta aikuiset eivät rohmua niitä. Jos poikasia kuolee sairauteen, ihan ensiksi selvittäisin, mistä on kyse eli lähettäisin raadot tutkittavaksi. Sen jälkeen pyytäisin vaikka siipikarjan päälle ymmärtävää eläinlääkäriä käymään paikan päällä ja neuvomaan, mitä pitää tehdä.

Ihan samaa mieltä Suviannen kanssa olen siitä, että kanojen hoidossa selviää halvalla. Meilläkään ei ole ostorehut käytössä kuin poikasilla, mitä nyt säkki puolitiivistettä on varalla, jos en ehdi appeita joskus keittämään. Mutta ei se halpuus, saati rahan tienaaminen saa olla itsetarkoitus. Minusta on aika isoa tuloa HARRASTUKSESTA, jos saan nuorikoita myymällä kesän aikaan jopa 200-400 euroa. Sen rahan voin aivan hyvin sijoittaa vaikka salmonellatesteihin tms. Jos mun kanalassa poikasia tai aikuisia alkaisi kuolla tauteihin, niin ei tulisi mieleenikään myydä ainuttakaan nuorikkoa ennen kuin tilanne on selvitetty ja korjattu. Silloinhan olisi riski, että myisin sairaita lintuja.
mik

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja mik »

Onkohan mun pakko kirjoittaa oma mielipiteeni? Näköjään. Mun mielestä maatiaiskanan arvo on myös siinä, että sillä on luonnolliset vaistot tallella. Pidän hautovaa ja poikasensa hyvin hoitavaa kanaa erittäin suuressa arvossa. Mä en ikinä viitsis lisätä koneella kanoja, jotka ei itse kykene hautomaan ja ovat niin huonoluonteisia, että tappavat poikasensa. Mä en edes kehtais myydä niitä. Itseasiassa, mä en edes putäis mokomia itellä. Mut tää on toki vaan mun mielipide ja onneks myös osalla ostajista kriteerinä. Ostavat todellakin mieluummin kanan alla haudottuja, kuin koneella.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Samaa mieltä Ilonan, Suviannen ja mikin kanssa
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Ushva

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Mulla on vähän samanlaiset mietteet kuin mitä mik tuossa kirjoitteli.
Mulla nuo alhot hautoo ja hoitaa poikasensa loistavasti, eivät ole agressiivisia omille tai toisten tipuille ja tipukuolemia on todella harvoin. Yksi kukko pöllytti tipuja, pistin sen pois koska katson että luonne on yks tärkeimmistä asioista ja se kyllä myös periytyy. Mulla on tällä hetkellä parvessa 5 aikuista kukkoa, 13 aikuista kanaa ja siihen päälle tiput ja nuorikot. Sopuisa joukko ovat.
Onko ne kannat jotka ovat pelkästään hautomakoneiden varassa, tai joissa on todella heikko muninta ja hedelmällisyys edes säilyttämisen arvoisia? Ehkä näissä kannoissa olis aihetta jo miettiä yhdistämistä tai muuta ratkaisua, eikä kitkuttaa menemään vuodesta toiseen huonolla aineksella.
Yhdellä tutulla (nyttemmin jo eronnut säilytysohjelmasta) oli järjestään kaikki kukot vihaisia ihmisille, vaikka hankki eri parvestakin useamman kukon. En sano mitä kantaa säilytti koska en halua leimata yhden ihmisen kokemuksen perusteella koko kantaa, mutta erittäin vahva käsitys tällä tutulla oli siitä että kukkojen luonne ei ollut oikeanlainen ja tällaisiin asioihin tulisi kiinnittää erityisesti huomiota ennen kuin mennään rytinällä metsään.

Kuten monta kertaa olen jo tainnutkin mainita, omalta kohdaltani syyt eroamiseen säilytysohjelmasta eivät liittyneet niinkään uusiin sääntöihin (varsinkaan niihin uudistettuihin joissa pahimmat älyttömyydet oli poistettu. :smt002 ), vaan siihen ala-arvoiseen tyyliin millä asioita siellä on hoidettu. On mokailtu ja kohdeltu säilyttäjiä huonosti, hoidettu asioita leväperäisesti ja piittaamattomasti, mutta omien tekojen ja sanojen takana ei seistä. Säilyttäjiä on syytelty aiheetta ja suoraan sanottu tyhmiksi jotka eivät osaa edes lukea(!), haukuttu lainrikkojiksi perusteetta ja joka tavalla muutenkin toimittu niin että se ei millään lailla vastaa ajatusta mikä mulla on asioiden hoitamisesta varsinkaan kun kyseessä on virallinen säilytysohjelma eikä mikään ylpeilevien setien ja tätien inside-kahvikerho.

Voitte uskoa että en ihan vähästä hätkähdä ihmisten törkeydestä, mutta tässä on kyllä monesti saanut vähän nieleskellä ja kakoa kun on lueskellut esim. J.K:n kirjoituksia facebookin virallisessa säilytysohjelma-ryhmässä. Paitsi että eihän se nyt ollutkaan virallinen. Eiku olihan se. Eiku ei sittenkään. Tuotahan siellä nyt ei oo viimeksi osattu päättää että onko se nyt virallinen tiedotuskanava vai ei ja varsinki se on HYVIN epäselvää että kenen mielipiteet siellä on sallittuja ja ketä sinne edes hyväksytään mukaan. :smt016
Ushva

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Mitenkähän vaikea tulevaisuudessa on tällaisen eronneen säilyttäjän niin kuin minä saada uutta verta parveensa edelleen ohjelmassa olevilta? Toivottavasti ei muodostu kohta jokaiseen kantaan kahta erillistä ryhmää, ohjelmaan kuuluvat kanat ja ulkopuoliset kanat.
Lukittu