juomavesi ilman pehkuja...miten???

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
maatiaiskukka

juomavesi ilman pehkuja...miten???

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukka »

Miten ootte ratkaisseet ton juomavesi asta systeemit? Jotenkin sieppaa kun selkänsä kääntää ni kattila jossa vesi siis on niin on muös purua ja turvetta-alta aikayksikön.. Toinenkin astia on mutta sama virsi.
mieluusti lueskelisin muiden kokemuksia /ideoita!!! Hatuttaa tuo ainainen ns.likavesi
Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Re: juomavesi ilman pehkuja...miten???

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Rakennappa kanoille tuollainen "ruokapöytä". Noin puolen metrin korkeuteen taso, pinta-ala esim 50x75. Sinne saat juoma-astian, gritti ja simpukkarouhepurkit sekä erikoisherkut kuten liotetut leivät, (tehdasrehunkin). Pysyy siistinä ja toimii, on minulla ainakin toiminut yli kymmenen vuotta.
ellikki

Re: juomavesi ilman pehkuja...miten???

Viesti Kirjoittaja ellikki »

Minä ostin syksyllä maatalousykkösestä juomanippoja, jotka ruuvasin ihan tavallisen ämpärin kylkeen, ja ämpäriin kansi päälle. Ämpäri roikkumaan tai pikku "jakkaran" päälle. Hyvin on kanat oppineet juomaan, en tiedä juoko kaikki, kun minulla on myös vanhempi systeemi rinnalla. Kymmenen litran ämpäri kestää useita päivitä, ilman että tarttee täyttäää uudestaan. Vesi pysyy siistinä ämpärissä ja ämpäri on helppo puhdistaa. Yhteen ämpäriin voi laittaa vaikka neljä nippaa, jos pääsevät juomaan joka puolelta.
http://www.maatalousykkonen.fi/tuotteet ... aatit/228/
Viiru&Pesonen

Re: juomavesi ilman pehkuja...miten???

Viesti Kirjoittaja Viiru&Pesonen »

Juomanippoja suosittelen minäkin. Nyt on käytössä yksi ämpäri, jossa kaksi nippaa pohjassa ja koko komeus roikkuu tukevassa amppelinkannattimessa. Tarkoitus on laittaa vielä toinen vesipiste, kun porukkaa on kymmenkunta. Nyt on ollut pari jyrsijän juomapulloa lisänä mutta niitä saa täyttää joka päivä.

Meillä meni monta viikkoa, ennenkuin kaikki oppivat käyttämään nippoja. Nopein hoksasi parissa minuutissa ja viimeisin vasta parin kuukauden päästä, joten kannattaa tarkkailla saako kaikki vettä.

Parasta on se, että vesi tosiaan pysyy siistinä ja raikkaana useamman päivän. Vielä kun löytyisi sellainen ruoka-automaatti, josta ei saa heiteltyä sapuskoja lattialle...
Kiyry87

Re: juomavesi ilman pehkuja...miten???

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Meillä on muninta rivitalon päällä ruokinta pöytä jossa on vesi kippo ja kalkit.
Vesi pysyy kohtuu puhtaana. Mä en vain ymmärrä miksi sielä kupissa pitää seisoa paskaisin jaloin varsinkin meiän kahden kalkun. Tottapa ne tykkää jalkakylvyistä :smt044
Vaihdan veden ja huuhdon kupin kuumalla vedellä 2 kertaa päivässä.
Ruokaa ei saa heitettyä pitkin lattiaa jos ostaa sellaisen muovisen maljan joita ranta saunoissa on monesti ja laittaa sen auton renkaan päälle jossa Ei ole vannetta ja sen senkaan sellaisen renkaan päälle jossa on vanne. Pysyy hyvin paikallaan eika ruoka leviä joka puolelle :smt023
Mikka

Re: juomavesi ilman pehkuja...miten???

Viesti Kirjoittaja Mikka »

Onpa hyvä idea nup juomanipot! Pitää itekki laitella semmosia kun katras kasvaa. Nyt kun on kanaset vasta nuorikoita, minulla on ollu semmonen "kolmenosaston lautanen". Jos seisoskelevat yhdessä osastossa, niin kaks muuta on edelleen puhtaina. Aina illalla pesen ja vaihdan veden. :smt025
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: juomavesi ilman pehkuja...miten???

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Meillä roikkuu juoma-automaatti kanalan kattoparrusta vanhassa koiran hihnassa. Hihnan lukko on kätevä. Automaatti on helppo napsauttaa siitä päivittäin pestäväksi. Juoma-automaatin alareuna on hiukan kanojen selkäkorkeuden yläpuolella. Vesi pysyy yleensä sillä korkeudella puhtaana ja kanat ylettyvät hyvin juomaan.
HeiniS

Re: juomavesi ilman pehkuja...miten???

Viesti Kirjoittaja HeiniS »

Muuten ihan hyvä tuo vesiautomaatti, mutta mä en tajua miten ne aina saa sen pohjan irti ja vedet menee mäelle. :smt014 System Lahdelta ostin ja ei toimi.
Ilona

Re: juomavesi ilman pehkuja...miten???

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Komppaan Kallea. Meillä on pöytä ja ja juomavesiä ei tarvi vaihtaa kuin kerran päivässä. Juuomakattilat on pöydän seinänpuoleisella reunalla ja niiden päällä vanerilippa, joka estää kanoja paskomasta orrelta veteen. Kerran päivässä raappaan pöydän ja lipan päältä paskat sankoon ja vaihdan vedet puhtaisiin. Toimii. Pöytä toimii myös "ponnahduslautana" ylhäällä oleville orsille.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: juomavesi ilman pehkuja...miten???

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mulla on sama systeemi kuin Aleksandralla ja hyvin toimii. Kerran päivässä vaihdan vedet. Mielestäni hyvään eläintenhoitoon kuuluu veden vaihto päiväittäin vaikka se vesi olisi roskatonta. Toisessa kopissa on vesiautomaatti auton renkaan päällä ja sekin toimii ihan hyvin, ei sinne kovin paljon roskia mene mutta tuo katosta roikkuva on parempi. Pikkutipujen automaattiin saakin sitten vaihtaa vedet monta kertaa päivässä kun on lattiatasossa, onneksi oppivat aika nopsaan hyppäämään autonrenkaalle.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Vastaa Viestiin