Humala vaan ei känni

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Iloisten Munatalo

Humala vaan ei känni

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Onkos kukaan koskaan antanut kanoilleen humalaa syötäväksi? Meillä on hillittömät köynnökset jotka kohta joutais ottaa alas.... ei ne varmaankaan myrkyllisiä ole kun niistä oluttakin pannaan :smt017
Iloisten Munatalo

Re: Humala vaan ei känni

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

No niin, meidän kanat on sitten saaneet humalansa. Hyvin näyttää maistuvan ja ilmeisestikin on ollut rauhoittava vaikutus ainakin legsuihin kun eivät hysteerisenä juokse enää karkuun kun menee puurokupin kanssa kanalaan :smt005
helga

Re: Humala vaan ei känni

Viesti Kirjoittaja helga »

tarkotitko ihan sitä ns. koristehumalaa, köynnöstä jossa on niitä vihreitä "käpyjä" ?
Iloisten Munatalo

Re: Humala vaan ei känni

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Juuri sitä, meillä meni kuin kuumille kiville :smt045
ropponen

Re: Humala vaan ei känni

Viesti Kirjoittaja ropponen »

ja ne kävyt on vieläpä terveellisiä kanoille! :smt002
Kiyry87

Re: Humala vaan ei känni

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Tuota humala jos se on se perinteinen mitä kaikilla kasvaa on kannabiskasvin sukulainen ja sisältää samoja aineita kuin serkkunsa jos oikein muistan. :smt017
Tosin määrät pitäisi olla paljon pienempiä.
Sillä siis on rauhoittava ja huumaava vaikutus ja meillä päin sitä on käytetty nukahtamis lääkkeenä (määrästä ei tietoa) ja flunssa lääkkeenä 1 käpy litraan teetä. :smt045
Eli ei myrkyllinen ja on sitä sitten mietona lääkkenäkin käytetty joskus muinoin. Mun mummi keitti mulle flunssassa humala teetä ja suht.koht. normaali tietääkseni olen :smt003
Muokattu:
Kaveri kertoi myös että sillä on hoidettu myös ruokahaluttomuutta.
Sari78

Re: Humala vaan ei känni

Viesti Kirjoittaja Sari78 »

Humalaa käytetään elukoilla sisäisesti rauhattomuuteen, parantamaan ruokahalua ja ulostuttamaan. Sopii myös loislääkkeeksi ja vatsavaivoihin. Ulkoisesti haavojen hoitoon.
kochin-fani

Re: Humala vaan ei känni

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Hyvä etten käynyt ääneen nauramaan, kuulosti niin hupaistalta nuo kirjoitukset kun ajatteli humalan känninä eikä kasvina :smt005
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Humala vaan ei känni

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Niin viljelläkkö humalan ituja? Belgialaisten suurta herkkua ovat valkaistut humalan idut. Niitä voidaan kerätä keväällä ulkoa, jossa humalan taimet on peitetty maalla, turpeella tai muilla keinoin jotta ne eivät tulisi vihreiksi, tai sitten taimet on istutettu syksyllä kasvihuoneisiin josta niitä voidaan kerätä pitkin talvea. Iduista otetaan korkeintaan seitsemän sentin verran, ne huuhdotaan ja kiehautetaan suolavedessä. Veteen on lisätty hieman sitruunan mehua, jotta idut pysyisivät hohtavan valkoisina. Idut tarjoillaan lämpimän kevyen kermakastikkeen kera ja on näin suuri herkku tarjottavaksi. Tämä ohje on Pentti Alangon ja Pirkko Kahilan kirjasta KÖYNNÖSKASVIT sivulla 146, kustannusosakeyhtiö Tammi, siis miksipä ei hyödyntäisi tuota kanoille ja muille linnuille ilman tuota suolavettä, sitruunamehua ja kermakastiketta! Onhan humala kaunis köynnös menestyen lähes Rovaniemelle saakka ja sillähän voi naamioida tarhojen/häkkien "verkko-aita-osuuksia", ihan mukava naamiointikasvi!!! On vielä syytä muistaa tuo, että jos sitä viljellään oluen mausteeksi, lähistöllä ei saa kasvaa hedetaimia, koska emitähkien pölytyttyä niillä ei ole arvoa oluen maustamisessa!!!
ropponen

Re: Humala vaan ei känni

Viesti Kirjoittaja ropponen »

niin haahkaherra, tai miksi ei käyttäisi sitä itse juuri noin kuin ohjeissa sanotaan... ihan kuin valkoinen parsa, kasvatetaankin about samalla tavalla. :smt002 Ainakin jos näkisin tuon vaivan niin söisin kyllä itse. Kanoille riittää helpommatkin idut.
Vastaa Viestiin