Kanalan valaistus

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

petra81

Kanalan valaistus

Viesti Kirjoittaja petra81 »

Meillä on kanalassa yksi pieni ikkuna ja talvisin tarvitaan siis lisävaloa sisällä. Nyt kanalassa on 2 tavallista lamppua mutta lamput ei taho valasta riittävästi, kurjaa touhuta kanalas pimeän aikaan kun tallissa on niin hämärää ja varsinkin takimmainen karsina jää pimentoon. Pitäs siis uusia valaistusta ennen talvea. Voiko kanalaan laittaa tavallista loisteputki valaisinta? Sellainen olisi meidän helppo lisätä tuonne kattoon. Millaisia kanalan valo ratkaisuja teillä on?
juurikas

Re: Kanalan valaistus

Viesti Kirjoittaja juurikas »

Itsellä on loisteputki päivänvalo putkella ja on ihan hyvä.
maunu_muori

Re: Kanalan valaistus

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mulla on työmaavalasimia( ihan niitä vanhanmallisia, IP65 vai olikohan se vähemmän) ja niihin oon läntännyt pienoislosteputken, mahtuu just ja just 11 watin lamppu, kun valitsee sellaisen lyhyenlännän mallin. Noita sitten ripotellut sopiviin kohtiin valoa antamaan( ajastimeen jakorasia), josta sitten valot. Oven pielessä valo joka palaa ympäri vuorokauen talvella.
KanatON

Re: Kanalan valaistus

Viesti Kirjoittaja KanatON »

Jossakin kanakirjassa sanottiin, ettei loisteputkivaloja saa laittaa kanalaan. Kanahan näkee uv-säteet ja sitä rataa, niin jotenkin kai siihen liittyen loisteputkivalos välkkyminen on niille haitallista. Mä en ole mikään insinööri, mutta sellaista vaan jostakin luin ja ajattelin tuon uskoa. Meilläkin parhaillaan mietitään millainen valo kanalaan lämpölampun lisäksi laitetaan... :smt017
Iloisten Munatalo

Re: Kanalan valaistus

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Meillä on energiansäästölamput muovikupujen (mattavalkoiset) sisällä. Hyvin toimii ja kanat eivät ole häiriintyneet.
maunu_muori

Re: Kanalan valaistus

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Loisteputkissa on montaa tyyppiä,värhähtelyä ja värisävyä, kaikki ei häirihe kanoja( luulen, että tuotantokanaloiden valot on loisteputkilla), pakkasella tietty on voi ihan hyvin käyttää hehkulamppuakin... lämmittäähän sekin .. kun suurin osa siitä energiasta menee lämmöksi ei valoksi.
kochin-fani

Re: Kanalan valaistus

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Ne nopeasti välkkyvät "kanalaloisteputket" on kyllä kuulemma melko kalliita, joten esim se hehkulamppu lienee yksi parhaista vaihtoehdoista :smt002
maunu_muori

Re: Kanalan valaistus

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mua jäi vielä vaivaamaan se värinä ja kuukkeloin taas.( kun muistelin kattelleeni lampuista niitä hersejä)
Loisteputket, ne perinteiset vanhat : niissä se värähtelytaajuus on niin alhainen, että voipi ärsyttää kotkotteja.

Nk. energiansäästölampuissa on perinteisen kuristimen sijaan elekrtoninen kuristin, jolla on taajuutta nostettu useisiin kilohertseihin ja silloin ne antaa tasasen valon eikä kanakaan siitä häiriinny( kannattaa kattoo pakkauksesta, en nyt muista mainitaanko sitä)

Pienoislostelputket mallia T5 on kanssa kanssa ok.

Melkein vois sanoo, että se losteputkivalasimien sopimattomuus kanalaan on viime vuosituhannelta peräsin ja tieto vanhentunutta, ja nykyset pienoisloisteputket, enenrgiasäästöt ja T5 lamppujen valasimet käy kanalaan siinä kuin hehkulamppukin. Eli näissä ei kannata käyttää kierrätyskeskuksen valaisimia, ne on vanhalla T8 tekniikalla.

Tietty, jos valitsee sellaisen pakkasenkestävän energiansäästölampun, niin onhan sillä hintaa tavis hehkulamppuun verrattuna. Mut käyttötuntimääräkin on aika tavalla moninkertainen, ja se pienempi sähkölasku, jos pitää viritellä lamppuja moneen paikkaan valon vuoksi :smt045.. noissa löytyy myös lähellä päivänvalon sävyjä.
Iloisten Munatalo

Re: Kanalan valaistus

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Meillä on ollut nyt yli 8 vuotta pakkasenkestävät energiat pihavaloissa ja edelleenkin alkuperäiset lamput pelittää...eli kestävää tekoa :smt045
MillaM

Re: Kanalan valaistus

Viesti Kirjoittaja MillaM »

Onko kellään LED lamppuja käytössä kanalassa? Itse mietin pitäiskö vaihtaa niihin myös kanalan valot kun muutenkin koko tallin valaistus muuttuu Ledeille.
Markun muna

Re: Kanalan valaistus

Viesti Kirjoittaja Markun muna »

No varsinaisesti ei ole valaistus ledeillä vielä mutta tilattu on. Ajattelin itse kokeilla ledejä koska niitä saa eri värilämmöillä ja sähkönkulutus vs valoteho on hyvä. Itselläni noin 15 neliötä 6 kanaa ja kukko. Tilasin sinne kaksi metrin pätkää ledinauhaa 14,4w metri ja valoteho 900 lumenea. Eli kahdella metrillä tulee 1800 lumenea, vastaa about 3 x 60 w hehkulamppu. Valon lämpö on 2700-5000 kelviniä. Päivänvaloa yritän imitoida. Mut ne tuntu hyvältä vaihtoehdolta, vesi ja pölytiiviit eikä lämpene joten ei sytytä mitään palamaan. Sähkönkulutuskin kohtuullinen. Toki sen minkä valossa wateissa säästää häviää lämmössä. Nyt kanalassa päällä 2 x 100 w hehkulamppu ja lämpötila oli ulkona parituntia sitten 3 astetta. Kanalassa oli 15 kun kävin valoja sammuttamassa joten hehkulamput myös lämmittää. Tosin minulla kanalassa 200 mm hirsikehikko+70 mm uretaania seinissä ja 150 mm katossa + 20 cm purua. Eli tila lämpenee kolme astetta jos siellä käy pieraisemassa mutta ensi talvi näyttää paljon sitä tarvitsee lämmittää, pyrkimys oli tehdä tavallaan passiivitila siitä että valot+kanat pitäisi tilan pääosin lämpimänä.
Kärttyämmä

Re: Kanalan valaistus

Viesti Kirjoittaja Kärttyämmä »

Kaverin hevostalliin laitettiin 2kpl 20w ledvalonheitintä osoittamaan valkoiseksi maalattua kattoa ja niillä saatiin n.100m2 tila riittävästi valaistua että näkee kaiken muun tehdä paitsi kengityksen. Kengittäjää varten on 2 lisävalaisinta.

Tallin nurkkaan on eristetty kanojen talviasumus, missä on ainoana valona roikkalamppu, missä Ikean led poltimo, olisko ollut 400 lumenea ja hyvin riittää.

Ei joudu ihan hirveästi noiden kanssa sähkönkulutusta miettimään.
jenni89

Re: Kanalan valaistus

Viesti Kirjoittaja jenni89 »

Meillä kanssa kanalassa 1 pieni ikkuna, 1 lamppu ja 2 lämpölamppua. pitääkö kanoilla olla valoa aina? vai saavatko olla yöllä pimeässä? En ole löytänyt mistään juttua valon määrästä :smt009
Raksu

Re: Kanalan valaistus

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Kanat tarvitsevat pimeän yön nukkumiseen :smt003 meillä talvella valot klo 6-21 ja sitten nukutaan pimeydessä
Eme

Re: Kanalan valaistus

Viesti Kirjoittaja Eme »

Miten tähän aikaan vuodesta on muilla sähkövalot käytössä kanalassa? Meillä on ikkuna auringonnousun suunnassa, eli heti aamusta alkaa valo hiipiä kanalaan. Olen miettinyt, joko alkaisin vähentämään sähkövalon käyttöä, ajastaisin valon syttymään vaikka puoliltapäivin, jolloin aurinko ei enää paista suoraan ikkunasta sisälle. Iltaisin olen sammuttanut sähkövalon joskus seitsemän aikoihin, tulee luonnollinen valon vähentyminen, kun pimeys laskeutuu ulkona.
Vastaa Viestiin