Ovatko kaupan munat tuoreita?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Tammearu

Ovatko kaupan munat tuoreita?

Viesti Kirjoittaja Tammearu »

Minulle oli yllätys, kuinka vanhoja munia saa toimittaa kauppaan. Näin sanoo asetus;

Munat ja munatuotteet


Munat on säilytettävä puhtaina, kuivina ja suojassa vierailta hajuilta tuottajan tiloista aina kuluttajalle myyntiin asti. Ne on suojattava iskuilta ja auringonvalolta sekä varastoitava ja kuljetettava ihanteellisessa säilytyslämpötilassa. Munat on ehdottomasti toimitettava kuluttajalle 21 päivän kuluessa munimisesta.

Munat ovat kauppaan tullessaan kolmeviikkoisia ja kai niillä vähintään on sama myyntiaika kaupassa.
maunu_muori

Re: Ovatko kaupan munat tuoreita?

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Näinhän se menee.. ennen säilytettiin munia .. joita syksyllä munittiin, viimeisiin joululeivonnaisiin. Keväällä olitiinkin sitten ilman niitä.
Mut nyt, kun taitaapi olla pienenpuoleinen munapula, varmaan kaupasta saa ihan kohtuullisia, ei juuri eilen munittuja, mut välttävän tuoreita, koska niistä kuoriutuu niitä poikasiakin. Eiks nyrkkisääntönä oo, ettei paria viikkoo vanhempia kannata hautoo :smt047 .. ja jos parasta ennen on jossain, ja tässä munapulassa, kuukauden päässä, niin SUHT tuoreita ovat.

Ihan tuorehan ei oo oikein ees leivontaan sopiva.. mut aamumunaksi just passeli :smt045 pekoonit ja munat, ala karppaus
Avatar
jen-na
muna
Viestit: 16
Liittynyt: 22 Syys 2008, 10:13

Re: Ovatko kaupan munat tuoreita?

Viesti Kirjoittaja jen-na »

Kaupan munat nimenomaan on tuoreita ja aika paljon munia taitaa mennä kotitalouksissa hukkaan?
Katsotaan että "Aha parasta ennen päiväys oli eilen, roskiin!" Vaikka olisivat varmasti ihan syömäkelpoisia. Kananmuna säilyy jääkaappilämpötilassa vaikka kolmekin kuukautta.
Tammearu

Re: Ovatko kaupan munat tuoreita?

Viesti Kirjoittaja Tammearu »

jen-na kirjoitti:Kananmuna säilyy jääkaappilämpötilassa vaikka kolmekin kuukautta.
Onko omakohtaista kokemusta. Tuntuu hieman pitkältä ajalta. Lapsuuden kodissani toki syötiin kaksi kuukautta vanhoja munia talvella. Sitten siirryttiin suolattuihin muniin, joista olen aikaisemmin kertonut.
Iloisten Munatalo

Re: Ovatko kaupan munat tuoreita?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

On kyllä omakohtaista kokemusta munien säilyvyydestä ... neljässä kuukaudessa alkaa mennä raja. Ja vuoden vanhat munat kyllä sitten jo kelluvat vaikka olisvat kuinka olleet jääkaapissa :smt005
SannaT

Re: Ovatko kaupan munat tuoreita?

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Oikein säilytettynä muna säilyy hyvinkin pitään käyttökelpoisena.

Itse olen tehnyt ihan omaa tutkimusta tällä saralla.
Keräsin munat päivittäin mahdollisimman juuri munittuina ja laitoin heti jääkaapin alaosaan.
Vanhimmat käyttkelpoiset munat olivat aika tarkkaan puoli vuotta säilytettyjä. Osa oli tosin jo silloin vähän kuivuneita, mutta ei pilalla. Siitä kun aikani vielä munia säilytin, niin yksi rähäjähti käsiin ja possautti ihan järkyttävät kaasut ja pölyt keittiöön niin että jouduin käymään itse suihkussa ja luuttuamaan lattian ja pyyhkimään pöytäpinnat ja osan kaapin ovista ennen kuin sain hajun kaikkoamaan keittiöstä.

Joten suosittelen käyttämään munat ennen kuin ovat puolivuotta odotelleet kaapissa :smt045
Vastaa Viestiin