Matojen kasvattaminen

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: matofarmin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kääks! Ja Ada ei sitten hermostu, kun loiskammoinen Hilta täällä kirjoittelee yökkäilyn lomassa, että lienee 'matoisen hevosen lannan valkoiset isot lierot' semmoinen ilmiö, että polle/t tarvii loishäädön...noi taitaa olla suolinkaisia?
Ada

Re: matofarmin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Ada »

HiltaHelikopteri kirjoitti:Kääks! Ja Ada ei sitten hermostu, kun loiskammoinen Hilta täällä kirjoittelee yökkäilyn lomassa, että lienee 'matoisen hevosen lannan valkoiset isot lierot' semmoinen ilmiö, että polle/t tarvii loishäädön...noi taitaa olla suolinkaisia?
Eiei, vaan tarkotin niitä mitä muhii lantalassa sielä syvällä palaneessa lannassa! Suolinkakset eivät taida olla yhtä paksuja? Juu en mäkää matosista tykkää, mut mihin sitä ei uhrautuis eläinten takia.... :smt005
Kärttyämmä

Re: matofarmin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Kärttyämmä »

Jos ne on metsäsittiäisen toukkia, niin älä niitä syötä, ne alkaa olla jo uhanalaisia rassukat.

Näiden lapsia siis http://koti.welho.com/lhamara/isot/0086.jpg

Tällasia pikkusormenpaksusia jölliköitä :smt007
http://bugguide.net/images/raw/ELJL6LJL ... SZOLMZ.jpg
Tavast

Re: matofarmin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Tavast »

Luin jostain että ne valkoiset paksut toukat hevosenlannassa olis sarvikuonokkaan toukkia. Niitten kehitys aikuiseksi kestää 3-5 v, eikä niistä ole mitään haittaa kellekään. Kanat varmaan mielellään syö, mutta raaskiiko niitä antaa, on aika komea sarvensa kanssa se aikuinen kuoriainen, pikku sarvikuono :smt001

Muoks; sarvi on vain koiraspuolisella öttiäisellä.
Ada

Re: matofarmin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Ada »

Joo ehkä mä alan kasvattaa sitten vaan jauhomatoja, niin saan sitten jyrsijöillekkin niitä heiteltyä... Mä en haluu yhtäkään kuoriaista tai ötökkää pihalle enää, jos siis joku livistää ja pääsee kehittymään aikuiseksi.
Iloisten Munatalo

Re: matofarmin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Kärttyämmä kirjoitti:Jos ne on metsäsittiäisen toukkia, niin älä niitä syötä, ne alkaa olla jo uhanalaisia rassukat.

Näiden lapsia siis http://koti.welho.com/lhamara/isot/0086.jpg

Tällasia pikkusormenpaksusia jölliköitä :smt007
http://bugguide.net/images/raw/ELJL6LJL ... SZOLMZ.jpg
Meillä on ollut noita aina kompostissa vaikka kuinka paljon! Tosin olen nakannut ne sinne takaisin enkä ole syöttänyt kenellekään... :smt019
Iloisten Munatalo

Re: matofarmin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Tavast kirjoitti:Luin jostain että ne valkoiset paksut toukat hevosenlannassa olis sarvikuonokkaan toukkia. Niitten kehitys aikuiseksi kestää 3-5 v, eikä niistä ole mitään haittaa kellekään. Kanat varmaan mielellään syö, mutta raaskiiko niitä antaa, on aika komea sarvensa kanssa se aikuinen kuoriainen, pikku sarvikuono :smt001

Muoks; sarvi on vain koiraspuolisella öttiäisellä.
Viime kesänä näin muutaman tuollasen kun haettiin hevonkakkaa naapurin tallilta, niin siellä ne mennä kompivät lantakasan päällä
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sarvikuonokas
ja niitä valkeita toukkia oli kanssa
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: matofarmin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Komposti-/tunkiolierohan kasvaa komposteissa / tunkioissa jotka pysyvät koko vuoden lämpiminä. Mun vanhemmilla on tällainen kanta biojätekompostissa, ja kesäaikaan lieroja on aivan tuhottomasti! En sitten tiedä tykkäävätkö kanat niistä, kuulin joskus että lohille ne eivät ainakaan rehuksi kelpaisi. Kompostiliero kestää suurempaa kuumuutta kuin muut, ja ne tarvitsevat koko ajan uutta ruokaa. Sopeutuneet siis komposti/tunkio-olosuhteisiin. Normiliero ei kestä samanlaisia olosuhteita. Toisaalta kompsti/tunkioliero ei kestä matalia lämpötiloja.

Muoriska, jos haluat kompostilieroja niin voisin käydä tutkimassa vanhempieni kompostin josko siellä olisi ymppiä sulle. Tosin voivat sitten levitä kaikkialle ympärivuoden sulana pysyviin lantaloihin tms. jos hyvin sattuu.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
max3

Re: matofarmin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja max3 »

tinttuli kirjoitti:Neljä 8l boksia kierrossa.
Tarkentaisitko? Mulla ongelmana, etten saa minkään näköistä kiertoa aikaiseksi ja vähitellen joka boxi on hirmu likaisia. :smt012
Puulanlapsi

Re: matofarmin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Puulanlapsi »

tinttuli kirjoitti:Jauhomadot lisääntyvät myös vauhdilla ja kanat ovat hulluina niihin. Neljä 8l boksia kierrossa. Ravintona myllyn läpi vedettyä ohraa, kauraa, vehnää ja tuoreravintona porkkanasiivuja. Ylituotantohetkellä näitä voi myös pakastaa.
Mista saisi jauhomatoja? Olen itsekin aina silloin talloin miettinyt kastemato- yms. farmeja. Onko siis jauhomadot jo aikuisia eika jonkin ottiaisen toukkia? Voiko lemmikkielainkaupasta ostetuista saada farmin?

Edith: Tasta loytyi paljon tietoa:
http://www.suomensiiliyhdistys.fi/forum ... topic=4143
Viimeksi muokannut Puulanlapsi, 20 Touko 2012, 20:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ada

Re: matofarmin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Ada »

Puulanlapsi kirjoitti:
tinttuli kirjoitti:Jauhomadot lisääntyvät myös vauhdilla ja kanat ovat hulluina niihin. Neljä 8l boksia kierrossa. Ravintona myllyn läpi vedettyä ohraa, kauraa, vehnää ja tuoreravintona porkkanasiivuja. Ylituotantohetkellä näitä voi myös pakastaa.
Mista saisi jauhomatoja? Olen itsekin aina silloin talloin miettinyt kastemato- yms. farmeja. Onko siis jauhomadot jo aikuisia eika jonkin ottiaisen toukkia? Voiko lemmikkielainkaupasta ostetuista saada farmin?
Eläinkaupoista saa ostettua jauhomatoja, mutta halvemmaksi tulee varmaan ostaa joltain jolla on iso farmi, esim matelijaharrastajilta kannattaa kysyä. Jauhomadot ovat sirkkojen toukkia, en nyt muista minkä lajin, oisko kenttäsirkkojen? Ne sirkat eivät osaa lentää, eivätkä pompikkaan pahemmin.
maunu_muori

Re: matofarmin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Yks kysäri tuli heti noista jauhomadoista: lämpötila? eli missä lämmössä ne elelee hedelmällisesti?
Pitääkö olla kuinka paljon yli 10 astetta( tuppaa oleen pirtissäkin ton lämmön alle pitkillä pakkasjaksoilla)..
Voishan sen farmin tietty laittaa kanalaan... siellä on yleensä lämpimämpää, ainakin yläosissa :smt045 .. kätevästi sitten sieltä suoraan pehkuun matoset :smt001 , tarpeen mukaan.. kerroslattiakanala: yläosassa rehuntuotanto :smt047 alaosassa kanaset :smt040
tinttuli

Re: matofarmin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

Jauhomatojen optimi lämpötila taitaa olla +27C. Kehitys on hidasta, jos lämpötila on kovin alhainen. Meillä laatikot ovat kylppärin kaapissa ja kannet ovat tuulettuvia. Lämpöä siellä varmaankin on n. +25C Tässä yksi ohje http://www.freewebs.com/elvenin/jauhoma ... svatus.htm ja netissä niitä on useita.

Jauhomadoissa voi ravintoarvot olla hyvinkin kovat riippuen minkälaisessa elatusalustassa ovat eläneet. Näillä ei ole mitään tekemistä sirkkojen kanssa. Aikuiset ovat tummia kuoriaisia, jotka parittelevat ja munivat jauhoihin. Niistä kasvaa monen vaiheen kautta aina isompia ja isompia matoja ja ennen kuoriaiseksi muuttumista ovat "kolmiomaisia" ja "litteitä" olioita. Siitä se ralli lähtee uudestaan. Itse lajittelen kuoriaiset eri laatikoihin, sillä tavoin tuotantoa voi viritellä huippuunsa.

Olen näköjään aikaisemminkin täällä kommentoinut jauhomadoista, joten lainaan itse itseäni.
Usein lemmikkieläinkaupassa säilyttävät niitä kylmässä, jotta eivät kehittyisi kuoriaisiksi ja nämä toukat voivat olla säilytysajasta riippuen jo huonokuntoisia. Eli syy ei välttämättä ole kasvattajassa tai menetelmissä, vaan huonoissa madoissa. Niissähän on useita kehitysasteita ja jos ovat kuoriaisen muodossa, niiden elinikä on rajallinen ja kuoriaiset kuolevatkin jossakin vaiheessa. Silmälle näkymättömiä munia on voitu kuitenkin munia elatusalustaan ja niiden kehittyminen vie aikansa ja vaatii monta vaihetta. Jos alusta ei ole homeessa, siellä saattaa hyvinkin muhia pikkuruisia matoja. Tässä on ainakin todella intohimoisen kasvattajan ohjeita http://www.herppi.net/keskustelu?func=v ... 4&id=97801 Jauhomadot ovat turvallisia kasvattaa, sillä eivät kiipeile astiassa, eikä mulla ainakaan ole kukaan karkuun pötkinyt. Itse kasvatan niitä isommissa kannellisissa laatikoissa, eivätkä juuri häiritse ketään pesuhuoneen kaapissa lämminvesivaraajan vieressä. Voitin inhoni matoja kohtaan, mutta kuoriaisia en halua vieläkään siirrellä muuta kuin kauhalla.
Itse olen jopa pakastanut matosia ja jakanut halukkaille viirunostajille matofarminalkuja. Alku oli hidasta, mutta kun "tuotanto" lähtee käyntiin matoa pukkaa. Kanan tipuille olen antanut hyvin varovasti lähinnä herättämään vaistoja, sillä hyvin runsaalla matoruokinnalla sain aikaiseksi kahdella kukonpojalla kasvuhäiriöitä; sen verran tuhtia tavaraa on. Viiriäiset kesyyntyvät liikaakin niillä ja kanat ovat aivan höperöitä jauhomatojen perään. Toipilasruokana on erinomaista ja hyvin ravitsevaa, näyttäisi olevan jopa kanalle henkisesti terapeuttista !! Jos intoa olisi, jauhomadoilla saisi kanan tai viiriäisen koulutettua vaikka heittämään kuperkeikkaa!!
Meiltäkin saa matofarmiin "aloituspakkauksia", mutta valitettavasti postissa niitä ei saa lähettää. Nytkin laatikoissa kiemurtelee tsiljoona matosta ja olisi sadonkorjuun aika :smt003 tai hetkenpäästä kuoriaisia on paljon...
Puulanlapsi

Re: matofarmin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Puulanlapsi »

Kiitos tinttulille hyvasta ja tyhjentavasta tietopaketista!
Ada

Re: matofarmin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Ada »

Mä oon jotenkin aina kuvitellut että jauhomadot olisivat niiden sirkkojen poikasia joita liskoille ym syötetään, no hyvä että selvensit! :smt023
Vastaa Viestiin