Käyttäjien esittelyjä vuodelta 2012

esittele itsesi/lue ohjeet tiedotteesta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Chicco

Chicco Pohjois-pohjanmaalta

Viesti Kirjoittaja Chicco »

Hei,

meille on nyt vuoden tuumailun jälkeen tulossa siipikarjaa tänne lähelle Kalajokea. Tyrnäväläisiä maatiaiskanoja meille on varauksessa, kun teki niin mieli ihkaomia kananmunia. Ja onhan ne kanat hauskoja seuratakin ihan vain lemmikkeinä! Kanala on rakenteilla entiseen navettaan, tietysti tämän palstan vinkkien mukaan. :smt002 Meillä on pari koiraa ja tuossa naapurissa vanhemmillani on kissa, entisiä lypsykarjan pitäjiä ovat ja kanat onkin meille kaikille uusi tuttavuus. Onneksi löytyi tämä palsta, täältä on saatu jo hyviä tietoja ja lisää kysellään jos tarvii. :smt006

19.4.12:
Chicco kirjoitti:Kiitos Raksu tervetulotoivotuksista! Kanalan paikka vaihtui vielä tänään, jännää tää suunnittelu/nikkarointi-vaihe... Tuleekin autotalliin, joka on eristetty ja sinne saa paremmat lisälämmityssysteemit viritettyä talvella, ikkunoita on enemmän, lisäksi ulkotarhan saa nyt suojaisampaan paikkaan. Sitähän minäkin, että kyllä ne autot vähemmälläkin tarkenee, kanat on tärkeämpiä! :smt045
villatietola

Kanaset Urjalasta

Viesti Kirjoittaja villatietola »

Heip vaan kaikille Munanettiläisille. Olen täällä enempi vähempi pyörinyt reilun vuoden ja pihamaalla kuopsuttaa kolme kanaa ja kukko, Alhon kantaa. Haaveissa saada lisää kesän aikana ja melkein jo pari päivää sitten kuvittelin että nyt se tapahtuu luomusti :smt048 vaan nyt on vissiin into lopahtanut meitin Anjalta... Joka tapauksessa, täältä olen löytänyt kyllä aina vinkkiä kaikkiin kana-aiheisiin kysymyksiini, joita vuosi sitten ei ollut ihan vähän :smt045

Mukavaa kevättä
Anne
Matami_Maija

mukaan liittyi Matami_Maija, Pohjois-pohjanmaalta :)

Viesti Kirjoittaja Matami_Maija »

Tervehdys kaikille, esittäydympä nyt itsekkin! :smt006 Täällä siis yksi kanaharrastaja lisää joukkoonne, harrastuksen parissa jo reilun 11v, kanalassa "kuhan vaan kanoja", eli matiaisten ja muitten risteytyksiä, nyt uusina tulokkaina jätti kochin tipusia 2kpl joista toinen vaikuttaisi vahvasti olevan kukko. "kuhan vaan kanoja" on tällähetkellä kukko ja neljä kanaa joista yksi hautoo vimmatusti, tipusia toivotaan hartaasti. :smt001 Siivekkäiden lisäksi talouteemme kuuluu 3 lasta, mies, 2 seropi koiraa, 4 maatiais kissaa, 2pupua, 2 lv hevosta ja 2 vuohta :smt001 Haaveissa ja etsinnän alla on löytää uusia siivekkäitä, joko hanhia tai kalkkunoita, tai sitten molempia :smt002 .

Uteliaisuuttani heitän tässä samalla ilmoille kysymyksen, kuinka vanhoiksi teidän vanhin kananne/kukkonne on elänyt? :smt001 Oma Sirkka rouvani eli kunnioitettavaan 11v ikään kunnes nukkui pois, terhakka ja nuoren näköinen oli loppuun asti, mikään Sirkan ulkoisessa olemuksessa ei viitannut siihen että ikää oli jo niinkin paljon :smt049 . Sirkka oli loppu vuodet meidän parven päällikkö, Pentti kukko tuli nokkimisjärjestyksessä vasta sirkan jälkeen :smt003 .

Tämmöisen lyhkäisen esitelyn naputin itsestäni, kyselkää vapaasti lisää jos haluatte tietää vielä jotain :smt001
Janniina

Kanala suunnitteluvaiheessa

Viesti Kirjoittaja Janniina »

Hei kaikille! :smt006

Olen käynyt foorumilla useamman kuukauden etsimässä tietoa kanoista, pohtimassa sopivaa rotua ja haaveillut omien kanojen munista. Upea foorumi, kiitos kun tämä on avoin kaikille!
Meillä siis haaveissa oma kanala ja ilmajokisia tai tyrniksiä sinne toivoisin. Rakennusprojekti täällä Pohjois-Satakunnassa lienee ajankohtainen vasta vuoden tai kahden päästä, mutta hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. :) Sen ole tässä ymmärtänyt, että jos ajattelen paria kanaa, on viisainta varautua ainakin tuplamäärään oletetusta. Paperilla olen pyöritellyt n. 10m2 kokoista tilaa kanoille. Kyllä sinne pitäisi muutama mahtua. :-"
Helinä-keiju

Tervehdys!

Viesti Kirjoittaja Helinä-keiju »

Olen siis nuori nainen, joka vasta on muuttanut pysyvämmin omakotitaloon taajama-alueen laitamille ja haaveilen muutamasta kanasta (sekä muutamasta lampaasta). Kaupungille ehdin jo soittaa ja lampaista siellä oleva virkailija oli innoissaan, joten eiköhän joukkoon mahtuisi joskus muutama kanakin :)

Tosin kaikki on vielä alkutekijöissään ja innokkaana olen täällä lukemassa vanhoja ketjuja. Harmi vaan että meidän ulkorakennus on aika alkeellinen ja sähkötön joten ei ainakaan vielä kanalaa sinne saada pystyyn... Mutta mielenkiinnolla opin uutta ja intoa olisi kotitarvekanalaan :))
Tavast

Heippa Hämeestä!

Viesti Kirjoittaja Tavast »

Täällä yksi uusi kanoihin höpsähtänyt, vaikka yhtään omaa ei vielä olekaan. Tykkään noista maatiaisista ja päätin että kun kerran Hämeessä ollaan niin hämäläisiä kanoja sit kans :smt007 Kyselin vähän myytäviä, mutta kun vähän huonosti tuntui olevan saatavilla, niin tilasin hautomakoneen ja siitosmunia. Kone on tuolla jo koekäytössä ja tällä viikolla pitäis tulla haudottaviakin. Saapa nähdä kuinka onnistuu kun koneena on tuo kovan onnen tutto :smt002

Muita eläimiä meillä on kuin Nooan arkissa kaksin kappalein; hevosia, koiria, kissoja, lampaita, näistä vain koirat lisääntymiskykyisiä kylläkin...
Rakennuspuuhiinkin varmaan pääsee koska tulevien kanasien asumus ei ole talvilämmin.

Perheeseen kuuluu myös kolme jo aika isoa lasta ja vauhdikas mies. Me ollaan molemmat puoliksi hämäläisiä ja puoliksi karjalaisia, hällä on tuo karjalainen puoli paremmin esillä ja miulla taas hämäläinen.

16.5.12:
Tavast kirjoitti:Nyt meillä on tipuja :smt050 Seitsemän suloista hämäläistä tipua touhuaa innokkaasti ja kolme on vielä tulollaan. Galleriassa on kuva näistä pienistä.
tinde

Uusia munijoita tulossa :-)

Viesti Kirjoittaja tinde »

Pieni omatarve kanala rakenteilla... into pinkeenä odotellaan kun vapun jälkeen 6+1 iittiläistä pääsevät muuttamaan sisään :smt038
Kiitos hyödyllisestä tiedosta, jota tältä sivustolta löytyy...ja ihanan positiivisesta hengestä, joka täällä on. Aurinkoista viikkoa kaikille :smt004 . t. Tinde
siny

Kanalahaaveesta totta Kalajoella

Viesti Kirjoittaja siny »

Torstaina mennään allekirjoittamaan talokaupat ja kunhan saadaan tavarat muutettua, olisi luvassa kanalan rakentaminen vanhan navetan päätyyn. Kanoista ynnä muista kotieläimistä olen haaveillut jo monen monta vuotta ja nyt oman talon oston myötä olisi aika tehdä haaveista totta :smt041

Näiden kanojen suhteen olen ihan täysi noviisi, joten kaikenlaiset ohjeet ja neuvot otetaan ilolla vastaan. Viime viikot olen lueskellut täällä keskusteluja mutta paljon on vielä opittavaa. Tavoitteena olisi kuitenkin saada kanala valmiiksi ja kanat kuopsuttelemaan pihalle jo tämän kesän aikana. Haaveissa on ehkäpä lisäksi myös pari lammasta ja jossain välissä ehkä myös pari kesäpossua. Saas nähdä, mitä kaikkea onnistun pihapiiriimme haalimaan kunhan tässä oikein innostun :smt117

Hm, nyt ei oikein ajatus luista tämän esittelyn suhteen. Palaan asiaan aamusella kun ajatus juoksee taas paremmin.
iracarita

iracaritan paluu... :-)

Viesti Kirjoittaja iracarita »

Olen siis uusivanha munislainen. Edellisen esittäytymiseni löysin vuodelta 2008! Tässä välissä palsta on kai muuttunut ja vanhat tunnukseni eivät enää toimineet, joten olen nyt taas täällä! :smt001

Minulla on ollut kanoja vuodesta 1998. Ensimmäinen kanani oli leghorn, jonka hain kaveriksi maatiaiskukolleni. Sitten löysin pari hämeen mustaa kanaa, jotka ovat nykyisen parveni kantaemot. Oli minulla jossakin vaiheessa pari isa browniakin, mutta ne eivät onneksi tuon loppuunpalaneen leghornin tavoin jättäneet jälkeläisiä kanalaani.

Tällä hetkellä maatiaiskoktailissani on siis mustien lisäksi savitaipaleen kanaa ja kiuruvetistä. Ensi syksylle ajattelin etsiä taas uuden sortin maatiaiskukon. Suunnitelmissa on myös päästä eroon kaupan broilerista ja sitä varten etsin parhaillaan Plymouth Rockeja omaksi parvekseen. Lisäksi minulla on pieni parvi karvajalkoja, millejä, jotka yllätysyllätys tulivat meille mieheni ehdotuksesta! Siksi nimesinkin ensimmäisen millekukon mieheni kaimaksi, Matiksi! :smt002

Siivekkääseen perheeseeni kuuluvat myös fasaanit ja sinisorsat. Ensimmäiset fasaanini hommasin kymmenen vuotta sitten harjoituslinnuiksi suomenpystykorville, joita kasvatan Leimu-Viita -kennelnimellä. Sinisorsat tupsahtivat fasaanitarhaan kolme vuotta sitten.

Pihaani asuttavat varsin perinteiset suomalaiset eläimet: suomenhevonen, kolme suomenpystykorvaa ja kolme maatiaiskissaa. Suunnitelmissa on myös jatkaa joukkoa parilla porolla. Sarvipäätkin liittyvät koiraharrastukseen, sillä aikomukseni on totuttaa niiden avulla koirani poroihin niin, ettei pohjoisen metsästysreissulla kukaan innostu jahtaamaan väärä riistaa!
anssi

Toista kesää kanoja

Viesti Kirjoittaja anssi »

Jälleen on kesäksi tulossa kanasia myös meille. Lähiaikoina 10 kappaletta tehotyttöjä, puolet munivaisia ja toinen puolisko nuorikoita. Viime kesänä oli 5 tehotyttöä ja näkyy se olevan niin, että nälkä kasvaa syödessä. Haaveena olisi ottaa myös maatiaiskanoja ja pitää kanoja ympärivuoden eikä pelkästään kesäkanoja. Kovasti ollaankin suunniteltu talvikanalaa vanhaan 70-luvun lopulla remontoituun navettaan. Kesäksi kanoille on tehty navettaan hyvän kokoinen häkki ja pääsevät kanaset myös halutessaan ulkotarhaan, jota on tarkoitus täksi kesäksi laajentaa. Iso veljeltä sainkin jo verkkoa ja nyt odotellaan lumien sulamista, että laajennusurakkaan päästään.
Lisäksi kesäksi on tulossa jälleen karitsoita, tällä kertaa 4 pässipoikaa. Viime kesänä meillä oli laiduntamassa 3 karitsaa, yksi uuhi ja kaksi pässiä. Kanat ja lampaat ovat puoliksi naapurin kanssa. Hyvin on yhteistyö toiminut.
Paljon hyviä vinkkejä olen täältä saanut ja tasaiseen tahtiin tulee erilaisia aiheita käytyä lukemassa.
vempula

Uusi kanallinen Keminmaalta

Viesti Kirjoittaja vempula »

Hei
Tämän nimimerkin takana huutelee perheen äiti joka odottelee innolla ensimmäisten kanasten ja vuohien kotiutumista.Kanaset on ensimmäisiä laatuaan meidän perheessä, vuohet jo menneiden vuosien tuttavuus. Kaupunki vuosien jälkeen paluu maalle herätti vuohi kuumeen uudelleen ja miksipä ei sitten kokeiltais omaa muna tuotantoakin. Olen seurannut palstaa jo jonkin aikaa "salaa" ja vihdoin uskaltauduin esille. Hyviä juttuja ja ideoita löytynyt ja mahtavia kuvia.
Kukonlaulu

Kukonlaulu ilmoittautuu mukaan!

Viesti Kirjoittaja Kukonlaulu »

Mies on nyt pitkään haaveillut meille muutamaa kanaa ja kukkoa, nyt sitten laitettiin toimeksi ja toukokuun puolivälissä pitäisi hakea ilmajokisia kanoja 4 ja niille kukko. :) Rakennuspuuhat pitäisi jo kovaa vauhtia aloittaa, onneksi miehellä on ensiviikko lyhyt viikko niin pystyy keskittyä paremmin tuohon tarhan ja kanalan rakenteluun. :smt004
Täytyypä yrittää laittaa kuvia tuonne rakentelupuolelle sitä mukaan kun rakentaminen etenee. :) Kylläpäs on jännittävää, kanoista ei ole aikaisempaa kokemusta, miehen kotona on ollut aikoinaan ankkoja, lampaita, vuohia yms. Mutta ei ilmeisesti kanoja sieläkään koskaan. :) Ahkerasti on nyt lueskeltu täällä kaikenlaista ja imetty tietoa niin paljon kun vaan päähän mahtuu. :smt045
nindada

nindada haaveilee laumasta

Viesti Kirjoittaja nindada »

Moikka!

Olen jokusen kuukauden lukenut ehkä kaikki munanetin viestit, joten on varmaan järkevää rekisteröityä ja siten siis esitellä itsensä. :smt003 Olen pienen lapsen äiti Etelä-Suomesta, teini-ikäisenä hoitelin omaa pikkutilaa kaverin kanssa, oli vuohia, lampaita, ym. mutta tärkeimmät oli kanat ja ankka. Haave on jäänyt päälle, ja omavarainen elämä -prosessi lähtee käyntiin heti kun löytyy sulhanen jonka kanssa ostaa se maapaikka. :smt057 Pääasiassa maatiaiset kiinnostaa, en ole hurahtavaa tyyppiä mutta saa nähdä.. Toivottavasti saan täältä ainakin lisäinfoa käytännön asioista :) Niin joo ja villasiat kiinnostaa myös...
Skrållan

skrållanin kanaset

Viesti Kirjoittaja Skrållan »

olen ollut mukana pienen aikaa, mutta nyt esittäydyn, kun noi kanat kerta muuttivat tohon kesäkanalaan :)

eli olen vähän päälle 40, eteläsuomessa kanasiaan hoiteleva "maatalon emäntä". opiskelen para aikaa, jonka vuoksi ei ole ollut aikaa eikä rahaa siihen kaikkein rakkaimpaan harrastukseen, issikkaani, jonka ikäväkseni jouduin myymään :smt022 . kanoja ja ankkoja mulla oli silloin kun lapset ( 3 kpl) olivat pieniä, mutta ne jäivät anoppilaan hoitoon kuin yhteistä säveltä niiden hoitamiseen ei löytynyt. eli nykyisin ne ovat anopin .

meillä on nyt kolmas kesä tulossa kesäkanoineen. toiveena on saada oma kanala talveksi. tiedossa olisi yksi noin 25 neliön kioski, joka olis aikas hieno kun sen vaan saisi rempattua ilman että siihen menee tonneja.

meillä on siis kaks koiraa, marsu, kesäkanoja, kaneja.. iso piha ja peltoja.
epi

Epin tipuset

Viesti Kirjoittaja epi »

Kai se sitten minunkin täytyy esittäytyä. Elikkäs, olen 23 vuotias kahden pikkuprinsessan äiti, asumme vanhalla maatilalla Myllykoskella. Harrastan mieheni kanssa autourheilua ja kaikkea muutakin pärisevää. Nyt olen saannut uudenlaisen kipinän, ja aloitin kanaharrastuksen. Tällä hetkellä meillä piipittää jättikoch, plymouth rock, orpigton, paduan, silkkikana, kääpiö-wyandotte, araucana-faverolle risteytys, rock-marans risteytys ja pari jotain vaalee risteytystä rotua x. :) uusimpien tulokkaiden lisäksi meidän tontilta löytyy ankkoja, kääpiövuohipojat Keke ja Köpö, neljä kissaa, kaksi koiraa, pupu ja marsu. Että eiköhän me näillä päästä alkuun. :)
Vastaa Viestiin