Helpoin tapa hapattaa maitoa kanoille?

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
SannaT

Helpoin tapa hapattaa maitoa kanoille?

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Mulla olis mahdollisuus saada muutamia purkkeja silloin tällöin maito, jossa on viimeinen käyttöpäivä.
Kanoille kun saa antaa vain hapanmaitotuotteita niin sain älynvälyksen, että voisin käyttää nuo maidot hyödyksi kanoillani. Ei menis maitoa viemäristä alas ja ite säästyisin rehulaskussa.
Viiliä, piimää?
Avatar
jopekka
kana
Viestit: 98
Liittynyt: 10 Loka 2008, 19:36
Paikkakunta: Heinävesi

Re: Helpoin tapa hapattaa maitoa kanoille?

Viesti Kirjoittaja jopekka »

Meillä kanat ja koira saa ihan lypsylämmintä lehmänmaitoa. Ja aiemmin nauttivat vuohenmaidosta kilpaa.
vinski

Re: Helpoin tapa hapattaa maitoa kanoille?

Viesti Kirjoittaja vinski »

Minä teen kyllä (tilamaidosta) ihan koko ajan viiliä kanoille, entisestä viilistä otan vain siemenen uuteen satsiin ja kyllä kanat tykkää! Ja syön kyllä itekki viiliä, isäntä oottaa, että millon alan kotkottaan, kun oon kanojen kans samoissa eväissä :smt005 (Tähän asti oon kyllä tyytynyt vai motkottaan)
Iloisten Munatalo

Re: Helpoin tapa hapattaa maitoa kanoille?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Maitosienellä kefiiriä, tuollahan on se kefiiri topicki jossa pulinaa asiasta. :smt023 Tai sitten teet jugurttia, jugurtille oma topic myöskin.
Raksu

Re: Helpoin tapa hapattaa maitoa kanoille?

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Minä teen kanoille ja itselle maitosienellä kefiiriä koko ajan, hyvää on :smt003
Rusina

Re: Helpoin tapa hapattaa maitoa kanoille?

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Helpoin ja nopein tapa on varmaan lorauttaa sekaan kaupan piimää...
SannaT

Re: Helpoin tapa hapattaa maitoa kanoille?

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Kefiirin teko ei tunnu kauhean helpolta. Siis kaikkineen päivineen aloitukset ja muut. Viilin teko on yksinkertaisempaa kuin jugurtin teko...
Rusina: Annetaanko sen maidon ja piimän seistä joitakin aikoja? Kuinka paljon litraan maitoa laitetaan piimää?
Rusina

Re: Helpoin tapa hapattaa maitoa kanoille?

Viesti Kirjoittaja Rusina »

En tiedä tarkkaa suhdetta. Vasikoille oon hapanjuottotankkiin vaan lorautellut piimää. Kyllä se maito aika pienelläkin "siemenpiimällä" happanee, hapattamiseen kuluva aika on verrannollinen piimän määrään. Maista :smt002!
Itse oon tehnyt enimmäkseen hapanmaitoa vasikoille ja karitsoille aiv-hapolla, mutta sitä nyt ei joka mökissä ole...
Iloisten Munatalo

Re: Helpoin tapa hapattaa maitoa kanoille?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Mutta eihän siinä kefiirissä ole muuta kuin maito astiaan ja sieni lillumaan sinne ja yön yli odotellaan :smt005
SannaT

Re: Helpoin tapa hapattaa maitoa kanoille?

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Kiitos. Kokeilen tuota piimää ja viiliä. Riippuen kumpaa sitten sattuu olemaan jääkaapissa kun maitoa saan.
Juu, Kefiirin teko on helppoa, mutta ensin täytyy hankkia se sieni ja pitää siitä huolta :smt002 Pitäisi kyllä kokeilla sitä joskus :smt045
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Helpoin tapa hapattaa maitoa kanoille?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Piimästäkin tulee mun kokemuksen mukaan viiliä mutta eihän se kanoja haittaa :smt001 . Piimä ja viili ovat minustakin helpoimpia, kefiiri vaatii vähän enemmän.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Vastaa Viestiin