Alhojen käytös

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
taikku

Alhojen käytös

Viesti Kirjoittaja taikku »

Minulla on ollut nyt vähän aikaa n. 10 kpl alhokanaa ja kaksi kukkoa eiku kolme... kaksi kukkoa on sukua noille kanoille ja kolmas on takuu puhdas kukko säilyttäjältä.
Kanat ovat tämän takuuvarman nuoren kukon kanssa. Kanat ovat oikein mukavia.... mutta mutta... jotenkin ne ovat häijyjä toisilleen, tai ainakin jollekin. Yhdeltä kanalta on "syöty" siipi. Siitä ei ole juuri jäljellä mitään. Siirsin toki kanan pois parvesta, mutta olen huomannut, että muutenkin vähän ovat hanakoita nokkimaan toisiaan? Kanat olivat vähän aikaa sekakukkojen kanssa ja niiltäkin näin niiden nyppivän sulkia :smt017 Onko siis alhomaisia piirteitä? Kanojen puhtaudesta en ole 100 varma (voin laittaa kuvia myöhemmin), ovat lähestulkoon mustia, vähän valkoista siellä täällä ja pari mustavalko täplikästä. Samaa sukua olevista kukoista toinen taitaa olla melkein musta ja toisella vähän valkoista. Muuten kanat ovat melkein käsikesyjä, saa silitellä ja kulkevat perässä :smt001
Tuulia

Re: Alhojen käytös

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Ne kuvat olis kiva nähdä, mielenkiinnosta monikin varmaan haluaisi niitä nähdä. En missään nimessä ole mikään asiantuntija mutta noi mustavalkoiset kyllä pisti mietityttämään.
Tosin kyllä alhot meilläkin välillä nokkasevat kaveria ohimennen mutta ei ne mitään agressiivista väkeä ole.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alhojen käytös

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Väritys ei vaikuta ollenkaan alhoille tyypilliseltä...itse pitäisin alhona vain sitä kukkoa, joka on hankittu alhojen säilyttäjältä. Laitapas kuvia :smt048
Toisten liiallinen nokkiminen ja/tai sulkien nyppiminen ei kuulu minkään rodun tai minkään maatiaiskanakannan piirteisiin/ominaisuuksiin. Syytä pitää hakea jostain muualta eli esimerkkeinä heitän: ruokavalio, ulkoloiset, tipuajan olosuhteet, stressi...jne.
Joskushan kanoilla on käytöshäiriöitä, vaikka kaikki olosuhteet olisivat viimeisen päälle kunnossa. < Tällöin syytä lienee mahdotonta selvittää?
Kokeilepa lisätä ruokaan eläinvalkuaista...se saattaisi auttaa?
emilia

Re: Alhojen käytös

Viesti Kirjoittaja emilia »

HEI VAAN

eivät todellakaan vaikuta alholaisilta, minulla on vain kaksi alholaista kanaa, mutta ovat todella kesyjä ja ystävällisiä toisilleen, sekä muille kanoille. Alhot nukkuvat vierekkäin, hautovat poikaset vierekkäin, poikaset nukkuivat kummankin mamman alla, siis ei enään ollut tietoa mikä poikanen oli kenenkin, siis todella kilttejä ystävällisiä, sosiaalisia ym
taikku

Re: Alhojen käytös

Viesti Kirjoittaja taikku »

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Tässä pikaisesti aamulla ottamia kuvia, siis laatu ei hyvä :smt004
Mielestäni pääsivät nyt hyviin oloihin. Niillä oli useammalla siivissä häikkää... hakkasivat toisiaan verille. Tilanne on nyt rauhoittunut. Heti kun tajusin tilanteen syötin niille paketin jauhelihaa :smt003 Mahdottoman mukavia ne minusta ovat. Ei minulle ole merkitystä ovatko puhtaita. Myyjä jolta ostin, sanoin tieten "kasvattaneen" tätä mustaa alhoa mustalla kukolla (toinen kukko taitaa olla ihan musta.... kukkojen ei kyllä pitänyt tulla minulle..). Täytyypä joskus kysellä näiden alkuperää.
taikku

Re: Alhojen käytös

Viesti Kirjoittaja taikku »

Kuva
tässä se puhdas kukkopoika :smt001
Ushva

Re: Alhojen käytös

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Viimeinen kukkopoika on ihan alhon näköinen, mutta uskallan väittää että nuo muut on jotain ihan muuta. :smt003
Paitsi tuo väritys, niin jo ruumiinrakenne poikkeaa alhoista.
taikku

Re: Alhojen käytös

Viesti Kirjoittaja taikku »

Ne ovat vähän pörhällään, ku aamulla laskin ne pakkaseen :smt003 Voin yrittää ottaa ajan kanssa parempia kuvia. Hyvin ne ainakin munivat, muusta viis :smt005
Osalla oli pyrstötkin aika kunnossa, enkä usko, että sulkasadon takia...
Se itseä mietityttää, että jos esim. joku uusi kanailija olisi ostanut nämä aitoina alhoina kera kukkojen (luulen näiden olevan sukusiittoisia) ja sitten myynyt vaikka ns. siitosmunia tai vaikka tipuja.... meinaan vaan millaista kanaa maailmalla liikkuu :smt017 Jos itse myisin jotain, menis mulla lähes kaikki kunhanvaankanoina, vaikka itsellä on "puhtaita" jättikotch kanoja ja kukko (eri sukua tietty), ei mun kanoilla ole papereita (paitsi nyt tällä alhopojalla) ja ainoastaan on ollut luottaminen myyjän sanaan.
Hansu

Re: Alhojen käytös

Viesti Kirjoittaja Hansu »

taikku kirjoitti:Ne ovat vähän pörhällään, ku aamulla laskin ne pakkaseen :smt003 Voin yrittää ottaa ajan kanssa parempia kuvia. Hyvin ne ainakin munivat, muusta viis :smt005
Osalla oli pyrstötkin aika kunnossa, enkä usko, että sulkasadon takia...
Se itseä mietityttää, että jos esim. joku uusi kanailija olisi ostanut nämä aitoina alhoina kera kukkojen (luulen näiden olevan sukusiittoisia) ja sitten myynyt vaikka ns. siitosmunia tai vaikka tipuja.... meinaan vaan millaista kanaa maailmalla liikkuu :smt017 Jos itse myisin jotain, menis mulla lähes kaikki kunhanvaankanoina, vaikka itsellä on "puhtaita" jättikotch kanoja ja kukko (eri sukua tietty), ei mun kanoilla ole papereita (paitsi nyt tällä alhopojalla) ja ainoastaan on ollut luottaminen myyjän sanaan.
Vaan eikös säilyttäjiltä saa aina linnuille paperit mukaan todistuksena?
taikku

Re: Alhojen käytös

Viesti Kirjoittaja taikku »

Mies tuli tänään aiemmin kotiin ja oli mennyt hoitelemaan kanasii. Ns. musta-alhokukko oli käynyt hänen lahkeisiin kiinni :smt003 Minulla ei ole koskaan ollut vihaista kukkoa. Innoissani meni katsomaan mikä meininkin... pyh, kummankin kukon sain napattua syliin eikä mulle ärhännelty :smt001 Toiselle kukolle on jo koti, ja toinen jää tai sitten :smt027 toisaalta ois kiva, että jäis kukko jolla on luonnetta :smt003
Vastaa Viestiin