NiksiNurkka

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
tinttuli

Re: NiksiNurkka

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

Sain syksyllä asiakkaalta uuden oksasilppurin ilmaiseksi ja olikin tuskastuttavan tehoton vehje.
Kun nyt hanhet syövät porkkanoita ämpärillisen päivässä, kävi mielessä kokeilla pudottaa porkkana silppurin kitaan. :shock: Wau!! Silppuaa porkkanat, lantut, kaalinlohkot juuri sopivan rouheaksi. Tänään kokeilin kaataa ämpärillisen kuivaa hernettä silppuriin. :smt005 Rouhii herneet ja jopa ohran linnuille juuri sopivaan karkeuteen kahteen kertaan ajettuna.
Ihana peli :smt004
AnetteMilli

Re: NiksiNurkka

Viesti Kirjoittaja AnetteMilli »

toi säästäis kyllä aikaa älyttömästi. :smt001 Täällä nimittäin tehdään kaikki käsipelillä. Mutta mitähän tuollainen silppuri maksaisi? Mulle tuskin kukaan sellaista lahjoittaa :smt003
siimis

Re: NiksiNurkka

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mä haaveilen oksasilppurista JA uudesta rehumyllystä - ehkä tarvitsenkin vain oksasilppurin..? Minkä merkkinen kone sulla on, tinttuli?
Iloisten Munatalo

Re: NiksiNurkka

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

hollannikas

Re: NiksiNurkka

Viesti Kirjoittaja hollannikas »

Nyt jostain opiskeluajan (kemiantekniikka) syövereistä tuli semmonen muistikuva, ettei margariini ym rasioita saisi käyttää (pakastaa) uudestaan. Pinnoite ei kestä sitä ja siitä tulee jotain jäämiä ruokaan.

(vai koskikohan se mikrottamista... :-" )
tinttuli

Re: NiksiNurkka

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

siimis kirjoitti:Mä haaveilen oksasilppurista JA uudesta rehumyllystä - ehkä tarvitsenkin vain oksasilppurin..? Minkä merkkinen kone sulla on, tinttuli?
Merkki on Al-Ko 2500RS Dynamic ja löytyyhän siitä tehoja risusavottaankin, kun asensimme terät paikalleen :smt002 Lahjoittaja luulotteli niiden olevan varaterät... voi elämän kevät, ei ihme ettei toiminut kunnolla. Naudoille myllätään ihan traktorimyllyllä, mutta tää on kiva lelu, kun on rehusuulissa aina käden ulottuvilla. KeltaisessaPörssissä yms. myydään ainakin käytettyjä edullisesti.
Jokainen tietenkin käyttää omaa silppuriaan valmistajan ohjeiden mukaan.
Tuulia

Re: NiksiNurkka

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

tulee sitten meidänkin oksasilppurille uusi elämä :smt003 kaikkee sitä tulee hommattua, yhden kesän tuli silppuria käytettyä, sitten ei kukaan enään jaksanut oksia silputa.
nurkassa seisoo tyhjänpanttina kuntopyöräkin, keksiikö kukaan sille uutta elämää :smt003

Mä olen kanssa tehnyt kaikenmaailman virittimiä että sais kunnon ruokakipot kanoille, kaiken maailman automaatit ei meillä toimi, kun ne reunat ovat kuitenkin niin matalat ja ruoka senkun roiskuu pitkin lattiaa, paras tähän astisista on vanhat parvekelaatikot, se on tarpeeksi syvä, ruoka pysyy laatikossa, ja ei kaadu kun ruuvaa laudanpätkät kumpaankin päähän.

Hyvä hankinta oli leipäkone, meillä kun sitä leipää menisi vaikka ja kuinka, on niin suurta herkkua kanoille ja varsinkin ankoille, leipäkone kyllä maksaa itsensä takaisin.
Iloisten Munatalo

Re: NiksiNurkka

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Tuulia kirjoitti:Mä olen kanssa tehnyt kaikenmaailman virittimiä että sais kunnon ruokakipot kanoille, kaiken maailman automaatit ei meillä toimi, kun ne reunat ovat kuitenkin niin matalat ja ruoka senkun roiskuu pitkin lattiaa, paras tähän astisista on vanhat parvekelaatikot, se on tarpeeksi syvä, ruoka pysyy laatikossa, ja ei kaadu kun ruuvaa laudanpätkät kumpaankin päähän.

.
Meillä on ämpärit joissa ruoka-aukot alareunassa ja ämpärit vadeissa, melko hyvin pysyy hallinnassa roiskuttelut
Mimi30

Re: NiksiNurkka

Viesti Kirjoittaja Mimi30 »

soija-makaronipuuroa jakaessani tänään maatiaisille,silkeille ja viiruille tajusin vihdoin että laitan kaikki pikku kipot ja kupposet ison tarjottimen päälle ja vien kaikki yhellä kerralla sensijaan että otan muutaman kerralla ja teen kolme reissua sisään-ulos.. :oops: Kauan kesti tajuta tämäkin!! :smt005 Tietysti vois laittaa koko sapuskan isoon ämpäriin ja pitää kupposet häkeissä/kanalassa ja sinne jakaa mutta kun ne kupit paskaantuvat siellä niin helposti..

ai niin ja vanhasta akvaariosta tuli tänään pikkuinen kasvihuone keittiön ikkunalle..hahhaa :smt019 ,vihdoin kissat pitävät tassunsa erossa mun idätyksistä,tomaatin ja paprikantaimista! :smt042
juujuu

Re: NiksiNurkka

Viesti Kirjoittaja juujuu »

onnikas kirjoitti:Maitopurkista ruoka-automaatti. Käytin tipuilla tätä systeemiä ja nyt olen laittanut alemman orren molempiin päihin että lauman alimmatkin saavat syödäkseen riittävästi.purkista on helppo askarrella aukon kokoa ja korkeutta säätämällä eri kokoisille sopiva automaatti.

Kuva
Tässäpä hyvä idea :smt003 Mulla olis myös tuollainen juomapullo Liian pieni kaneilleni, oppivatko nuoret kanaset siitä lipittämään nesteet ?
SannaT

Re: NiksiNurkka

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Noi maitopurkki automaatit on tosi käteviä tipulassa. Saa surutta polttaa kun menevät suttuiseksi ja on kivan kokoisia. Täältä muniksesta sen viime keväänä bongasin.
Meillä on ainakin oppineet kaikki iästä huolimatta tohon nippapulloon. Olen laittanut alkuun jonkun vesikipon alle ja siihen vähän vettä, niin osaavat ainakin yhdistää sen vekottimen veteen.
Vaikka uskon kyllä että eläin kun eläin vaistoaa/haistaa mitä sitten liekään niin sen veden kun jano yllättää :smt017
Tosi kätevä tipulassa myös
juujuu

Re: NiksiNurkka

Viesti Kirjoittaja juujuu »

Taidan kanssa laittaa tuollaisen ruoka automaatin kunhan saan jonkun purkin juotua tyhjäksi Tuntuu että noi tirpat syövät ja juovat heti kaiken mitä annan
Neljä kertaa jo täyttänyt ruokakipon ja kerran vesikipon vaikka ovat olleet täällä vasta klo 2:sta päivällä Ovatkohan ne kipot liian pieniä vai ovatko ne vaan niin nälkäsiä noin
nuorina ??? ihmettelee tää :smt017
ninnu

Re: NiksiNurkka

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Minkä kokoiset kipot sulla on? Kuulostaa kyllä liian pieniltä, jos koko ajan saa olla täyttämässä? Syökö, vai roiskiiko vaan ympäriinsä? Mulla on kolmella kanalla ja kukolla pari litranen juoma-automaatti, kerran päivässä vaihdan siihen vedet ja aina on entisiä jäljellä hyvinkin. Ruokkakippona on sellainen musta, muovinen vuoka (joissa myydään kaupoissa mm. lihoja) siitä se matalampi versio, sen täytän aamuin illoin ja entisiä on kyllä jäljellä siinäkin, tosin syövät muutakin kuin rehua ja viljaa.
Pia

Re: NiksiNurkka

Viesti Kirjoittaja Pia »

Kiitos vativinkistä Iloisten Munatalo! :smt041 Laitoin 3 litran ruoka-automaatin pesuvatiin ja enää ei ole jyvät ja pehku sekaisin! Reuna on nyt tarpeeksi korkea ja pitäää jyvät ja rehut paikoillaan vaikka kanaset yrittävätkin kaivella vain parhaimmat palat esille.

Vesiautomaatti (3L) on ison saviruukun päällä. Saviruukku on ylösalaisin. Vesiautomaatti on näin tarpeeksi korkealla ettei koko ajan tarvitse olla vaihtamassa vesiä kun pysyy puhtaana, eli pehku ei lennä kylpiessä/kuopiessa veden sekaan.
juujuu

Re: NiksiNurkka

Viesti Kirjoittaja juujuu »

ninnu kirjoitti:Minkä kokoiset kipot sulla on? Kuulostaa kyllä liian pieniltä, jos koko ajan saa olla täyttämässä? Syökö, vai roiskiiko vaan ympäriinsä? Mulla on kolmella kanalla ja kukolla pari litranen juoma-automaatti, kerran päivässä vaihdan siihen vedet ja aina on entisiä jäljellä hyvinkin. Ruokkakippona on sellainen musta, muovinen vuoka (joissa myydään kaupoissa mm. lihoja) siitä se matalampi versio, sen täytän aamuin illoin ja entisiä on kyllä jäljellä siinäkin, tosin syövät muutakin kuin rehua ja viljaa.

Ryhmä Rämän ruokahalu ja jano taltutettu :smt003 Eivät enään juokse kipoille niinkuin juuri olisivat nälkään kuolemaisillaan Kippoja en vielä ole vaihtanut Nostin lattialämmityksen lämpöä yöksi
mutta laskin sen taas tänään kun tuntui turhan lämpöseltä :smt001 Olisko ruokahalu ollut iso kun tulivat vähän kylmemmistä olosuhteista
Vastaa Viestiin