Kanojen madotus

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Maikki

Matolääkettä, mistä?

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Olen aikeissa tehdä kanoilleni matohäädön ennen uusiin talvitiloihin muuttoa. Kysyin matolääkettä eläinlääkäriltä ja olishan flubenolia saanut tilattua, mutta vain kahden kilon pönikässä. Se maksaa paljon ja meidän kanamäärällä kahden kilon purkki jauhetta riittäisi tsiljuuna vuotta!

Mistä te muut harrastajat ostatte matolääkkeet? Miten annostelette lääkkeen, veteen vai ruokaan? Tuo annostushan on todella pieni ja varmaan vaikea sekoittaa tasaisesti jotta kaikki linnut saavat oikean määrän lääkettä.
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Kanoista en tiedä mutta koirille annetavaa flubenolia annetaan akvaariokaloillekin (!) ja sama aine kai se on kanoillekin. Ei kai niissä eroja voi olla kun vaikuttava aine sama? Ja noitahan saa pieninä määrinä apteekista. Flubenolia saa pastana ja jauheena + kai tablettinakin. Vahvuudet kai on sitten katsottava tarkkaan. Jos kysyisi eläinlääkäriltä voiko noita koirien vastaavia käyttää?

Muistan että aikoinan meillä oli Axiluria jauheena joku puolen litran purkki ja siitä annettiin sekä vuohille että kissoille ja koirille. Samaa taidettiin antaa jopa hevosellekin jos oikein muistan. Mietin silloin pääni puhki voiko se oikeasti tepsiä joka elukan loisiin.

Tuolla oli madotusketju:
http://munanetti.power-forums.com/viewt ... t=flubenol

Mulla on hyvä idea: jos tuota koiranpentujen FLUBENOL VET 44 mg/ml pastaa voi käyttää kanoille niin tekee flubenoltäytteisiä kastematoja :smt003
Justiina

Viesti Kirjoittaja Justiina »

:smt005 :smt005 Hyvä idea flubenoltäytteisiä kastematoja :smt005 :smt005
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Onkohan se sitten jotenkin näin parin vuoden aikana muuttunut, kun mulla on 600gr purkki eläinlääkäriltä ostettua Flubenoilia?
Mä oon antanut siitä koirillekin, kissan madotus ei ainakaan multa onnistunut.
Kanoille olen sekoittanut sen veteen.
Pigeon

Matolääke

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

Mulla olisi pullonpohjallinen Ivermectin loishäätöö,olen saanut sen eläinlääkäriltä.sitä laitetaan pipetillä tippa niskaan.Olen antanut sitä kyyhkyilleni.Voin lahjoittaa sen jos haluat.
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Pigeon: Onko tuo aine ulkoloisten häätöön? Ei kai ulkoisesti käytetty voi tehota sisäloisiin :smt017 Vai voiko sitä antaa sitten sisäisestikin?

Ivermectin taisi olla se aine joka tappaa collie-sukuiset koirat...

Ei ole vielä edes kanoja mitä loishäätää mutta aihe kiinnostaa kovin :smt003 olen aina ollut yli-innokas madottaja. Toivonmukaan en kuitenkaan mene loishäätämään mun viiriäisiltä mitään koska ne on niin pieniä että kuolisivat helposti.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Ivermektiini imeytyy, kanoille sitä tavallisesti annetaan suuhun. Se tappaa sekä sisä- että ulkoloiset tehokkaasti ja vissiin ihan turvallisesti mitä kanoihin tulee.
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Hmm... elikkäs pieni tippa viiriäisillekin voisi sitten tepsiä jos tarvetta esiintyy :smt003 Onkos tuossa ivermektiinissä kovinkin pitkä varoaika?
Maikki

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Tuo ivermectin kuulostaisi hyvälle! Jokainen kana saisi varmasti annoksensa kun lääke tiputetaan niskaan.

Taidanpa laittaa yv:tä pigeonille..
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Ivermektiinissä on varoaika 28 vrk, mutta epävirallisesti munia ja lihaa voi syödä aiemminkin. Pitkästä varoajasta johtuen olen antanut ivermektiiniä sulkasadon aikana jolloin eivät muutenkaan muni. Ja se on kyllä ihan hyvää ainetta, tosin varovaisesti käytettynä :smt001
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mua mietityttää madottaisinko vai enkö vaakuttimeni. Takun ruumiinavauksessa luki, ettei parasiitteja, vaikka ovatkin saaneet kalaa. Juttelin yhden vesipuolen loisiin erikoistuneen biologin kanssa, ja hän oli enemmänkin huolestunut muista kuin kalan mukana tulevista loisista. Esim. järvisyyhy on lintujen loinen, jonka kerkariot(vai mitä ne nyt oli) tunkeutuu linnun jalkojen läpi. Mitäs loisia helmiths-olikaan? Niitä vastaan kannattaisi kuulemma madottaa jos madottaa. Mutta tuo biologi oli sitä mieltä, että ehkä ei kannattaisi madottaa jos linnut on terveitä eikä madoista näy merkkiäkään. Se on kuitenkin linnulle stressaavaa kun annetaan jotakin lääkettä. Toisaalta tekisi mieli madottaa, koska ankkamme menevät toiseen paikkaan talvihoitoon, ja ei viitsisi levitellä mahdollisia loisia jos niitä on. Mutta tehookohan matolääkkeet kaikkia vai joitakin loisryhmiä vastaan vain?
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Pigeon

matolääke

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

Laita osoitetta sähköpostiin jos haluat sen lääkkeen.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Ivermektiinihän on aikamoinen ympäristömyrkky joka tappaa suunnilleen kaikki vesieliöt. Se kannattaa pitää mielessä varsinkin jos vesilintuja madottaa!
Pigeon

lääke

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

tä? :smt017 :smt017
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mietin tässä että kun eläinlääkäri laittoi linnun madotusohjeeksi 10-40mg/kg Axiluria, niin että kummassa päässä haarukkaa kannattaa liikkua? Ostin eläinlääkäriasemalta tapletteja, jota aattelin muikun sisässä muljuttaa ankoille kunhan ensin Pomo tokenee lääkekuuristaan. Eka yksi annos, ja n. kahden viikon päästä uudestaan kuului ohje.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Vastaa Viestiin