Eri-ikäisten tipujen ruokinta sekalaumassa

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Kaisa

Eri-ikäisten tipujen ruokinta sekalaumassa

Viesti Kirjoittaja Kaisa »

Mulla karkasi vähän mopo käsistä kun sain hautomakoneen joulukuussa ja meillä on nyt kolme ryhmää eri ikäisiä tipuja kanalassa... Siellä loikkii myös kaksi pupua, jotka tekevät tämän ruokintahomman vielä vaikeammaksi.

Pikkutiput (kahdessa eri häkissä emojensa kanssa) puoltoista viikkoa saavat Tipu ykköstä, kuten myös viisiviikkoiset konehaudotut vanhassa viiriäishäkissä kanalan seinällä. Sitten meillä on vielä kolmekuukautisia maatiais- ja silkkiteinejä.
Ongelmana on lähinnä, että viiruhäkki alkaa tulemaan ahtaaksi isolle porukalle, mutta jos avaan sen ovet ja päästän tiput lentelemään vapaasti, menevät nämä vanhemmat maatiaiset syömään tipuruoat. Niissähän on sitä jotain lääkettä, joka on vissiin myrkkyä nisäkkäille. (Täältä ei tipuruokaa saa ilman sitä.) Silkkinuoriso oli myös samassa häkissä pienempien kanssa kun ne tuntuvat olevan vähän hidasjärkisiä, eivätkä osaa mennä ruokintapöydälle syömään.
Kuinka kauan minun täytyy odottaa ennen teurastamista, kun ne saivat tuota tipuruokaa?
Onko jollain vinkkejä, miten ruokkia silkkitipuja, jotka eivät tajua lentää ruokintapöydälle niin, etteivät kanit pääse samalle kupille?
Nuo isommat tiput ovat myös saaneet vain munitusrehua kun en keksinyt myöskään keinoa antaa niille Tipu kakkosta ilman että aikuiset kanat pääsisivät siihen käsiksi. Vinkkejä?
Nyt ois hyvä olla kolme koppia joihin jakaa porukka ruokien mukaan, mutta laajennusmahdollisuuksia meillä ei valitettavasti ole.
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re:Mitä olet teurastamassa?

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Kanejako?
En ole ikuna kuullut että mikään tipujen/kanojen ruoka olisi nisäkkäille myrkyllistä. Tarpeetonta se voi olla ehkä haitallistakin joltain kantilta mutta että oikein vaarallista? Meillä on taannoin sekä kanit että vuohet päässeet varkaisiin tipujen ja kanojen ruuille eikä ne ole siitä miksikään tulleet. Vuohet osaavat hampaillaan avata tiukat haa't ja kanit taas kaivautuvat tarpeen vaatiessa vaikka mihin.

Ihan pienille tipuille minä olen tehnyt verkosta sellaisen katiskantapaisen jonka sisälle olen asetellut niitten ruuan isommilta suojaan. Muuten olen pitänyt kaiken ikäiset samassa sakissa. Ihmeesti ne ovat pikkutiputkin oppineet, tosin mulla ei ole ollut konehaudottuja vaan jonkin sortin emo niillä on ollut kaikilla. Kaikki emot eivät ole olleet ihan kondiksessa. Tai siis ehkä iästään ja perintötekijöistään johtuen kovin äidillisiä tyyppejä.
kaakatin

Re: Eri-ikäisten tipujen ruokinta sekalaumassa

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Kaisalla tuolla Islannissa on varmaan vähän erilaiset rehut kuin meillä täällä Suomessa :smt003
Onkos siinä tipu 2.ssa myös sitä "myrkkyä" (CC lisä?) Mahtaisivatko pikku tiput pärjätä jo sillä?
Vastaa Viestiin