Maatiaisten säilyttämisestä

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
HulluKana

Re: Maatiaisten säilyttämisestä

Viesti Kirjoittaja HulluKana »

Näinpä juuri. Itsellä ei olisikaan mitään mahdollisuutta järkätä tuommosia eksoottisia olosuhteita. -30 asteen pakkasessa vois lämpötila laskea kovin alas kanalassa. Aika monesta lähteestä lukien olen saanut käsityksen, että kunhan pysyy about plussalla lämpötila..ainakin jossakin kohdassa kanalaa (edes korkeammalla orsilla, jos ei ihan lattian rajassa) ja vesi on juoksevaa. Mutta jos sattuisi tipueesta selviytymään kanaksi vaikka semmonen yksilö, joka on heikompi ja ei voi hyvin kylmässä, niin mitäs tekisitte (siis ihan hypoteettinen kysymys)? Olisi parempi antaa pois lämpöisempiin kanaloihin?

Millaiset ohjeistukset/suositukset säilyttäjä saa liitteyssään ohjelmaan? Sopimus ei ilmeisesti sido mihinkään, ainoastaan on suosituksia? Tuleeko kasvattajalle mitään ohjeistuskirjasta/lehtistä, vai onko tiedonhankinta säilyttäjän itsensä omatoimisuuden varassa? Tietoahan voi löytää vaikka minkälaista, mutta yhteiset suuntaviivat minusta olisi ihan hyvä olla (kuten esimerkiksi Maatianen ry:n sivustolla oleva matiaskanojen "hoitosuositukset"). Ei välttämättä ihan jokaista pikku-yksityiskohtaa tarvisi säännöstellä, mutta että olisi vähän yhteneväiset suuntalinjat/periaatteet ja hyvät tiedot maatiaisista kaikilla kiinnostuneilla kasvattajilla. Kaikki eivät nimittäin jaksa ryhtyä lukemaan mitään laajoja kana-opuksia tai selaa loputtomiin nettiartikkeleita ja -sivustoja (tämä munis voi vääristää käsitystä kasvattajista positiiviseen suuntaan, koska täällä tietenkin turisee asiasta kiinnostuneimmat?). Yleisohjeistuksella osaa ainakin välttää pahimmat kömmähdykset.
vardenji

Re: Maatiaisten säilyttämisestä

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mutta jos sattuisi tipueesta selviytymään kanaksi vaikka semmonen yksilö, joka on heikompi ja ei voi hyvin kylmässä, niin mitäs tekisitte (siis ihan hypoteettinen kysymys)? Olisi parempi antaa pois lämpöisempiin kanaloihin?
Mä laittaisin kanalan tilanteesta riippuen lihoiks :smt017 Jos siis on heikohko ja tosi arka kylmälle, eikä oikein pärjää muun parven mukana. En haluis siirtää uuden omistajan vastuulle lintua, jota en itse kasvattais vanhemmaks. Ja riippuu myös kanalan olosuhteista :smt002 Mulla kävi pahimmillaan -9 asteessa ja orpingtonit ei näyttänee olevan moksiskaan. Lämmitin pikavauhtia päälle jotta lämpö palaa. Tuossa kylmyydessä jos olis joku osottanu kylmänarkuutta, se olis ollu mun mieleen ihan terve kana kuitenkin. Samoin -5 asteessa kanat saa hyvin mun mielestä osottaa että on turhan kylmä. Nollassakin vielä ihan normaalia. Mutta jos +5-+10 asteessa palelee, on luultavasti jotenkin kipeä/heikossa kunnossa tai mahdollisesti turhan hoikka. Lisää ruokaa ja ravintoon lisää vihreetä ja valkuaista, vitamiinilisää veteen tai jos oikein pahasti kipeä, lopetus.
Maatikko

Re: Maatiaisten säilyttämisestä

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Muusa kirjoitti:Eräät :-" stalkkaa munivia kanoja merkatakseen munat ja taas sitten hautomakoneessa kuoriutuvia tipuja merkatakseen tiput...
Näinpä :-"
kaakatin

Re: Maatiaisten säilyttämisestä

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Hautomavietti on toki tärkeä lajin säilymisen kannalta, mutta mitä olen kuullut äidiltäni ja muilta vanhoilta ihmisiltä, niin ei hautomavietti ennen aikaan ollut mitenkään toivottava. Kanoja pidettiin munien takia ei mahdollisten tipujen takia. Kaikin keinoin yritettiin lopettaa kanojen hautominen jotta munia tulisi. Eli ideaali parvi oli sellainen missä oli vain joku hautova kana ja toiset vain munivat.
Vastaa Viestiin