Mikä on maatiaiskana?

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Rusina

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja Rusina »

rilla kirjoitti:Mut moni hyväkin asia jäis toteutumatta, jos kaikki olis aina niin järkeviä ja järjestelmällisiä. Minua tuskin ainakaan olisi edes olemassa jos äiti olis suunnitellu. :smt003
Ei muakaan varmaan olisi ja se ehkä olisikin hyvä asia :smt043.
rilla

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja rilla »

Juu

Näin on! Tää on oikeesti melko herkistynyttä väkeä. Kyllä kanasta saa ja ehkä joutuukin maksamaan 100 euroakin.
Joka siihen pystyy,niin ihan hienoa. Kyllä minullakin olevat tyrnäväläiset on puhtaita. Kukkopoika sekoilee tolla sekarotuisten jengissä koska on rouvien oma poika.
Kukko se on kuitenkin, ja poikaset näyttää perivän isänsä kauniit silmät.

Mä olen aivan vakavissani myös noiden kanojeni kanssa. Ikävä kyllä minulla ei ole varaa ostaa kovin kalliita yksilöitä.
Suvaitsevuutta toivon. Yhdistäähän meitä kuitenkin kanat ja kiinnostus niihin. :smt048


Hei, Rusinalle! :smt048 On hyvä asia että olet olemassa! :smt025
AnetteMilli

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja AnetteMilli »

Rusina kirjoitti:
rilla kirjoitti:Mut moni hyväkin asia jäis toteutumatta, jos kaikki olis aina niin järkeviä ja järjestelmällisiä. Minua tuskin ainakaan olisi edes olemassa jos äiti olis suunnitellu. :smt003
Ei muakaan varmaan olisi ja se ehkä olisikin hyvä asia :smt043.
Hyi, älkää tälläisiä kirjoittako, varsinkaan Rusina tuota loppua :smt009

Olettekos huomannut sellaisen ilmiön, että ensimmäiset kanat pitää saada tosi edullisesti, mutta myydessään sitten ensimmäisiä tipuja, pitää hinta olla kohdallaan. Itse ei olla alussa valmiita maksamaan mitään, mutta, kun niitä on jo hankittuna (halvalla) niin sen jälkeen toitotetaan sitä, kuinka kukaan ei arvosta kanoja tarpeeksi, kun eivät maksa niistä mitään... Meni Ooteeksi, mutta kun muutkin niin määäkin :smt003

Tämä on ollut ihan hyvä keskustelu, joka on aukaissut hienosti monenlaisia näkökulmia. Itse nyt tässä sanon, että ei ollut tarkoitus ehkä aivan niin ärhäkkäästi kirjoittaa, mutta oikeasti inhoa (jokaisessa asiassa) liikaa fanaattisuutta.

Muutois, eikös se ole jokaisen oma asia, kuinka paljon ottaa harteilleen kannettavaksi? Vaikka mulla olisi 200 kanaa hoidettavana 12 eri "rodusta", niin eihän se sen ostajan vika ole, että mun työ määrä on valtava. Itsehän sen olisin valinnut :-"
Rusina

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja Rusina »

*Muoks* Poistin aiheeseen liittymättömän jupinani :smt012. Jatkakaa te vaan...
vardenji

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Kun ekat omat kanani ostin, luin myynti-ilmon ilmaijakelulehdestä *kananpoikia 1e kpl*. Tiesin kanoja hankkivani, mutten tiennyt mistä. En tiennyt muniksesta, en maatiaisista kovinkaan paljon, tiesin kuinka hoidetaan, ruokitaan ja mitä vaatii. Tein sen virheen et otin ekasta paikasta josta myytiin.
Ostin 4 kanaa ja kukon, joista tuli 2 kanaa ja 3 kukkoa, joilla oli kalkkijalkaa, joista mulle sanottiin et on karvajalka millien ja brahman sekotus... Rakkaitahan ne oli, kunnes viimesetkin vein loishäätöjen ja muun hoidon jälkeen mammalle sekaparveen koska halusin maatiaisia ja orpingtoneita.
Näistä maksan nykyisellä tietämyksellä ihan mielelläni sen oikeen hinnan, kun vihdoin tiedän MISTÄ JA MITEN etsiä oikeat, vastuulliset myyjät. Nykytietämyksellä muutenkin olen sitä mieltä ettei 'halpaa' lemmikkiä sais edes olla, koska niitä otetaan sit hetken mielijohteesta, hoidetaan mahdollisesti joten kuten, ei selvitetä termejä ko eläinlajille ja pahimmassa tapauksessa jätetään heitteille. Se hinta tulee kuitenkin kasvatukseen menevistä kuluista, montaa rotua pitävällä kuten Rusinallakin on melkonen vaiva saada aina eristettyä parvi, kun joku( :oops: :-" ) tilaa siitosmunia, eikä niiden munien hinta ees korvaa kaiken sen vaivan määrää! Te pitkäaikaset säilyttäjät olette oikeesti tehnee valtavaa VALISTUSTYÖTÄ säilyttämisen rinnalla vuosia ja siitä iso kiitos teille :smt023

Musta on hyvää vauhtia tulossa maatiaisnatsi... Ne on vaan ne termit mitkä on helposti alottelijoilla hukassa :smt006 Maatiaiskissat on kaikille tuttuja sekarotusia roduttomia tapauksia. Kysykääpä joltain ei-maatiaisharrastajalta mikä on maatiais-karjaa suomessa! Vastauksena tulee, jos edes oikeessa lajissa pysytään, pelkkä lehmä, tai sit mun uteluillani tunnetuin ayshire... Kiitos valion maitopurkkien 'no ne musta-valkoset laikukkaat lehmät' on kans kuultu. Eli se sana MAATIAINEN on jotenki kauheen moniselitteinen sana, jonka merkitys tarttis oikeesti jotenkin korjata.
Iloisten Munatalo

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

OLIPA HIENO KIRJOITUS! KIITOS VARILLE! :smt038 :smt055
mokomaki

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja mokomaki »

Ite olen kans samaa mieltä että halpaa lemmikkiä ei sais olla. Jos joku myy vaikka kanoja oikein halvalla niin kyllä minun mielleyhtymä heti on että niissä on jotain vikaa :smt017 Tietenki että ois kohtuu hintasia niillekkin joilla ei ole hurjasti varaa, mutta aina pitäs muistaa että se osto kustannus on se pienin, vaikka ois niitä kalliimpiaki kanoja. Ja eihän kananpito mitään niin halpaa lystiä ole, että miksi niitä pitäis melkein ilmaseksi myyä?
Miksi sitä maatiaisnimikettä pietään erityisesti niin merkittävänä, eikö sitä vois sanoa vaikka että ilmajokinen ja lisänä sitte että on yhtä maatiaiskantaa, niin sehän on heti enemmän "rotukanamaisempi" nimi eikä alottelijoillekkaan tule semmosta että "haa, jotaki sekarotusia ja halpoja varmasti ovat..."Sitä ku on kautta aikojen niitä sekarotukissojaki sillä maatiaisnimellä puhuttu että sitä on nyt aika hankala alkaa puhheesta poiskaan pyyhkihmän...Joku lehtikin nuista maatiaiskanoista ois kyllä kiva, niinkö koirillaki on nuita rotulehtiä(esim, weimariviesti)Ite kyllä tilaisin heti, vinks vinks jollekki nuorelle reippaalle yrittäjän alulle...tai no eipä se varmaan ihan leipää pöythään tois... :smt042
Toivottavasti (luulisin että) rusinakin kuitenkin oman harrastamisen ja mielenkiinnon vuoksi niitä kanoja eristää, toisinsanoen tahtookin olla säilyttäjä :smt023 että ei kuiten muitten ihmisten takia(jotka ehkä haluaa ostaa munia), vaan nimenomaan kannan säilyttämisen ja oman mielenkiinnon takia...Menikö liian monimutkaiseksi? Toki se kannan säilyttäminenki vaatii että löytys lisää säilyttäjiä, itekki sitä silloin mietin mutta minusta se tuntu jotenki "ahistavalta" tai miten sen sanois...en kunnolla sitte ottanu ees selvää siitä mitä se vaati, kun miehen sisko sano että vaatii jotaki kirjanpitoa niin mulle nous pala kurkkuun :smt021 Toki nuita saapuvia lintuja ja lähteviä merkkailen nyttenki.
mik

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja mik »

mä olen sit varmaan maatiaiskissanatsi, mut mun mielestä mikä tahansa kissa, jolla ei ole papereita, ei ole maatiaiskissa. Ne on mitä lienee roturisteytyksiä tms. Maatiaiskissa on suomessa iät ja ajat hiirikissana toiminut kissa. Omat maatiaiskissat on hankittu maalaistalosta, jossa niitä on ollut iät ja ajat. Ja sit se yks pentuna tieltä löydetty, jonka emä oli jäänyt auton alle.

On mulla tuolla paperiton "rotukissakin", eli eläinsuojelutapaus, joka muistuttaa prikulleen siamilaista kissaa. Ei papereita, eikä takeita rotupuhtaudesta. Mut maatiaiseksi en sitä sanois.

Kanojen hintaan kommentoisin, et laskekaas piruuttaan, kuin nopeesti maattari munii oman hintansa...
mokomaki

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja mokomaki »

mutta mistäs niistä maatiaiskissoista tiiät minkä naapurin persialaisen kans se ne pennut hommaa? :smt025

Ja itellä ainaki ku oli alhoja, niin ne hauto niin usein että tuntu jopa että kaupasta pitää ne munat ostaa...ja nyt ku on isompia rotuja niin ruokaan menee aikas paljon, jos euron (joltaki harvalta jopa 2)muna paketista saan niin ei pysy kanoilla sillä summalla murua rinnan alla...mutta eipä tätä tehjäkhän rahasta vaan rakkauvesta :smt045 (ku laskee tilat,aitaukset ja kaikki muutki kulut...)
vardenji

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja vardenji »

En siis usko et se siitomunien myynti kanojen eristämisen ym kanssa olis mitään vastenmielistä, mutta koitan selittää miten mä ymmärrän kanojen hinnan, ja käytin Rusinaa nyt vaan esimerkkinä, kun sieltä olen munia kyselly :oops: Toivottavasti et Rusina harmistu tästä :smt087 Mulla on itelläkin tulevien maatiaisten kans orppeja ja eristäminen tulee olemaan itelle se kaikkein suurin työ, luultavasti onnistuu vaan talvisin kun ulkotarha kuitenkin on yhteinen kaikilla.

Maatiaisethan alkaa muninnan aika nuorena ja munii aika hyvin, joten aika nopeesti toi munien määrä ylittää ostotarpeen :smt001 Noi kananruokakulut on juur niitä jotka saiskin näkyä kanan hinnassa.

Toi pelkän kannan mainitseminen ja ton 'maatiaisen' kertominen vaan kysyttäessä vois tietenkin olla yks ratkasu :smt017 Toisaalta kun noista maatiaisista muutenkin monessa asiassa puhutaan juur tässä alkukantasuuden yhteydessä, niin tuskin sitä voidaan siinäkään asiassa mitenkään 'unohtaa'.
rilla

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja rilla »

No joo

Varmaan olette oikeessa noista hinnoista. Saahan niistä pyytää ihan mitä vaan. Ja tiedän kyllä minkä verran kanapoikanen syö.
Eipä toi hinta nyt ollu se oleellinen asia tässä jutussa. Vaan toi maatiainen. Kai silläkin sanalla on monenlaisia kaikuja. .

Ei sekarotuinen voi olla maatiainen. Ja noi lehmäjutut. No, minulla ei ole lehmää, ikävä kyllä. Mutta tunnen rodut melko hyvin, yleisimmät. En taas vastaavasti hirmuhyvin tunne koirarotuja, tai automerkkejä tai muuta sellaista.

Lehtijuttuja maatiaiskanoista ja muistakin maatiaisista vois olla jossain ns normi lehdessäkin. Kyllä niistä joku innostuisi.
Ei se aina niin ole, et jos eläin on halpa tai ilmainen, niin siitä ei pidetä huolta. Minusta lemmikkejä tehtaillaan ihan liikaa. Mä en haluaisi suosia sitä tuotantoa vaik olisin rikaskin. Aina on kuitenkin joku hylätty koira tai muu, joka tarvii kodin.

Mutta maatiaiskana on aina maatiaiskana kuitenkin. :smt040
Suwitsu

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Eikös viime keväänä ollut Hesarissa juttu nimenomaan maatiaisista mutta sisältö olikin sitten ihan mitä sattuu? Kirjoittajalla ei siis ollut minkäännäköistä tietoa aiheesta ja selviä asiavirheitä oli montakin? Vai muistanko ihan väärin? :smt017
Iloisten Munatalo

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Taitaa olla täällä jossakin jopa linkitettynä se HS maatiais-juttu ... :roll:
Suwitsu

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Niin minunkin mielestä mutta en vaan keksi sellaista hakusanaa jolla sen löytäisin :smt009
Iloisten Munatalo

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Suwitsu kirjoitti:Niin minunkin mielestä mutta en vaan keksi sellaista hakusanaa jolla sen löytäisin :smt009
Oliko se tämä?
http://www.hs.fi/artikkeli/Kot+kot+siel ... 5266501166
muoks; ja tässä munis-kommentteja perään http://www.munanetti.net/viewtopic.php? ... B6#p132725
Vastaa Viestiin