Käyttäjien esittelyjä vuodelta 2012

esittele itsesi/lue ohjeet tiedotteesta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Hartola

Hartola

Viesti Kirjoittaja Hartola »

Tervehdys Hartolasta.
Olen pääkaupungista syksyllä Hartoolaan muuttanut .Nyt ajattelimme kummitytön kanssa omavaraistaloutta harrastelemaan, kun tilojakin on käytössä.Kanat on jo varattu,otamme iitiläistä kantaa säilytys ohjelmasta.
Lehmäkin on jo luvattu viel olis tarvetta possuille ja vuohille.
Peksutti

Vahingossa kana-harrastajaksi

Viesti Kirjoittaja Peksutti »

Hei. Niin vain pääsi käymään. :smt001 Että meille tuli 'lainaksi' kukko ja kana viime kesänä. Naapurin koira ihastui kukkoon niin kovasti, että päätti päästää sen päiviltä. Niinpä se oli eräänä hyvin kauniina ja lämpimänä kesäpäivänä hengettömänä viereisellä pellolla :smt010 Torvi kananen (jätti-koch) jäi yksin ja sille piti löytää kaveri, eli meille muutti Helmi (maatiainen) ja Sohvi (ilmajokelainen) Helmi osoittautui innokkaaksi hautojaksi, vaikka Harri-kukko olikin haudattu jo viikkoja aikaisemmin, eli turhaan hautoi. Siihen tilanteeseen ei auttanut muu, kuin hommata 'ladattuja' munia hautojalle. Niinpä pesään vaihdettiin 'suutareiden' tilalle 9kpl. Brahman munia. Haudonnan tuloksena kuoriutui 7 brahmaa. Yksi oli täysin kehittymätön ja yksi oli kuollut aivan loppuvaiheessa. Torvi ja Sohvi muuttivat pian uuteen kotiin ja meille jäi tiput ja Helmi niitä ohjaamaan. Tuo kaikki siis viime syksynä tapahtunutta. Nyt moninaisten vaiheitten ja rakennusprojektien myötä tallissa asustaa edelleen 8 otusta. Näistä 3+1tuosta omasta pesueesta ja 4 myöhemmin tullutta vierailijaa. Eli tarkemmin: Alfons: komea Brahmakukko, Charlotte: 'riista'brahma-kana, Hildegard: kultabrahma-kana, Helmi: Maatiaiskana, William: sininen jätti-koch kukko, Kate: valkoinen jätti-koch kana, Adele: rokkikana ja Pippa: Cream Legbar. Jostain syystä nuo omat brahmat alkoivat ahkeran munimisen jo 4kk ikäisinä ja niinpä sitä ollaan kolmen munijan ansiosta jo omavaraisia :smt003 Kevään tullen laumaa luultavasti harvennetaan, mutta vaikea päätös tulee olemaan, kenestä voisin luopua??
Emäntä

Tuleva kanallinen ilmoittautuu!

Viesti Kirjoittaja Emäntä »

Muutama vuosi jo kanoista haaveilua takana ja nyt ensi kesänä näyttäisi olevan aika! Sitä ennen ankaraa remontoimista luvassa, koska tuo vanha kanala, joka ollut vuosikymmeniä tyhjänä, vaatii melkoista perusparantelua perustuksista lähtien. Pidetään peukkuja, että kaikki menee hyvin. :smt005

Haaveena olisi asukeiksi saada Alhoja tai Ilmajokisia, lopullista päätöstä en ole tehnyt vielä, kuitenkin joku maatiaiskanarotu. Kesällä katsotaan mitä enään on saatavilla..

16.2.12:
Emäntä kirjoitti:Kaikki rakentelu ja remppa ketjut olen selannut läpi ja valtavasti löytynyt ideoita ja apua! Saas nähdä miten iso korjausurakka tulee kun pitäisi hajoittaa osa vanhasta lattiasta ja notkahtanut välikatto poistaa ja tunkata osa tönöstä takaisin paikalleen ja.. :smt017

Täytyykin varmaan sitten tehdä oma remontointi ketju :smt043

Unohtui ihan laittaa aloitukseen, että asumme siis Joutsassa, keski-suomessa. Perheemme koostuu parista ihmislapsesta, muutamasta koirasta, kissoista ja pari kopukkaakin löytyy.
Jugurtti

Uusi kanafarmari täällä hei!

Viesti Kirjoittaja Jugurtti »

Hei kaikille! Meille saapui 2 tuntia sitten 4 kanaa ja 1 kukko, Ilmajokisia ovat. Kanoista ja muista eläimistä on ollu jo kauan puhetta, mutta nyt viime lauantaina keksittiin että tehdään kanala tuohon tyhjän navetan maitohuoneeseen ja siltä seisomalta lähdettiin kanalan rakennushommiin! Kanat kylläkin saapuivat pikkusen nopeampaan aikatauluun kun oltiin suunniteltu, mutta kun löydettiin mitä haluttiin täytyi toimia. Kanat löytyi tältä palstalta, mitä oon nyt pari päivää lukenu hullunlailla ja yrittäny oppia jotain kanan hoidosta..
Meidän perheeseen kuuluu minä ja mies siinä vähän alle 30v. ja kolme lasta 8, 6 ja 2 vuotiaat. Kultanennoutaja 9v. ja sileäkarvanen kettuterrieri 6v. Lisäksi meiltä löytyy vasikoiden välikasvattamo, jossa noin 500 sonnipoikaa. Maatilaa pidetää maatalousyhtymänä miehen vanhempien kanssa.
Nyt täytyy lähteä kattomaan miten söpöläiset on kotiutunu :smt060
Marru

Uusi untuvikko lapista

Viesti Kirjoittaja Marru »

Heippa vaan kaikille tasapuolisesti :smt006 Elkkäs olen höyrähtänyt kanoihin niinkuin varmaan kaikki tällä sivustolla :smt040 Itselläni on "harrastus" alkanut vasta viime syksynä ja tällä hetkellä minulla on muutama Alho kanalassa. Ensimmäinen talvi on kohta menty yhdessä ja hyvin on pärjätty pakkasten paukkuessa välissä 42 asteessa. Että eiköhän met kanasten kanssa vielä ainaki muutama talavi kokkeilla miten mennee ku ensmäisestä on selevetty. Että näin katsellaan mitä kevät tuo tullessaan ainakin uusia tipuja on jo kanasen alla hautumassa :smt049
Rusko

Tässä esittäytyy Rusko p-pohjanmaalta

Viesti Kirjoittaja Rusko »

Hei kaikki munanettiläiset! :smt006 Olen Siikalatvan kunnasta Rantsilan kylästä oleva 3 lapsen äiti ja maatalouslomittaja. Meiltä löytyy koiran ja kissan lisäksi 3 suomenhevosta ja settis poni sekä 5 lammasta. Ikäni olen ollut eläinten kanssa tekemisissä maatalosta kun olen lähtöisin! Ja ilman eläiniä ei olisi minuakaan :smt002 ! Pari vuotta sitten kokeilin kanoja jotka sitten joutuivat valitettavasti pakkaseen. Mutta viime keväänä halusin kokeilla uudelleen ja nyt olen höyrähtänyt :smt048 ihan kokonaan näihin siivekkäisiin! :smt007 Kanat majailevat vanhassa leikkimökissä ja niitä on kolme puhdasta "pulliasta" ruskeaa ja kolme sekoitus kanaa ja alho kukko. Hain viime viikonloppuna jätti kocheja kukkoja kaksi ja niille olisi haussa sitten omat akat mutta hiljaa hyvä tulee! Ja kesäksi tulee sitten POSSU! :smt041

Elina
tawnia

Tanja esittäytyy

Viesti Kirjoittaja tawnia »

Heippa kaikille!

Täällä esittäytyy uusi munanettiläinen Tanja. Meidän perheeseen kuuluu myös mun avopuoliso Pete ja meidän koirat Nemo, Uho, Ruoste ja Luja.
Itse olen 26-vuotias koko ikäni Helsingissä asunut, mutta 1,5 vuotta sitten ensin Jokioisille ja sieltä Loimaalle muuttanut neitonen. Opiskelen kotieläinjalostusta Helsingin yliopistossa ja gradutyön takia sitten tulinkin Jokioisille MTT:lle ja sieltä sitten miehen myötä maalaistuin lopullisesti ja nyt olen erittäin tyytyväinen loimaalainen :smt050.

Koiria meillä on tosiaan 4, joista alunperin 3 mun ja 1 miehen, mutta nyt toki kaikki "yhteisiä". Nemo on 6 vuotias irlanninsetteri, Uho 5,5 vuotias amerikankarvatonterrieri, Ruoste 5 vuotias amerikankarvatonterrieri ja Luja 2,5 vuotias mudi. Sellanen sekalainen seurakunta. Koirien kanssa harrastellaan agilitya ja tokoa ja nakut juoksentelee vuosittain epävirallisissa viehejuoksukisoissa hyvällä menestyksellä. Koiriin voi tutustua meidän sivuilla, joiden päivitykset laahaa vähän jäljessä. mm. Nemo ei ole vielä päässyt sinne ollenkaan. Ehkä seuraavan päivityksen myötä kanatkin saavat oman osionsa! :)
www.ainutlaatuinen.net

Ja se tärkein, KANAT! Innostus kanoihin on nyt "maalle muuton" jälkeen ollut kova. Työkaverini Terhin kanoja ja kanatouhuja katellessa ei innostus ainakaan laantunut. Viimein sain puhuttua Petenkin ympäri tähän projektiin ja soitettua terveysviranomaiselle (vaikka kuinka "maalla" asuttaisiin, niin silti taajamassa ja kaava-alueella) ja heti kun lupa tuli, niin munanettiin ilmoitusta siitosmunien ostosta. Sitä ennen olin jo sopinut hautomakoneen lainasta. Monet ovat kysyneet, että miksi halutaan itse haudottaa munat ja mulle se nyt on vaan sellanen juttu minkä haluan tehdä ja nähdä! Uuden elämän synty :smt038

Mulle oli alusta asti selvää, että halutaan maatiaisia (tosin silkkikanatkin on :smt055 ). Rodulla ei ollut niin väliä, kun montaakaan rotua ei livenä oltu nähty. Niinpä heti tartuttiin Beanin viestiin, kun ilmoitti, että Piikkiöläisiä siitosmunia olisi tarjolla. :smt023 Kiitos Bean loistavasta palvelusta :smt006 Munat on haettu ja ovat olleet sunnuntaista asti hautomakoneessa. Koneena meillä on covatutto 7 ja siihen kävin eilen allergiakaupasta ostamassa lämpö- ja kosteusmittarin, joka mittaa johtoanturilla molempia. Loimaan kaupoista ei sellaista löytynyt, mutta nettikaupat pelasti! Vielä hyvä sattuma, että kaupan varasto oli Forssassa eli ihan lähellä. Oon kyllä tyytyväinen tuohon mittarin ostoon, niin saa kosteutta seurattua paremmin.

Nyt siis vaan hermojen hallintaa ja pitkältä tuntuvaa odotusta! Ja tietysti paljon paljon munanetin selailua!
togge

togge esittäytyy

Viesti Kirjoittaja togge »

Hei kaikki!
Oli aivan sattuma että löysin nämä tosi ihanat sivut!
Olen asunut joskus Sahalahdella jossa minulla oli lintutarha... melkein kaikkea mahdollista löytyi!
Hautomakone oli melkein aina päällä, haudotin mm. mandariinisorsan munia!
Elämäntilanteen äkillisen muutoksen takia myin kaikki tarvikkeet ja linnut eri puolille Suomea.

Nykyään asustan mieheni, 12 riisilinnun, 2 kanarialinnun ja lukuisan Land Roverin kanssa Ollilan kylässä Marttilan kunnassa.
Pihalla on kolmiosainen koiratarha josta tulee keväällä lintutarha :smt003

Kokemusta löytyy vesilinnuista, kyyhkysistä ja häkkilinnuista.
Uuteen tarhaan tulee koristevesilintuosa, kääpiökanoilöle oma osio ja koristekyyhkyille oma.

Olen tällä samalla nimimerkillä lähes joka paikassa. Nimi on "lainattu" ruotsalaiselta ravihevoselta ja se oli myös yhden kanarialinnun nimenä.
Ihan mahtava palsta! Ja sulaisi nuo lumet että pääsisi rakennushommiin!
Anelma

Anelma esittäytyy

Viesti Kirjoittaja Anelma »

Sukulaisen innostamana isäntä väsäsi kanalan ja siellä on nyt viisi maatiaiskanaa ja kukko. :smt049
Kanat ovat saapuneet vasta vajaa viikko sitten kanalaamme, joten tämä palsta on todella tarpeen!

Eli tälläinen ison perheen emäntä esittäytyy. Jos Jurvan suunnalla tulee käyntiä, niin tulukee kaffille!
Aina on pannu kuumana ja pullaa kyytipojaksi. :smt043
Erica

Erica esittäytyy!

Viesti Kirjoittaja Erica »

Pääkaupungiseudulta kotoisin oleva kanoihin hurahtanut täällä hei! :smt006 Unelmissa on joku kaunis päivä hankkia pieni kanaparvi päivää piristämään ja munia tuottamaan. Tällä hetkellä talosta löytyy kissalauma, jossa jo jonkin verran hoidettavaa. Poikaystävä on jo melkein ylipuhuttu, mutta kyllä tässä varmaan viitisen vuotta vielä kestää, ennenkuin löytyy tontti jonne kanalan voi rakentaa. Tuo rakentamis- ja kehittelemispuoli kiehtoo poikaystävää kauheasti, insinööri kun on niin suunnittelee jo lattialämmityksen laittoa, nettiin päivittäviä kosteus- ja lämpömittareita enkä yllättyisi jos nettikamerankin kanalaan tunkee. :smt043 Niin ja kun hautomosta puhuin niin heti tuli kommenttia "kyllä mä sellaisen rakennan alle 20 eurolla kevyesti!" joten kai sellainenkin syntyy jossain vaiheessa. :smt002 Pienimuotoisena on harrastuksen kyllä tarkoitus pysyä (köh), saapa nähdä miten sen suunnitelman käy.

Kanoja odotellessa pyörin sitten täällä esittäen (tyhmiä) kysymyksiä ja oppien tulevaisuutta varten! :smt003
Lennu

Kanahaaveita Keski-Suomessa

Viesti Kirjoittaja Lennu »

Vihdoin sain aikaiseksi tekaista esittelyn, josko sitä muutenkin tulisi sitten kirjoiteltua :smt001 Ainakin parin vuoden ajan olen jo munista lukenut, löysin ihan sattumalta ja haaveillut, että josko joskus...

Asun Jyväskylässä, vielä tällä hetkellä taajamassa kerrostalossa, mutta sopiva torppa on etsinnässä. Jos joku tietää edullista vuokrataloa (ostaa en halua juuri nyt) Jyväskylän keskustasta 30 km säteeltä niin saa vinkata :smt002 Olen tässä vuoden verran etsiskellyt ja vaikka kylmiä tiloja on vaikka kuinka paljon, niiden omistajia ei vaan tahdo löytyä, että saisi puhuttua itsensä vuokralle.

Tämän hetkinen eläinlauma on suht monilajinen. Rottia on ollut vuodesta -99, niitä on nyt parisenkymmentä ja kasvatan ensisijaisesti väriä silver mink, joskin cinnamonia, mustaa ja agoutiakin kehkeytyy siinä sivussa. Tänä vuonna olisi tarkoitus hakea kasvattajakurssille ja sitten ihan sitä kasvinimeäkin :smt001 Hiiriä on joitakin kymmeniä (en laske :smt016 ), jotka taasen ovat ruokakasvatuksessa käärmeille. Eka mato tuli taloon alle kaksi vuotta sitten, nyt niitä on yhdeksän ja kesäksi on toivottavasti tulossa viljanpentuja :smt005 Lajeina siis kolmen viljan lisäksi meksikon musta kuningaskäärme (näitä on pariskunta ja lisäännyttäminen suunnitteilla, jahka kasvavat), pari kuningaspytonia, brasilian sateenkaariboa ja vietnamilainen sarvirottakäärme (pieni vihainen vihreä mies :smt008 ). Kissoja on kolme, 14-vuotias persialaismummo Geena (tuli mulle 6 vuotta sitten), pian 5 vuotta täyttävä pyhä birma Alyssa ja sen sisko (samat vanhemmat, eri pentue) Zaire, joka on vähän päälle 3-vuotias.

Saapa nähdä mitä tapahtuu kun pääsee maalle muuttamaan. Mopo karkaa käsistä tasan tarkkaan ja varmasti, kanaroduista kiinnostaa eniten plymouth rock ja faverolle, koska haluan munien lisäksi lihaa. Lihakaneja haluan myös, niistä olen ehtinyt haaveilla varmaan jo päälle 3 vuotta :smt001
Koivukumpu

Munislainen Torniosta esittäytyy

Viesti Kirjoittaja Koivukumpu »

Hei vaan kaikille! Olen jo muutaman vuoden lueskellut munanettiä ja v. 2010 hankin ensimmäiset kanani (alhoja). Kesällä 2011 meillä oli kesäkalkkunoita ja nyt haluan jo muitakin siivekkäitä... Ovat ne kaikki niin ihania. Olen alkamassa alhojen säilyttäjäksi myös. Munanetti on kyllä suuri syyllinen tähän siipiveikkoihin ihastumiseen, sillä täältä löytää niin paljon tietoa ja tarinoita, että haluaa itsekin osalliseksi tähän hulluuteen :smt055
Kopernollikka

Päivää Munislaisille!

Viesti Kirjoittaja Kopernollikka »

Hei vaan!

Jälkijunassa, kuinkas muuten täältäkin esittäydytään!

Elikkästen Kiuruvetisiä kanoja on meillä, lisäksi koiria ja kaneja. Vetelehditään nipin napin Kangasniemen puolella. Jos on kova juoksemaan niin se on kaks minuuttia lenkkikengät sauhuten alamäkeenpäin niin onkin jo Hankasalmen puolella.(ite en oo ikinä kokeillu, en tykkää juoksennella, mutta luulisin näin jos oikeen kovasti pinkoo) Yksin ei tarvitse peukaloita pyöritellä, siitä pitää huolen 3-vuotiaat kaksoset, ikävästi teini-iän kourissa kamppaileva tytär ja ihan tavallinen suomalainen mies.

Hyvää kevättä toivotellen, Jenni :smt006
Maanu

Tipuja lappiin

Viesti Kirjoittaja Maanu »

Hei vaan kaikki =)

Olen v. -89 syntynyt tyär Tervolasta,Rovaniemen kupeesta.
Kotitila kaipaa (ainaki minun mielestä) jotaki elämää lisää,tällä hetkellä ei ole ku nuin 100 nautaa ja kissa...
Haaveissa olisi viiriäisiä (ei tunnu näin korkealta löytyvän :s ) ja ehkä myös kanoja. Kertokaapa te kokeneemmat millä kannattaisi alottaa?
tuohis

Tuohimutkan kanala Jyväskylässä

Viesti Kirjoittaja tuohis »

Taustaa: Meillä oli joskus 2000-luvun alussa kolme ns. kesäkanaa: Elvi, Elviira ja Klaara. Kesän aikana tykästyimme niihin ihan valtavasti. Niillä oli jokaisella oma luonteensa ja tapansa. Saadut kananmunat olivat tietysti myös plussaa. Eipä niitä lemmikkikanoja voinut pataan laittaa ja niin niille hommattiin syksyllä maalta hoitopaikka. Sitten tuli lintuinfluenssat yms. eikä meille enää kanoja tullut. Silloinkin asuimme taajama-alueella.

En tiedä, mistä sai viime syksynä alkunsa ajatus, että haluamme taas kanalan. Nyt oli selvää, että kanoja pidetään myös talven yli. Siitä se sitten alkoi. Koska asumme taajama-alueella, niin olemme pyrkineet tekemään kaikki kaikkien säännösten mukaisesti.

Meille voi tietysti poiketakin, mutta kuulumisiamme voi seurata myös blogistamme
tuohimutkankanala.blogspot.com

Kiitän Munanetin aktiiveja ja keskustelijoita. Tällainen palsta on suuri apua harrastekanalan perustajalle ja pitäjälle. Munanetista saa myös kaikkein monipuolisimmin tietoa ja kokemuksia maatiaiskanoista. Harrastekanalathan ne maatiaiskannat säilyttävät. Teette arvokasta työtä sen osalta. On hienoa tulla nyt ihan kirjautuneena osaksi yhteisöänne.

9.4.12:
tuohis kirjoitti:Terveystarkastaja antoi puoltonsa rakennuslupaan. Naapureilta pyysimme luvat ennen rakennusluvan hakemista.

Kun kanala on valmis, niin tulevat sitten paikan päälle tarkastamaan paikan.
Viimeksi muokannut tuohis, 09 Huhti 2012, 10:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin